FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عاملی: آمریکایی‌ها در زمینه حکمرانی اینترنت با احدی مذاکره نمی‌کنند/ عده‌ای تا اسم شبکه ملی اطلاعات را می‌شنوند ترش می‌کنند


عاملی: آمریکایی‌ها در زمینه حکمرانی اینترنت با احدی مذاکره نمی‌کنند/ عده‌ای تا اسم شبکه ملی اطلاعات را می‌شنوند ترش می‌کنند

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 14:58
امروز کسانی که نظام الگوریتمی و رفتار ریاضی در جهان داده‌ها را نمی‌شناسند با رفتن اطلاعات شخصیشان در نظام داده‌کاوی آمریکا مشکلی ندارند اما همین که اسم شبکه ملی اطلاعات را می‌شنوند ترش می‌کنند و نسبت به آن موضع می‌گیرند.
 

ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی عصر دیروز(چهارشنبه 12 آبان) با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.
آیت الله جوادی آملی در بخشی از پیام تصویری خودش خطاب به دانشجویان و اساتید علوم انسانی گفت: بعضی از علوم با مردم و جهان بیرونی کاری ندارند و سر و کار آن‌ها با خود علوم است یعنی با دانش‌ها سر و کار دارند نه با دانشمندان و مردم عادی.
الهیاتِ فلسفه از این سنخ است و هدف از آن مسلمان کردن خود علم است.
وی ادامه داد: اگر حکمت عملی برای اسلامی کردن جامعه است الهیاتِ فلسفه در پی اسلامی کردن علوم است و این مسلمان شدن علم مطلبی جدا از مسلمان شدن معلمین و متعلمین است.
تمام محورهای فلسفه الهی درباره دانش است و چون علم در رهن معلوم است، هر چه معلوم دارد به علم می‌رسد و هرچه علم دارد به عالم می‌رسد.
الهیات فلسفه می‌خواهد به علم بگوید که تو بکوش تا ببینی معلومت کیست و طرف خطاب آن علم طبیعی است نه طبیعی‌دان و لبّ کلام آن هم این است که ایها العلوم!
بدانید که هویت شما به هویت معلوم گره خورده است.
این مرجع تقلید و مدرس الهیات و فلسفه همچنین تاکید کرد: علم مُثله شده غربی، عالم مُثله شده تحویل می‌دهد اما الهیات فلسفه می‌کوشد از طریق تربیت علم، عالم کامل بسازد و تا زمانی که خود علم مسلمان نباشد نمی‌تواند عالم را مسلمان کند.
در ادامه این مراسم سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهمیت علوم انسانی و اجتماعی در مقایسه با سایر علوم سخن گفت.
وی تاکید کرد: اهمیت علوم انسانی و اجتماعی به این دلیل است که با انسان، انگیزه‌ها، رفتارهای کلامی، نظام اندیشگی و رفتاری او سر و کار دارد و این در مقایسه با علوم چون مهندسی، پزشکی و علوم پایه که با فیزیک هستی سر و کار دارند از دامنه و ابعاد ژرف‌تری برخوردار است و همین امر کار را پیچیده‌تر می‌کند.
وی ادامه داد: علوم اجتماعی و انسانی در دو قرن اخیر به لحاظ روشی تحت سیطره نگاه دکارتی بوده یعنی همان نگاهی که در حوزه علوم تجربی از طریق آزمون و خطا و تجربه و آزمایش تلاش می‌کند پدیده‌ها را بفهمد وارد حوزه علوم انسانی هم شده و این درحالی است که تمام علمای علوم تجربی هم از حیث فهم قطعی پدیده‌ها دستشان را به نشانه تسلیم بالا برده‌اند و می‌گویند ما فهم قطعی نداریم و نقض و ابطال یافته‌های ما کاملاً ممکن و محتمل است.
عاملی در ادامه خاطرنشان کرد علوم انسانی و اجتماعی هم با تبعیت از این الگو تلاش دارد راهش را به جلو باز کند و از طریق مطالعات تجربی انسان را بفهمد عمده کسانی هم که با استفاده از روش‌های تجربی علوم انسانی را دنبال می‌کنند اساساً تنها روش ممکن را همین روش تجربی می‌دانند و به هیچ وجه زیر بار سایر روش‌ها نمی‌روند من در کتابی که دانشگاه تهران آن را منتشر کرده 40 راهکار برای شکست هیمنه مطالعات تجربی در حوزه علوم انسانی ارائه داده‌ام.
وی با بیان اینکه روش‌های تجربی در عرصه مطالعات علوم انسانی در دوره ی اخیر رقیب دیگری هم پیدا کرده است گفت: روش‌های پسامدرن در علوم انسانی چند سالی است که رواج پیدا کرده است و خصوصیت فکری پست مدرن‌ها هم این است که می‌گویند باید داستان را از ابتدا شروع کرد و هیچ یک از یافته‌ها و روش‌های گذشته را معتبر نمی‌دانند.
این رویکرد اگرچه از یک منظر کلان نگاه جذابی به نظر می‌رسد اما خطایش در این است که خود آنها هیچ نگاه و رویکردی ندارند و این نوعی تشویش فکری ایجاد می‌کند که حتی از روش تجربی هم پیچیده‌تر و گمراه کننده‌تر است.
