FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اجرای آزمون‌های حفظ عمومی به موسسات قرآنی واگذار شد


اجرای آزمون‌های حفظ عمومی به موسسات قرآنی واگذار شد

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 04 آبان 1400 - 15:06
بیست و پنجمین جلسه ستاد طرح ملی حفظ با سه دستور و حضور نمایندگان دستگاه های قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حفظ،قرآن،سازمان،كريم،ستاد،طرح،قرار،دارالقرآن،اوقاف،پژوهش،دست ...

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و پنجمین جلسه ستاد طرح ملی حفظ با حضور نمایندگان دستگاه‌ها امروز سه شنبه چهارم آبان ماه در سالن جلسات سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در این جلسه سه دستور ارائه برنامه‌های و فعالیت‌های حفظ قرآن کریم حوزه‌های علمیه خواهران، ارائه گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و ارائه گزارش سازمان دارالقرآن در خصوص آزمون‌های عمومی حفظ قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این بخش ابتدا مهدی قره شیخلو به بیان توضیحاتی درباره این آزمون‌ها و دلایل برگزاری آن پرداخت.
در ادامه شکری نماینده سازمان دارالقرآن به ارائه گزارشی از تیم آزمون‌ها پرداخت و گفت: این آئین نامه پنج رکن اساسی دارد.
زمانی که این ترکیب قطعی شد دو سمینار مجازی یا جلسات توجیهی آموزشی به صورت منطقه‌ای برگزار خواهیم کرد تا هر کدام در حوزه اختیارات خود بدانند به چه نحوی عمل کنند.
هر مؤسسه مجازی حداقل باید سالی چهار نوبت این آزمون را برگزار کند.
بنابراین توجیه همه ارکان در دستور کار قرار دارد.
تصویب برنامه جامع برای تبلیغ در دستور کار روابط عمومی سازمان است که این برنامه تبلیغاتی هم ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: در دستور این است که در دهه فجر با افتتاح سامانه شاهد آغاز رسمی آن باشیم.
در ادامه هر کدام از اعضا به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این گزارش پرداختند.
قره شیخلو مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این خصوص گفت: سازمان دارالقرآن سابقه خوبی در برگزاری آزمون‌های حفظ تخصصی دارد و امیدوارم اتفاق‌های خوبی که ۱۵ سال است در این حوزه می‌افتد در بحث حفظ عمومی هم تکرار و به همان شکل مدیریت شود.
بحث اول اطلاع رسانی و تبلیغات این کار است که باید خوب صورت بگیرد و دستگاه‌ها باید حتماً مشارکت کنند.
کار مهمی را رسانه بر عهده دارد.
دستگاه‌ها جوامع هدف قابل توجهی دارند و این نقش مهمی می‌تواند داشته باشد بحث اطلاع رسانی و آگاهی مردم بسیار مهم است.
باید به انگیزشی کار کردن نیز اهمیت داد.
بخشی به فعالیت‌های اجرایی ستاد طرح ملی بر می‌گردد و باید بر روی انگیزش‌های لازم و تقویت آن در مردم برای حضور مردم در آزمون‌ها کار کنیم.
سپس محمد مهدی بحر العلوم به بیان سخنانی پرداخت و گفت: با توجه به مضیقه‌های که دستگاه‌ها با آن روبرو هستند اما در صحنه به خوبی حضور یافته‌اند.
این دستورها به هماهنگی‌ای برای توقف آزمون‌های دستگاه‌ها لازم است براساس این آئین نامه فقط مؤسسات قرآنی عموم مردم می‌توانند آزمون برگزار کنند.
این را به شورای توسعه اطلاع داده‌ایم تا ابلاغ کند.
با کمک سازمان دارالقرآن حدود ۲۰ مزیت برای حافظان قرآن در کشور شمارش شده است که انواع مختلف دارد.
نکته‌ای که هست این است که این باید تجمیع شود مثلاً در نیروهای مسلح مزایایی که رهبر ابلاغ کرده‌اند از حافظ یک جز تا کل مزایایی دارد.
مدرک دیگری به این مزایا دسترسی نداشته باشد.
هر مزیتی در هر کدام از این دستگاه‌ها برای حافظان قرآن تعریف شده است که همه اینها باید معطوف به موضوع حفظ و مدارک داده شود.
بعد از آن قره شیخلو ما خودمان وقتی می شینیم دغدغه مند صحبت می‌کنیم گلایه داریم کارهای قرآنی در کشور متولیان مختلف دارد لذا درخواست می‌کنم در عمل هم نشان دهیم دنبال این ساماندهی و ساز و کارهای منظم تر برای مردم هستیم تا مردم بدانند چه مسیری را طی می‌کنیم.
باید بگذاریم تا حوزه‌های مردمی تقویت شوند.
این موسساتی که تشکیل شده است اگر حمایت نشود هیچ نهاد دیگری آنها را مورد حمایت قرار نخواهد داد ما باید برای اینها تولید کار کنیم و برای همین محور کار مؤسسات هستند.
