FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مسائل انسانی

  1. حضرت محمد سلام الله علیه: اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم بدست می آید و شرّ دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامنگیر انسان می شود. بحار، جلد یک، صفحه شصت و چهار.
  2. حضرت محمد سلام الله علیه: کسی که کارش بر پایه علم و معرفت استوار نباشد، زیان و فسادِ عملش بیشتر از خیر و مصلحت است. تحف العقول، صفحه چهل و هفت و صد و هفتادویک.
  3. حضرت محمد سلام الله علیه: پسر مسعود! هر گاه خواستی کاری را انجام دهی، آن را با آگاهی و خردمندی انجام بده و بپرهیز از اینکه کاری را بدون دقت آگاهی انجام دهی، زیرا خداوند بزرگ می فرماید: مباشید همانند آن زنی که رشته تابیده خود را پنبه کرد. البحار، جلد هفتادوهفت، صفحه صدوده.
  4. حضرت محمد سلام الله علیه: هر کس به آنچه که می داند عمل کند خداوند دانش آنچه را نمی داند را به وی می بخشد. بحارالانوار، جلد چهل، صفحه صد و بیست و هشت.
  5. حضرت محمد سلام الله علیه: هر گاه ( پزشکی ) به درمان بیماری بپردازد، در حالی که از دانش پزشکی شناخت کافی ندارد، آنگاه ( او را درمان کند ) و موجب تلف شدن یا آسیبی به وی گردد، ( پزشک )، ضامن کار خود خواهد بود. کنزالعمال، جلد ده، صفحه سی و دو.
  6. حضرت محمد سلام الله علیه: کسی که کارش بر پایه علم و معرفت استوار نباشد، زیان و فساد عملش، بیشتر از خیر و مصلحت است. تحف العقول، صفحه چهل و هفت و صد و هفتاد و یک.
  7. حضرت محمد سلام الله علیه: نظام زندگی و تکیه گاه بشر عقل اوست. نظم و تربیت و نقطه اتکاء زندگیِ حیوانات، غرائز است، ولی بشر با اتکاء و مدد عقل، به زندگی خود نظم و انضباط می دهد. بحار، جلد یک، صفحه سی و دو.
  8. حضرت محمد سلام الله علیه: همه خوبیها و نیکیها بوسیله عقل نصیب بشر می شود. تحف العقول، صفحه پنجاه و چهار.
  9. حضرت امام علی سلام الله علیه: عبادتی که از روی فهم و آگاهی ( نسبت به آنکه و آنچه انجام می دهد) صورت نگیرد، فایده ندارد. بحارالانوار، جلد هفتادوهشت، صفحه هفتادوپنج.
  10. حضرت امام علی سلام الله علیه: به وسیله علم هست که خداوند اطاعت و عبادت می شود. با علم، معرفتِ خداوند و توحید او حاصل می شود و به وسیله علم صله رحم انجام می گردد و حلال و حرام باز شناخته می شود و علم پیشوای عقل هست و عقل تابع آن است و سعادتمندان بدان الهام می یابند و تیره بختان، محروم می شوند. البحار جلد یک صفحه صد و شصت و شش.
  11. حضرت امام علی سلام الله علیه: علمی که با آن هدایت خود را، تباه سازید، بدترین علم است. غررالحکم، صفحه چهارصد و چهل و چهار.
  12. علم میراث گرانبهائی است و ادب و تربیّت درست، زینت و آرایش روح آدمی است و فکر و تفکر صحیح آئینه ای صاف و روشن است، که بدیها و خوبی ها را به انسان نشان می دهد. قصارالحکم نهج البلاغه، المفهرس.
  13. حضرت امام علی سلام الله علیه: عقل حفظ تجربیات زندگی است. نهج البلاغه، ترجمه فیض، صفحه نهصد و بیست و دو.
  14. حضرت امام علی سلام الله علیه: در ارزش و عظمت، عقل تو ( باید گفت ) صراطِ نجات و خوشبختیت را تمیز می دهد. نهج البلاغه، ترجمه ملا فتح الله، صفحه، ششصد و شش و ششصد و شصت و پنج.
  15. حضرت امام علی سلام الله علیه: عقل بر دو قسم است، اول عقلی که بطور طبیعی و بر اساس سنت آفرینش، نصیب بشر می شود و دیگری ( دوم ) عقلی که از راه شنیدن سخنان دیگران و فرا گرفتن معلوماتِ این و آن عاید آدمی می گردد، ولی برای کسی که عقل سالم و طبیعی ندارد و شنیدن مقالات علمی، سود بخش نیست، مانند کسی که چشمش نابینا است و نمی تواند از پرتو نور آفتاب استفاده کند و موجودات را ببیند. عین الیقین، ترجمه فیض، صفحه دویست و چهل و سه.
  16. حضرت امام علی سلام الله علیه:  دیدن با نگاه کردن نیست، زیرا گاه چشمها به صاحبان خود دروغ می گویند، اما عقل کسی را که از او خیر خواهی کند دروغ نمی گوید. شرح نهج البلاغه، جلد نوزده، صفحه صدو هفتادوسه.
  17. حضرت امام علی سلام الله علیه: کسی که عقل خود را بر هوای نفس خویش مقدم بدارد، اعمال و کوششهای او همواره نیکو و پسندیده خواهد بود. غررالحکم، صفحه ششصد و چهل و پنج.
  18. حضرت امام علی سلام الله علیه: برای آدمی دو فضیلت و برتری است، یکی عقل است و دیگری منطق. ( انسان ) با عقل خود استفاده علمی می کند و به درک  حقایق نائل می گردد و با منطق معلومات خویش را برای دیگران بازگو می کند و آنان را بهره مند می سازد. غررالحکم، صفحه پانصد و هشتاوسه.
  19. حضرت امام علی سلام الله علیه: بدبخت و زیانکار کسی است که از سرمایه های عقل و تجربه سودی نبرد و از ذخائری که به وی عطا شده است، بهره ای نگیرد. نهج البلاغه، ترجمه فیض، صفحه ده.
  20. حضرت امام علی سلام الله علیه: عاقل کسی است که هر چیزی را در جای خود قرار می دهد. نهج البلاغه، ترجمه ملافتح الله، صفحه ششصدوشش و پانصد و شصت و پنج.

گردآوری: گل افشان گل محمدی


دوشنبه، 22 شهریور 1400 - 18:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0