FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پروژه «وحدت اسلامی» باید به صورت عینی در عرصه عمل پیاده‌سازی شود


پروژه «وحدت اسلامی» باید به صورت عینی در عرصه عمل پیاده‌سازی شود

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 28 مهر 1400 - 16:18
دبیر کل جنبش توحید اسلامی لبنان تاکید کرد: «وحدت» یک واجب دینی و یک نیاز انسانی و اسلامی است.
اسلامي،وحدت،خداوند،كريم،لبنان،قرآن،متعال،محاصره،فلسطين،پروژه ...

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ بلال سعید شعبان، دبیر کل جنبش توحید اسلامی لبنان در کنفرانس وحدت، بیان داشت: «وحدت» یک واجب دینی و یک نیاز انسانی و اسلامی است.
خداوند متعال در قرآن کریم ضمن دعوت مسلمانان به حفظ وحدت، آن‌ها را از پرداختن به هرگونه تفرقه و تنازع برحذر داشته است.
در همین ارتباط، خداوند کریم می‎‌فرماید: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».
کما اینکه خداوند در یک آیه شریفه دیگری می‌فرماید: «و فرمان خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید و نزاع نکنید تا سست نشوید و قدرت و شوکت شما از میان نرود؛ و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت‎کنندگان است».
خداوند متعال سلسله مؤلفه‌هایِ مورد نیاز برای تحقق «وحدت اسلامی» را نیز در میان ما مسلمانان و مؤمنان قرار داده است.
از جمله این مؤلفه‌ها می‌توان به خدای واحد، دین واحد، قرآن واحد، قبله واحد و هدف واحد اشاره کرد.
قرآن کریم در آیات بسیاری، مسلمانان را به حفظ وحدت دعوت کرده است.
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «این امت شماست که امتی یگانه است و من نیز پروردگار شما هستم پس مرا بپرستید».
خداوند متعال در جایی دیگر از قرآن کریم نیز فرموده است: «آن‌ها که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد نمودند مقام‌شان نزد خدا برتر است و آن‌ها پیروز و رستگارند».
دبیر کل جنبش توحید اسلامی با بیان اینکه ما مؤمنان و مسلمانان باید با یکدیگر دوست و برادر باشیم، اظهار داشت: خداوند عزوجل در قرآن کریم فرموده است: «مردان و زنان باایمان، ولیّ و یار و یاور یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، نماز را برپا می‌دارند و زکات را می‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار می‌دهد».
خداوند متعال همچنین می‌فرماید: «سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبر او و آن‌ها که ایمان آورده‌اند؛ همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند؛ و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند زیرا حزبِ خدا پیروز است».
بنابراین، باید میان ما مسلمانان و مؤمنان حب، دوستی و مودت وجود داشته باشد.
اهل ایمان باید از چنین ویژگی‌هایی برخوردار باشند.
اهل ایمان تنها باید با شیطان و اولیا آن دشمنی داشته باشند.
خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «در حقیقت‏ شیطان دشمن شماست؛ ‏ شما نیز او را دشمن گیرید؛ او فقط دار و دسته خود را فرا می‏‌خواند تا آن‌ها از یاران آتش باشند».
خداوند در آیه شریفه دیگری نیز می‌فرماید: «مسلّما یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‏‌اند دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت».
شاید برخی زمانی که با این اصول ایمانی مواجه می‌شوند، اینگونه بگویند: «ما دارای رنگ‌ها، نژادها، مذاهب، زبان‌ها و قومیت‌های مختلفی هستیم.
پس چگونه می‌توانیم با یکدیگر وحدت و یکپارچگی داشته باشیم.
آیا اسلام چنین چیزی را از ما می‌خواهد»؟
خداوند متعال در قرآن کریم آورده است که می‌تواند همه مردم را به یک «امّت واحده» تبدیل کند، اما مشیت و اراده‌اش این بوده است که این پروژه اسلامی و ایمانی با اراده انسان انجام شود.
او در ادامه با تاکید بر اینکه کثرت‌گرایی مذهبی و قومیتی یک نعمت است افزود: کثرت‌گرایی مذهبی و قومیتی دلیل آشکاری بر جهانی بودن پروژه اسلامی است.
خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) را خطاب قرار داده و می‌فرماید: «و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم».
در قرآن کریم همچنین آمده است: «ما تو را به حق برای بشارت و بیم دادن مردم جهان فرستادیم و تو مسئول گمراهی دوزخیان پس از ابلاغ رسالت، نیستی».
هدف اصلی و اساسی از تنوع قومیت‌ها و مذاهب در صفوف بشریت، فراهم شدن زمینه جهت آشنا شدن آن‌ها با یکدیگر و تشکیل ائتلاف و ایجاد وحدت است.
هدف از این تنوع، تفرقه و جدایی نیست.
