FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نهم ربیع الاول نقطه امتداد غدیر و تجدید بیعت با منجی عالم بشریت


نهم ربیع الاول نقطه امتداد غدیر و تجدید بیعت با منجی عالم بشریت

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | شنبه، 24 مهر 1400 - 08:47
قم- نهم ربیع الاول سرآغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) را بی شک باید امتداد غدیر دانست و باید تا هنگامه ظهور منجی عدالت گستر این روز بزرگ را جشن گرفت.
عيد،امام،ظهور،غدير،امامت،روز،نهم،عصر،منجي،فرزندش،لحظه،علي،مس ...

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در دوران آشفته و خفقان سیاسی حکومت عباسیان امام یازدهم زمینه امامت فرزند خویش حضرت مهدی (عج) را فراهم کرد و شامگاه نهم ربیع‌الاول را باید امتداد غدیری دیگر و اتمام نعمت امامت و ولایت برای شیعیان دانست و تا هنگامه ظهور این منجی عدالت‌گستر این روز بزرگ را جشن برپا کرد و گرامی داشت.
اگر روز غدیر از منظر قرآن روز اکمال و اتمام نعمت است نهم ربیع‌الاول نیز روز اکمال و اتمام ولایت خواهد بود نهم ربیع‌الاول آغاز ولایت آخرین ذخیره الهی را از منظری همانند عید غدیر مولای متقیان امام علی علیه السلام است چرا که در عید غدیر بود که ولایت امام علی علیه السلام اعلام شد امامت امام عصر در عصر غیبت با وجودی که ایشان از نظرها غایب هستند اما ولایت علمی و تکوینی ایشان هم چنان پا برجا است.
نهم ربیع‌الاول سرآغاز امامت امامی است که مستضعفان جهان لحظه به لحظه در انتظار ظهور او و برای حکومت عدالت گسترش لحظه شماری می‌کنند
نهم ربیع‌الاول عید واقعی شیعه در عصر حاضر است چرا که این آغاز به گونه‌ای انجام شد که بر خلاف دیگر آغازها و هم چون عید غدیر خطر هجوم و نابودی از سوی جبهه باطل برای همیشه از امام معصوم دور شد حال امام دوازدهم ما حاضر و عهده دار زمامداری و رهبری بشریت در عصر حاضر است پس باید در این روز بزرگ جشن برپا و با این امام تجدید بیعت و عهد کنیم.
اما نهم ربیع‌الاول سرآغاز امامت امامی است که مستضعفان جهان لحظه به لحظه در انتظار ظهور او و برای حکومت عدالت گسترش لحظه شماری می‌کنند حکومتی که مبتنی بر آیه ۵ سوره قصص قرآنی است که «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» ما می‌خواستیم بر مستضعفین زمین منّت گذاریم و آنها را پیشوایان و وارثین زمین قرار دهیم که دلالت بر امامت و ظهور منجی عالم بشریت دارد.
منجی که در دیگر ادیان هم به او عقیده دارند و معتقد هستند که فردی با مشیت الهی ظهور و عصر کنونی که پر از ظلم و ستم است را با عدل و داد خود نجات خواهد داد.
نهم ربیع‌الاول امتداد عید بزرگ غدیر است و تا لحظه و هنگامه ظهور حجت ادامه دارد و همه شیعیان و آزادگان عالم باید این روز را گرامی بدارند چون روزی منجی عالم بشریت ظهور و دیدگان به دیدن روی پر مهرش روشن خواهد شد.
تفاوت عید غدیر و عید ۹ ربیع‌الاول
یک کارشناس مذهبی در ارتباط با اینکه ۹ ربیع‌الاول را باید امتداد عید غدیر دانست می‌گوید: هرچند عید نهم ربیع‌الاول در امتداد عید غدیر جشن امامت امام علی علیه السلام است ولی تفاوت اساسی با عید غدیر دارد و آن اینکه نهم ربیع‌الاول عید واقعی شیعه در عصر حاضر است چرا که این آغاز به گونه‌ای انجام شد که بر خلاف دیگر آغازها و همانند عید غدیر خطر هجوم و نابودگری از سوی جبهه باطل را برای همیشه از امام معصوم دور کرد.
سید رضا رکن آبادی در گفتگو با مهر می‌افزاید: در بیان تفاوت دیگر روز امامت امام مهدی (عج) و این عید بزرگ با عید غدیر اینکه نهم ربیع‌الاول به عنوان لحظه امامت امام عصر دارای مرتبه و جایگاهی ویژه در تاریخ آغاز امامت معصومین است زیرا در این آغاز که آخرین آغاز نیز خواهد بود شاهد انتقال میراثی عظیم از سراسر تاریخ پیامبران و امامان به آخرین امام و شاهد تحقق اراده الهی برای ایجاد حاکمیت عدل الهی در سراسر گیتی و جهان خواهیم بود.
این پژوهشگر و کارشناس دینی در پاسخ به این سوال که چرا باید در این روز جشن گرفت بیان می‌کند: فرهنگ سازی برای شادی و سرور در اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی مانند عید غدیر و مبعث و یا ولادت‌های امامان ریشه در سیره فرهنگی اهل بیت علیه السلام دارد پس شایسته است همانگونه که در عید غدیر جشن می‌گیریم در سالروز آغاز امامت حضرت امام عصر اروحنا له الفدا هم جشن و شادی نمائیم از سویی امام عصر ما امامی حی و زنده است و هم اکنون زمام امور ما در دست ایشان است و با توجه به اینکه از سوی دشمنان در عصر حاضر نسبت به وجود آن حضرت تشکیک و شبهاتی هم وجود دارد لذا تا لحظه ظهور باید این روز را گرامی بداریم.
