FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی


 

نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی

  1. حضرت امام علی سلام الله علیه: عاقل آن کسی نیست که تنها نیکی را از بدی تشخیص دهد، بلکه عاقل کسی هست که وقتی در مقابل دو بدی قرار می گیرد آن را که خطرش کمتر و شرش خفیفتر است بشناسد و با تن دادن به شر کوچکتر، خود را از شر بزرگتر مصون نگاه دارد. بحار، جلد هفده، صفحه صدوشانزده.

 

  1. حضرت امام علی سلام الله علیه:  افکار عاقلانه ات تو را به راه صواب و هدایت واقعی راهنمائی می کند. کافی، جلد یک، صفحه بیست و پنج.
  2. حضرت امام علی سلام الله علیه: شایسته است که انسان عاقل، خویشتن را از مستی ثروت، از مستی قدرت، از مستی علم و دانش، از مستی تمجید و تملّق و از مستی جوانی مصون نگاه دارد، زیرا هر یک از مستی ها بادهای مسموم و پلیدی دارد که عقل را زائل می کند و آدمی را خفیف و بی شخصیّت می نماید. غررالحکم، صفحه هشتصد و شصت و دو.
  3. حضرت امام علی سلام الله علیه: شایسته مرد عاقل آن است که نظر صاحب خردمند را، بر اندیشه خود بیافزاید و دانش خویش را به علم دانشمندان پیوند دهد. غررالحکم، صفحه سیصدو هشتادوچهار.
  4. حضرت امام علی سلام الله علیه: خردمند خواهان کمال است، و نادان جویای مال است. غررالحکم، صفحه سیصدوهشتادوچهار.
  5. حضرت امام علی سلام الله علیه: کسی که در پیروی مکتب من یکی از صفات پسندیده را در وجود خود، پایدار و محکم سازد او را با آن یک خصلت خوب می پذیرم و از این که فاقد سایر صفات خوب است، چشم می پوشم، ولی بی خردی و بی دینی برای من قابل گذشت نیست و از آن چشم پوشی نخواهم کرد، چه آنکه بی دینی مایه ناامنی است و زندگی بدون امنیت، تلخ و ناگوار است و بی خردی، از دست دادن حیات انسانی است و انسان بی خرد، جز با مردگان قابل مقایسه و سنجش نیست. کافی، جلد یک، صفحه بیست و هفت.
  6. حضرت امام علی سلام الله علیه: سعادت و تدبیر در پرتوِ تدبیر و احتیاط است و تدبیر و احتیاط به تفکر صحیح بستگی دارد و تفکر صحیح به حفظ ارزشها و اسرار مربوط است. حکمت چهل و هشت، نهج البلاغه، المفهرس.
  7. حضرت امام علی سلام الله علیه: اندیشه کردن، انسان را به نیکی می خواند و به عمل به آن وا می دارد. کافی، جلد دو، صفحه پنجاه و پنج.
  8. حضرت امام علی سلام الله علیه: با بصیرت کسی است که ( سخنان) را بشنود، بیندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرتها بهره بگیرد، آنگاه راههای روشنی را بپیماید و بدین ترتیب از افتادن در پرتگاهها دوری کند. شرح نهج البلاغه، جلد نه، صفحه صدوپنجاه و هشت.
  9. حضرت امام علی سلام الله علیه: هر کس به درستی تجربه بیاموزد ، از هلاکتها جان سالم به در برد و هر کس از تجارب بی نیازی جوید، عواقب امور را نبیند. غررالحکم حدیث هشت هزارو چهل و هشتاد و شش هزاروهشتاد.
  10. حضرت امام علی سلام الله علیه: خِرَد اندوختن تجربه هاست.غررالحکم، حدیث ششصدوهفتادوسه.
  11. حضرت امام علی سلام الله علیه: برای تأدیب و تنبیه تجربه کافی نیست. غررالحکم، حدیث هفت هزار و شانزده.
  12. حضرت امام علی سلام الله علیه: اندیشه مرد ( انسان ) به اندازه تجربه اوست. غررالحکم، حدیث پنج هزارو چهارصد و بیست و شش.
  13. حضرت امام علی سلام الله علیه: خِرَد قریحه ای هست که با دانش و تجربه زیاد می شود. غررالحکم، حدیث هزارو هفتصد و هفده.
  14. حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: کسی که بدون دانائی و بصیرت به کاری دست می زند، مانند مسافری هست که در بیراهه می رود، او هر قدر بر سرعت سیر خود میافزاید، همان اندازه از جاده دورتر می شود. کافی، جلد یک، صفحه چهل و سه.
  15. حضرت امام موسی کاظم سلام الله علیه: خداوند به اهل عقل و فهم فرموده مژده بده به کسانی که سخنان را می شنوند و از آنچه خوب و پسندیده است پیروی می کنند ، اینان کسانی هستند که خداوند آنان را هدایت فرموده است و اینان صاحبان عقل و درایت هستند. کافی، جلد یک، صفحه سیزده.
  16. حضرت امام علی سلام الله علیه: دلها مانند بدنها خسته می شوند پس ( برای رفع خستگی آنها )، حکمتهای تازه بجوئید. نهج البلاغه، حکمت نودویک.
  17. حضرت امام علی سلام الله علیه: هر کس چیزی را بجوید به همه اش یا بخشی از آن می رسد. نهج البلاغه، حکمت سیصدوهشتادوشش.
  18. حضرت امام علی سلام الله علیه:  مشاهده مانند خبر نیست. غررالحکم و درالکلام، حدیث هفت هزاروچهارصدوشصت ویک.
  19. حضرت امام علی سلام الله علیه: ( برای ترقی و پیشرفت)، روشی بهتر از پژوهش و تحقیق نمی باشد. شرح غررالحکم، جلد شش، صفحه سیصدو هشتادویک.

 

گردآوری: گل افشان گل محمدی


دوشنبه، 22 شهریور 1400 - 20:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0