FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظام تربیتی در مکتب اسلام مبتنی بر امت‌سازی است


نظام تربیتی در مکتب اسلام مبتنی بر امت‌سازی است

ایسنا | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 03 شهریور 1400 - 16:14
همایش علمی بررسی «نقش دعا در تربیت انسان» از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) امروز چهارشنبه ۳ شهریور مقارن با ۱۶ محرم الحرام، در بستر فضای مجازی برگزار شد.
تربيت،انسان،تربيتي،دعا،اسلام،نظام،بُعد،مباحث،معنا،خداوند،شناخ ...

همایش علمی بررسی «نقش دعا در تربیت انسان» از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) امروز چهارشنبه ۳ شهریور مقارن با ۱۶ محرم الحرام، در بستر فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)،حجت الاسلام «احمدرضا باوقار» در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید: « «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»، این آیه نشان می‌دهد که تزکیه باید همراه با تعلیم و تربیت باشد و از اصلی‌ترین لوازم برای تحقق این مساله آموزش است، موضوع تربیت در آیات مختلف قرآن و در بیانات بزرگان دین بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، تربیت هدفی را دنبال می کند و آن صراط مستقیم است.
رئیس دفتر امور اهل سنت نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: حقیقت چیزی جز شناخت ذات حق تعالی نیست، در سایه این مساله انسان به فلسفه خلقت خود که همان عبادت و پرستش است می رسد.
وی با بیان اینکه تربیت جزو ضرورت‌های زندگی انسان است، تصریح کرد: نقش دعا در تربیت انسان کلیدی است، تربیت به لوازمی برای تحقق نیاز دارد که از جمله آنها دعا است.
از جمله منابعی که دعا کردن را به انسان می آموزد صحیفه سجادیه است که ظاهرا نیایش است اما باطنی هم دارد که مملو از معارف غنی است.
حجت الاسلام باوقار گفت: مباحث اقتصادی، عرفانی، اجتماعی، بیان صفات خداوند، در صحیفه به زیبایی مطرح شده است، امام سجاد(ع) در این ادعیه ما را متوجه عالم ملکوت می کند، این ادعیه انسان را در شناخت عوالم اربعه کمک می کند.
وی با بیان اینکه بحث های تربیتی مورد تاکید همه ادیان است، افزود: این مباحث از قرن‌ها قبل در جوامع انسانی مطرح بود، از یونان باستان تا نظرات سوفسطاییان و آنچه که امروز در غرب مطرح می شود، از همان ابتدا که بشر به مباحث تربیتی پرداخت تا اکنون همواره نواقصی وجود داشته است، در قرون وسطا برخی آمدند نگاه تربیتی را اصلاح کنند، بعد از آن نیز در دوران رنسانس همین روند به شکل دیگری ادامه یافت.
برخی چون «مارتین لوتر» به میدان آمدند تا نظریات تربیتی قرون وسطا را جبران کنند اما کار را خراب تر کردند، نظام تربیتی غرب نتوانست انسان را در مسیر تربیت درست قرار دهد.
رئیس دفتر امور اهل سنت نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: کامل ترین مکتبی که انسان را در مسیر کمال قرار می دهد نظام تربیتی اسلامی است که رشد و دانایی را به همراه داشته و منجر به شناخت انسان از خودش می شود.
«مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» پایه ای برای مکتب اسلام و غیر اسلام در امر تربیت است.
در نظام تربیتی اسلام امت‌سازی می شود نَه اجتماع سازی.
وی گفت: نظام تربیتی اسلام چهار مولفه را معرفی می کند، اولین مورد جنبه اخلاقی در نظام تربیتی این دین است که بر اساس دعا شکل گرفته است، به این معنا که در بُعد اخلاقی به ما گفته اند که باید دعا کنید و امید خود را از غیرخدا قطع کنید.
جنبه دوم جسمانی است به این معنا که راخل خل بیماری ها و امراض را باید در ذکر خدا جست چنانچه فرمود: « یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ».
بُعد سوم اجتماعی است، یعنی دعا برای همه مردم، چنانچه حضرت فاطمه(س) فرمود: « الجارُ ثُمَّ الدّارُ» و نهایتا چهارمین بُعد عاطفی است، به این معنا که انسان هرچه که نیاز دارد را به خداوند بگوید، هرچه از عواطف را می خواهد به محضر خدا ببرد.
انتهای پیام

 
 
تربيت،انسان،تربيتي،دعا،اسلام،نظام،بُعد،مباحث،معنا،خداوند،شناخ ...
 

چهارشنبه، 03 شهریور 1400 - 17:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0