بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی قسمت بیستم
- حضرت امام علی سلام الله علیه: عقل شمشیر برّانی است، از آن استفاده کنید و با هوای نفس خود بجنگید. نهج البلاغه، ترجمه فیض، صفحه هزارودویست و هفتادوپنج.
- حضرت امام رضا سلام الله علیه: از لذایذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیّات دل را از راههای مشروع برآورید، مراقبت کنید در این راه به مردانگی و شرافتتان آسیبی نرسد و دچار اسراف و تندروی نشوید. تفریح و سرگرمیهای لذت بخش شما را در اداره زندگی یاری می کند و با کمک آن بهتر با امور دنیای خویش موفق خواهید شد. بحار، جلد هفده، صفحه دویست و هشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: بنده هواهای نفسانی اسیری است که هرگز آزادی نخواهد داشت. غررالحکم، صفحه چهارصدو نودونه و هفتصد و شصت و پنج.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: دشمن ترین دشمنان آدمس غضب و شهوت اوست. آن کس که بتواند این دو غریزه سرکش را مهار بکند و آنها را به فرمان خود درآورد، مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیّت برسد. غررالحکم، صفحه دویست و سه.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: نفس متجاوز و سرکش خویش را با ترک عادات ناپسند خوار نمائید و به انجام اوامر الهی وادارش سازید و بار غرامتهای تخلفش را بر وی تحمیل نمائید، با ارتکاب مکارم اخلاق رینتش کنید و از پلیدیهای گناه مصنوش دارید. غررالحکم، صفحه چهارصدوهفت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: خویش را از آلودگی لذات پلید و عوارض بد شهوات منزه و پاک نگاه دارید. غررالحکم، صفحه هفتصدو هفتادوپنج.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: از تمایلات ناروای خود اعراض کنید و شهوات نفسانی را ترک گوئید که شما را به وادی گناه کاری می کشاند و به طور غافلگیر در آغوش ناپاکی و سیئاتتان می افکند. فهرست غرر، صفحه صدوهشتادوشش.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: کسی که بر نفس سرکش خود حاکم باشد، شأن و منزلتش بالا می گیرد و بر عکس، کسی که نفس شهوانیش مالک و فرمانروای وی باشد ، به ذلت و خواری دچار می شود و قدر و قیمتش پست می گردد. فهرست غرر، صفحه صدوهشتادوشش.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: کسی که شرافت باطنی و گوهر انسانی خود را بشناسد، این شناسائی او را از پستی های هواهای نفسانی و آرزوهای باطل مصون خواهد داشت. غررالحکم، صفحه هفتصدوده.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: خویشتن را با فضائل اخلاقی و ملکات انسانی بیارائید، از ستم خودداری کنید، به حق و درستی رفتار نمائید و با قضاوت وجدانی خود نسبت به مردم منصف باشید. غررالحکم، صفحه سیصد و پنجاه و دو.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: شایسته است انسان که در پنهان خداترس باشد، خویشتن را از عیوب و نقائص مخافظت نماید و در ایّام پیری بر اعمال خیر خود بیافزاید. شرح ابن ابی الحدید، جلد بیست، صفحه دویست و هفتادوهشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: پناه می برم به خداوند از اینکه شرایطی پیش آید که عقل به خواب فرو رود، از راهنمائی و هدایت باز ماند و در نتیجه آدمی به زشت ترین لغزشها دچار گردد. نهج البلاغه، ترجمه فیض، صفحه هفتصد و پنج.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: وقتی افراد عاقل پیر می شوند، نیروی عقل در نهادشان جوان می گردد و موقعی که اشخاص جاهل به پیری می رسند، جهل و نادانی در وجودشان جوان می شود. فهرست غرر، صفحه صدوهشتادونه.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: خودپسندی و بلندپروازی هر انسان، دلیل بر ضعف عقل و نارسائی فکر او است. کافی، جلد یک، صفحه، بیست و هفت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: عقل آدمی در زمینه کششهای هواهای نفسانی و شهوات از میان می رود. فهرست غررالحکم، صفحه چهرصدو بیست و هفت و چهارصدوبیست و شش.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: بیشتر فرو افتادن و سقوط عقلهای بشر در زیر اشعه فریبنده و تلألؤ خیرکننده آز و طمع است. غررالحکم، صفحه چهل و نه و صد و نود و پنج.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: خشم و غضب آلودگی، باعث فساد و تباهی عقل است و آدمی را از راه صلاح و صواب، دور می سازد. غررالحکم، صفحه چهل ونه و صدونودوپنج.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: آن کس که علاقه شدید به لذت دارد و مطیع ( هوسهای ) خویشتن است یا آن کس که دچار حرص شده و عاشق جمع مال و ثروت است، این دو مراعات عواطف دینی و اوامر مذهبی را در هیچ مورد نمی نماید، شبیه ترین موجود به این دو طبقه چهارپایان چراگاهها است. نهج البلاغه، ترجمه ملافتح الله، صفحه پانصدوپنجاه.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: در کشاکش انگیرههای ( هوس ) و غضب، عقل بشر تیره و تار می شود و فروغ خود را از دست می دهد. مستدرک، جلد دو، صفحه دویست و هشتادوهفت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: آن کس که بنده ( هوس ) است، از بنده زر خرید، خوارتر است. غررالحکم، صفحه چهارصد. نو و هشت.
گردآوری: گل افشان گل محمدی