FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کانون‌های مهدویت دانشگاه ها به نقشه راه نیاز دارد


کانون‌های مهدویت دانشگاه ها به نقشه راه نیاز دارد

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 25 مهر 1400 - 11:54
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در کانون‌های مهدویت به یک نقشه راه نیاز داریم که از صدر تا ذیل فعالیت کانون‌های مهدویت در دانشگاه مشخص شود.
مهدويت،فرهنگي،بهداشت،دانشجويان،علوم،پزشكي،وزارت،دبيران،دانشج ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با حضور دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر روح‌الله محمد علی‌نژاد عمران رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در وزارت بهداشت برگزار شد.
عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست ضمن تبریک عید امامت امام زمان (عج) به کانون‌های مذهبی و کانون‌های مهدویت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: به واقع دانشگاه‌ها و دانشجویان پیشتاز ترویج معارف مهدوی در سطح کشور بوده‌اند و در ادامه برنامه‌های تلویزیونی، مجلات و کتاب‌ها در این حوزه وارد عمل شدند.
دانشجو نباید دغدغه‌ای جز تحصیل داشته باشد
معاون وزیر بهداشت با اشاره به پیشنهادات، انتقادات و نظرات دبیران کانون‌های مهدویت در این نشست، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات باید به یکدیگر کمک کنیم تا کارها با رونق بیشتری پیش برود، در مورد مباحث مالی نیز مشکل در فرآیند است نه میزان منابع و این مشکل تنها مربوط به تعاملات دانشجویان نیست.
وی افزود: من تلاش می‌کنم مانند وکیل مدافع دانشجویان عزیز باشم به نحوی که دانشجو دغدغه‌ای جز تحصیل نداشته و دانشجوی فعال فرهنگی نیز کمترین دغدغه را داشته باشد.
البته این موانع و مشکلات، بخشی از رشد شخصیتی و سیستم کاری و مدیریتی شما را شکل خواهد داد و تجربه‌های خوبی را در این مسیر پیدا خواهید کرد.
مؤمنان باید همیشه منتظر گشایش در امور باشند
شیراوژن با اشاره به روایت «أفضل الأعمال انتظار الفرج» تصریح کرد: به واقع ما انسان‌ها عادت داریم برخی از روایات و از جمله این روایت را در فضای خاصی معنا و تفسیر کرده و از آن نتیجه می‌گیریم، برجسته‌ترین معنای این فرمایش این است که «افضل‌ترین اعمال انتظار کشیدن برای فرج امام زمان(عج)» است، اما بر اساس فرمایشی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند معنای دیگری نیز دارد و آن اینکه «افضل اعمالی» که اینجا آمده است اصل انتظار فرج است، یعنی همیشه گشایش وجود دارد و انتظار آن گشایش بالاترین اعمال است.
وی گفت: این گشایش به این معنا نیز است که مؤمنان باید همیشه منتظر گشایش در امور باشند، هیچ گاه نباید نا امید شوند، نباید گمان کرد کاری نمی‌شود کرد و دیگر هیچ فایده‌ای ندارد.
این مقام مسؤول با بیان اینکه هر کانون مهدویت باید بداند در مسیر فعالیت خود گشایش را به همراه خواهد داشت، افزود: این تنها برای انتهای تاریخ نیست، ممکن است زمان زیادی را در پیش روی خود داشته باشیم و در همه مقاطع زمانی باید در انتظار فرج و گشایش باشیم.
این نگاه یعنی نداشتن بن‌بست و مثبت اندیش بودن است.
وی افزود: این نوع نگاه در هر تشکل و نهاد دانشجویی لازم است که هرگز در مسیر تلاشی که انجام می‌دهند ناامید نشوند و برای کانون‌های مهدویت واجب است زیرا با مفهوم انتظار و فرج همراه هستید.
در کانون‌های مهدویت، نیازمند فعالیت دانشجویان مثبت‌اندیش هستیم
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که در کانون‌های مهدویت، نیازمند فعالیت دانشجویان مثبت‌اندیشی هستیم که قدرت انتقال امید را به جامعه داشته باشند، اظهار داشت: لازمه این موفقیت باور داشتن امید به خداوند و توکل به این منبع بی‌نهایت نور است، در این مسیر از صبر، تدبیر، اقناع سازی، داشتن این باور این که حتما پیروز خواهیم شد و داشتن حسن‌ظن به ذات اقدس الهی، کمک بگیرید.
