FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با مراقبت


مراقبت در احادیث

  • مراقبت خدا
  • مراقبت فرشتگان و اعضاى بدن
  • تشويق به مراقبت نفْس
  • تشويق به در نظر داشتن خدا
  • اهتمام به مواظبت بر اوقات
  • هركه دو روزش يكنواخت باشد
  • آداب مراقبت
  • شمارش بديها
  • تقسيم ساعات شبانه روز
  • شروع كردن و پايان دادن كارهابا كارِ خير
  • مراقبه و محاسبه

مراقبت خدا :

امام على عليه السلام ـ در دعايى كه به كميل تعليم داد ـ فرمود :

فَأسألُكَ بالقُدرَةِ التي قَدَّرتَها ···

أن تَهَبَ لي في هذهِ اللَّيلةِ و في هذِهِ الساعةِ كُلَّ جُرمٍ أجرَمتُهُ ···

و كُلَّ سَيِّئَةٍ أمَرتَ بإثباتِها الكِرامَ الكاتِبِينَ 

الذين وَكَّلتَهُم بحِفظِ ما يكونُ مِنّي و جَعَلتَهُم شُهُودا عَلَيَّ مَع جَوارِحِي

و كُنتَ أنتَ الرَّقيبَ عَلَيَّ مِن وَرائهِم و الشاهِدَ لِما خَفِيَ عَنهُم .

 به آن قدرتى كه مقدّر كرده اى . . . از تو مسئلت دارم كه

هر جرمى را كه تا اين شب و اين لحظه مرتكب شده ام بر من ببخشايى . . .

و نيز هر گناهى را كه به كرام الكاتبين ( آن نويسندگان بزرگوار ) فرموده اى آن را ثبت كنند

و آنها را به حفظ اعمال من گماشته اى و همراه جوارح من ، شاهد بر من ، قرارشان داده اى

و در وراى همه آنها ، تو خود نيز ناظر بر من و شاهد آنچه از نگاه آنها مخفى مانده ، بوده اى .

( الإقبال : ۳ / ۳۳۶ )

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه « هيچ عملى نمى كنيد  ، جز اين كه وقتى دست به آن مى زنيد ،  ما بر شما گواه و ناظريم . » ـ فرمود:

كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله إذا قَرَأ هذهِ الآيةَ ، بَكى بُكاءاً شَديدا .

رسول خدا صلى الله عليه و آله هرگاه اين آيه را مى خواند ،  به شدّت مى گريست .

( مجمع البيان : ۵/۱۸۰ )

مراقبت فرشتگان و اعضاى بدن :

امام على عليه السلام :

اِعلَمُوا عِبادَ اللّه ِ  ! أَنَّ علَيكُم رَصَدا مِن أنفُسِكُم و عُيُونا من جَوارِحِكُم و حُفَّاظَ صِدْقٍ

يَحفَظُونَ أعمالَكُم و عَدَدَ أنفاسِكم

لا تَستُرُكُم مِنهُم ظُلمَةُ لَيلٍ داجٍ

و لا يُكِنُّكُم مِنهُم بابٌ ذو رِتاجٍ .

 بدانيد اى بندگان خدا  ! كه ديده بانانى از وجود شما و جاسوسانى از اعضاى بدن شما و نگهبانان صادقى بر شما گماشته شده اند

كه اعمال شما و شمار نَفَسهايتان را ثبت مى كنند .

نه سياهى شب تار،  [ اعمال ] شما را از ديد آنها پوشيده مى دارد

و نه دروازه محكم و بسته ، شما را از آنان مخفى مى كند .

( نهج البلاغة: الخطبة۱۵۷ )

امام على عليه السلام :

 لا تَقطَعُوا نَهارَكم بكذا و كذا  و فَعَلْنا كذا و كذا ؛

فإنَّ مَعكُم حَفَظَةً يُحصُونَ علَيكُم و علَينا .

روزِ خود را به سخنان و رفتارهاى بيهوده مگذرانيد ؛ 

زيرا شما را نگهبانانى است كه [ رفتار و گفتار ] شما و ما را شماره ( ثبت ) مى كنند .

( بحار الأنوار : ۵/۳۲۹/۲۷ )

تشويق به مراقبت نفْس :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

عَوِّدُوا قُلوبَكُمُ التَّرَقُّبَ  و أكثِرُوا التَّفَكُّرَ و الاعتِبارَ .

 دلهايتان را به مراقبت عادت دهيد و زياد بينديشيد و عبرت بگيريد .

( كنز العمّال : ۵۷۰۹ )

امام على عليه السلام :

اِجعَلْ مِن نفسِكَ على نفسِكَ رَقيبا

و اجعَلْ لاِخِرَتِكَ مِن دُنياك نَصيبا .

از خود مراقبى بر خود بگمار 

و از دنياى خويش براى آخرتت بهره اى برگير .