وی با انتقاد از رواج نوعی نگاه سهل‌گیرانه نسبت به علوم انسانی در جامعه اظهار کرد: باید توانمندترین و زبده‌ترین نیروهای فکری و ذهنی جامعه وارد عرصه علوم انسانی شوند تا تحولی راهگشا در جامعه شکل بگیرد اما متأسفانه رویکرد غالب در جامعه ما این است که علوم انسانی و اجتماعی در قعر توجهات قرار دارد و آن اندازه که به علوم پزشکی و مهندسی بها داده می‌شود به علوم انسانی توجه نمی‌شود و این امر مسلماً آسیب‌های فراوانی را در پی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود متغیرهای متعدد و متنوع در حیطه مطالعات علوم انسانی را موجب عمده پیچیدگی مطالعات این عرصه دانست و تصریح کرد: وجود این متغیرهای متعدد است که کار عالم علوم انسانی را دشوار می‌کند و در دوران کنونی که هنجارهای اجتماعی تازه و فرابومی هم وارد عرصه شده است کار دشوارتر شده و پیچیدگی‌های آن دو چندان شده است.
وی در ادامه هدف از دوره‌های طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را پرورش خرد انتقادی نامید و گفت: یکی از مغالطه‌های نقد این است که ما تنها عیوب و ایرادها را ببینیم و همان‌ها را برجسته کنیم؛ این اگرچه جزئی از نقد است اما همه آن نیست و ما باید در این زمینه به روش و رویکرد قرآن تأسی کنیم.
در قرآن کلمه تفکر و واژگان مرتبط با تلاش‌های ذهنی انسان نظیر رأی، تدبیر، علم و...
که 12 مورد است با اوصافی ذکر شده که توجه به آنها می‌تواند دامنه و کارکرد حقیقی نقد را برای ما روشن کند.
وی افزود: مطابق آموزه‌های قرآنی نقد دست کم چهار رکن دارد که می‌توان آنها را به طریقه زیر دسته‌بندی کرد: اول شناخت خود پدیده مورد مطالعه، دوم شناخت ظرفیت‌های یک فکر و برجسته‌سازی داشته‌های آن پدیده، سوم بیان ضعف‌ها و کاستی‌ها و فاصله‌ها با نقطه مطلوب و آرمانی و چهارم توان ارائه راه‌حل.
وی با طرح این پرسش که دامنه نقد علوم انسانی کجاست توضیح داد: ما همین که می‌گوییم نقد، فوراً ذهن‌ها متوجه تفکر، فلسفه‌ها و متون و مفاهیم آن می‌شود اما همه نقد این نیست و یکی از دامنه‌های نقد عرصه عمل است که نقد حوزه نظام‌ها و سیستم‌ها را هم در بر می‌گیرد و این به ویژه در جهان کنونی که عصر داده‌های بزرگ و عصر الگوریتم هم نامگذاری شده است از اهمیت بیشتری برخوردار است .
عاملی ادامه داد: امروز کسانی که این نظام الگوریتمی و رفتار ریاضی در جهان داده‌ها را نمی‌شناسند با رفتن اطلاعات شخصیشان در نظام داده‌کاوی آمریکا مشکلی ندارند اما همین که اسم شبکه ملی اطلاعات را می‌شنوند ترش می‌کنند و نسبت به آن موضع می‌گیرند.
وی افزود من 10 سال پیش کتاب "استعمار مجازی آمریکا" را نوشتم و با علم و اطلاع کامل عرض می‌کنم که فضای مجازی در بستر حاکمیت آمریکا قرار دارد و آمریکایی‌ها حاضر نیستند در زمینه حکمرانی اینترنت با احدی مذاکره کنند چون آنها در استعمار اول خودشان فیزیک جهان را تحت سیطره درآوردند و در استعمار دوم فرهنگ جهان را هم به آن ضمیمه کردند و حالا ما در دوره استعمار سوم آمریکا قرار داریم که الگوریتم رفتاری انسان‌ها را به انحصار خودشان درآورده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسالت علوم اجتماعی را سعادت آفرینی برای جامعه دانست و عنوان کرد: ما می‌خواهیم به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم و رسالت علوم انسانی افق‌گشایی برای رسیدن به آن کمال است.
این حرف شعار نیست اگرچه ممکن است به دلیل فاصله زیاد امروز ما با آن، کمی شعاری به نظر برسد.
عاملی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه علم این است که علمی موفق می‌شود که بتواند به قانون خدا توجه کند و ما باید با الهام از قوانین هستی به علم بدون خطا برسیم یعنی باید به قوانین خدا دست پیدا کنیم تا بتوانیم به علم قطعی برسیم و امیدوارم که سعی همه کوشندگان این مسیر مأجور باشد.
در ادامه این مراسم پیام محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری خطاب به دست‌اندرکاران ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی قرائت شد.
زلفی‌گل در بخشی از پیام خودش با بیان اینکه مواجهه ما ایرانیان با علم جدید از اساس مواجهه‌ی نامتوازن بوده تاکید کرد که ما هنگامی خواهیم توانست بر چالش‌های علمی و اجتماعی خودمان چیره شویم که علوم انسانی متناسب با بنیادهای فکری و نیازهای عملی خودمان را بسازیم و وزارت علوم در این مسیر همراه و همپای تمامی کوشندگان است.
انتهای پیام/

 
 
 
 
 

پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 23:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0