FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خط مشی ائمه اطهار (ع) برادری و اخوت با اهل سنت بوده است


خط مشی ائمه اطهار (ع) برادری و اخوت با اهل سنت بوده است

ایسنا | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 15:12
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: خط مشی ائمه اطهار این بوده است که با مردم به برادری رفتار شود و توصیه اکید ائمه (ع) آن است که در نماز اهل سنت شرکت کنید و با آنها با محبت رفتار کنید.
معناي،امام،شيعه،خداوند،عدالت،پروژه،شهرياري،جماعت،ائمه،ايمان، ...

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: خط مشی ائمه اطهار این بوده است که با مردم به برادری رفتار شود و توصیه اکید ائمه (ع) آن است که در نماز اهل سنت شرکت کنید و با آنها با محبت رفتار کنید.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع، در سفر به استان سیستان و بلوچستان، چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ضمن بازدید از حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان، طی سخنانی با استناد به آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» گفت: خداوند متعال بر روی زمین یک پروژه کلیدی داشته که مهمترین پروژه خداوند بر روی زمین بوده است و در این آیه، خداوند این پروژه را توصیف کرده است.
وی با توضیح این پروژه عنوان کرد: این پروژه آن است که خداوند متعال انبیا و رسلی را فرو فرستاده و برای اطمینان مردم به اینکه آنها از جانب خدا آمده اند، این انبیا و رسل را با «بینات» تجهیز کرده است.
«بینه» هم به معنای امر روشن و واضح و امری است که ثابت می کند این رسول فرستاده حقیقی خداوند است.
گرچه چیزی که آورده بسیط است اما امری اعجازی است.
دکتر شهریاری با اشاره به اینکه هر پیامبری معجزه متناسب با زمان خود آورده است، خاطرنشان کرد: این پیامبران برای اینکه دستور العمل و قانونی داشته باشند، خداوند کتابی نیز با آنها فرستاده که تدوین احکام الهی است.
برخی خودشان کتاب داشته اند و برخی نیز کتاب پیامبران قبلی را تأیید کرده اند.
سپس میزان را فرستاده یعنی معیارهایی که بتوان مصادیق عینی این احکام را تشخیص داد.
وی به هدف خداوند از این پروژه پرداخت و توضیح داد: هدف غایی خداوند عبادت و شناخت خدا بوده اما خداوند هدف دنیایی نیز داشته است که در آیه فوق آمده است: «لیقوم الناس بالقسط» پس هدف زمینی آن برقراری قسط و هدف آسمانی آن خداشناسی است.
دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: کلمه «ناس» در لسان قرآنی به همه مردمی گفته می شود که حتی دین هم ندارند؛ یعنی تمام انسان ها را دربر می گیرد.
لذا این پروژه عظیم الهی برای اقامه عدالت بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری به بیان معنای عدالت پرداخت و گفت: عدالت برخلاف قول مشهور دارای یک معنای سلبی است.
اما ظلم معنای ایجابی دارد.
ظلم یعنی «اخذ حق دیگری».
اما اکثر لغت شناسان درباره عدالت گفته اند: «عدالت ضد جور است» یعنی هرچیزی که جور نباشد عدل است.
جور هم یعنی «انحراف از مسیر حق».
حال اگر عدالت ضد جور و ظلم باشد و ظلم به معنای ایجابی یعنی اخذ حق غیر، پس عدالت در لغت یعنی اینکه حق دیگری را نستانیم.
این نظریه ای است که بنده از تحقیقات بسیار به دست آورده ام.
دبیرکل مجمع ادامه داد: بعضی از فقها گفته اند امام جماعت باید عادل باشد و عدل را به ملکه ای نفسانی معنا کرده اند که موجب می شود انسان هرچیز را سرجای خود بگذارد.
اگر عدالت به معنای ضد جور باشد پس عادل کسی است که حق دیگری را نستاند، بنابراین اگر بگوییم امام جماعت باید عادل باشد، لازم نیست اثبات شود که برای شرط عدالت باید امام جماعت را شناخت تا بتوان به او اقتدا کرد.
بلکه همین کافی است که عده ای به او اقتدا می کنند و پیشینه عدم اخذ حق غیر را نیز داراست.
پس واجد شرایط برای امام جماعت بودن است.
دکتر شهریاری در خصوص فتوای برخی فقها که گفته اند امام جماعت باید امامی و شیعه باشد، نیز گفت: طبق بررسی ادله ای که بر این مطلب اقامه شده، نتیجه گرفتیم که فقط یک روایت در این خصوص از امام رضا (ع) در مکتوبی که به مأمون نوشته اند وارد شده است.
مأمون از امام رضا (ع) خواسته که کل دین را برایش به صورت خلاصه بنویسند، امام رضا (ع) هم این مکتوب را نوشته اند و در آن جمله ای آمده که فرموده است: «لا یُقتدَی إلا بأهل الولایة».