( غرر الحكم : ۲۴۲۹ )

امام على عليه السلام :

يَنبَغِي أن يكونَ الرجُلُ مُهَيمِنا عَلى نَفسِهِ  مُراقِبا قَلبَهُ حافِظا لِسانَهُ .

 سزاوار است كه آدمى نگهبان نفس خود و مراقب دل و نگه دار زبان خويش باشد .

(غرر الحكم : ۱۰۹۴۷ )

امام صادق عليه السلام :

اِحمِلْ نفسَكَ لنفسِكَ . 

فإن لَم تَفعَلْ ، لَم يَحمِلْكَ غَيرُكَ .

خودت بار خودت را به دوش كش

و اگر چنين نكنى ، كسى ديگر بار تو را به دوش نكشد .

( الكافي : ۲/۴۵۴/۵ )

تشويق به در نظر داشتن خدا :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به ابوذر ـ فرمود :

 

 احْفَظِ اللّه َ ؛ يَحفَظْكَ

احفَظِ اللّه َ ؛  تَجِدْهُ أمامَكَ .

مراعات خدا كن ؛  تا خدا تو را مراعات كند

و خدا را در نظر داشته باش ؛ تا [ همواره ] او را در برابر خود بيابى .

( بحار الأنوار : ۷۷/۸۷/۳ )

امام على عليه السلام :

طُوبى لمَن راقَبَ رَبَّهُ و خافَ ذَنبَهُ .

خوشا كسى كه پروردگارش را در نظر داشته باشد و از گناه خويش بترسد .

(غرر الحكم : ۵۹۳۸ )

امام على عليه السلام : 

 رَحِمَ اللّه ُ امرأً 

راقَبَ رَبَّهُ  و تَنكَّبَ ذَنبَهُ  و كابَرَ هَواهُ

و كَذَّبَ مُناهُ . امرَأً أزَمَّ نفسَهُ مِنَ التَّقوى بزِمامٍ ···

دائمَ الفِكَرِ . طويلَ السَّهَرِ . عَزوفا عنِ الدنيا ···

قد وَقَرَ قَلبَهُ ذِكرُ المَعادِ

و طَوى مِهادَهُ  و هَجَرَ وسادَهُ ، مُنتَصِبا على أطرافِهِ ···

خَشُوعٌ في السِّرِّ لربِّهِ .

  لَدَمعُهُ صَبِيبٌ و لَقَلبُهُ وَجِيبٌ ···

راضيا بالكَفافِ مِن أمرِهِ .

يُظهِرُ دُونَ ما يَكتُمُ  و يَكتَفِي  بأقَلَّ مِمّا يَعلَمُ .

خدا رحمت كند كسى را كه

پروردگار خويش را در نظر آرد و از گناه روى گرداند و با هواىِ نفس خود بستيزد

و آرزوهايش را دروغ شمارد [ و بدانها دل مبندد ] و نفس خود را با مهار تقوا لجام كند . . .

و پيوسته بينديشد . زياد شب زنده دارى كند . از دنيا دل بركَنَد . . .

ياد معاد دل او را آرام و استوار گرداند

و بستر خود را بر چيند و بالينش را رها كند و [ براى عبادت ] برخيزد . . .

در نهان  ، در برابر پروردگارش خاشع باشد .

اشكش  ، ريزان و دلش ، ترسان باشد . . .

به كفاف زندگى اش خرسند باشد .

آنچه آشكار مى كند، كمتر باشد از آنچه در دل دارد

و به كمتر از آنچه مى داند  ، بسنده كند .

( بحار الأنوار : ۷۷/۳۴۹/۳۰ )

امام على عليه السلام :

 رَحِمَ اللّه ُ امرَأً ( عَبدا )

سَمِعَ حُكْما فَوَعى

و دُعِيَ إلى رَشادٍ فَدَنا

و أخَذَ بِحُجْزَةِ هادٍ فَنَجا 

راقَبَ رَبَّهُ  و خافَ ذَنبَهُ

خدا رحمت كند كسى ( بنده اى ) را كه

سخن حكيمانه اى بشنود و پذيرايش شود 

و به راه راست فرا خوانده شود و به آن نزديك گردد

و كمربند راهنمايى را بگيرد و نجات يابد .

پروردگارش را در نظر داشته باشد و از گناه خويش بترسد .

( نهج البلاغة : الخطبة ۷۶ )

امام صادق عليه السلام :

كانَ فيما وَعَظَ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى بهِ عيسَى بنَ مريمَ عليه السلام أن قالَ له :

··· يا عيسى!  كُنْ حَيثُما  ، كُنتَ مُراقِبا لي .

 از موعظه هاى خداى تبارك و تعالى به عيسى عليه السلام اين بود :

اى عيسى ! هر جا هستى ، مرا در نظر داشته باش .

