FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمی‌شود


دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمی‌شود

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 مهر 1400 - 07:54
واقعیت این است که یک دختر با هزار آرزو با یک پسر دوست می‌شود ولی یک پسر با یک آرزو با هزار دختر دوست می‌شود. این مسئله بیانگر این است که دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمی‌شود.
انسان،دختر،پسر،قرار،مثلاً،دوست،دوستي،درست،رابطه،روابط،توجه،گذ ...

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «چراغ» شبکه پنج سیما در هفته جاری میزبان ندا نبوی طباطبایی از بانوان نخبه کشورمان و وکیل پایه یک دادگستری، مؤلف تعدادی کتاب و مقاله‌های متعدد در حوزه حقوقی و با سابقه ۲۰ سال تدریس در دانشگاه بود.
طباطبایی با اشاره به دو بعد مادی و معنوی وجود انسان یا به عبارتی دیگر بعد دانی و عالی وجود انسان گفت: انسان موجودی پیچیده است و بعد مادی همان امیال و غرایز و هواهای نفسای انسان است و در مقابل بعد عالی و معنوی و الهی قرار دارد؛ اگر توجه و تمرکز انسان فقط بر روی بعد مادی و جسمش باشد و عقل و فطرت سلیم بر وجود انسان حاکم باشد، دچار اختلال و بحران هویت می‌شود.
بحران هویت که در واقع ناشی از تعارض بین عقل و فطرت با بعد دانی وجود انسان است، بازه زمانی خاصی ندارد و در هر سنی ممکن است رخ دهد.
اگر انسان نسبت به ارزش وجودی خود، استعدادهای ذاتی و درونی خودش بی توجه باشد و متوجه و متمرکز روی جسم خود باشد در نتیجه به بعد دانی گرایش پیدا می‌کند.
مهمترین دلیل آن نیز اقتضائات دوران جوانی، از جمله تنوع طلبی و میل به دیده شدن است.
اگر این میل و اقتضائات دوره جوانی در مسیر درست قرار گیرد می‌تواند مفید واقع شود.
برای مثال میل به دیده شدن در عرصه تحصیل و علم بروز کند.
وی خاطرنشان کرد: نحوه نگرش و بینش انسان باعث عملکرد او می‌شود؛ اگر افکار انسان درست باشد عمل و رفتار او هم درست می‌شود.
در آگاهی بخشی، ایجاد بینش و نگرش صحیح نسبت به زندگی خانواده، محیط‌های آموزشی و رسانه نقش مهمی دارند.
ما در دانشگاه با افراد مجرد و در حوزه وکالت و دادگاه با افراد متأهل روبه رو هستیم.
شکل گیری روابط نادرست بین افراد در ابتدا به صورت یک رابطه عادی و معمولی شروع می‌شود.
مثل تبادل جزوه و … بعد ادامه پیدا می‌کند و می‌رسد به فضای مجازی و غیره.
انسان باید روابطش را با دیگران مدیریت کند و خط قرمزهایی برای خودش داشته باشد.
تعامل اجتماعی در هر محیطی ضرورتاً وجود دارد و اجتناب‌ناپذیر هست فقط باید توسط خود افراد درست مدیریت شود.
برای مثال دختر دانشجویی بودند که با یک پسری در دانشگاه دوست شده بودند و عکس‌های نامناسبی هم داشتند بعد از مدتی این پسر دختر را تهدید کرده بود که اگه به خواسته‌های او پاسخ ندهد، عکس‌های او را برای پدر و مادرش ارسال می‌کند و یا آنها را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد و همین عامل سو استفاده از او شده بود ولی ایشان به مرکز مشاوره مراجعه و طرح مسئله کردند و از آنجایی که طبق قانون نشر عکس‌های شخصی در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود در دانشگاه پیگیری شد و مسئله را حل کردند.
طباطبایی یادآور شد: در بسیاری از موارد پسرها به قصد وقت گذرانی، دوستی و خوش گذرانی وارد رابطه با دختران می‌شوند.
واقعیت این است که یک دختر با هزار آرزو با یک پسر دوست می‌شود ولی یک پسر با یک آرزو با هزار دختر دوست می‌شود.
این مسئله بیانگر این است که دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمی‌شود.
لذا باید به صورت منطقی و عقلایی، روابط مدیریت شود به خصوص دختر خانم‌ها که بیشتر در معرض آسیب هستند.