وی با بیان این‌که، دنیا دار امتحان است و بنا نیست بدون سختی کارها را پیش ببریم، گفت: این سختی برای انبیای الهی و اولیای خداوند نیز نبوده است و برای ما نیز به همین شکل خواهد بود.
گمان نکنید برای انجام کاری به خصوص اهداف جمعی و برنامه‌های تیمی، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد و همه کارها بر طبق روال پیش خواهد رفت.
شیراوژن افزود: در ابتدای هر کار به خصوص اهدافی که نیت جمعی را به عنوان پشتوانه در کنار خود دارد، مشکلاتی شکل می‌گیرد تا عیار واقعی نیات جمع به خوبی سنجیده شود.
مطمئن باشید در مسیر این سختی، افراد غربال می‌شوند و در نهایت افراد سختکوش و دارای قدرت ایستادگی در برابر ناملایمات هستند که راه را ادامه می‌دهند.
وی اضافه کرد: این نکته را بدانید آن‌هایی که می‌ماندند به فرموده امام (ره) هر یک نفر یک امت هستند.
مشکلات ما از نوع مشکلات کمی، نیست بلکه به عزم و اراده و کیفیت انسان‌ها باز می‌گردد، اگر فرد با اراده را بتوان جذب کرد، حتی با یک نفر نیز می‌تواند کار را پیش ببرد تا در دانشگاه‌های خود به اهداف لازم برسیم.
کانون‌های مهدویت کانون دفاع و تبلیغ و ترویج اندیشه‌های دینی هستند
این مقام مسؤول خطاب به دبیران کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: این نکته را بدایند قبل از آن‌که کانون مهدویت باشید، کانون دفاع و تبلیغ و ترویج اندیشه‌های دینی هستید که رویکرد اصلی شما مبحث مهدویت است.
بر این اساس از افتادن در ورطه کارهای تکراری، بدون اولویت، موازی‌کاری و...دوری کنید.
ب
وی گفت: اید علاقه دانشجویان به دین، امامت و مهدویت را افزایش داد و یکی از نکات مهم که باید در این حوزه روی آن کار شود، شناخت مقام امامت و ولایت است.
امام شناسی با مفهوم اعتقادی که در دین شیعه وجود دارد باید برای دانشجویان عزیز ارایه شود.
در حوزه مباحث کانون‌های مهدویت به یک نقشه راه نیاز داریم
معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که موضوع «مهدویت» را فارغ از نگاه صرفا سیاسی و کلامی و بر اساس جایگاه عرفانی، فلسفی، آثار سیاسی و اخلاقی که دارد، ارائه دهیم، گفت: به نظر من در حوزه مباحث کانون‌های مهدویت به یک نقشه راه نیاز داریم که از صدر تا ذیل فعالیت کانون‌های مهدویت در آن مشخص شود، دانشجویان باتجربه می‌توانند پیش‌نویس این نقشه راه را آماده کنند تا بدانیم یک کانون مهدویت در دانشگاه باید چه شاخص‌ها و ملاحضاتی داشته باشد؟.
وی با بیان این‌که مهدویت در معارف دینی ما یک اتفاق راهبردی و تمدنی است و نمی‌توان با این موضوع سلیقه‌ای برخورد کرد، ابراز داشت: باید یک نگرش راهبردی به این مسئله داشته باشیم و اهداف کلان بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را شناسایی کرد.
باید بتوان نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها را شناخت و بر اساس این دانسته‌ها، برنامه‌ریزی خود را انجام دهیم به واقع می‌توان از ترکیب نقاط قوت و فرصت‌ها برای رفع نقاط ضعف استفاده کرد.
شیراوژن نگاه کمی را آزار دهنده دانست و اظهار داشت: در روایات نیز داریم که «قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أرْجی مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ» به این معنا که اگر در انجام کاری استمرار داشته باشید خیرات بسیاری را در کار خود به دنبال خواهید داشت، گاه کار با تعداد کم اما با محتوای غنی است و این چنین برنامه‌هایی در صورت داشتن تداوم موفق خواهد بود.
