بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با علوم انسانی قسمت بیست و پنجم
- حضرت امام رضا سلام الله علیهم: بر شما باد به تقوای خدا و پارسائی و کوشش در طاعت و بندگی (خداوند) و ادای امانت و راستگوئی و حُسن همجواری که اساس رسالت پیامبر اسلام سلام الله علیه است. البحار، جلد هفتادوهشت، صفحه سیصد و چهل و هشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: کسی که ارزش خود را بشناسد، خود را با امور فناپذیر خوار نمی کند. غررالحکم و درالکلام، حدیث هشت هزار و ششصد و دویست و هشت.
- حضرت امام رضا سلام الله علیهم: رسول خدا سلام الله علیه فرمود: ( برای شناخت و قضاوت افراد) به زیادی نماز و روزه و حج و کارهای نیک و مناجات شبانه آنها ننگرید، بلکه به صداقت و راستگوئی و امانتداری آنها بنگرید. سفینه البحار.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: کسی که دسته ای از مسلمانان را از خطر سیل و آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می شود. الکافی، جلد پنج، صفحۀ پنجاه و پنج.
- حضرت امام حسن عسکری سلام الله علیه: شما را سفارش می کنم به تقوای الهی داشتن و پارسائی در دینتان و کار و کوشش به خاطر خُدا و راستگوئی و برگرداندن امانت به کسی که به شما امانتی سپرده است، نیکوکار باشد یا بدکار.... تحف العقول، صفحۀ چهارصدو هشتادوهفت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: برترین کارها کاری است که برای خدا باشد. غررالحکم و درالکلام، حدیث دو هزار و نهصدوپنجاه و هشت.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: ادای امانت جلب کننده روزی است...بحارالانوار.
- حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: هر که به خدا اعتماد کند، خداوند کارهای دنیا و آخرتش را که او را بی قرار کرده اند، کفایت می کند. تحف العقول، صفحۀ سیصدو چهار.
- حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: هر که دین خود را ارج نهد، به حقوق برادران خود نیز ارج می نهد و هر که دین خدا را خفیف شمارد، به برادران خود نیز اهمیّتی نمی دهد. بحارالانوار، جلد هفتاد و چهار، صفحۀ دویست و هشتاد و هفت، حدیث سیزده.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: هرکس راه عیبجوئی و آشکار سازی زشتی برادر خویش را بپیماید، اولین آدمی است که در پیمودن راه جهنم قدم برداشته است و خدا زشتیهای او را در برابر مردم آشکار می نماید و هر کس غیبت مسلمانی کند، روزۀ وی باطل گشته و وضوی او نقض می گردد و اگر در این حالت بمیرد در حالی مرده است که حرام خدا را حلال کرده است. عقاب الاعمال ( شیخ صدوق )، خطبه آخر.
- تاثیر غیبت در دین فرد مسلمان، سریعتر از اثر بیماری خوره است، هر کس درباره مؤمنی آنچه را که شنیده و دیده است بازگو کند، از جمله کسانی است که خداوند عزوجل دربارۀ او فرموده است: آنان که دوست دارند که در میان اهل ایمان کارهای زشت را اشاعه دهند، در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهند داشت، دربارۀ او می باشد. محجه البیضاء، جلد پنج، صفحۀ دویست و پنجاه و چهار و دویست و پنجاه و پنج.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: برای مسخره کنندگان مردم، دری از بهشت باز می گردد و بدانان گفته می شود: بیائید؛ بیائید، اما همین که آنان با مشکلات و ناراحتیها می آیند، درب بهشت بر روی آنان بسته می شود و باز گفته می شود: بیائید، ولی این بار آنها نمی آیند! محجه البیضاء جلد پنج، صفحۀ دویست و سی و شش.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: مردی از خاندان من حکومت خواهد کرد که نامش با نام من یکی است. اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر دراز گرداند تا او حکومت را به دست گیرد. کنزالعمّال، حدیث سی و هشت هزار و ششصدو شصت و یک.
- حضرت امام موسی کاظم سلام الله علیه: انتظار فرج، خود گونه ای گشایش است. الغیبه الطوسی، صفحۀ چهارصد و پنجاه و نه، حدیث، چهارصد و هفتاد و یک.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: کسی که کارش بر پایه علم و معرفت استوار نباشد، زیان و فساد عملش بیشتر از خیر و مصلحت است. تحف العقول، صفحۀ چهل و هفت، و صد و هفتاد و یک.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: علم چهارتا است: علم فقه برای ادیان، طب برای بدن ها، علم نحو برای گفت وگو، ستاره شناسی برای شناخت زمان » میزان الحکمه، جلد شش، صفحۀ پانصد و بیست و هفت.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: دانش آموختن بر هر مسلمانی واجب است همانا خدا، طلب کنندگان دانش را دوست دارد. اصول کافی، جلد1، کتاب فضل العلم، حدیث یک، صفحۀ سی و پنج.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: اگر دین خویش را تابع و پیرو دنیایت قرار دهی، دین و دنیایت را تباه کرده ای، و در آخرت هم در شمار زیانکاران خواهی بود، و اگر دنیایت را تابع دینت قرار دهی، هم به دین خود و هم به دنیایت دست یافته ای و در آخرت نیز از رستگاران خواهی بود. شرح غررالحکم، جلد پنج، صفحۀ چهارصد و بیست و یک.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: آن کس که به حساب نفس خود رسیدگی کند، سود می برد و آن کس که در این کار غفلت نماید، زیان می کند. نهج البلاغه، فیض، صفحۀ هزار و صد و هفتاد.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: به وسیله علم است که خداوند اطاعت و عبادت می شود. با علم، معرفت خداوند و توحید او حاصل می شود، به وسیله علم صله رحم انجام می شود و به وسیله علم حلال و حرام باز شناخته می شود و علم پیشوای عقل و عقل تابع آن است و سعادتمندان بدان (به علم) الهام می یابند و تیره بختان محروم می شوند. البحار، جلد یک صفحۀ صد شصت و شش.
گردآوری: گل افشان گل محمدی.