( بحار الأنوار : ۱۴/۲۸۹ و ۲۹۳/۱۴ )

اهتمام به مواظبت بر اوقات :

امام على عليه السلام :

 ألا إنَّ الأيّامَ ثلاثةٌ :

يَومٌ مَضى ،لا تَرجُوهُ 

و يَومٌ بَقِيَ ، لا بُدَّ مِنهُ 

و يَومٌ يَأتِي ، لا تَأمَنُهُ  .

فالأمسُ ، مَوعِظةٌ  و اليَومُ ،غَنيمَةٌ  و غَدٌ ، لا تَدرِي مَن أهلُهُ .

هان! روزها سه گونه اند :

روزى كه گذشته و اميدى به آن ندارى

و روزى كه مانده ( زمان حال ) و گريزى از آن نيست

و روزى كه مى آيد و به آن اطمينان ندارى .

ديروز، پند و موعظه بود و امروز، غنيمت است و فردا را نمى دانى از آنِ كيست .

( تحف العقول : ۲۲۰ )

امام على عليه السلام :

فازَ مَن أصلَحَ  عَمَلَ يَومِهِ و استَدْرَكَ فَوارِطَ أمسِهِ .

 سعادت ( پيروزى ) يافت كسى كه عمل امروزش را درست كرد و كوتاهى هاى ديروزش را جبران نمود .

( غرر الحكم : ۶۵۴۰ )

امام صادق عليه السلام :

ما مِن يومٍ يَأتِي على ابنِ آدَمَ ، إلاّ قالَ ذلكَ اليومُ :

يا بنَ آدَمَ ! أنا يَومٌ جَديدٌ و أنا علَيكَ شَهيدٌ ؛

فافعَلْ بِي خَيرا و اعمَلْ فِيَّ خَيرا ؛

أشْهَدْ لكَ يَومَ القِيامَةِ ، فإنّكَ لَن تَرانِي بَعدَها أبدا

هيچ روزى بر فرزند آدم نيايد، جز اينكه آن روز بگويد :

اى پسر آدم ! من روز نو هستم و بر تو گواهم ؛

پس به وسيله من كار نيك كن و در من نيكى به جاى آر؛

تا در روز قيامت به سود تو گواهى دهم ؛ چه  ديگر مرا هرگز نخواهى ديد .

( بحار الأنوار : ۷/۳۲۵/۲۰ ، و في نسخة اُخرى : « فقل فيّ خيرا و اعمل فيّ خيرا »  )

امام صادق عليه السلام :


 إنّ النهارَ إذا جاءَ قالَ : يا بنَ آدَمَ ! اعمَلْ فِي يومِكَ هذا خَيرا ؛ 

أشهَدْ لكَ بهِ عِندَ رَبِّكَ يومَ القِيامَةِ ؛

فَإنّي لَم آتِكَ فيما مَضى  و لا آتِيكَ فِيما بَقِيَ

و إذا جاءَ الليلُ ، قالَ مِثلَ ذلكَ .

چون روز از راه رسد گويد : اى آدميزاد ! امروزت را كار نيك انجام ده ؛ 

تا در روز قيامت نزد پروردگارت به سود تو گواهى دهم ؛

زيرا پيش از اين من نزد تو نيامدم و در آينده هم نزدت نخواهم آمد .

شب نيز چون از راه رسد  ، مانند همين سخن را بگويد.

( الكافي : ۲/۴۵۵/۱۲ )

امام صادق عليه السلام :

 اِصْبِرُوا على الدنيا  ؛ فإنّما هِي ساعَةٌ .

فما مَضى مِنهُ  ، فلا تَجِدُ لَهُ ألَما و لا سُرُورا 

و ما لَم يَجِئْ  ، فلا تَدرِي ما هُو ؟

و إنّما هي ساعَتُكَ التي أنتَ فيها ، فاصبِرْ فيها على طاعَةِ اللّه ِ  و اصبِرْ فيها عن مَعصيَةِ اللّه ِ .

 در برابر دنيا شكيبا باشيد ؛  كه آن ساعتى بيش نيست . 

آنچه از دنيا گذشته است، نه دردى از آن مى يابى و نه سُرورى

و آنچه هنوز نيامده است، نمى دانى كه چگونه خواهد بود .

همانا دنيا ساعتى است كه تو در آن به سر مى برى ؛ 

پس در آن ساعت بر طاعت خدا  ،  شكيبا باش و در ترك معصيت خدا ، بردبار .

( الكافي : ۲/۴۵۴/۴ )

 

هركه دو روزش ، يكنواخت باشد :

امام على عليه السلام :

 مَنِ اعتَدَلَ يَوماهُ ، فهُو مَغبونٌ ···

و مَن كانَ غَدُهُ شَرَّ يَومَيْهِ  ، فمَحرومٌ 

           و مَن لَم يُبالِ بما رُزِئَ مِن آخِرَتِهِ ، إذا سَلِمَتْ لَهُ دُنياهُ  ، فهُو هالِكٌ

و مَن لَم يَتَعاهَدِ النَّقصَ مِن نفسِهِ ، غَلَبَ علَيهِ الهَوى 

و مَن كانَ في نَقصٍ فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ .

هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است . . .

و هر كه فردايش بدتر از ديروز او باشد، محروم است

و هر كه چون دنيايش تأمين شود ،  ديگر به خير آخرت خود اهميتى ندهد، هلاك است

و هر كه به كاستى وجود خود رسيدگى نكند، خواهشهاى نفْس بر او چيره شود

و هر كه در كاستى باشد ،  مرگ برايش بهتر است .

( الأمالي للصدوق : ۴۷۷/۶۴۴ )

امام صادق عليه السلام :

مَنِ اعتَدَلَ يَوماهُ  ، فهُو مَغبونٌ

و مَن كانَ في غَدِهِ شَرّا مِن يَومِهِ ،  فهُو مَفتونٌ

و مَن لَم يَتَفَقَّدِ النُقصانَ في نفسِهِ  ، دام نَقصُهُ ، و

مَن دامَ نَقصُهُ ، فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ .

هر كه دو روزش يكنواخت باشد ،  مغبون است

و هر كه فردايش بدتر از امروزش باشد ، فريب خورده است

و هر كه كاستيهاى خود را جستجو نكند ،  پيوسته در كاستى ماند

و هر كه كاستى اش بپايد ،  مرگ برايش بهتر است .

( بحار الأنوار : ۷۸/۲۷۷/۱۱۳ )

امام كاظم عليه السلام :

 مَنِ استَوى يَوماهُ  ، فهُو مَغبونٌ 

و مَن كانَ آخِرُ يَومَيهِ شَرَّهُما ،  فهُو مَلعونٌ

و مَن لم يَعرِفِ الزِّيادَةَ في نفسِهِ  ، فهُو في نُقصانٍ

و مَن كانَ إلى النُّقصانِ ، فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ مِنَ الحياةِ .

هر كه دو روزش برابر باشد ، مغبون است

و هر كه امروزش بدتر از ديروزش باشد ، ملعون ( از رحمت حق به دور ) است

و هر كه پيشرفتى در وجود خود نبيند ، در كمبود به سر برد

و هر كه در مسير كاستى باشد ، مرگ براى او بهتر از زندگى است .

( بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۷/۵ )

آداب مراقبت :

امام على عليه السلام ـ در سفارش به كميل ـ فرمود :

يا كُميلُ ، ما مِن حَرَكةٍ ، إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ .

اى كميل ! هيچ حركت و رفتارى نيست ، مگر اين كه تو در آن به شناخت نيازمندى .

( بحار الأنوار : ۷۷/۲۶۷/۱ )

امام زين العابدين عليه السلام :

ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ مِن المؤمنينَ ، كانَ في كَنَفِ اللّه ِ ··· :

مَن أعطى مِن نفسِهِ  ، ما هُو سائلُهُم لنفسِهِ 

و رجُلٌ لَم يُقَدِّمْ يَدا و لا رِجلاً ، حتّى يَعلَمَ أنّهُ في طاعَةِ اللّه ِ قَدَّمَها أو في مَعصِيَتِهِ

و رجُلٌ لَم يَعِبْ أخاهُ بِعَيبٍ ،  حتّى يَترُكَ ذلكَ العَيبَ مِن نفسِهِ .

سه چيز است كه در هر مؤمنى وجود داشته باشد، آن مؤمن در پناه خداست . . . :

[اول ] آن كه از جانب خود به مردم آن دهد ، كه از آنان براى خود مى خواهد ( انتظار دارد )

و [ دوم ] كسى كه دست و گامى پيش ننهد ، مگر آن كه بداند در طاعت خدا پيش نهاده يا در معصيت او

[ سوم ] مردى كه از برادر خود عيبى نگيرد ، مگر آن كه پيشتر آن عيب را از خود دور كند .

( بحار الأنوار : ۷۸/۱۴۰/۳۲ - مسند ابن حنبل : ۱/۴۲۹/۱۷۳۷ . المحجّة البيضاء : ۸/۱۶۲ )

شمارش بديها :

امام على عليه السلام :

 على العاقِلِ أن يُحصِيَ على نفسِهِ مَساوِيَها في الدِّينِ و الرَأيِ و الأخلاقِ و الأدَبِ ،

فَيَجمَعَ ذلكَ في صَدرِهِ أو في كتابٍ و يَعمَلَ في إزالَتِها .

بر خردمند است كه بديهاىِ دينى و فكرى و اخلاقى و تربيتى خود را شماره كند

و آنها را در سينه خويش يا به صورت نوشته گرد آورد و در از بين بردن آنها بكوشد .