وی مهمترین امر در کار فرهنگی را منابع انسانی دانست و گفت: انسان دارای اهمیت است، کمک کردن به دانشجویان برای داشتن زندگی متعالی‌تر نیز دارای اهمیت بسیار است.
همراه کردن اساتید با موضوعات مهدویت با توجه به تاثیر اساتید و طول مدت زمان حضور این عزیزان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز دارای اهمیت بسیار است.
این مقام مسؤول بر داشتن برنامه‌های فکری و معرفتی برای دبیران کانون‌های مهدویت و شورای مرکزی این کانون‌ها تاکید کرد.
سیاست‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر اساس گام دوم انقلاب است
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره سیاست‌های فرهنگی و دانشجویی گفت: سیاست‌های ما در این حوزه در ۳ بخش و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است.
بخش اول این‌که «دستگاه‌های فرهنگی باید تلاش کنند شخصیت و منش اخلاقی و معنوی داشته باشند» که بر این اساس ما باید تلاش کنیم از نظر اخلاقی و معنوی بتوانیم تاثیر گذار باشیم اگر چه دورنمای سختی است.
در این مسیر امر به معروف و نهی از منکر را شما نسبت به من و خودتان داشته باشید.
وی اظهار داشت: بخش دوم «تقویت فعالیت فرهنگی و معنوی خودجوش عناصر مؤمن و انقلابی است» که شامل مجموعه دانشجویان فعال فرهنگی می‌شود، که برگزاری این نشست هم به همین دلیل است و بخش سوم «تضعیف یا ستیز معقولانه و قانون‌مند با کانون‌های تضعیف کننده اخلاق و معنویت» است که باید فعالیت‌های ناامید کننده در سطح دانشگاه‌ها باید کنترل شود.
شراوژن فضای مجازی را امری مهم در مسیر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانست و بر اساس فرمایش رهبر انقلاب بر تبیین در این فضا و تولید محصولات غنی تاکید کرد.
در ادامه این نشست دکتر روح الله محمد علی نژاد عمران رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت مباحثی را در زمینه شناخت نفس و معرفت عنوان کرد.
همچنین دبیران کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.
ایجاد مجمع کانون‌های مهدویت وزارت بهداشت، پرداخت هر چه سریعتر جوایز مسابقات مهدوی، ایجاد پرسمان مهدویت، ایجاد جشنواره مهدویت، ورود برنامه‌های موفق در حوزه مهدویت به فضای مجازی، استفاده از طرح‌های موفق مهدوی به صورت پایلوت در دیگر دانشگاه‌های کشور، داشتن تولیدات رسانه‌ای با موضوع مهدویت از جمله مباحث طرح شده بود.
همچنین رفع مشکلات ارائه تولیدات رسانه‌ای به جامعه دانشگاهی علوم پزشکی، اهتمام به برنامه‌های مهدوی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی مسئولان دانشگاهی، آموزش دبیران کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از دیگر مباحث مطرح شده از سوی دبیران کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این نشست بود.
دبیران کانون‌های مهدویت بر اختصاص و اختیار درباره میزان بودجه مناسب کانون‌ها، ایجاد هم‌افزایی لازم میان خیرین، دانشگاه و نهادهای مهدویت در سطح استان‌ها، عادلانه شدن تقسیم بودجه میان کانون‌های فرهنگی و مذهبی، ایجاد کانال سراسری دبیران کانون‌های مهدویت، ایجاد کانال تخصصی پاسخ به شبهات مهدویت تاکید کردند.
همچنین راه‌اندازی رادیو مهدویت، جلوگیری از انحلال کانون‌های مهدویت به دلیل مشکلات مالی، تغییر دستورالعمل‌های بهداشتی در برنامه‌های جمعی با توجه به روند واکسیناسیون و اجرای برنامه‌های تاثیر گذار در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به جهت مفهوم انتظار، برگزاری جلسات توانمند سازی برای اعضای شورای مرکزی کانون‌های مهدویت از سوی اعضا تاکید شد.

 
 
مهدويت،فرهنگي،بهداشت،دانشجويان،علوم،پزشكي،وزارت،دبيران،دانشج ...
 
 

یکشنبه، 25 مهر 1400 - 22:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0