FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علت بزرگی مصیبت امام حسین(ع) بر اهل اسلام


علت بزرگی مصیبت امام حسین(ع) بر اهل اسلام

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 21 شهریور 1400 - 12:14
اشقیای کربلا مسلمان بودند و خود را منسوب به پیامبر می‌دانستند اما در حقیقت آنها هرگز اهل اسلام نبودند.آنها آنقدر بر جهالت خود اصرار داشتند که نماز امام حسین (ع) را درست نمی‌دانستند.
امام،اهل،حسين،نوح،زيارت،عاشورا،حضرت،مسلمان،اسلام،مجتبي،فرمود ...

خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین: زیارت عاشورا با مجموع درس‌های عقیدتی، سیاسی، فکری و انزجار از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت‌، در حکم محک و معیاری است که سَره را از ناسره جدا می‌کند.
زیارت عاشورا مجموعه‌ای از درس‌هایی است که هر کدام از آن ارزش‌هایی را ارائه می‌دهد و سر فصل‌های غیر قابل تردیدی را فرا راه انسان می‌گشاید و می‌تواند آدمی را در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت راسخ و استوار نماید.
زیارت عاشورا خود منشوری است که از هر جهت نوری از آن جلوه‌گر است چرا که این صحیفه بهانه‌ای است برای بیان مختصر امّا کامل از اسلام شناسی، معرفت‌شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی.
در این ایام می‌طلبد اندیشمندان به مدد اعتقادات راستین و فضیلت مدار مؤمنان بیایند و با تبیین صحیح اعتقادات اسلامی مردم را با عشق و معرفت بیشتر نسبت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) آشنا کنند.
این زیارتنامه توسط امام باقر (ع) به شیعیان تعلیم داده شده است و صرفاً یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین (ع) و یاران ایشان نیست و معانی عمیقی در آن نهفته است.
بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر شرح و تفسیر زیارت عاشورا، زوایای پنهانی که در این زیارت نامه قدسی نهفته است را در ایام ماه محرم مطرح و مطالب آن تقدیم مخاطبان می‌شود.
قسمت‌های پیشین این تفسیر را می‌توانید در اینجا بخوانید.
آنچه در ادامه می‌خوانید قسمت دهم تفسیر زیارت عاشورا است: «یا اباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ، وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَعَلی جَمیعِ اهْلِ الْإِسْلامِ».‌
روایتی در امالی آمده است که شیخ صدوق از امام صادق (ع) نقل می‌کند روزی امام حسین (ع) بر امام مجتبی (ع) وارد شدند تا چشم امام مجتبی به ایشان خورد اشک از دیدگان امام حسین (ع) جاری شد امام مجتبی فرمودند برادر چه عاملی باعث شد شما اینچنین اشک بریزی حضرت فرمودند به جهت آن بلایی است که بر سر تو می‌آورند، تو را مسموم زهر کین می‌کنند و تو توسط نزدیکترین افراد به شهادت می‌رسی امام مجتبی (ع) فرمودند اما ای برادرم هیچ روزی مثل روز تو نیست ۳۰ هزار نفر به سمت تو می‌آیند همه ادعا می‌کنند که امت جد تو هستند و بر اسلام مستقرند اما همه آنها جمع می‌شوند خون تو و اصحاب تو را بریزند و خانواده و اصحابت را به اسارت ببرند و همه آنهایی که ادعای دینداری می‌کردند به غارت اموال تو مشغول می‌شوند در آن روز است که از آسمان خون می‌بارد و هر چیزی حتی وحوش بیابان بر تو می‌گرید.
در روایت دیگری محمد بن قولویه در کتاب کامل الزیارة از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: چون وجود مقدس امام حسین (ع) کشته شد منادی در میان زمین و آسمان صدا بلند کرد که الیوم نزل البلاء علی هذه الامة امروز بلا بر این امت نازل شد و بعد از این، این امت شادمانی نخواهد دید تا قائم ما قیام کند و سینه‌های سوخته شما را شفا بدهد، دشمنان شما را از دم تیر خود بگذراند و به این وسیله قلب‌های آزرده شما التیام پیدا کند.
«یا اباعبدالله لقد عظمت الرزیة و جلت و عظمت المصیبة بک علینا و علی جمیع اهل الاسلام»
در این عبارت نمی‌فرماید علی جمیع المسلمین، مسلمان در عالم زیاد است اما مسلمانی که اهل باشد متأسفانه بسیار کم است، در زمان امام حسین (ع) نیز مسلمان زیاد بود حتی لشکریان عمر سعد هم به ظاهر مسلمان بودند و روز عاشورا نماز خواندند، آنها آنقدر بر جهالت خود اصرار داشتند که نماز امام حسین (ع) را درست نمی‌دانستند و می‌گفتند نماز تو باطل است چون زیر یوغ انسان پست و پلیدی مثل یزید نیستی و خلافتش را قبول نداری؛ آنها هم مسلمان بودند و خود را منصوب به پیامبر می‌دانستند اما در حقیقت آنها هرگز اهل اسلام نبودند.
اینکه در زیارت آمده است علی جمیع اهل الاسلام بیانگر این مطلب است که اهلیت بسیار مهم است همانطور که جناب نوح (ع) وقتی آثار عذاب نازل شد به پسرش گفت این عذاب الهی است که از آسمان و زمین جوشش می‌کند پسر پاسخ داد من به بالای کوهی می‌روم تا مرا از سیل در امان دارد حضرت نوح فرمود امروز بر هیچ کافری پناهگاهی وجود ندارد بر توحید اعتقاد داشته باش و همراه سایر مؤمنین سوار کشتی شو تا جز غرق شدگان نباشی، وقتی پسر نوح نپذیرت و حضرت بر هدایت فرزندش ناامید شد به خداوند عرضه داشت پروردگارا پسرم از اهل من است وعده تو هم حق است تا این سخنان را جناب نوح پیامبر بیان کرد خداوند به نوح (ع) خطاب کرد که او اهل تو نیست او هرگز ایمان نیاورده و عملش عملی مشرکانه است هرگز آن چیزی را که به آن علم نداری سوال نکن من تو را موعظه می‌کنم که از مردم جاهل نباشی.
وقتی پسر نوح در زمره مؤمنین در نیامد دیگر خطاب اهل بودن پسر نوح برای آن حضرت خطاب صحیحی نیست، بنابراین اهل در این فراز به معنای مشفق، همفکر، همراه و همکار است مصیبت حضرت اباعبدالله (ع) بر مسلمانانی که همفکر و همراه با آن حضرت هستند سخت و سنگین است نه هر کسی که اسم خود را مسلمان گذاشته است.
بسیاری از مسلمانان هستند که شاید حتی ندانند بر امام حسین (ع) چه گذشته یا اگر مطلع شوند نیز شاید خیلی برایشان مهم نباشد اما آنهایی که امام حسین (ع) را می‌شناسند و اهل اسلام هستند می‌فهمند که این مصیبت چقدر سخت و سنگین است.
امروز مصادیق بارز اهل اسلام شخصیت‌هایی مانند حاج قاسم سلیمانی، محسن حججی، شهدای مدافع حرم و شهدای هشت سال دفاع مقدس هستند.

 
 
 
 
 

یکشنبه، 21 شهریور 1400 - 21:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0