FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قیام عاشورا صحنه‌ نمایش تسلیم و رضا/جلوه‌های ادب در یاران حسین(ع)


قیام عاشورا صحنه‌ نمایش تسلیم و رضا/جلوه‌های ادب در یاران حسین(ع)

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | شنبه، 30 مرداد 1400 - 01:06
آیت‌الله سید احمد میرعمادی استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی آموزه‌های تربیتی حماسه بزرگ عاشورا، این قیام را صحنه‌ نمایش تسلیم و رضا دانست و جلوه‌های ادب در یاران حسین(ع) را تشریح کرد.
ادب،احترام،انسان،رضا،تسليم،خدا،عاشورا،حضرت،قيام،تربيتي،امام، ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هرچند مهم‌ترین ویژگی قیام عاشورا جنبه سیاسی و مسئله مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض است اما اهمیت جنبه‌های دیگر این نهضتِ همیشه زنده تاریخ بشریت کمتر از جنبه‌های سیاسی آن نیست.
یکی از جنبه‌های اساسی قیام عاشورا آموزه‌های تربیتی آن است، آموزه‌هایی که برگرفته از قرآن و سنت است.
این آموزه‌ها همانند کلام الهی تأثیرگذار بر دل‌هاست، همچنان که شخص امام حسین (علیه‌السلام) به‌عنوان امام معصوم و یاران باوفایش الگو و اسوه‌های تربیتی برای بشریت بودند.
در این راستا در گفتگویی تفصیلی با آیت الله سید احمد میرعمادی استاد حوزه و دانشگاه پیرامون آموزه‌های تربیتی قیام بزرگ عاشورا به بحث نشستیم که بخش اول دوم آن را می‌توانید در لینک «آموزه‌های تربیتی قیام عاشورا / از اخلاص وحق‌طلبی تا عزت و غیرت دینی» و «یاران امام حسین در اوج بصیرت / تعبیر «نافذَ البصیرة» برای حضرت عباس» بخوانید.
در دو بخش قبلی گفتگو این استاد حوزه علمیه قم «تلاش برای احیای حق، قرار گرفتن جبهه حق در برابر گروه باطل و مبارزه حق علیه باطل»، «عزت و غیرت دینی»، «ایثار و فداکاری»، «صبر و استقامت»، «اخلاص و عمل به تکلیف»، «یادآوری مرگ و معاد» و «معرفت و بصیرت» را جمله آموزه‌های تربیتی قیام بزرگ عاشورا دانست.
تمام مسائل تربیتی در ادب و احترام خلاصه می‌شود
آیت‌الله میرعمادی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا را «ادب و احترام» دانست و گفت: ادب و احترام یکی از بزرگ‌ترین فضائل اخلاقی فردی و اجتماعی است، کسی که این صفت را داشته باشد همیشه در جامعه موردتوجه قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه اسلام عزیز تأکید فراوانی بر ادب و احترام دارد و دستورات متعددی نیز در این زمینه صادر کرده است، افزود: ادب در برابر خدای متعال، پیامبران، ائمه اطهار معصومین علیهم‌السلام، ادب در مقابل علما و بزرگان، ادب نسبت به پدر و مادر، استاد و معلم، بزرگ‌ترها، ادب زن و شوهر به یکدیگر و انسان‌ها با یکدیگر همه دستورات فراوانی در دین اسلام دارد.
ادب و احترام کلید جذب محبت‌ها و جاذبه‌های اجتماعی است این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در موضوع تربیت اگر بگوییم تمام مسائل تربیتی در ادب و احترام خلاصه می‌شود سخن گزافی نیست تا جایی که در ضرب‌المثل فارسی آمده «باادب باش تا بزرگ شوی».
آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه ادب و احترام نقش بسیار بااهمیت و آثار شگفت‌انگیزی در زندگی انسان دارد، بیان کرد: ادب و احترام کلید جذب محبت‌ها و جاذبه‌های اجتماعی است.
مولای متقیان امیر مؤمنان علی علیه‌السلام به فرزندش امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌فرماید «یا بُنَیَّ!
اَلْاَدَبُ لِقاحُ العَقلِ، وَ ذَکاءُ القَلبِ و عُنوانُ الفَضلِ»، فرزندم ادب سبب بارور شدن عقل و بیداری قلب و سرفصل فضیلت‌ها است.
همچنین در حدیث دیگر فرمود که «َامِیرَاثَ کَالْأَدَبِ»، هیچ میراثی ارزشمندتر از ادب نیست.