( بحار الأنوار : ۷۸/۶/۵۸ )

تقسيم ساعات شبانه روز:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 كان فيها [ أي صُحُفِ إبراهيم عليه السلام ]··· :

على العاقِلِ ما لَم يَكُن مَغلوبا على عَقلِهِ أن يكونَ لَهُ ساعاتٌ :

ساعَةٌ يُناجِي فيها رَبَّهُ عزّ و جلّ 

و ساعَةٌ يُحاسِبُ نَفسَهُ 

و ساعَةٌ يَتَفَكَّرُ فيما صَنَعَ اللّه ُ عزّ و جلّ إلَيهِ 

و ساعَةٌ يَخلُو فيها بِحَظِّ نفسِهِ مِنَ الحَلالِ؛

فإنّ هذهِ الساعَةَ عَونٌ لِتلكَ الساعاتِ و استِجمامٌ للقُلوبِ و تَوزِيعٌ لها .

 در صحف ابراهيم آمده است كه ... :

خردمند ، مادام كه خِردش از او گرفته نشده ، بايد ساعاتى را براى خود در نظر گيرد : 

زمانى براى مناجات با پروردگارش عزّ و جلّ

و زمانى براى محاسبه نفس

و زمانى براى انديشيدن در آنچه كه خداوند عزّ و جلّ به وى ارزانى داشته است

و زمانى براى كام جويى خود از راه حلال ؛

زيرا اين زمان كمكى است به آن سه زمان ديگر و مايه آسودگى و رفع خستگى دلها .

( الخصال : ۵۲۵/۱۳ ، معاني الأخبار: ۳۳۴/۱ و فيه « و تفريغ لها » بدل « و توزيع لها » . )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ في حِكمَةِ آلِ داوود ، عِبرَةً للعاقِلِ اللَّبِيبِ

أن لا يَشغَلَ نفسَهُ إلاّ في أربَعِ ساعاتٍ :

ساعَةٍ يُناجِي فيها رَبَّهُ 

و ساعَةٍ يُحاسِبُ فيها نفسَهُ 

و ساعَةٍ يَلقَى فيها إخوانَهُ الذين يُناجِي ، الذينَ يَنصَحُونَهُ في نفسِهِ و يُخبِرُونَهُ بِعُيُوبِهِ

و ساعَةٍ يَخلُو بينَ نَفسِهِ و بينَ رَبِّها فيما يَحِلُّ و يَجمُلُ ؛ 

فإنَّ في هذِهِ الساعَةِ عَونا على هذِهِ الساعاتِ

همانا در حكمتِ خاندان داوود، درسى است براى خردمندِ صاحب دل

كه نفْس خود را جز در اوقات چهارگانه مشغول نسازد :

زمانى كه در آن با پروردگار خويش مناجات كند

و وقتى كه در آن به حسابرسى نفْس خود بپردازد

و ساعتى كه در آن به ديدار با برادران و دوستانش  ، كه خيرخواه اويند و عيبها و كاستيهايش را به وى گوشزد مى كنند، بگذراند

و زمانى كه در آن نفْس خود را با پروردگارش در امورى كه حلال و خوشايند است ،  تنها گذارد ؛

زيرا كه اين زمان كمكى است بر پرداختن به آن سه وقت ديگر .

( كنز العمّال : ۵۳۸۱ )

امام على عليه السلام :

 للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ :

ساعَةٌ يُناجِي فيها رَبَّهُ 

و ساعَةٌ يُحاسِبُ نفسَهُ 

و ساعَةٌ يُخَلِّي بينَ نفسِهِ و لَذَّتِها فيما يَحِلُّ و يَجمُلُ .

مؤمن را سه وقت است :

وقتى كه در آن با پروردگار خود به راز و نياز مى پردازد

و وقتى كه به حساب نفْس خود مى رسد

و وقتى كه به لذّتهاى حلال و مناسب مى گذراند .

(غرر الحكم : ۷۳۷۰ )

امام على عليه السلام :

للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ :

فساعَةٌ يُناجِي فيها رَبَّهُ 

و ساعَةٌ يَرُمُّ مَعاشَهُ 

و ساعَةٌ يُخَلِّي بينَ نفسِهِ و بينَ لَذَّتِها فيما يَحِلُّ و يَجمُلُ .

مؤمن اوقات خود را سه بخش مى كند :

زمانى كه در آن با پروردگار خود به راز و نياز مى پردازد

و زمانى كه به تحصيل معاش دست مى يازد

و زمانى كه به لذّتهاى حلال و نيكو مى گذراند .

( نهج البلاغة : الحكمة ۳۹۰ )

امام على عليه السلام :

 إنّ ليلَكَ و نَهارَكَ لا يَستَوعِبانِ لِجَميعِ حاجاتِكَ ؛ 

فَاقسِمْها بينَ عَمَلِكَ و راحَتِكَ .

 همانا شب و روز تو فرصت كافى براى رسيدن به همه امور و نيازهايت نيست ؛

پس آنها را ميان كار و استراحت خود تقسيم كن .

