FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیا با کاشتن مژه می‌توانیم نماز بخوانیم؟


آیا با کاشتن مژه می‌توانیم نماز بخوانیم؟- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 04 آبان 1400 - 13:30
برخی انواع کاشتن مژه که اکستنشن هم نامیده می‌شود، در زمان وضو و غسل مانع از رسیدن آب به پوست می‌شود. به همین دلیل برای دانستن حکم نماز و روزه باید به فتوای مراجع تقلید مراجعه کنیم.
غسل،وضو،مانع،مژه،العظمي،نماز،برطرف،وقت،آب،مصنوعي،پوست،هزينه، ...

علاقه به زیبایی و زیبا شدن، غریزه‌ای است که در تمام انسان‌ها وجود دارد اما خدای متعال این غریزه در وجود زنان با تقویت بیشتری تعبیه فرموده است.
در گذشته عموماً خانم‌ها از وسایل و روش‌هایی مانند سرمه، سرخاب و حنا استفاده می‌کردند.
درحالی‌که با پیشرفت و فناوری در ابزارها و مواد گوناگون، لوازم آرایشی جدیدتری وارد بازار شد و روش‌های متنوع‌تری برای زیبا شدن در دسترس افراد قرار گرفت.
«کاشت مژه» که با عنوان «اکستنشن مژه» هم خوانده می‌شود، روشی است که طی آن، مژه‌های مصنوعی با چسب مخصوصی به پلک چشم چسبانده می‌شود و این چسبندگی تا چند ماه استحکام دارد، به طوری که با شستن صورت نیز پایدار مانده و از بین نمی‌رود.
اما همین اتفاق، ابهامی برای خانم‌های مؤمن و باتقوا ایجاد کرده؛ مبنی بر اینکه حکم وضو و غسل با وجود باقی ماندن مژه‌های مصنوعی بر روی پلک چیست؟
به عبارت دیگر آیا غسل، نماز و روزه این افراد درست است یا خیر؟
خبرگزاری تسنیم با مرور فتوای تعدادی از مراجع عظام تقلید و پاسخ آیات به استفتائات مربوطه، درصدد یافتن پاسخ فقهی در زمینه حکم نماز و روزه با وجود کاشت و اکستنشن مژه است.
آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند.
ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد، در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند؛ فرقی هم نمی‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود.
به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی گذارد آب به مژه‌های اصلی و پوست برسد.
اما اگر متوجه شود وقت نماز دارد می‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار یا سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی
در صورتی که ضرورتی برای کاشتن مژه نباشد، آن را ترک کنند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جدا کردن آن به هنگام غسل و وضو نباشد، وضو و غسل جبیره ای می‌گیرند.
آیت‌الله العظمی سیستانی
اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هرچند به نحو جزئی شود، جایز نیست.
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی
چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد، حرام است.
ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
آیت‌الله العظمی هادوی تهرانی
اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد، مانع وضو و غسل نیست.
در غیر این صورت باید برای غسل و وضو مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر و حرج می‌شود، باید به وظیفه جبیره عمل کند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد، اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
انتهای پیام/

 
 
 
 
 

سه شنبه، 04 آبان 1400 - 15:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0