FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


الگوبرداری‌های غلط تولید محتوای داخلی رفع شود


الگوبرداری‌های غلط تولید محتوای داخلی رفع شود

ایسنا | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 08 مهر 1400 - 13:54
نشست بررسی تاثیر محتوای رسانه‌های دیداری، شنیداری بر سبک زندگی در برنامه "انعکاس" رادیو گفت‌وگو برگزار شد.
مخاطب،سواد،محتواي،توليد،وصالي،محتوا،سبك،زندگي،كريمي،نظارت،فض ...

نشست بررسی تاثیر محتوای رسانه‌های دیداری، شنیداری بر سبک زندگی در برنامه "انعکاس" رادیو گفت‌وگو برگزار شد.
به گزارش ایسنا، نشست بررسی تاثیر محتوای رسانه‌های دیداری-شنیداری بر سبک زندگی با حضور لیلا وصالی، مدرس سواد رسانه‌ای و عباس کریمی عباسی، کارشناس ارتباطات و فرهنگ برگزار شد.
در ابتدای این نشست، لیلا وصالی با اشاره به رسانه‌های مستقل و نظارت بر محتوای آنها به ویژه برای نسل جدید و تأثیرات آن بر سبک زندگی آنها بیان کرد: از دو منظر، این موضوع قابل بررسی است.
اول تأثیرگذاری و رفتارهای تقلیدی به این صورت که در سال‌های گذشته رفتارهای تقلیدی از شخصیت‌های کارتونی برای کودکان که آنها را واقعی می‌پندارند و این موضوع در بزرگسالان هم صدق دارد.
نگاه دوم فضای تعاملی بین مخاطب و رسانه‌هاست که مخاطب کنشگر، رسانه و محتوای خود را انتخاب کرده و با سایرین به اشتراک می‌گذارد، بنابراین مخاطب در اینجا خود به رسانه اثرگذار تبدیل می‌شود.
وی گفت: در چنین فضایی با رسانه‌های مستقل روبه‌رو هستیم که اغلب شرایط کار کردن در این فضا را نمی‌دانند و در یک نگاه خوش‌بینانه این رسانه‌ها با داشتن احساس مسئولیت، علاوه بر تولید محتوای مناسب باعث تنوع می‌شوند.
متأسفانه در عالم واقع این‌طور نیست و ازاین‌جهت بحث حکمرانی در فضای مجازی به وجود می‌آید.
سپس عباس کریمی عباسی درباره دسترسی مخاطب امروز به محتواهایی که ممکن است بدون نظارت باشد به آسیب‌های آن اشاره کرد و گفت: تعاریف رسانه‌ای به‌شدت تغییر کرده است.
دهکده جهانی مک لوهان حالا دیگر اتاق جهانی است و به کسری از ثانیه هر فردی از هرجایی می‌تواند انتشار اطلاعات و محتوا داشته باشد و گویی همه در یک اتاق هستیم و از حال و اوضاع هم باخبر، برای همین نظارتی را که بر رسانه‌های مختلف داشتیم دیگر نداریم و اگرچه این نظارت به نوعی پنهانی است و مطالب بسیاری را می‌بینیم که حتی در رسانه‌هایی چون یوتیوب حذف می‌شوند.
این نظارت بر محتوا به ویژه برای نسل جدید که با رسانه‌های جدید متولد شده‌اند لازم است اما باید دقیق، عمیق و کارشناسانه باشد و همان‌طور که خانم دکتر وصالی فرمودند الگوبرداری در این نسل به‌شدت رایج و خطرناک است.
وی افزود: برای تولید محتوا در هر قالبی باید کارشناسان مرتبطی چون جامعه‌شناسان و روانشناسان را داشته باشیم و این الگوبرداری‌های غلطی که در تولید محتوای داخلی وجود دارد، رفع و دفع شود.
متأسفانه بسیاری از افراد در موارد غیرمرتبط دخالت کرده و خود را کارشناس می‌دانند، درحالی‌که برای تولید محتوا باید کارشناسان مرتبط ورود کنند.
این مترجم ادبی همچنین خاطرنشان کرد: الگوسازی، امر مهمی است که سبک زندگی را به‌شدت دچار تغییر و تحول می‌کند.
امبرتو اکو در کتاب اسطوره سوپرمن به تولد الگوهای شخصیتی تخیلی و جایگزینی آنها با شخصیت‌های حقیقی اشاره مبسوطی دارد.
ما دیگر رسانه‌های سرد نداریم و در حال حاضر در عصر رسانه‌های دوسویه هستیم و تولید دسترسی و فراوانی و گستردگی به‌ذات وجود دارند.
در ادامه این نشست لیلا وصالی درباره اینکه قدرت مخاطب بیشتر شده و می تواند بررسی محتوا را انجام بدهد، توضیح داد: اگر مخاطب توانایی تشخیص و تحلیل را داشته باشد، به رشد می‌انجامد اما این مهم است که مخاطب چقدر آگاهانه کنشگری می‌کند.
برای اینکه جامعه دارای چندصدایی باشد و در عین حال آسیبی هم نبیند، لازم است سیاست‌گذاران آگاه، متخصصان سواد رسانه‌ای مشاور، برنامه‌سازان تجربی متخصص و مهمتر از این موارد، مردم آگاه دارای سواد رسانه‌ای داشته باشیم.
هر اندازه که هر یک از این ارکان دچار تزلزل شود، در همان بخش دچار آسیب خواهیم شد که این امر می‌تواند به مخاطبان نیز آسیب بزند.