این جمله را می توان اینگونه معنا کرد: در صورتی می توان به امام جماعت اقتدا کرد که اهل ولایت و شیعه باشد.
اما معنای دیگری نیز از این روایت می توان داشت که قابل بررسی است.
وی افزود: باید توجه داشت که امام رضا (ع) با تعریض با مأمون صحبت می کند.
در این جمله «اقتدا» به معنای نماز جماعت نیست.
بلکه به معنای الگو و پیشگام قرار دادن کسی است تا بتوانیم پشت سر او حرکت کنیم.
«اهل الولایة» هم یعنی کسی که اهلیت برای ولایت دارد.
ولایت هم به معنای کسانی است که متصف به ولی بودن هستند یعنی ائمه اطهار (ع).
پس معنای این جمله می تواند اینگونه باشد که جز ائمه اطهار (ع) نباید از کسی دیگر تبعیت کرد.
استاد شهریاری تأکید کرد: در دین ما نیز برادری تعریف شده و رویه و خط مشی ائمه اطهار نیز این بوده که با ناس (مردم) به برادری رفتار شود و توصیه اکید ائمه (ع) در روایات صحیحه آن است که در نماز اهل سنت شرکت کنید، در تشییع جنازه آنها شرکت کنید، از بیمارانشان عیادت کنید و با آنها مثل برادر معاشرت کنید.
وی با بیان فرموده مقام معظم رهبری درباره وحدت گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان فرمودند: «وحدت برای ما تاکتیک نیست، بلکه یک اصل و راهبرد است.» لذا ما واقعا معتقدیم که پروژه انقلاب اسلامی پروژه وحدت شیعه و سنی است و در هفته وحدت که گذشت حضرت آقا فرمودند «ما اگر می خواهیم به تمدن نوین اسلامی دسترسی پیدا کنیم تنها راه آن وحدت شیعه و سنی است.» پس ما جز با همکاری شیعه و سنی به تمدن نوین اسلامی نخواهیم رسید.
ایشان در پاسخ به این سوال که جمع بین تولی و تبری با سخنانی که درباره وحدت گفته می شود چگونه است؟» خاطرنشان کرد: در زمان حیات پیامبر (ص) شیعه و سنی زیر چتر آن حضرت (ص) و با هم رفیق بودند.
این مسئله دارای دو ویژگی بود: «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم».
اما در تاریخ پس از رحلت پیامبر (ص) اتفاقاتی افتاده که تفسیرهای متعددی درباره آن عرضه شده است.
شیعه می گوید: ولایت بعد از پیامبر، جعل الهی است؛ اما اهل سنت می گوید: ولایت جعل مردمی است.
اما از این مسئله نمی توان برداشت کرد که ما امروز با اهل سنت دشمنی کنیم.
بلکه دشمن خدا آمریکا است پس باید گریبان او را بگیریم تا تبری مصداق پیدا کند.
دکتر شهریاری افزود: به اجماع شیعه، مسلمانی شهادتینی است که بر زبان جاری شود.
از امام صادق (ع) نیز روایت صحیحه نقل شده که «هرکس شهادتین بر زبانش جاری شود و اعمالی مثل نماز و ...
را انجام دهد مسلمان است و همین برای مسلمان بودنش کافی است، پس خون و آبرو و ناموسش حرمت دارد.» پس ما نیز باید همچون امام صادق (ع) رفتار کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: ما قائل به «تعایش» هستیم و تعایش یعنی همزیستی مسالمت آمیز.
به این معنا که باید با یکدیگر دعوا نکنیم و اخوت و برادری داشته باشیم.
«اخوت» نیز دستور قرآنی است که برای مسلمانان بیان شده است.
وی با اشاره به کلمه «المومنون» که در قرآن آمده اظهار کرد: المومنون به معنای شیعه نیست بلکه ایمان در قرآن به معنای رسوخ عقیده است.
عقیده هم به چهار چیز است: خدا، پیامبران، کتب آسمانی و معاد.
پس ما معتقدیم که ایمان به معنای ایمان به خدا، ایمان به پیامبران، ایمان به کتب آسمانی و ایمان به معاد است.
هرکس این چهار ایمان در دلش جا گرفته باشد مومن است و هر کس اینگونه نباشد و فقط شهادتین گفته و نماز بخواند، مسلمان است.
لذا ما از ناحیه ائمه اطهار(ع) امر به تعایش شده ایم؛ یعنی امر به همزیستی مسالمت آمیز و محبت با برادران اهل سنت.
در پایان این مراسم، استاد دکتر شهریاری در پاسخ به این سوال که «آیا شیعه و سنی بعد از رسول خدا(ص) به وجود آمده یا در زمان رسول خدا(ص) هم این عقیده بوده است؟» گفت: عقیده نمی تواند قبل از تحقق موضوع وجود داشته باشد.
موضوع این بوده که ولایت امیر المومنین (ع) نصب الهی است، یا اینکه خلافت ابوبکر نصب مردمی است.
این موضوع بعد از پیامبر (ص) اتفاق افتاده است.
پس حتما شیعه و سنی بعد از پیامبر به وجود آمده است.
انتهای پیام

 
 
معناي،امام،شيعه،خداوند،عدالت،پروژه،شهرياري،جماعت،ائمه،ايمان، ...
 
 

پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 23:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0