FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهکاری برای آشنایی فرزندان با مسائل تربیتی


راهکاری برای آشنایی فرزندان با مسائل تربیتی- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 شهریور 1400 - 11:30
والدین باید فرزندان را با محیط‌های مذهبی و پاک آشنا کنند و این محیط‌ها در معرض و در دسترس آنها باشد. همچنین با افراد خوش‌فکر و متدین آشنا کنند؛ چرا که این افراد در انتخاب مسیر درست تاثیرگذارند.
فرهنگي،فرزندانشان،حجاب،فرزندان،كارشناس،مذهبي،ديني،مسائل،محيط ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، برنامه «چراغ» این هفته میزبان نجمه فرزانه به عنوان کارشناس فرهنگی بود.
وی فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، دارای 20 سال سابقه فعالیت فرهنگی و مذهبی، مدیرکانون فرهنگی غدیر کرج است.
فرزانه با اشاره به نقش مؤثر خانواده‌ها بر این باور است که تنها قشر اندکی از خانواده‌ها ظاهری دینی ندارند و تفکرشان هم تفکر دینی نیست و به همین علت بر آن نیستند که این نوع نگرش و فرهنگ را در فرزندانشان ایجاد کنند و معتقدند باید خود فرزندان انتخاب کنند.
از طرفی هم به فراخور محیط خانوادگی و سبک زندگی‌شان توانایی ورود به این مسائل را ندارند، چرا که فرزند دچار تناقض می‌شود؛ لذا اینگونه نیست که خانواده‌ای نخواهد در راستای تربیت عفیفانه گام بردارد.
وی افزود: یک عده از خانواده‌ها بسیار مذهبی‌اند و اعتقاد و مبنای فکری را در خانواده اجبار می‌کنند و در روش، افراط می‌کنند، اما توجهی ندارند که آیا فرزندان هم نسبت به این مبانی علاقه و اشتیاقی پیدا کرده‌اند یا نه؟
این امر در نهایت منجر به بروز مشکلاتی می‌شود و در واقع مقابل دسته اولی که عنوان کردیم، قرار دارند.
از سویی در برخی خانواده‌های مذهبی شاهدیم که فرزندانشان را رها کردند و معتقدند که اینها بزرگ که شدند راه خودشان را پیدا و انتخاب می‌کنند، به این علت که مهارت و توانمندی و اطلاعات لازم در این حیطه تربیتی را ندارند.
متأسفانه فرزند چنین خانواده‌هایی وقتی وارد جامعه می‌شوند، با مسائلی مواجه شده، خانواده‌ها هم متأثر می‌شوند و مشکلاتی بروز می‌کند.
وی ادامه داد: بسیار مشاهده می‌شود خانواده‌هایی که خیلی از مسائل دینی را به راحتی به فرزندانشان آموزش می‌دهند، اما از بحث حجاب و عفاف غافلند؛ به این علت که فضای هجمه و تخریب این مسأله زیاد است؛ مثلاً به واسطۀ توفیق خادمی در حرم امام رضا علیه‌السلام، با افرادی مواجه بودم که کیلومترها و مسافت‌ها به قصد زیارت تشریف می‌آوردند، اما برخی خانم‌ها با پوشش‌های بسیار نا متعارف حضور داشتند و متوجه این نیستند آن امام و ولیّ خدا چه دستوری در حوزه پوشش دادند و چه توصیه‌هایی کردند.
جالب است که وقتی آنها را متوجه این بُعد از مسأله می‌کنیم، متأثر شده و می‌پذیرند، چون نسبت به کاری که انجام می‌دهند، به تفکر واداشته می‌شوند.
این کارشناس فرهنگی یادآور شد: بر اساس مستندات تاریخی اعم از ایران باستان و یا یونان و سایر نقاط، هر چه سطح اجتماعی افراد بالاتر بوده، میزان پوشیدگی هم به همان نسبت بیشتر بوده است و پوشش ارزشی اجتماعی محسوب می‌شده است.
اما امروزه هجمه‌های زیادی نسبت به حجاب و عفاف وجود دارد؛ چون حجاب نماد دین اسلام است و وقتی یک زن با حجاب در اجتماع ظاهر می‌شود، در واقع دین اسلام را تبلیغ می‌کند.
در صورتی که در مورد مردان این شکلی نیست؛ بنابراین خانواده‌ها باید خود را مسلح به آموزش کنند، مهارت‌های لازم را بیاموزند و به فرزندانشان نیز انتقال بدهند.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه نسل امروز نوجوان و جوان در همه مسائل به دنبال تحلیل و دلیل عقلانی است و پرسشگر و جویای حقیقت است، گفت: نسل فعلی همچون نسل‌های قبل فقط از روی ظاهر، باور و رفتار والدینش تقلید نمی‌کند.
پس کار برای خانواده‌ها سخت‌تر شده است.
در این راستا والدین باید فرزندان را با محیط‌های مذهبی و پاک آشنا کنند و این محیط‌ها در معرض و در دسترس آنها باشد.
همچنین با افراد خوش‌فکر و متدین آشنا کنند؛ چرا که این افراد در انتخاب مسیر درست تاثیرگذارند.
من در طی دو دهه فعالیت فرهنگی بارها انواع برخوردها و آثار آن را دیدم و نوجوان‌ها و جوان‌هایی که در ابتدا با اکراه در مجموعه فرهنگی حاضر می‌شدند، اما به تدریج که در این محیط قرار گرفتند و در معرض برخوردهای مناسب قرار گرفتند، جذب شدند و الان خودشان از موفق‌ترین افراد در مجموعه هستند.
هر چند برخی ممکن است مدعی شوند که محیط سالم در دسترس نیست، اما باید گفت خانواده‌ها در این حیطه وظیفه دارند تلاش کنند و این بسترها را فراهم آورند.
انتهای‌پیام/

 
 
فرهنگي،فرزندانشان،حجاب،فرزندان،كارشناس،مذهبي،ديني،مسائل،محيط ... فرهنگي،فرزندانشان،حجاب،فرزندان،كارشناس،مذهبي،ديني،مسائل،محيط ...
 
 

پنجشنبه، 11 شهریور 1400 - 12:46 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0