بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی قسمت بیست و یکم
- حضرت امام علی سلام الله علیه: غلبه و فرمانروائی هواهای نفسانی، مصونیت اخلاقی را از میان می برد و آدمی را به وادی هلاکت و تباهی می کشاند. غررالحکم، صفحه پانصدوهفت.
- حضرت امام محمد جواد سلام الله علیه کسی که بر مرکب هواهای نفسانی خویش سوار است و خودسرانه می تازد، هرگز از لغزش و سقوط رهائی نخواهد داشت. بحار، جلد هفده، صفحه دویست و چهارده.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: غضب شدید و طاقت فرسای خداوند دامنگیر زن و شوهرداری است که چشمهای ناپاکش از نگاههای آلوده و هوسران به مردان اجنبی پر شده است. اگر زنی به چنین انحرافی دچار شود خداوند تمام اعمال خیر و پسندیده اش را به هدر خواهد داد و اگر از نگاه تجاوز کند و با داشتن شوهر زنا بدهد بر خدا است که چنین زن بی پروا و خیانت کاری را به آتش قهر خویش بسوزاند ( به عذاب جهنم گرفتار شود )، پس از آنکه در قبر عذابش کرده باشد. لئالی الاخبار، صفحه چهارصدونودوشش.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: آنچه را که دوست داری مردم نسبت به تو رفتار کنند تو نیز درباره مردم عمل کن، و آنچه را که میل نداری درباره تو عمل کنند، تو هم نسبت به مردم آنطور عمل نکن. وسائل، کتاب جهاد، صفحه سی و نه.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: اولین عنوانی که در نامه عمل انسان مؤمن دیده می شود آن چیزی است که مردم درباره اش می گویند، اگر خوب باشد خوبی به حساب وی می آید و اگر بد باشد بدی ( به حساب وی می آید ). بحار جلد هفده، صفحه صدوهفتاد.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: آن کس که به رویش در خیری گشوده شد غنیمت بشمارد و از فرصت استفاده کند، زیرا نمی داند چه وقت آن در به رویش بسته می شود. مستدرک، جلد دو ، صفحه سیصد و پنجاه.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: کسی که تو به حقوق او توجّه داری ولی او به حقّ تو توجّه نمی کند، رفیق خوبی نخواهد بود و برای مصاحبت شایستگی ندارد. تاریخ یعقوبی، صفحه شصت و شش.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: خواب خود را برای دوست صمیمی خود نقل کن یا برای کسی که علم تعبیر می داند. اما دوست تو اگر علم تعبیر ندارد و زبان خواب را نمی فهمد لااقل در تفسیر رؤیا خاطره بدی در تو ایجاد نمی کند و باعث تیرگی روانت نمی گردد. بحار، جلد چهارده، صفحه چهارصدوسی و هفت.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: با روزگار از در دشمنی و ستیز وارد نشوید که او نیز با شما دشمنی خواهد کرد، بدیهی است در نبرد با جهان خلقت و قوانین ( هستی ) روزگار غلبه می کند و حریف خود را هر قدر نیرومند و تونا باشد شکست خواهد داد. سفینه "یوم"، صفحه هفتصدو چهل و یک.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: روش آدمی بر طبق مذهب و سیره دوست صمیمی و رفیق دلبندش خواهد بود. وسائل، جلد چهار، صفحه دویست و هفت.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: امام جماعت هر جمعی نمایندۀ آنان، در پیشگاه خداوند می باشد. پس برای امامت جماعت خود بهترین ها را برگزینید. بحارالانوار، جلد هشتادوهشت، صفحه صدونه.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: کسی که بدون هیچ عذری، نماز خود را همراه دیگر مسلمانان در مسجد نمی خواند، نمازش مقبول نیست. وسائل الشیعه، جلد پنج صفحه سیصدونودوچهار.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میشهای دورافتاده و کنارگیر را ( می درد ) پس از دسته بندیها ( خط بازیها ) بپرهیزید و بر شما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد. کنزالعمّال، جلد هفت، صفحه پانصدو هشتادو یک.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فُرادا می باشد. وسائل الشیعه، جلد پنج، صفحه سیصدو هفتادوچهار.
- رسول خدا حضرت محمد سلام الله علیه: سه چیز است که در هر کس باشد او منافق است، اگر چه روزه بگیرد و نماز گذارد و تصور کند که مسلمان است، 1- هنگامی که سخن می گوید دروغ گوید، 2- وقتی که وعده می دهد خُلف وعده نماید، زمانی که امانتی به او سپرده می شود، در آن خیانت ورزد. محجه البیضاء، جلد پنج، صفحۀ دویست و سی و هشت.
- صفهای نماز جماعت را هماهنگ تنظیم نمائید تا دلهایتان متعادل شود و با هم در تماس باشید تا مهربانی افزوده شود. کنزالعمال، جلد هفت، صفحه ششصدو بیست و دو.
- حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه: بهتر است که هنگام ورود به مسجد ابتدا پای راست را بگذارید و هنگام خروج از مسجد ابتدا پای چپ را بگذارید. وسائل اشیعه، جلد سه، صفحه پانصد و هفده.
- حضرت امام رضا سلام الله علیه: علت تشریع نماز جماعت آن است که اسلام و توحید و بندگی و اخلاص به خداوند در معرض دید عموم ( قرار بگیرد ) و ظاهر و مشهور در میان مردم باشد. وسائل الشیعه، جلد پنج، صفحه سیصدو هفتادو دو.
- حضرت امام موسی کاظم سلام الله علیه: دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. بحارالانوار، جلد نودوسه، صفحه دویستوپنجاه و پنج، حدیث سی و سه.
- حضرت امام علی سلام الله علیه روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. غررالحکم، جلد یک، صفحه چهارصد و هفده.
گردآوری گل افشان گل محمدی