(غرر الحكم : ۳۶۴۱ )

امام على عليه السلام ـ در نامه خود به مالك اشتر ـ نوشت :

اِجعَلْ لنفسِكَ فيما بينَكَ و بينَ اللّه ِ أفضَلَ تِلكَ المَواقيتِ و أجزَلَ تِلكَ الأقسامِ ؛

و إن كانَتْ كُلُّها للّه ِِ  ، إذا صَلَحَتْ فيها النِّيَّةُ  و سَلِمَتْ مِنها الرَّعِيَّةُ .

 بهترين اوقات هر روز و بيشترين بخش از آن را  ، براى رابطه ميان خود و خدا قرار ده ؛

هر چند كه اگر در همه اوقات، نيّتْ پاك و درست باشد و مردم از آن نيّت در امنيّت و آسايش باشند ، اوقات ، همه از آنِ خداست .

( نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ ، انظر تمام الكلام )

امام حسين عليه السلام :

سألتُ أبي عليه السلام عن مَدخَلِ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله .

فقالَ : كانَ دُخولُهُ لنفسِهِ مَأذونا لَهُ في ذلكَ

فإذا أوى إلى مَنزِلِهِ  ، جَزَّأ دُخولَهُ ثلاثةَ أجزاءٍ :

جُزءاً للّه ِِ  و جُزءاً لأهلِهِ  و جزءاً لنفسِهِ . 

ثُمّ جَزَّأ جُزْءَهُ بينَهُ و بينَ الناسِ  .

فَيَرُدُّ ذلكَ بالخاصَّةِ عَلَى العامَّةِ و لا يَدَّخِرُ عَنهُم مِنهُ شيئا 

و كانَ مِن سِيرَتِهِ في جُزءِ الاُمَّةِ ،

إيثارُ أهلِ الفَضلِ بإذنِهِ و قَسَمَهُ على قَدرِ فَضلِهِم في الدِّينِ .

فمِنهُم ذُو الحاجةِ  و مِنهُم ذُو الحاجَتَينِ و مِنهُم ذو الحَوائجِ .

از پدرم عليه السلام در مورد امور داخلى زندگانى پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيدم . 

فرمود : هرگاه اراده مى كرد  ، به خانه مى رفت

و چون وارد منزل مى شد، اوقات خود را به سه بخش تقسيم مى كرد :

بخشى را به [ عبادت ] خدا اختصاص مى داد و بخشى را به خانواده اش  و بخشى را به خودش .

وقت مخصوص به خودش را نيز ميان خود و مردم تقسيم مى فرمود و خواص را مى پذيرفت

و مسائل و موضوعات را از طريق آنان به عموم مردم ارجاع مى داد و چيزى از ايشان مضايقه نمى كرد

و روش آن بزرگوار، در اين زمانِ اختصاص يافته به امّت ، اين بود كه

در پذيرفتن به حضور و اختصاص دادن مقدار زمان ملاقات به افراد ، اهل فضل را ، به نسبت فضل و مقامى كه در دين داشتند ، بر ديگرى مقدّم مى داشت . 

برخى از آنان يك حاجت داشتند، برخى دو تا و برخى چندين حاجت.

( بحار الأنوار : ۱۶/۱۵۰/۴ )

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعايش به هنگام صبح و شام ـ گفت :

 اللّهُمّ ! اجعَلْ لَنا في كُلِّ ساعَةٍ مِن ساعاتِهِ حَظّا مِن عِبادِكَ  و نَصيبا مِن شُكرِكَ  و شاهِدَ صِدقٍ مِن مَلائكتِكَ .

بار خدايا ! در هر ساعتى از ساعتهاى اين روز، بهره اى از بندگانت و نصيبى از سپاس گزاريت و گواه راستى از فرشتگانت براى ما قرار ده .

( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۶ )

امام صادق عليه السلام :

 كانَ فيما وَعَظَ لقمانُ ابنَهُ : ···

يا بُنَيَّ ! اجعَلْ في أيّامِكَ و لَيالِيكَ و ساعاتِكَ  ،  نَصيبا لكَ  ، في طَلَبِ العِلمِ ؛ 

فإنّكَ لَن تَجِدَ لكَ ، تَضيِيعا  ، مِثلَ تَركِهِ .

از اندرزهاى لقمان به فرزندش اين بود كه : . . .

فرزندم ! از روزها و شبها و اوقات خود  ، بخشى را به تحصيل علم  ، اختصاص بده ؛

زيرا تو هرگز براى خود ، خسران و ضايعه اى چون ترك علم ، نخواهى يافت .

( الأمالي للطوسي : ۶۸/۹۹ )

امام كاظم عليه السلام :

اِجتَهِدُوا في أن يكونَ زمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ :

ساعَةٌ لِمُناجاةِ اللّه ِ 

و ساعَةٌ لأمرِ المَعاشِ 

و ساعَةٌ لمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ الذينَ يُعَرِّفُونَكُم عُيُوبَكُم و يَخلُصُونَ لَكُم في الباطِنِ 

و ساعَةٌ تَخْلُونَ فيها لِلَذّاتِكم في غَيرِ مُحَرَّمٍ .