در همین ارتباط، خداوند متعال در قرآن کریم می‎‌فرماید: «ای مردم!
ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است».
بر اساس آنچه که گفته شد، از دیدگاه خداوند جایز نیست که این تنوع در بشریت به اختلاف و تفرقه منجر شود و این تنوع از نعمت به نقمت تبدیل گردد.
وی افزود: هرگونه رقابت میان انسان‌ها باید در چارچوب خدمت به پروژه انسانی و اسلامی باشد.
رسول خدا (ص) در این ارتباط می‌فرمایند: «بهترین مردم کسی است که برای مردم سودمندتر است».
بنابراین، انسان‌ها هیچگاه نباید تفاوت در رنگ‌ها، نژادها، ادیان، مذاهب و قومیت‌ها را در برقراری ارتباط با یکدیگر دخیل کنند.
همه انسان‌ها در اصلِ انسانیت با یکدیگر مشترک هستند.
در همین راستا، پیامبر اکرم (ص) در یک حدیث زیبا می‌فرمایند: «ای مردم!
همه شما از آدم هستید و آدم از خاک».
پیامبر اکرم (ص) همچنین فرموده‌اند: «ای مردم!
آگاه باشید که پروردگارتان یکی است و پدرانتان نیز یکی هستند.
بنابراین بدانید که نه عربی را بر عجم، و نه عجمی را بر عرب و نه سیاهی را بر سفید و نه سفیدی را بر سیاه برتری است؛ مگر بر اساس تقوا».
این‌ها جملگی سلسله قواعد اصلی و اساسی هستند که پروژه «وحدت اسلامی» مبتنی بر آن‌هاست.
در اینجا قصد دارم به منظور تحقق «وحدت اسلامی» پیشنهاداتی را ارائه کنم.
شیخ بلال سعید شبان در ادامه به طرح پیشنهادی در این زمینه پرداخت و گفت: شاید یکی از مهمترین پیشنهادات این باشد که ما بیش از اختلافات، بر روی نقاط اشتراک میان خود متمرکز شویم.
زمانی که ما روی نقاط مشترک‌مان متمرکز می‌شویم، بدان معناست که جملگی به دنبال وحدت، تعامل و انسجام هستیم.
برعکس، زمانی که ما بر روی نقاط اختلافی تمرکز کنیم، بدان معناست که در صدد دامن زدن به اختلافات و عمیق‌تر کردن آن‌ها هستیم.
ما روحانیون در اینجا نقش مهمی داریم و باید یک گفتمان واحد داشته باشیم.
گفتمان ما باید به گونه‌ای باشد که وحدت در بطن آن هویدا باشد.
گفتمان ما روحانیون و پرچمداران وحدت در مجالس، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باید اینگونه باشد.
پروژه «وحدت اسلامی» باید به صورت عینی در عرصه عمل پیاده‌سازی و اجرا شود.
این پروژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و جهادی کارایی دارد.
تنها از این رهگذر است که ما می‌توانیم یک امّت تکامل‌یافته را تشکیل دهیم.
خداوند متعال در همین ارتباط در قرآن کریم می‌فرماید: «همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید».
ریسمانی که امت اسلامی باید به آن چنگ بزند همان ریسمان وحدت است.
اینجا ما از «وحدت اسلامی» حتی در حوزه اقتصادی نیز سخن می‌گوئیم.
زمانی که ما در حوزه اقتصادی شاهد ظهور و بروز «وحدت اسلامی» باشیم، آنگاه دیگر اجازه نمی‌دهیم که بیگانگان، سرزمین‌هایمان را محاصره کنند.
یکی از آشکارترین و زیباترین اشکال «وحدت اسلامی» در حوزه اقتصادی اقدامی است که جمهوری اسلامی ایران با ارسال کاروان‌های سوخت به لبنان، آن را انجام داد.
او با اشاره به اینکه لبنان محاصره شده است، اظهار داشت: علت محاصره لبنان چیست؟
لبنان را محاصره کرده‌اند تا آن را وادار به دست کشیدن از گزینه‌های جهادی خود کنند.
لبنان را محاصره کرده‌اند تا آن را برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی تحت فشار قرار دهند.
ازجمله دیگر دلایل محاصره لبنان، وادار ساختن آن به ترسیم مرزهای دریایی و زمینی بر اساس منافع و مصالح رژیم غاصب صهیونیستی است.
بیگانگان به دنبال آن هستند تا لبنان از ابراز همبستگی با ملت فلسطین دست بکشد و آن‌ها را در برابر دشمن غاصب صهیونیستی تنها بگذارد.
به هر حال، کاروان‌های سوخت جمهوری اسلامی ایران وارد لبنان شدند و محاصره علیه این کشور را شکستند.
شاید بتوان گفت که تأثیرگذاری این اقدام ایران به اندازه برگزاری بسیاری از کنفرانس‌های مختلف در عرصه «وحدت اسلامی»، مؤثر بوده است.