سپس کریمی عباسی در ادامه بحث درباره قدرتمند شدن مخاطب در فضای رسانه‌ای و بالا رفتن قدرت مخاطب با در اختیار داشتن رسانه‌های نوین گفت: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که تکنولوژی قبل از فرهنگ آن وارد شده است و حتی اسامی بعد از ورود تغییر پیداکرده‌اند.
مثلاً موبایل پس از مدتی تازه به تلفن همراه تبدیل شد.
مخاطب عام هنوز نمی‌داند در فضای مجازی دنبال چه چیزی است.
ما به مخاطب می‌گوییم اینها را نبینید و نشنوید اما نمی‌گوییم جای آن از چه محتوایی استفاده کنید.
آگاهی‌بخشی ما در این زمینه بسیار کم بوده و مخاطبی که درگیر جریان آزاد اطلاعات است، بر اخبار مختلف احاطه دارد و باعث نوعی مطالبه ملی و عمومی می‌شود که وجه مثبت آن است، اما در تولیدات فرهنگی و هنری منجر به تغییر سبک زندگی مشکل داریم.
او تاکید کرد: مسئولان به دلیل ارائه کیفی محصولات و نبود فاکتورهای کمی، قابل بازخواست نیستند و سیاست‌های محتوایی بر اساس سیاست‌ها و سلایق فردی و سازمانی متغیر هستند .
بعد از روشن شدن اینها باید به بقیه موارد پرداخت.
وصالی همچنین درباره رویکرد حمایتی سواد رسانه‌ای توضیح داد: در سال‌های اخیر رویکردهای سلیقه‌ای زیادی در این مورد داشته‌ایم.
لازم است افراد بدانند که در جهت رسیدن به اهدافشان چگونه از رسانه‌ها استفاده کنند و چالش‌ها را بشناسند تا مخاطب منفعل نباشند.
در رویکردهای قبلی تنوع داشتیم اما در سال گذشته سامانه سواد رسانه‌ای برای خانواده را در ارشاد برپا کردیم که کمک زیادی برای فهم دقیق تر و یکدست‌تری کرده است.
نکته‌ای در تائید فرمایشات جناب کریمی باید عرض کنم که مخاطب حرفه‌ای‌تر و تولیدکننده شده است.
خیلی از افراد در شبکه‌های اجتماعی که ما در آنها شاهد اشتراک محتوای زیادی هستیم، مثل فیلیمو ممکن است مجهز به سواد رسانه‌ای نباشند.
به‌هرحال مخاطب یکسری اطلاعات و تجارب را دارد اما در مراحل بعدی مثل ارزش‌گذاری دارای مشکلات جدی هستند.
او ادامه داد: اگر خیلی از سریال‌ها را در نظر بگیریم و لزوم آموزش سواد رسانه‌ای مطرح شده توسط یونسکو را در نظر بگیریم، با نوعی جابه‌جایی فرهنگی حاصل از ورود فرهنگ کشورهای دیگر با تولیدات آنها روبه‌رو هستیم که تأثیرات آن را در جایی می‌بینیم که انتظار پیامدهای آن را نداریم و ذائقه ایرانی نتایج آن را نمی‌پذیرد و در عین حال با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما مغایرت دارد.
برای مثال نتانیاهو برای تغییر فرهنگ ایرانی پیشنهاد می‌دهد که سریال‌هایی چون "بورلی هیلز" را برای ایرانیان از طریق ماهواره پخش کنید و بعد می‌بینیم مثلاً فیلیمو همین موضوع را زیرنویس شده گذاشته است، بدون آن‌که متوجه تأثیرات آن بر مردم و به وِیژه جوانان باشند.
کریمی در ادامه این بحث درباره دسترسی به ویدئوها و فیلم‌ها که روزگاری از مراکز خاصی و به صورت نوارهای ویدئویی تهیه می‌شد و اکنون با یک کلیک قابل دریافت است و بحث انحصار تکنوپولی و مقابله با آن تصریح کرد: مشکلی که از ابتدای انقلاب و سال‌های ۶۰ داشتیم و از همان پرتاب ویدئوها از پنجره‌ها به بیرون، جای کنترل و تولید محتوا شروع شد و بعد هم دیش‌های ماهواره و در حال حاضر هم طرح صیانت از فضای مجازی که یکی از بدترین طرح‌های فرهنگی در طول انقلاب است، هنوز ادامه دارد.
اصلا چرا باید با تهاجم فرهنگی که نمی‌شود جلو آن را گرفت مقابله کنیم؟
جای آن‌که با بومی‌گرایی و تولید محتوای مناسب ذائقه مخاطب را داخلی کنیم؟
سبک زندگی ایرانی و اسلامی بدون بومی‌سازی میسر نیست و جهانی هم نخواهد شد.
وی گفت: اینترنت ماهواره‌ای تسلا سرعتی ۳۰۰ برابر اینترنت فعلی ما دارد و قابل کنترل نیست.
اگر سواد رسانه‌ای را درست آموزش داده و به مخاطب آگاهی‌بخشی بدهیم می‌توانیم در یک کار جهادی و عزم ملی و با همدلی و همراهی متخصصان به تولید مناسب در کنار ارتقای سواد رسانه‌ای بپردازیم.
در حال حاضر در وضعیتی مشابه فارنهایت ۴۵۱ قرار داریم و اگر چه کتابسوزی نمادین آن را نمی‌بینیم اما کتابخوانی به همان شدت کاهش پیدا کرده است که تبعات منفی آن را در سواد رسانه‌ای مشاهده می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، در پایان این نشست لیلا وصالی بر استفاده از نسل جوان در تولیدات با حضور مجربین و نظارت آنها تأکید کرد.
انتهای پیام

 
 
 
 
 

پنجشنبه، 08 مهر 1400 - 14:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0