FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چند برداشت از زندگی و آثار علامه محمدرضا حکیمی


چند برداشت از زندگی و آثار علامه محمدرضا حکیمی

مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 09 شهریور 1400 - 09:55
در الحیات حکیمی‌ها ، با نگاهی روبرو هستیم که انسان در آن ، عزیز و والا است و زیر سوال بردن جایگاه و شخصیتش ، کار خورد و آسانی نیست.
انسان،حكيمي،عدالت،ديني،دين،زندگي،الحيات،عقيدتي،آيات،ساده،شب، ...

به گزارش مشرق؛ فاطمه رحیم‌پور یادداشتی درباره مرحوم علامه حکیمی نوشته است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
۱ .بعد از سالها مبلمان خانه را عوض کرده بودیم.
ایشان مهمان ما بود و تمام آن روز را نگران بودم که آیا همین تغییر ساده، در نظرش ، "اشرافیت" ، تلقی می شود یا نه ؟
چرا که غالب ما، مجموعه ای آرمانهای منفصل و پراکنده به همراه خود ، نقل وانتقال می دهیم و در هر مجلس و محفل، بساطی پهن میکنیم و خط و نشان برای این وآن میکشیم، اما همه با هر موضعی، به خلوت که میرویم ، آن کار دیگر میکنیم.
زندگی عمو رضا ( نامی که محمدرضا حکیمی را به آن میخواندیم ) ، عینیت آرمانهایش بود، بدون رخصتی، جدایی و فراموشی.
آنقدر به ساده زیستی، حساس بود که نه فقط برخود، سخت می گرفت ، حیطه ی اجتماعی اطراف خود را نیز چون زندگی شخصی اش ، ساده و برابر، می خواست و بدون تعارف ومحافظه کاری ، دائم گوشزد میکرد.
۲ .بعضی خلق برادر حاتم طائی دارند.
خود، کاری نکردند و گلی هم ندارند که به سرمان بزنند، برای مدیریت کشور ، بجز کاسه ی چه کنم چه کنم ، تنها بسته ای از انگ های بی ربط دارند که به این وآن بزنند و بجای نقد مستدل، حتی فریاد عدالت را نفی میکنند به این بهانه که حرف از عدالت ، کار شاقی نیست و شعارهایی بی ثمراست .
اینها نمیدانند که قرارنیست فاصله ی یک ایده تا عملیاتی شدن آن را تنها یک نفر طی کند.
سیستم سازی، تعیین سازوکار، اصلاح، تغییر، پیشرفت و ادامه ی مسیر در مجموع ،چندین و چند رسالت است که پیشتر برعهده ی بودجه بگیران رسمی بوده که خروجی اندکی داشته و در مسئولیت خود، کوتاهی کرده اند.
کاری که محمدرضا حکیمی در خدمت به عدالت اسلامی انجام داد، امری سهل و ممتنع بود.
چرا که در میان بسیاری دین شناسان و مسئله دانها که به توضیح المسائل عبادی و شخصی ، اکتفا کردند، از توضیح المسائل اجتماعی و حکومتی در مرام پیامبر ص و اهل بیتش ع گفت وعلی رغم مذهبیانی که با سرمایه پرستان برخوردار و پرخور ،هیچ تعارض منافعی ندارند و برسر یک سفره ،جمع شده اند، و یا متشرعینی که مذهب را در قشریگری و اکتفا به احکام معدود عبادی ، محصور کردند، مردی بود که یک بار دیگر به ما یادآوری کرد:
" اگر فقر و مسکنت و نیازمندی، از سطوح جامعه، برطرف نشود، عدالت عملا اجرا نشده، و هدف پیامبران، تحقق نیافته است.
"
او دینی و تشیعی را بازتعریف کرد که سختی اش، نه در کیفیت اداء حروف نماز ( که آن هم مهم است) بلکه در مسئولیت پذیری اجتماعی و اقتصادی نسبت به همه بندگان خدا ، رفاه و آسایش انسانها، تنظیم منافع ثروتمندان به نفع فقرا، محو فقر و در یک کلمه، "عدالت" است.
اینکه در تحقیر عدالتخواهی ، موعظه شود که ( مهم نیست اگر نان نداری، دین داشته باش )، در قاموس اهلبیتی او به کل، بی‌معنا بود.
او به درستی فهمید و فهماند که بسیاری از ظاهرا شبهات دینی، بعلت ندانستن پاسخ نظری آن نیست ، بلکه لاابالیگری و بهانه گیریهای عقیدتی از غم نان و مشکل ازدواج و ناتوانی در تأمین نیازهای اولیه و تحقیری است که احیانا بدانها تحمیل شده است.
به یاد دارم شب دیگری در منزل ما ،خانمی از اقوام هم آمده بود که پایبندی کاملی به حجاب نداشت، آن شب کنجکاو شدم که واکنش عمو رضا را ببینم.
برایم بدیهی بود که تذکری خواهند داد اما آن شب بدون سخن مستقیم وصریحی از این جنس گذشت.
بعدها که با سر فصل "الله - الناس" در الحیات، آشنا شدم، دانستم که جنس این نگاه شیعی به انسان و احکام ، مقداری با مشهورات میان ما فرق میکند.
انسان محوری دینی در غالب فصول الحیات موج میزند.
دین برای احیائ انسان آمده است و شخصیت انسان، پس از آشنایی با این دسته از آیات و روایات ، در نظر من چنان بالا رفت که بعدها هر بار خواستم با کسی بحث کنم، بیاد میاوردم که هدف اسلام، نجات و رستگاری انسان است ، انگار که خداوند حافظ حریم او باشد.
در الحیات حکیمی‌ها ، با نگاهی روبرو هستیم که انسان در آن ، عزیز و والا است و زیر سوال بردن جایگاه و شخصیتش ، کار خورد و آسانی نیست و خداوند از حق خود که بگذرد از حق او نمیگذرد و این که چرا معاش و شکل اقتصادی زندگی انسانها در نگاه دینی استاد حکیمی اینقدر اهمیت دارد ، با مرور آن آیات واحادیث ، برای من روشن تر شد.
حتی اینکه چطور با آنهمه تعهد درمرزبانی عقیدتی و حساسیت اعتقادی اش ، چگونه با بازه ی وسیعی از افراد از مشربهای علمی و فلسفی مختلف و سلائق عقیدتی و سیاسی متنوع، معاشرت و دوستی داشت ، برای من ، معنادار شد.
در این نگاه، هدف دین ، رستگاری همه انسانهاست و انسان به ما هو انسان، گرانبها و عزیز است و برای هدیه زندگی شرافتمندانه به بندگان خدا از هیچ خدمتی نباید فروگذار کرد.
آنها که عدالتخواهی آرمانی را نوعی شعارزدگی و غیرعملیاتی میدانند، احتمالا تا کنون، حتی به نهج البلاغه رجوع نکرده اند زیرا هر که آثار حکیمی را خوانده باشد، میداند تماما ارجاعات او به آیات و روایات است.
آری برای اهل زر و تزویر، سخنان خود علی (ع) نیز شعاری، ناشدنی و غیرممکن است و بگمانم باید در ایمان خود به علی ع نیز تجدیدنظر کنند.
و در پایان ، به تعبیر خودش
والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق.
( درود برهرکه به "حق" ، صرفا به احترام خود "حق" ، خدمت کند ).

 
 
 
 
 

سه شنبه، 09 شهریور 1400 - 12:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0