FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ایجاد سیستم جدید پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری به شیوه استاد محور


ایجاد سیستم جدید پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری به شیوه استاد محور

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 28 مهر 1400 - 17:41
وزیر علوم از تغییر سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: تصمیم گرفتیم در کنار سیستم پذیرش فعلی، سیستم جدید پذیرش ارشد و دکتری را به صورت استاد محور راه اندازی کنیم.
دانشگاه،علوم،سيستم،علمي،قرار،زلفي،اساتيد،گل،نمايه،الزهرا،مرج ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه الزهرا که امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که رهبری به خوبی آن را تبیین کردند؛ یک رفع نیازهای جامعه و دو دست یابی به مرجعیت علمی.
خدا رو شکر می کنیم بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه‌های ما در حوزه مرجعیت علمی گام برداشتند و اکنون قریب به ۱۰۰ مجله جمهوری اسلامی ایران در ISI و اسکوپوس نمایه می‌شوند.
وی افزود: ما در زمینه مرجعیت علمی توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم اما در زمینه اثرگذاری و رفع نیازهای جامعه، آنچه انتظار می‌رفت برآورده نشده است.
البته این به دلیل کم کاری دانشمندان نیست بلکه به این دلیل است که سیستم انگیزش ما اینگونه نبوده که جامعه دانشگاهی را به آن سمت هدایت کند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در دوره جدید به دنبال راه اندازی سیستمی هستیم که نیازهای کشور نمایه شود و در معرض دید هیات علمی و دانشجویان قرار گیرد، گفت: با این اقدام، رساله ها و پایان نامه در این راستا تعریف شود و ما هم حمایت های ویژه ای می کنیم و سیستم های ترغیبی و تشویقی را به کار خواهیم گرفت.
زلفی گل با بیان اینکه در سیستم پژوهش و تحقیقات، تحکم‌ جواب نمی دهد بلکه ترغیب و تشویق جواب می دهد، گفت: برای اینکه سیستم پژوهشی کشور را به سمت نیازها هدایت کنیم چند راهکار دارد؛ یک اینکه رانت را حذف کنیم.
به عنوان مثال یک فرد هیات علمی شناخته شده طرحی بدهد و پذیرفته شود ولی یک فرد شناخته نشده نتواند پایان نامه خود در راستای رفع نیازها تعریف کند.
وی ادامه داد: در برنامه ای که به مجلس ارائه کردم، نظام ملی پیشنهادات را طرح کردم در حدود ۲ ماه گروه های مختلفی بر روی این طرح متمرکز شده اند.
در همین راستا بنا داریم سامانه نظام پیشنهادات را اجرایی کنیم به این صورت که نیازها در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می شود و بعد از تصویب به اساتید، دانشجوی پژوهشگر اختصاص داده می شود.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در راستای تحقق مرجعیت علمی باید پای خود را از دایره بیرون بگذاریم و حتما نباید خود را در قالب قوانین موجود قرار دهیم؛ قوانین موجود وحی منزل نیست بلکه می توانیم آن ها را بازآرایی کنیم.
زلفی گل با اعلام اینکه تصمیم گرفتیم سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری را استاد محور کنیم و البته سیستم قبل را هم نگه می داریم، گفت: در سیستم جدید قرار است هر استادی در سازمان سنجش کد داشته باشد و دانشجو استاد را از سازمان سنجش انتخاب می کند نه اینکه دانشگاه را انتخاب کند و دانشجویان بین اساتید توزیع شود.
وزیر علوم افزود: تلاش می کنیم سالانه تا ۵ درصد از مجلات تحت نمایه های بین المللی قرار دهیم؛ مقالاتی که چاپ می شود رتبه ما بالا می رود و زمین بازی برای ورود محققان بین المللی ایجاد می کنیم.
همچنین از مجلاتی که بین المللی هستند حمایت ویژه می کنیم‌ تا سایرین ترغیب شوند.
وی افزود: سخت اعتقاد دارم دانشگاه الزهرا نماد دانشگاه فرهیخته بانوان کشور است.
از معاون اداری مالی وزارتخانه می خواهم، هر کاری از دستشان برمی آید برای رشد و پیشرفت دانشگاه الزهرا انجام دهد؛ چون نمونه ای ندارد تبعیضی هم اتفاق نخواهد افتاد.
زلفی گل یادآور شد: بنا داریم در لایحه بودجه سال آینده دانشگاه الزهرا به ۱۳ دانشگاه بزرگ که اعتبار ویژه ای برای آن ها گذاشته می شود، بپیوندد.
وزیر علوم خطاب به دانشگاه ها تاکید کرد: یکی از کارهایی که دانشگاه ها باید انجام دهند، نیازآفرینی است؛ نباید فقط به مزیت های نسبی فکر کنیم بلکه باید برای چیزهایی که نداریم تلاش کنیم.
همچنین مزیت سازی باید در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد.
وی افزود: یک پژوهشگر خوب باید خوب آموزش دیده باشد؛ دانشگاه ها کلاس های درس کارشناسی را فراموش نکنند و همه توجه را به دوره های تحصیلات ندهند.
اگر از این دوره غافل شویم غافله را باختیم.
بهترین اساتید ما باید در دوره کارشناسی به خصوص دروس علوم پایه را تدریس کنند.
زلفی گل عنوان کرد: اساتید می توانند بسته های آموزشی آفلاین را به عنوان بسته تکمیلی در اختیار دانشجویان قرار دهند و دانشگاه ها می توانند درصد موظفی اساتید را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم به خوبی نتوانسته از ظرفیت انجمن ها استفاده کند، گفت: با سیستم تشویقی میتوان از پتانسیل انجمن ها استفاده کرد به طور مثال چرا باید برای تدریس از ترجمه کتاب های خارجی استفاده کنیم؟
انجمن ها می توانند برای هر درس رشته خود کتاب تالیف کنند.
به طور مثال در رشته علوم انسانی باید کتاب با توجه به فرهنگ خودمان تالیف کرد.
وی افزود: وزارت علوم باید از ظرفیت دانشگاه ها دانشجویان و دانش پژوهان در راستای توسعه همه جانبه علمی بهره ببرد.
توسعه هم با توصیه اتفاق نمی افتد؛ توسعه با قوانین و مقرارت انجام شدنی است.
باید برای اهدافی که مد نظرمان است آیین نامه و مقرارت تدوین و طراحی و نظارت کنیم.

 
 
دانشگاه،علوم،سيستم،علمي،قرار،زلفي،اساتيد،گل،نمايه،الزهرا،مرج ...
 
 

چهارشنبه، 28 مهر 1400 - 19:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0