سعى كنيد اوقات خود را چهار قسمت نماييد :

زمانى براى مناجات با خدا

و زمانى براى كسب و كار

و زمانى براى معاشرت با برادران و افراد مورداعتمادى كه عيبهايتان را به شما گوشزد مى كنند و در باطن خير خواه شما هستند

و زمانى براى كام جويى از لذّتهاى غير حرام .

( بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۱/۱۸ )

شروع كردن و پايان دادن كارها ، با كارِ خير:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 مَنِ استَفتَحَ أوَّلَ نَهارِهِ بخَيرٍ و خَتَمَهُ بِالخَيرِ ،

قالَ اللّه ُ لملائكتِهِ : لا تَكتُبُوا علَيهِ  ، ما بينَ ذلكَ مِنَ الذُّنوبِ .

هر كس آغازِ روز خود را با خير شروع كند و با خير به پايانش برد ،

خداوند به فرشتگان خود فرمايد : گناهانى را كه در اين بين انجام داده است  ، براى او ننويسيد .

( كنز العمّال : ۴۳۰۸۱ )

امام على عليه السلام :

 يا كميلَ بنَ زيادٍ !  سَمِّ كُلَّ يومٍ بِاسمِ اللّه ِ  « و لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ باللّه ِ  » و تَوَكَّلْ عَلَى اللّه ِ 

و اذكُرْنا و سَمِّ بِأسمائنا و صَلِّ علَينا و استَعِذْ بِاللّه ِ  ، رَبِّنا ،

و ادرَأْ بذلكَ عن نفسِكَ و ما تَحُوطُهُ عِنايَتُكَ ؛

تُكْفَ شَرَّ ذلكَ اليَومِ ،  إنْ شاءَ اللّه ُ .

اى كميل بن زياد ! هر روز نام خدا را ببر و « لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه » بگو و به خدا توكّل نما

و ياد ما كن و نام ما را ببر و بر ما درود فرست و به پروردگار ما  ، اللّه ، پناه بر

و بدين وسيله [ بدى را ] از خودت و آنچه به تو تعلّق دارد ،  دور كن ؛

  تا به خواست خدا ، از شرّ آن روز ايمن باشى .

( بحار الأنوار : ۷۷/۲۶۶/۱ )

امام زين العابدين عليه السلام :

إنَّ المَلَكَ المُوَكَّلَ عَلَى العَبدِ يَكتُبُ في صَحيفَةِ أعمالِهِ ؛

فَأملُوا بأوَّلِها و آخِرِها خَيرا ؛ 

يُغفَرْ لَكُم ما بينَ ذلكَ .

همانا فرشته گماشته بر بنده ، اعمال او را در نامه اى مى نويسد ؛ 

پس در آغاز و پايان آن نامه  خيرى [ بر فرشته ]  املا كنيد ؛ 

تا ما بين آن بر شما بخشيده شود .

( بحار الأنوار : ۵/۳۲۹/۲۵ )

بحار الأنوار ـ به نقل از ابوذر ـ :

 يَومُكَ جَمَلُكَ إذا أخَذتَ بِرَأسِهِ أتاكَ ذَنَبُهُ  ؛

يَعنِي إذا كنتَ مِن أوَّلِ النهارِ في خَيرٍ ،  لَم تَزَل فيهِ إلى آخِرِهِ .

 روز تو  [چون ] شتر توست كه اگر سر او را بگيرى ، بقيّه اش دنبال تو مى آيد ؛

يعنى اگر روزت را با خير آغاز كنى ، تا آخر آن در خير به سر خواهى برد .

( بحار الأنوار : ۷۳/۱۲۴/۱۱۲ )

مراقبه و محاسبه :

المحجّة البيضاء ـ به نقل از طلحه ـ :

 انطَلَقَ رَجُلٌ ذاتَ يَومٍ فَنَزَعَ ثِيابَهُ و تَمَرَّغَ في الرَّمْضاءِ و كانَ يقولُ لنفسِهِ :

ذُوقِي و عَذابُ جَهَنَّمَ أشَدُّ حَرّا . أجِيفَةٌ بالليلِ بَطَّالَةٌ بالنهارِ ؟! 

فبَيْنا هُو كذلكَ إذ أبصَرَ النبيَّ صلى الله عليه و آله في ظِلِّ شَجَرَةٍ  .

فَأتاهُ  فقالَ : غَلَبَتنِي نَفسِي .

فقالَ لَهُ النبيُّ صلى الله عليه و آله : أ لَمْ يَكُنْ لكَ بُدٌّ مِنَ الذي صَنَعتَهُ ؟

أمَا لقد فُتِحَتْ لكَ أبوابُ السماءِ و بَاهَى اللّه ُ عزّ و جلّ بكَ الملائكَةَ .