مثلاً دختر خانمی بودند که بعد از دو سال دوستی، پسر او را رها کرده بود این دختر خانم خیلی آسیب دیده بود.
دچار افسردگی و مشکلات روحی و روانی شده و حتی در آستانه و مرز خودکشی قرار گرفته بود.
یعنی حتی به لحاظ روانی هم بخواهیم در نظر بگیریم، آسیب بیشتر متوجه دختران است.
لذا بخشی از مدیریت روابط و کنترل عواطف و احساسات از جانب دختران باید صورت گیرد.
برای مثال پرونده‌ای داشتیم که خانم متأهل و دارای فرزند بود و در یکی از شهرهای اطراف تهران دانشجو بود.
در مسیر برگشت یکی از آقایان هم کلاسی ایشان او را می‌رساند.
کم کم طوری شده بود که بعد از کلاس هم بیرون می‌رفتند، پیست اسکی و رستوران و یا حتی در ایام تابستان که کلاس نداشتند این روابط ادامه داشت.
این در حالی است که از ابتدا یک رابطه عادی شکل گرفته و به دلیل عدم رعایت اصول و حریم‌ها به تدریج این روابط گسترش پیدا می‌کند و مشکل ساز می‌شود.
همسر خانم که متوجه شده بود او را طلاق می‌دهد و به این صورت کانون خانواده که اساسی‌ترین نهاد هر خانواده است در معرض تزلزل قرار می‌گیرد.
در بسیاری از موارد پسرها به قصد وقت گذرانی، دوستی و خوش گذرانی وارد رابطه با دختران می‌شوند.
واقعیت این است که یک دختر با هزار آرزو با یک پسر دوست می‌شود ولی یک پسر با یک آرزو با هزار دختر دوست می‌شود.
این مسئله بیانگر این است که دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمی‌شود
طباطبایی در پاسخ به یکی از سوالات برنامه تصریح کرد: ملاک زیبایی چیست؟
و چگونه باید اساس زیبایی را تعریف کرد، آیا زیبا نیست که با حفظ پوشش مناسب و رعایت ضوابط اخلاقی کرامت انسانی زن حفظ شود تا اینکه بخواهد با آرایش و جلوه نمایی جلب توجه کند؟
همه ی انسان‌ها یکسری استعدادهای ذاتی و درونی دارند ولی ممکن است برخی نسبت به شناخت آنها بی توجه باشند.
لذا برخی افراد ساده‌ترین راه را که تبرّج و روی آوردن به زیبایی‌های ظاهری است، انتخاب می‌کنند.
باید توجه داشت که احکام اسلامی به نفع انسان است مثلاً در منزل احکامی ویژه برای پوشش زن وجود دارد که زینت و آرایش داشته باشد ولی در جامعه به نوعی دیگر مثلاً لباس و پوششی که در منزل پسندیده است در جامعه مناسب نیست یا مثلاً با کفش میهمانی نمی‌شود کوهنوردی رفت.
هر انسانی مختار است خودش تصمیم بگیرد و آزاد باشد.
در سبک زندگی غربی آزادی یعنی تبعیت از امیال و غرایز نفسانی و آن بُعد مادی.
مثلاً جوان‌ها می‌گویند من دلم می‌خواهد این را بخورم، دلم می‌خواهد آن کار را انجام دهم و … ولی از دیدگاه مکاتب اسلامی، آزادی مفهومی مقدس هست و آزادی واقعی بندگی خداست.
حال افرادی که خدا را بندگی نمی‌کنند یا بنده‌ای از بندگان خدا می‌شوند یا بنده شیطان می‌شوند که قسم یاد کرده که انسان را منحرف کند و حالت سوم این است که بنده هواهای نفسانی خودشان می‌شوند.
همه انسان‌ها معصوم نیستند و همه در معرض آسیب و اذیت قرار دارند و اگر بخواهیم خود و جامعه را اصلاح کنیم هم باید تقوای درونی و خودکنترلی در افراد وجود داشته باشد و هم محیط جامعه باید اصلاح شود.
اگر قلب بخواهد پاک باشد، رفتار هم باید درست باشد در قرآن هم می‌بینیم ایمان و عمل صالح در کنار هم قرار گرفته اند لذا فقط این نیست که آدم باید دلش پاک باشه مثلاً نمی‌شود آقا به همسرش بگوید که من فقط تو را دوست دارم بعد با زنان دیگر هم رابطه برقرار کند این برای زن قابل پذیرش نیست؛ چون گفتار و رفتار مرد یکی نیست در حوزه پوشش هم همینطور هست.
لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می‌کند.
@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.
برای دیدن برنامه‌های این هفته می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 21 مهر 1400 - 10:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0