امید مستضعفان عالم به ظهور منجی
سید رضا داوودی، پژوهشگر علوم اسلامی نیز با بیان اینکه ایمان به منجی و پیروزی مستضعفین از بشارت‌های ظهور حجت است، در گفتگو با مهر بیان می‌کند: با توجه به روایات که در ذیل آیه شریفه ۵ سوره قصص آمده می‌توان دریافت که این آیه بشارتی است به مستضعفان که سرانجام، روزی مهدی آل محمد ظهور خواهد کرد و همراه با مبارزه و جهاد مستضعفان بنیاد ستمکاران و ظالمان ریشه کن خواهد شد و مستضعفان عزت خود را باز خواهند یافت و نجات پیدا کرده و حکومت عدل جهانی در سراسر گیتی گسترده می‌شود.
وی عنوان می‌کند: رأی همه انسان‌های آزاده و عدالت خواه که پیروزی نهایی از آنِ محرومان و مستضعفان و مظلومان است و سنت خداوند بر این تعلق گرفته است که فرزندی از سلاله پاک رسول الله ظهور کند و با همراهی یارانی توانمند و بی همتا جهان را متحول سازد و همه ظلم‌ها، تبعیض‌ها و را از ریشه بر کند.
به گفته داوودی؛ اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان، عقیده‌ای است که در کیش‌های آسمانی زرتشت، یهود و مسیحیت و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه یک اصل مسلم مورد قبول واقع شده است.
مهدی موعود در روایات اهل تسنن
اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان، عقیده‌ای است که در کیش‌های آسمانی زرتشت، یهود و مسیحیت و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه یک اصل مسلم مورد قبول واقع شده است.
شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان در تاریخ پر فراز و نشیب این ادیان موج می‌زند.
با جستجوی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید تشیع پی می‌بریم که حتی اهل تسنن هم در روایاتی بر وجود منجی عقیده دارند.
آیت الله مکارم شیرازی در این باره می‌گوید: روایات اهل تسنّن درباره مهدی غالباً کلّی است؛ تنها از کسی از دودمان پیامبر با لقب «مهدی» و با نام «محمّد» (همانند نام پیامبر اسلام) سخن می‌گوید؛ به استثنای چند روایت که تمام مشخّصات پدر یا اجداد او را نقل می‌کند و با عقیده شیعه انطباق دارد،
به گفته این مرجع عالی قدر تشیع؛ شیخ سلیمان قندوزی» که از علمای اهل سنّت است در کتاب معروف «ینابیع المودّة» از کتاب «فرائد السّمطین» از ابن عباس نقل می‌کند که مردی یهودی به خدمت پیامبر (ص) آمد و سوالات فراوانی کرد و پس از دریافت پاسخ خود نور ایمان در قلبش درخشید و مسلمان شد؛ از جمله پرسید؛ وصیّ تو کیست؟
زیرا هر پیامبری باید وصی داشته باشد، همانگونه که پیامبر ما موسی (علیه السلام) «یوشع بن نون» را وصی (و جانشین) خود قرار داد..».
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بیان می‌کنند: پیامبر (ص) در پاسخ این سوال فرمود: وصی من علیّ بن ابی طالب و پس از او دو فرزند زاده من حسن و حسین هستند و پس از حسین ۹ امام از نسل حسین خواهند بود؛ هنگامی که حسین در گذرد فرزندش علی؛ و هنگامی که علی در گذرد فرزندش محمّد؛ و هنگامی که محمّد در گذرد، فرزندش جعفر؛ و هنگامی که جعفر وفات کند، فرزندش موسی؛ و هنگامی که موسی از دنیا برود، فرزندش علی؛ و هنگامی که علی دیده از جهان فرو بندد، فرزندش محمّد؛ و هنگامی که محمّد رحلت کند، فرزندش علی؛ و هنگامی که علی به جهان دیگر بشتابد، فرزندش حسن؛ و هنگامی که حسن با دنیا وداع گوید، فرزندش الحجّة محمّد المهدی جای او را خواهد گرفت؛ اینها دوازده نفرند.
این مرجع عالم تشیع در ادامه این روایت می‌افزاید: در تکمیل این روایت که مرد یهودی در ادامه از نحوه مرگ و شهادت آنها می پرسد و پیامبر در پاسخ می‌فرمایند؛ دوازدهمین فرزند من پنهان می‌گردد و دیده نمی‌شود و زمانی برای پیروان من فرا می‌رسد که از اسلام جز نام و از قرآن جز خطوط باقی نمی‌ماند؛ در این هنگام، خداوند تبارک و تعالی به او اجازه قیام و خروج می‌دهد و اسلام را به وسیله او آشکار و تجدید می‌کند.
گفتنی است؛ مستحب است در این روز برادران مؤمن را اطعام کرده و یکدیگر را خشنود سازید.
همچنین جامه نو پوشیده و شکر پروردگار را به جای آورید چرا که در این روز غم‌ها برطرف گشته و اوقات آن بسیار شریف است.
‌

 
 
عيد،امام،ظهور،غدير،امامت،روز،نهم،عصر،منجي،فرزندش،لحظه،علي،مس ... عيد،امام،ظهور،غدير،امامت،روز،نهم،عصر،منجي،فرزندش،لحظه،علي،مس ...
 
 

شنبه، 24 مهر 1400 - 19:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0