اجازه بدهید جامعه مخاطب ما به سمت مؤسسات گسیل شود.
درخواست من این است که دبیرخانه و دستگاه‌ها نگاه تعاملی داشته باشند و دستگاه‌ها نگاه بخشی به کار نداشته باشند و بر این تکیه کنند که کار پیش برود.
در مدت یکسال با انجام فعالیت‌ها می‌توانیم بعد از آن بازنگری کرده تا یک نمایش عملی از هم افزایی داشته باشیم.
سپس زینب بهجت‌پور، دبیر علمی گروه قرآن مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به بیان فعالیت‌های این مرکز پرداخت.
برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و دوره تربیت مربی حفظ با اداره اوقاف قم و مرکز تربیت مربی حفظ، اعطای مزایایی به کسانی که از سه مرکز سازمان سنجش سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد مدرک دارند از دیگر برنامه‌های ذکر شده این مرکز بود.
سومین دستور جلسه گزارش ستاد طرح ملی حفظ قرآن از سوی بحر العلوم بود.
وی حفظ جز ۲۹ را در سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: حفظ جز ۲۹ جز برنامه‌های این ستاد قرار داده شده همچنین سازمان دارالقرآن و آموزش و پرورش هم این کار را انجام می‌دهند و همه منتظر شروع کار سیمای قرآن هستیم که از اول فصل زمستان آغاز خواهد شد.
قراردادی با سازمان پژوهش داریم که ذی‌حسابی آن را تأیید کرده است و بنا شده است طرح و برنامه مدل آموزشی قرآن به پیش دبستانی در سازمان پژوهش تبیین شود.
منتظر امضا نهایی این طرح هستیم.
در خصوص تربیت معلم نهادها به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است.
بحر العلوم ادامه داد: در مورد طراحی سامانه دو پیشنهاد از سوی سازمان دارالقرآن و مؤسسه مهد قرآن یزد مناقصه صورت گرفت و به انتخاب نهایی نزدیک شده‌ایم و مشغول هماهنگ سازی بحث قرارداد هستیم.
این طرح یک فاز مطالعاتی داشت که خیلی مهم بود.
در مجموع شرایط مؤسسه مهد قرآن یزد مناسب‌تر سنجیده شد و در حال حاضر بخش هماهنگی برای عقد قرارداد هستیم و تا پایان سال بخش عمده آن اجرایی خواهد شد.
وی گفت: در مورد توانمندسازی مهدهای کودک بنا بود ۳۷۰۰ نفر معلم تربیت شود آمارهایی که داده شد اشکالاتی داشت که مهمترین آن در سازمان اوقاف از سال ۹۰ تا کنون بیش از ده هزار معلم تربیت شده است ما گفتیم این سه هزار نفر نباید جز آن ده هزار نفر باشند.
به همین ترتیب برخی دستگاه‌ها سهمیه را به طور کامل پر نکرده‌اند.
نهایتاً جمع کل از ۳۸۲۱ حدود ۲۱۳۹ نفر بودند که آزمون دروس برگزار شد.
نتایج هفته آینده به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.
بحر العوم در خصوص دیگر برنامه‌های این ستاد گفت: پژوهش «تدوین روش‌های مطلوب و استاندارد حفظ قرآن کریم» فاز اول پژوهش انجام شده است و در حال برگزاری جلسه شورای راهبری پژوهش هستیم تا یافته‌های پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.
تولید و عرضه محصولات فرهنگی هنری و رسانه‌ای برای گفتمان سازی حفظ قرآن کریم در این رابطه پروژه ساخت تله فیلم با موضوع حفظ قرآن کریم در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم انجام شده و در مرحله انعقاد قرار داد هستیم.
قرار شده است خود سازمان اوقاف و امور خیریه نیز ۲۱۱ میلیون تومان مشارکت داشته باشد.
تعریف پروژه مطالعاتی» جمع‌آوری و بررسی قوانین و مقررات مربوط به توسعه حفظ قرآن کریم در کشور «- تفاهم نامه مساعدت به برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم - درخواست ممنوعیت اعطای جوایز و تسهیلات به گواهی‌های حفظ خارج از چارچوب تعیین شده - ضرورت اعلام تشویق‌های داخلی بویژه برای حافظان حفظ عمومی قرآن کریم از سوی اعضا - ضرورت بازنگری در اقدامات مصوب طرح ملی حفظ قرآن کریم - ساماندهی مربیان آموزش دیده حفظ قرآن کریم و ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت آنها توسط سازمان دارالقرآن الکریم - برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۱۱ از هم اکنون - عدم پاسخگویی به موقع به مکاتبات دبیرخانه ستاد از دیگر اقدامات ستاد راهبری حفظ قرآن است.

 
 
حفظ،قرآن،سازمان،كريم،ستاد،طرح،قرار،دارالقرآن،اوقاف،پژوهش،دست ...
 
 

چهارشنبه، 05 آبان 1400 - 21:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0