ثُمّ قالَ لأصحابِهِ : تَزَوَّدُوا  مِن أخِيكُم .

فَجَعَلَ الرجلُ  يقولُ لَهُ : يا فلانُ ! ادْعُ لِي .

يك روز مردى جامه خود را از تن درآورد و در ميان شنهاى داغ شروع به غلتيدن كرد و با خود مى گفت :

بچش ، كه عذاب دوزخ داغتر است .آيا شب [ همچون ] مردارى و روز بيكاره؟!

آن مرد در همين حال ، چشمش به پيامبر افتاد كه در سايه درختى ايستاده بود .

پس خدمت آن حضرت آمد و عرض كرد : نَفْسَم بر من چيره شد .

پيامبر به او فرمود : آيا چاره اى جز اين كار نداشتى ؟

بدان  كه درهاى آسمان براى تو گشوده شد و خداوند عزّ و جلّ به وجود تو بر فرشتگانش افتخار كرد . 

آن گاه به اصحابش فرمود : از برادر خود توشه بستانيد .

 اين شد كه هر كس به او مى گفت : فلانى ! براى من دعا كن .

( المحجّة البيضاء : ۸/۶۸/۱ - ( انظر ) الرياضة : باب ۱۵۷۱ )

امام صادق عليه السلام :

طُوبى لِعَبدٍ جاهَدَ للّه ِِ نَفسَهُ و هَواهُ 

و مَن هَزَمَ جُندَ نَفسِهِ و هَواهُ ،  ظَفِرَ بِرِضا اللّه ِ

و مَن جاوَزَ عَقْلُهُ نفسَهُ الأمَّارَةَ بِالسُّوءِ بِالجَهدِ و الاستِكانَةِ و الخُضُوعِ  ، على بِساطِ خِدمَةِ اللّه ِ تعالى ،  فقد فازَ فَوزا عَظيما 

و لا حِجابَ أظلَمُ و أوحَشُ بَينَ العَبدِ و بينَ اللّه ِ  مِن النَّفسِ و الهَوى 

و لَيسَ لِقَتلِهِما و قَطعِهِما سِلاحٌ و آلَةٌ مِثلَ الافتِقارِ إلى اللّه ِ و الخُشوعِ و الخُضوعِ و الجُوعِ و الظَّمَأِ بالنهارِ و السَّهَرِ بالليلِ ؛

فإن ماتَ صاحِبُهُ ماتَ  ، شَهيدا 

و إن عاشَ و استَقامَ  ، أدّى عاقِبَتُهُ إلى الرِّضوانِ الأكبَرِ . 

قال اللّه ُ تعالى : « و الَّذِينَ جاهَدوا فِينا ، لَنَهْدِيَنَّهُم سُبُلَنا و إنَّ اللّه َ لَمَعَ المُحْسِنِينَ ». 

خوشا به حال بنده اى كه براى خدا با نفْس و هوس خويش جهاد كند 

و هر كه لشكر هوا و هوس خود را شكست دهد، به خشنودى خدا دست يابد

و هركه خِرَدش، با كوشش و شكستگى و فروتنى ، بر بساط خدمت گزارى به خدا ، بر نفْس امّاره اش چيره شود ، به پيروزى بزرگى دست يافته باشد .

ميان بنده و خداوند حجابى ظلمانى تر و وحشتناكتر از نفْس و هواى نفْس نيست

و براى كشتن اين دو ، سلاح و ابزارى چون احساس نياز به خدا و خضوع و خشوع و گرسنگى و تشنگى كشيدن در روز و شب زنده دارى نيست ؛ 

كه اگر چنين كسى بميرد، شهيد است

و اگر زنده بماند و همچنان به اين راه ادامه دهد ، خداوند فرجام او را به آن رضوان بزرگ ختم كند.

خداوند عزّ و جلّ فرمود : « و آنان كه به خاطر ما جهاد كنند ، راههايمان را به آنان نشان مى دهيم و خداوند با نيكوكاران است » . ( العنكبوت : ۶۹ )

( مصباح الشريعة : ۴۴۱ )

امام كاظم عليه السلام :

 لَيسَ مِنّا ، مَن لَم يُحاسِبْ نفسَهُ في كُلِّ يَومٍ . 

فَإن عَمِلَ حَسَنا  ، استَزادَ اللّه َ

 

 و إن عَمِلَ سَيِّئا ، استَغفَرَ اللّه َ مِنهُ و تابَ إلَيهِ .

از ما نيست ، كسى كه هر روز به حساب نفس خود رسيدگى نكند .

اگر كار خوبى كرده باشد  ، از خداوند فزونتر بخواهد

و اگر كار بدى كرده باشد ،  از خداوند آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند .

( الكافي : ۲/۴۵۳/۲ )

http://ahlolbait.com/article/3724


یکشنبه، 07 شهریور 1400 - 11:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0