قمر بنی‌هاشم زبانزد و الگوی همگان در ادب و احترام
وی با بیان اینکه ادب و احترام سبب برخورداری از لطف و رحمت الهی است، ادامه داد: نداشتن ادب و احترام اولاً باعث افتادن از چشم مردم و ثانیاً موجب دوری از لطف و رحمت الهی است.
از سوی دیگر ادب زمینه رشد و ترقی انسان را فراهم می‌سازد و قدر و منزلت وجودی انسان را بالا می‌برد.
این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در قیام عاشورا جلوه‌های گوناگونی از ادب و احترام را ما می‌بینیم، یاران امام حسین علیه‌السلام نسبت به وجود آن حضرت نهایت ادب و احترام را به کار می‌بردند.
در میان شخصیت‌های کربلا وجود مقدس قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام در ادب و احترام زبانزد و الگوی همگان است.
وی ادامه داد: این مطلب از آن حضرت مشهور است که همیشه نسبت به برادرش امام حسین (ع) کلمه «یا سیدی و مولای» به کار می‌برد.
حتی از لفظ «اخ» برادر استفاده نمی‌کرد این نشانه ادب حضرت بود.
در روایت آمده که آن حضرت هرگز بدون اجازه در کنار برادرش امام حسین علیه‌السلام نمی‌نشست بعدازآنکه اجازه می‌گرفت همیشه متواضعانه همانند یک عبد در مقابل مولایش می‌نشست.
آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام الگوی ادب و احترام بوده است، گفت: البته این ادب را آن حضرت از مادرش ام‌البنین آموخته بود، آن بانوی بزرگوار به فرزندان خود یاد داده بود که در برابر فرزندان حضرت زهرا (س) نهایت ادب را رعایت کنند.
چرایی استفاده از کلمه «برادر» توسط حضرت عباس در روز عاشورا
ابوالفضل‌العباس (ع) مظهر شجاعت، شهامت، عبادت، غیرت آزادگی، حریت و از همه بالاتر مظهر ادب و احترام بود وی عنوان کرد: ابوالفضل‌العباس (ع) مظهر شجاعت، شهامت، عبادت، غیرت آزادگی، حریت و از همه بالاتر مظهر ادب و احترام بود.
مورخین نقل کرده‌اند «وقتی ابوالفضل‌العباس از اسب به زمین افتاد صدا زد یا اخا ادرک اخا» در اینجا کلمه برادر را به کار برد برادر حسین جان برادرت را دریاب.
این مؤلف چندین کتاب افزود: اینجا شاید آن روح عاطفی تقاضای این مطلب را کرد که کلمه برادر را به کار ببرد و امام حسین علیه‌السلام بالای سرش عباس حاضر شد ابی‌عبدالله آمد نگاه کرد به قد و قامت رشید ابوالفضل العباس صدا زد «أَلانَ إنکَسَرَ ظَهرِی وَ قَلَّت حِیلَتِی» دیگر کمرم شکست چاره‌ام کم شد بی‌برادر شدم.
رضا و تسلیم رابطه عمیقی با اطمینان نفس دارد
وی یکی دیگر از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا را «رضا و تسلیم در برابر خدا» دانست و گفت: مقام رضا و تسلیم یکی از مقامات عرفانی، اخلاقی و تربیتی است که نقش اساسی در سعادت و خوشبختی ابدی انسان دارد، بالاترین مرتبه تربیت مرحله رضا و تسلیم است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یعنی انسان به مرحله‌ای برسد که تمام اعمال و رفتار انسان مورد رضای خدای متعال باشد، این امکان ندارد مگر این‌که باور و اعتقاد، رفتار و عمل انسان صد درصد الهی باشد.
آیت‌الله میرعمادی عنوان کرد: تا زمانی که انسان اطمینان نداشته باشد به رفتارش و باورهایش و اندیشه‌هایش که مورد رضایت خدای متعال هست نمی‌تواند به این مقام دسترسی پیدا کند برای اینکه رضا و تسلیم رابطه عمیقی با اطمینان نفس دارد.
وی افزود: نفس مطمئنه لازم است تا انسان به مقام رضا برسد خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَیٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»، خطاب به نفس مطمئنه است که برگرد به‌سوی پروردگارت چون نفس به مرحله اطمینان رسید آنجا خدای متعال او را مورد خطاب قرار می‌دهد که برگرد به‌سوی پروردگار که شما از خدا راضی و خدا هم از شما راضی است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: به تعبیر مرحوم علامه فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی، معلوم می‌شود که بندگان خاص و بهشت مخصوص مراد است.