قریب به ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران تحت محاصره اقتصادی بیگانگان قرار دارد.
اکنون پروژه «وحدت اسلامی» برای مقابله با این محاصره کجاست؟
پروژه انسجام و یکپارچگی کجاست؟
امروز عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و دیگر کشورها تحت محاصره قرار دارند.
بیگانگان، اقتصاد کشورهای منطقه و کشورهای حامی مقاومت را به شدت هدف قرار داده‌اند و نفت و ثروت‌های منطقه را به یغما می‌برند.
چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟
علت اصلی آن است که پروژه «وحدت اسلامی» در عرصه عمل پیاده‌سازی نشده است.
دبیر کل جنبش توحید اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی باید یک بازار اقتصادی مشترک در سطح منطقه تشکیل بدهند تا ملت‌هایی نظیر فلسطین، لبنان، ترکیه، عراق، ایران و سوریه به عضویت آن درآیند و مشکلات اقتصادی‌شان حل و فصل شود، تصریح کرد: برداشتن گام‌هایی از این دست می‌تواند نقطه آغازین برای حرکت به سمت «چنگ زدن به ریسمان الهی» یا همان «وحدت اسلامی» باشد.
مسلمانان از این طریق می‌توانند در برابر باج‌خواهی‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه بایستند.
یکی دیگر از اقدامات و گام‌هایی که می‌تواند امت اسلامی را به سمت «وحدت اسلامی» رهنمون سازد، حمایت از مسأله فلسطین و جهاد فلسطینیان است.
زمانی که ما از ملت فلسطین در چارچوب محور مقاومت حمایت می‌کنیم، فلسطینیان دیگر تنها نیستند.
این گامی است که می‌تواند ترجمانِ عملیاتی و عینی «وحدت اسلامی» باشد.
تمامی اقشار و مذاهب در امت اسلامی باید با یکدیگر متحد شوند.
آتش خشم ما باید بر سر دشمن ریخته شود و نه بر سَر خودمان.
کشورهای اسلامی باید ارتش‌های خود را به صورت یکپارچه برای آزادسازی محل عروج پیامبر اکرم (ص) آماده سازند.
می‌خواهم به این مسأله اشاره کنم که ما از امکانات و توانمندی‌های لازم برای تشکیل یک ائتلاف قدرتمند در برابر بیگانگان برخوردار هستیم.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر، مسلمانان جمعیتی بالغ بر ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و جملگی دارای ارزش‌ها و اصول واحدی هستند که می‌توانند با تکیه بر آن‌ها در برابر بیگانگان ایستادگی کنند، افزود: مسلمانان در یک نقطه جغرافیایی استراتژیک از جهان قرار گرفته‌اند.
امروز کنترل بسیاری از گذرگاه‌های آبی ازجمله کانال سوئز، تنگه باب المندب، تنگه هرمز و … در دست مسلمانان است.
بنابراین، کشورهای اسلامی دارای یک موقعیت جغرافیایی راهبردی هستند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن از آن بهره‌برداری نمایند.
حجم ثروت‌های کشورهای اسلامی به ندرت در نزد دیگران دیده می‌شود.
بنابراین، تمامی شرایط لازم برای شکل‌گیری وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی مهیا است.
ما باید در برابر اقدامات قلدرمآبانه آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی، پرچم وحدت و عدالت را به اهتزاز درآوریم.
از سوی دیگر، اجرا کردن عینی و عملیِ «وحدت اسلامی» در حمایت از ملت فلسطین و آزادسازی مسجدالاقصی نهفته است.
باید بدانیم که ملت فلسطین امروز به نیابت از تمامی امت اسلامی درحال مبارزه است.
این مسئولیت تمام امت اسلامی است که به جای منازعه و تفرقه یکدیگر، به مبارزه با دشمن شماره یک جهان اسلامی بپردازند.
ملت قهرمان فلسطین در طول ۷۰ سال گذشته در برابر صهیونیست‌های اشغالگر مقاومت و ایستادگی کرده است.
این ملت امروز منتظر وحدت ما و منتظر قدرتِ نشأت‌گرفته از این وحدت است.
بنابراین، حمایت از مسأله فلسطین و مقاومتِ فلسطینیان یکی از نمادهای بارز و برجسته تحقق «وحدت اسلامی» در امت اسلامی است.
ما برای دستیابی به انسجام و یکپارچگی باید حمایت از فلسطین را در دستور کار خود قرار دهیم.
اینگونه است که می‌توانیم پروژه جهانی برقراری عدالت در میان عموم مردم در سراسر جهان را پیاده‌سازی و اجرا کنیم و تمامی رژیم‌های استکباری را که در طول سالیان متمادی به بشریت ظلم و ستم کردند، به زیر بکشیم.

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 28 مهر 1400 - 19:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0