FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دلیل جهانی شدن سیره پیامبر اسلام(ص) چه بود؟


دلیل جهانی شدن سیره پیامبر اسلام(ص) چه بود؟

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | یکشنبه، 02 آبان 1400 - 20:53
استاد جامعه الزهرا(س) بابیان اینکه اصل اعتدال در تربیت بسیار مهم است و درسیره پیامبر اکرم (ص) نیز به این امر بسیار توجه شده است، گفت: وقتی حضرت محمد (ص) مبعوث شدند رسانه‌ها، تئاتر و... نبود اما دین پیامبر جهانی شد که این امر به دلیل سیره و روش شان بود که با همه افراد اعم از کودکان و بزرگ‌سالان به نیکویی رفتار می‌کردند.
پيامبر،كودكان،كودك،توجه،بابيان،حضرت،تأكيد،تربيت،آموزش،اكرم،ت ...

ایسنا/قم استاد جامعه الزهرا(س) بابیان اینکه اصل اعتدال در تربیت بسیار مهم است و درسیره پیامبر اکرم (ص) نیز به این امر بسیار توجه شده است، گفت: وقتی حضرت محمد (ص) مبعوث شدند رسانه‌ها، تئاتر و...
نبود اما دین پیامبر جهانی شد که این امر به دلیل سیره و روش شان بود که با همه افراد اعم از کودکان و بزرگ‌سالان به نیکویی رفتار می‌کردند.
طاهره حیدری مجد، استاد اخلاق جامعه الزهرا (س) در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در نظام تعلیم و تربیت اصول و روش‌هایی وجود دارد که مبنای این اصول بر اساس اهدافی تدوین و تنظیم ‌شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) عالی‌ترین اصول تربیتی را در برخورد با کودکان داشتند، اظهار کرد: محبت، تکریم و احترام به کودکان از روش‌های تربیتی است که امروزه در مکاتب اسلام و غرب بسیار به آن تأکید می‌شود که توجه به این اصول در سیره پیامبر(ص) نیز بسیار دیده می‌شود.
وی ادامه داد: حضرت محمد (ص) همیشه در سلام کردن به کودکان پیشی می‌گرفتند و بارها تأکید کردند که هرکسی می‌خواهد سبک و سیره مرا ادامه دهد و به سنت قطعی من عمل کند به کودکان سلام کند، زیرا سلام به کودک، باعث می‌شود که کودک احساس دیده شدن پیدا کند و حتی در خانه نیز وقتی به کودک احترام گذاشته شود کودک سعی می‌کند بدی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری اش را پنهان کند.
استاد جامعه الزهرا (س) با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌های تربیتی تکریم است، اظهار کرد: تکریم کودکان باعث می‌شود که ضمیر ناخودآگاه کودک رشد کند و بیدار شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های دیگر پیامبر (ص) محبت به کودکان است، بیان کرد: کودکان صفا روحی و باطنی دارند و درونشان مانند غنچه گلی است که استعداد شکوفا شدن دارد و محبت این استعداد را شکوفا می‌کنند.
وی افزود: پیامبر اسلام (ص) بامحبت کردن به کودکان همه کینه‌ها و عداوت‌ها که می‌توانست توسط شیطان در وجودشان شعله‌ور شود را خاموش می‌کردند و به‌صورت غیرمستقیم خارهای وجودی کودکان را به گل‌های خوش‌بو تبدیل می‌کردند.
وی بابیان اینکه بازی یکی دیگر از روش‌های تربیتی پیامبر(ص) بود، اظهار کرد: درحالی‌که شأن پیامبر بسیار بالا بود اما با کودکان بازی می‌کردند و وقتی کودکان را در بازار می‌دیدند در کنار آن‌ها می‌نشستند و آن‌ها خواسته‌هایشان را به ایشان می‌گفتند.
وی افزود: روزی پیامبر برای اقامه نماز عازم مسجد بودند و در راه کودکان پیامبر را دیدند و ایشان با آن‌ها شروع به بازی کردند، بلال نزد پیامبر رفت و گفت یا رسول‌الله مردم در مسجد منتظر هستند؛ رسول خدا (ص) فرمودند به منزل برو و گردوهایی که در اتاق هست و بیاور و مرا بخر.
پیامبر (ص) گردوها را در دست گرفت و خطاب به کودکان فرمود: مرا را در عوض این گردوها می‌فروشید؟
کودکان به این معامله رضایت دادند و با خوشحالی پیامبر را رها کردند و پیامبر راهی مسجد شد و فرمود: خدا رحمت کند برادرم یوسف را که او را به چند درهم فروختند و مرا به چند گردو.
حیدری مجد با اشاره به آیه 21 سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» گفت: پیامبر اکرم (ص) نه تنها در نحوه رفتار با کودکان بلکه در همه ابعاد الگویی نیکو هستند و این امر در رفتار با والدین، خواهران و برادران رضاعی‌شان نیز دیده می‌شود.