کسانی که به مقام رضا و تسلیم رسیدند جز بندگان خاص خدا و در بهشت مخصوص خدا جای می‌گیرند.
سه خصلت که انسان را به مقام رضا می‌رساند
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: در روایت آمده است که سه خصلت است که انسان را به مقام رضا می‌رساند، یکی شکر نعمت‌های الهی دوم ذکر و یاد خدا سوم مسئله محبت است.
حب به خدا، اگر محبت الهی در دل انسان قرار بگیرد انسان عاشق خدا می‌شود و جز خدا کسی دیگر را نمی‌بیند به همین جهت گفته‌اند یکی از مصادیق این آیه شریفه وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هست و سوره فجر سورة الحسین علیه‌السلام است.
وقتی انسان خود را در قلمرو ربوبیت خدا ببیند و همه مقدرات الهی را بر اساس حکمت و مصلحت بداند چنین انسانی دارای نفس مطمئنه بوده و به مقام رضا و تسلیم نائل‌آمده است وی عنوان کرد: وقتی انسان خود را در قلمرو ربوبیت خدا ببیند و همه مقدرات الهی را بر اساس حکمت و مصلحت بداند و بر آنچه خدای متعال برای او خواسته و اراده کرده است راضی و تسلیم باشد چنین انسانی دارای نفس مطمئنه است و به مقام رضا و تسلیم نائل‌آمده است.
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: انسان چه فقیر باشد یا غنی، چه سیاه باشد یا سفید، چه زشت باشد یا زیبا، چه بیمار باشد یا سالم، فرقی نمی‌کند نسبت به آنچه برای او مقدر شده راضی است.
این مرحله رضاست و این حالت رضا و تسلیم باعث راحتی جسم و آرامش روح و روان و مایه خیر و سعادت انسان است.
انسانی که دارای نفس مطمئنه است جز خدا چیزی دیگری را نمی‌پسندد و به چیز دیگری راضی نمی‌شود.
قیام عاشورا صحنه‌ای از نمایش رضا و تسلیم در برابر پروردگار
وی عنوان کرد: قیام عاشورا صحنه‌ای از نمایش رضا و تسلیم در برابر پروردگار متعال بوده است امام حسین علیه‌السلام در یکی از خطبه‌های خود فرمود «رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت»، رضایت خدا رضایت ما اهل‌بیت است و ما جز رضایت خدا به چیز دیگری خشنود نیستیم.
آیت‌الله میرعمادی افزود: سیدالشهدا علیه‌السلام حقیقتاً تجلی رضا و تسلیم در برابر پروردگار بوده است در روز عاشورا این‌همه مصیبت را در کربلا دید همه عزیزانش را در راه خدا تقدیم کرد حتی طفل شش‌ماهه‌اش را به میدان آورد و تقدیم خدای متعال کرد.
وی با بیان اینکه آنچه در کربلا تجلی پیدا کرد رضا و تسلیم بود، ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا در یک آزمون سخت سربلند شد و راضی بود به آنچه خدای متعال رضایتش در آن است.
وجود مقدس حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در آخرین لحظات حیات خودش با خدای خودش چنین مناجات می‌کند «إلهِی رِضًی بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»، الهی من راضی به رضای تو و تسلیم امر تو هستم، بر قضای تو صبر می‌کنم ای پروردگار من معبودی غیر از تو نیست یا غیاث‌المستغیثین.
این جملات آخر ابی‌عبدالله‌الحسین در گودال قتلگاه بود آن وقتی که شمر آمد بالای سر ابی‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام.

 
 
ادب،احترام،انسان،رضا،تسليم،خدا،عاشورا،حضرت،قيام،تربيتي،امام، ... ادب،احترام،انسان،رضا،تسليم،خدا،عاشورا،حضرت،قيام،تربيتي،امام، ... ادب،احترام،انسان،رضا،تسليم،خدا،عاشورا،حضرت،قيام،تربيتي،امام، ... ادب،احترام،انسان،رضا،تسليم،خدا،عاشورا،حضرت،قيام،تربيتي،امام، ...
 
 

شنبه، 30 مرداد 1400 - 22:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0