FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فرایند تبدیل دانشجویان به دانشجوی تراز نظام جمهوری اسلامی


فرایند تبدیل دانشجویان به دانشجوی تراز نظام جمهوری اسلامی

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 30 مهر 1400 - 15:47
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه آینده روشن که با حضور رتبه های برتر ریاضی برگزار شد فرایند تبدیل شدن دانشجویان به انسان عالم، عاقل و دانای تراز نظام جمهوری اسلامی را تشریح کرد.
دانشگاه،عقل،علم،عاقل،علوم،ياد،وزير،دانا،دانايي،ادامه،دست،عال ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در برنامه «آینده روشن» که با حضور رتبه‌های برتر ریاضی در مشهد مقدس برگزار شد با گرامیداشت یاد خاطره شهدا گفت: بدانیم اگر امروز امنیتی داریم، بوده‌اند استعدادهای برتر و نخبگانی که کلاس درس را رها کرده و از کیان و ناموس ما دفاع کردند.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت و تبریک هفته وحدت ادامه داد: من دوست دارم از این قسمت به بعد، زلفی گلی که وزیر علوم است به کنار برود و به عنوان معلم با شما چند نکته را عرض کنم.
وزیر علوم با طرح این سوال که چرا به دانشگاه آمده و دوست داریم تحصیلات عالیه داشته باشیم ادامه داد: برای چه می‌خواهیم درس بخوانیم، به کجا می‌خواهیم برسیم؟
قرار است عالم شویم، عاقل شویم، دانا شویم، هویت‌مدار و اخلاق‌مدار شویم؟
سوال بعدی من این است که به چه کسی دانا می‌گویند، چرا می‌گویند، توانا بود هر که دانا بود، چرا دانایی موجب توانایی می‌شود، دانایی چند فاکتور دارد دانایی با عاقل بودن متفاوت است.
وی ادامه داد: دو فاکتور اصلی دانایی یکی عالم بودن و دیگری عاقل بودن است، عقل یعنی پیشگیری، یعنی طوری برنامه ریزی کنیم که برای ما مشکل ایجاد نشود پس عقل یعنی پیشگیری، حالا اگر کسی که هم علم داشته باشد و هم عقل، به آن دانا می‌گویند، عنصر دانایی یعنی معجون علم و عقل، کسی که به دانشگاه می‌رود و درس می‌خواهند باید حواسش جمع باشد که هم عاقل بشود و هم عالم و در مجموع دانا بشود.
وزیر علوم ادامه داد: عقل چگونه به دست می‌آید، از طریق تجربه، اگر یک اشتباه کردید، دیگر دفعه بعد آن کار را انجام نمی‌دهید، اگر بنا باشد هر اشتباهی را انجام دهیم و بعد عاقل شویم که خیلی سخت است و برای ما هزینه دارد و عمر ما محدود است پس باید چه کار کنیم، تجربه مرز مشترک بین علم و عقل است.
وی خاطرنشان کرد: دانشمندان تنبل ترین آدمیان هستند اگر گفتید چرا، چون ساده‌ترین مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنند، علم تاریخ برای چه ارزشمند است؟
چون وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم اشتباه گذشتگان چیست و آن را تکرار نمی‌کنم و عقل گذشتگان را در خود ساری و جاری می‌کنیم پس راه عاقل شدن کم هزینه، استفاده از تجربیات دیگران است و برای به دست آوردن تجرب یات دیگران باید مطالعه کنیم.
وقتی مقاله‌ای می‌خوانید تمام تجربیات آن را در خود نهادینه می‌کنید.
وزیر علوم یاد آور شد: یادتان باشد هر چقدر شما بیشتر مطالعه کنید و سرگذشت گذشتگان را بیشتر بخوانید، عقل تان به همان میزان بیشتر می‌شود ما می‌توانیم با مطالعه کتاب دیگران نتیجه عمر دیگران را در خود جمع کنیم، شما می‌توانید هزاران، میلیون‌ها عمر با هر مطالعه‌ای به دست آورید، دوران دانشجویی بهترین دوران است و شما بهترین دوستان را انشااله زمانی که آموزش‌ها حضوری شد در خوابگاه‌ها به دست می‌آورید.
وی افزود: در خوابگاه و کلاس با فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف کنار هم قرار می‌گیرید و این باعث می‌شود یاد بگیرد با دیگران تعامل کنید و به عقاید و سلایق دیگران احترام بگذارید و همدیگر را تحمل کنید.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که در دانشگاه یاد می‌گیرید، تعامل و تکامل است، در دانشگاه یاد می‌گیرید ساعت ۸ و ۸ و یک دقیقه باهم متفاوت است خلاصه اینکه کسی که می‌آید دانشگاه وقتی در خیابان راه می‌رود با کسی که داخل دانشگاه نرفته است باهم تفاوت دارد.
وی افزود: کسی که دانشگاه رفته وقتی که رانندگی می‌کند با کسی که دانشگاه نرفته و رانندگی می‌کند کلاسش متفاوت است شیوه تفکرش فرق دارد یک دانشگاه دیده و دارای تحصیلات عالیه از امکاناتی که خدا در اختیارش گذاشته بهتر بهره مند می‌شود پس قدر آن را بدانید.
وزیر علوم ادامه داد: برای موفقیت چه کار باید کرد؟
برای موفقیت باید هدف و برنامه داشت و سپس تلاش کرد، یادتان باشد، زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدید، و دست تان به جایی رسید، به دانشگاه خود کمک کنید.
وی با طرح این سوال که به نظر شما علم بهتر است یا ثروت و با توجه به پاسخ دانشجویان افزود: من پیشنهاد دارم، اگر یک نقطه یا را برداریم می‌شود علم بهتر است با ثروت، از خدا بخواهید علم بدهد از آن علم ثروتمند شوید و کشور عزیزمان ایران را آباد کنید و این شدنی است.
وی توصیه کرد: دانشجویان در سر کلاس اساتید مختلف سعی کنند، ویژگی‌ها مثبت اساتید خود را به عنوان الگو انتخاب کنند، اگر این کار صورت گیرد دانشجویی که از دانشگاه خارج می‌شود به یک انسان عالم، عاقل و دانای تراز نظام جمهوری اسلامی تبدیل می شود.

 
 
دانشگاه،عقل،علم،عاقل،علوم،ياد،وزير،دانا،دانايي،ادامه،دست،عال ...
 
 

جمعه، 30 مهر 1400 - 20:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0