بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی قسمت شانزدهم
- حضرت امام علی سلام الله علیه: کسی که تو را به مطالب باطل خشنود سازد و به بازی و سخنان غیر واقعی گول بزند او حقایق را از تو پنهان داشته است و درباره ات خیانت کرده است. غررالحکم، صفحه پانصدوهشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: عاقل آن کسی نیست که تنها نیکی را از بدی تشخیص دهد، بلکه عاقل کسی است که وقتی در مقابل دو بدی قرار می گیرد، آنرا که خطرش کمتر و شرش خفیفتر است بشناسد و ( در صورت ضرورت ) با تن دادن به شرِ کوچکتر خود را از شرِ بزرگتر مصون نگاه دارد. بحار، جلد هفده، صفحه صدوشانزده.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه حق را از هر کس که برایت آورد کوچک باشد یا بزرگ بپذیر، هر چند دشمنت باشد و باطل را کوچک باشد یا بزرگ، هر که گوید به خود برگردان ( نپذیر )، هر چند دوستت باشد. کنزالعمال، حدیث چهل و سه هزار و صد و پنجاه و دو.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: حق به شخصیتها شناخته نمی شود، خود حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی. مجمع البیان، جلد یک، صفحه دویست و دوازده.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: رعایت و احترام حق کسی، مانع از اجرای حق بر وی نشود. غررالحکم، حدیث ده هزار و سیصد و بیست و هشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: مبادا ترس از مردم مانع از آن شود که کسی حق را بداند و نگوید، بدانید که برترین جهاد سخن حقّی است که در برابر فرمانروای ستمگر و منحرف گفته شود. تحف العقول، صفحه چهارصدوهشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: از زمانی که حق را یافته ام، در آن شک نکرده ام. غررالحکم، حدیث هشت هزار و چهارصدوهشتادودو.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: رسول خدا ( حضرت محمد سلام الله علیه ) همواره خوش رو و نرم بود، خشن و درشت خوی نبود. مکارم الاخلاق، صفحۀ شانزده.
- حضرت امام حسین سلام الله علیه: بار خدایا! کاری کن که از تو چنان بترسم که گوئی می بینمت و با تقوا و ترس از خودت خوشبختم گردان و با معصیت و نافرمانیت بدبختم مکن. بحارالانوار، جلد دو، صفحه پنجاه و دو، حدیث نوزده.
- حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: هر نَفَسی از نَفَسهایت شُکری و بلکه هزار و بیشتر از هزار شُکر بر تو واجب است. بحارالانوار، جلد هفتادویک، صفحۀ پنجاه و دو، حدیث هفتادوهفت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: نخستین چیزی که بر شما و در قبال خدای سبحان بر شما واجب است، سپاسگزاری از نعمتهای او ( خدای سبحان ) و فراهم آوردن موجبات خشنودی اوست. غررالحکم، حدیث سه هزار و سیصدو بیست و نه.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: هر پیامبری به درگاه خدا دعائی کرده و از او چیزی خواسته است، امّا من خواهش خود ( از خدا ) را برای شفاعت امّتم در روز قیامت نگه داشته ام. الخصال، صفحۀ بیست و نه، حدیث صدوسه.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: شیطان گفت آدم توانگر از چنگ من خلاصی ندارد و او را به یکی از این سه چیز گرفتار می کنم، یا مال و ثروت را در نظر او می آرایم، که در نتیجه از پرداخت حقوق مالی خویش، خودداری می ورزد یا راههای مصرف آن را برایش آسان می کنم که در نتیجه آنها را به ناحق خرج می کند و یا مال و ثروت را محبوب او می گردانم که در نتیجه آن را از راههای ناروا به دست می آورد. کنزالعمال، حدیث، شانزده هزار و ششصد و هفتادوهفت.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: توانگری چه نیکو یاوری است برای پرهیزکاری از خدا. مستدرک الوسائل، جلد سیزده، صفحۀ پانزده، حدیث چهارده هزار و پانصد و نودوهشت.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: هیچ گنجی سرشارتر از قناعت نیست. نهج البلاغه، حکمت سیصد و هفتادو یک.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: هیچ ثروتی چون خِرَد نیست. نهج البلاغه حکمت پنجاه و چهار، صفحه سیصدوچهل و دو.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: بزرگترین توانگری چشم نداشتن به آنچه در دست مردم است. نهج البلاغه حکمت پنجاه و چهار، صفحه سیصدوچهل ودو.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: ( آدمی ) توانگر نباشد مگر آنگاه که خویشتندار است. بحارالانوار، جلد هفتادوهشت، صفحه هشت، حدیث شصت و چهار.
- حضرت امام علی سلام الله علیه: گناهی بزرگتر از ثروتمندی نیست که نیازمندی را از حقّش محروم کرده است. غررالحکم، حدیث ده هزار و هفتصدوسی هشت.
- پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: مسامحه و سهل انگاری در ادای حق دیگران برای آن کس که می تواند ( توانائی آنرا دارد)، ظلم محسوب می شود. غوال الئالی، جلد چهار، صفحه هفتادودو.
گردآوری: گل افشان گل محمدی