FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شفافیت و اسوه بودن مهمترین ویژگی سیره نبوی(ص) است


شفافیت و اسوه بودن مهمترین ویژگی سیره نبوی(ص) است

مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 مهر 1400 - 15:59
شیخ بهاءالدین الجبوری، روحانی شیعه مقیم استرالیا با برشمردن ویژگی‌های سیره پیامبر اکرم(ص) گفت:سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.
پيامبر،سيره،اكرم،خدا،قرآن،زندگي،آيه،ويژگي،حضرت،اساس،مباركه،س ...

وی ذکر جزئیات سیره پیامبر(ص) از سوی تاریخ‌نگاران را نخستین ویژگی زندگی ایشان دانست و گفت: در مورد سیره نبوی(ص) از قبل از بعثت تا پس از آن و حتی از زمان ولادت ایشان، رشد کردن ایشان و زمان و مکان رخدادهای هم عصر ایشان و اشخاصی که در زندگی ایشان بوده‌اند،‌ تاریخ‌نگاران جزئیات بسیاری بیان کرده‌اند و جزئیات بسیاری در خصوص زندگی شریف ایشان، صفات و ویژگی‌های ظاهری در کودکی، جوانی و بزرگسالی ایشان و رفتارشان با دیگران و حتی جزئیات دقیق‌تری چون نشستن، خوابیدن، غذا خوردن، راه رفتن و خندیدن ایشان در کتاب‌های تاریخی ذکر شده است به گونه‌ای که ایشان را نمونه و الگویی الهی برای همه مردم به ویژه مسلمانان معرفی کرده‌اند؛ «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا»
الجبوری دومین ویژگی سیره حضرت رسول اکرم(ص) را شفافیت و الگو بودن ایشان ذکر کرد و گفت: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.
این کارشناس عراقی سومین ویژگی سیره پیامبر اکرم(ص) را بر اساس آیه 120 سوره مبارکه هود، شمولیت و فراگیر بودن عنوان کرد.
چرا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِکْرَی لِلْمُؤْمِنِینَ» (و هر یک از سرگذشت‌های پیامبران [خود] را که بر تو حکایت می‌کنیم، چیزی است که دلت را بدان استوار می‌گردانیم، و در اینها حقیقت برای تو آمده، و برای مؤمنان اندرز و تذکّری است.)
مسئول حسینیه و مؤسسه بیت‌الزهراء(س) استرالیا چهارمین ویژگی سیره پیامبر اعظم(ص) را عدم تناقض با قرآن کریم دانست و گفت: سیره آن حضرت را می‌توان از طریق آیات مکی و مدنی قرآن فهمید که جایگاه‌های مهمی از سیره صحیح جنبش پیامبر اکرم(ص) را به ما نشان می‌دهد.
این روحانی شیعه عراقی در زمینه وضعیت امت اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: بر اساس آیه 144 سوره مبارکه آل عمران «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ» (و محمد، جز فرستاده‌ای که پیش از او [هم‌] پیامبرانی [آمده و] گذشتند، نیست.
آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمی‌گردید؟
و هر کس از عقیده خود بازگردد، هرگز هیچ زیانی به خدا نمی‌رساند، و به زودی خداوند سپاسگزاران را پاداش می‌دهد.) امت اسلامی به دو دسته تقسیم شدند: یک دسته افرادی بودند که ایمانی سست داشتند و به جاهلیت گذشته خود بازگشته و به مشرکان و منافقان پیوستند و دسته دوم کسانی بودند که ایمان ثابت داشتند و از وصیت‌های پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین تبعیت و پیروی کردند.
شیخ بهاءالدین الجبوری در زمینه ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) در قرآن کریم نیز به ذکر آیاتی از قرآن کریم پرداخت:
«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا * وَدَاعِیًا إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا» (احزاب/ 45 و 46): ای پیامبر، ما تو را [به سِمَت‌] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم، و دعوت‌کننده به سوی خدا به فرمان او، و چراغی تابناک.
الجبوری دومین ویژگی سیره حضرت رسول اکرم(ص) را شفافیت و الگو بودن ایشان ذکر کرد و گفت: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.این کارشناس عراقی سومین ویژگی سیره پیامبر اکرم(ص) را بر اساس آیه 120 سوره مبارکه هود، شمولیت و فراگیر بودن عنوان کرد.
چرا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِکْرَی لِلْمُؤْمِنِینَ» (و هر یک از سرگذشت‌های پیامبران [خود] را که بر تو حکایت می‌کنیم، چیزی است که دلت را بدان استوار می‌گردانیم، و در اینها حقیقت برای تو آمده، و برای مؤمنان اندرز و تذکّری است.)مسئول حسینیه و مؤسسه بیت‌الزهراء(س) استرالیا چهارمین ویژگی سیره پیامبر اعظم(ص) را عدم تناقض با قرآن کریم دانست و گفت: سیره آن حضرت را می‌توان از طریق آیات مکی و مدنی قرآن فهمید که جایگاه‌های مهمی از سیره صحیح جنبش پیامبر اکرم(ص) را به ما نشان می‌دهد.این روحانی شیعه عراقی در زمینه وضعیت امت اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: بر اساس آیه 144 سوره مبارکه آل عمران «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ» (و محمد، جز فرستاده‌ای که پیش از او [هم‌] پیامبرانی [آمده و] گذشتند، نیست.
آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمی‌گردید؟
و هر کس از عقیده خود بازگردد، هرگز هیچ زیانی به خدا نمی‌رساند، و به زودی خداوند سپاسگزاران را پاداش می‌دهد.) امت اسلامی به دو دسته تقسیم شدند: یک دسته افرادی بودند که ایمانی سست داشتند و به جاهلیت گذشته خود بازگشته و به مشرکان و منافقان پیوستند و دسته دوم کسانی بودند که ایمان ثابت داشتند و از وصیت‌های پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین تبعیت و پیروی کردند.شیخ بهاءالدین الجبوری در زمینه ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) در قرآن کریم نیز به ذکر آیاتی از قرآن کریم پرداخت:«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا * وَدَاعِیًا إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا» (احزاب/ 45 و 46): ای پیامبر، ما تو را [به سِمَت‌] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم، و دعوت‌کننده به سوی خدا به فرمان او، و چراغی تابناک.
«وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (قلم/ 4): و راستی که تو را خویی والاست.
«...
بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» (توبه/ 128): به مؤمنان رئوف و مهربان است.
«ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ» (نحل/ 125): با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‌ای‌] که نیکوتر است مجادله نمای.
در حقیقت، پروردگار تو به [حال‌] کسی که از راه او منحرف شده داناتر، و او به [حال‌] راه‌یافتگان [نیز ]داناتر است.
الجبوری درباره ویژگی‌های زندگی شخصی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص) نیز گفت: مهمترین ویژگی‌های زندگی رسول الله(ص) پیش از بعثت که بسیار مشهور بود، راستگویی، امانتداری، وفای به عهد، تواضع، خدمت به دیگران و برآورده کردن نیازهای آنان بوده است.
اما ویژگی‌های اجتماعی زندگی ایشان تأکید بر همکاری و همبستگی اجتماعی بود و ایشان در جنگ و صلح در کنار مردم برای ساخت جامعه‌ای صالح که عدالت اجتماعی بر آن حکم‌فرما است، قرار داشت.
آن حضرت بر اساس آیه شریفه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/ 13) می‌فرمود: هیچ فرقی میان عرب و عجم و سیاه و سفید نیست جز با تقوا.
منبع: ایکنا

 
 
 
 
 

جمعه، 16 مهر 1400 - 16:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0