وی ادامه داد: خواهران رضاعی پیامبر(ص) به دیدن ایشان آمدند و پیامبر جای خود را به خواهرانشان دادند و بعد از مدتی برادر رضاعی‌شان آمدند و پیامبر نیز آن‌ها را اکرام کردند.
سایرین پرسیدند چرا به خواهرانتان بیشتر احترام گذاشتید، پیامبر اکرم (ص) فرمودند زیرا دختران به والدینشان بیشتر توجه می‌کنند.
وی بابیان اینکه اصل اعتدال در تربیت بسیار مهم است و درسیره پیامبر نیز به این امر بسیار توجه شده است، گفت: وقتی حضرت محمد (ص) مبعوث شدند رسانه‌ها، تئاتر و...
نبود اما دین پیامبر جهانی شد که این امر به دلیل سیره و روش شان بود که با همه افراد اعم از کودکان و بزرگ‌سالان به نیکویی رفتار می‌کردند.
حیدری مجد با تأکید بر اینکه والدین باید محبت، احترام، تکریم و توجه به احساسات کودک را در تربیتشان مورد توجه قرار دهند، اظهار کرد: امروزه آفت و آسیب اجتماعی بزرگی متوجه خانواده‌ها شده است که والدین مشغول شغل شان هستند و کودکان تنهایی شان را با فضای مجازی پر می‌کنند و رها هستند.
وی بابیان اینکه یکی دیگر از روش‌های پیامبر تسهیل (سخت‌گیری نکردن) است، تصریح کرد: پیامبر کودک را با کودکی‌اش می‌پذیرفت؛ نقل شده است روز پیامبر در مسجد نماز می‌خواندند و سجده ایشان طول کشید.
وقتی سلام نماز داده شد مردم به رسول خدا (ص) گفتند: سجده نماز بسیار طولانی شد آیا وحی بر شما نازل شده بود؟
ایشان فرمودند: نه وحی بر من نازل نشده بود اما حسن و حسین بر دوش من سوار شده بودند.
وی با تأکید بر اینکه با این روش‌های تربیتی پیامبر (ص) جایی برای تنبیه نمی‌ماند، گفت: پیامبر اکرم (ص) دقت می‌کردند که آنچه به کودکان گویند خودشان هم عمل کنند؛ مثلاً نقل شده است که در زمـان پـیـغمبر اکرم (ص) طفلی بسیار خرما می‌خورد.
هر چه اورا نصیحت می‌کردند فایده نداشت.
مادرش او را به نزد پیغمبر (ص) برد تا او را نـصـیـحت کند؛ اما آن حضرت فرمود: امروز بروید و فردا بیایید.
روز دیـگر زن به همراه فرزندش خدمت پیغمبر (ص) حاضر شد.
حضرت به کودک فرمود که خرما نـخورد.
زن سؤال کرد: یا رسول اللّه، چرا دیروز به او نفرمودید خرما نخورد؟
حـضـرت فـرمـود: دیـروز وقتی این کودک را حاضر کردید، خودم خرما خورده بودم.
وی بابیان اینکه کودکان دوربین‌های مخفی دقیقی هستند که ریزترین رفتارها را در ذهنشان ثبت می‌کردند، اظهار کرد: در روایات گفته شده است که کودکان را با اعمالتان تربیت کنید نه با حرف‌هایتان.
وی با اشاره به اینکه حضرت محمد (ص) به اندازه ظرفیت کودکان به آن ها آموزش می‌داد؛ اما متأسفانه امروزه والدین بچه‌های را از سنین پایین مجبور به شرکت در کلاس‌های متعدد می‌کنند، بیان کرد: والدین در هفت سال ابتدایی زندگی کودک از او انتظار دارند که در مقابل دیگران مؤدب باشد و هیچ کار خطایی انجام ندهد و به دنبال این هستند که کمبودهای خودشان را از طریق کودکانشان جبران کنند.
استاد جامعه الزهرا (س) بابیان اینکه آموزش به کودکان باید متناسب به استعداد و ذهن کودکان باشد، گفت: همان‌گونه که معده کودکان قدرت هضم غذای سخت و سنگین را ندارد ذهن کودکان هم تحمل آموزش‌های سنگین و علمی را ندارد و پیامبر اسلام (ص) نیز این نکته را رعایت می‌کردند.
وی ادامه داد: پیامبر به آموزش عبادت کودکان هم توجه می‌کردند و متناسب با سن شان آموزش می‌دادند و در روایات نیز از پیامبر (ص) نقل شده است ما به فرزندانمان از سه‌سالگی آموزش می‌دهیم اما شما از پنج سالگی آموزش دهید؛ که این امر نشان می‌دهد پیامبر (ص) دقت داشتند که تربیت کودکی که در خانه نبوت است با تربیت سایر کودکان مسلمان تفاوت دارد.
این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه حجاب یکی از آموزه‌های مهم اسلام است، یادآور شد: همان‌گونه لباس باز و نازک پوشاندن به کودکان اشتباه است؛ چادر و مانتو پوشاندن به کودکان در سنین پایین نیز نادرست است و باید در این زمینه هم به اصل اعتدال توجه کرد.
انتهای پیام

 
 
 
 
 

یکشنبه، 02 آبان 1400 - 21:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0