FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضعف در تحقیقات میدانی از چالش‌های جدی پژوهش‌های دینی و حوزوی است


ضعف در تحقیقات میدانی از چالش‌های جدی پژوهش‌های دینی و حوزوی است

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 15 تیر 1400 - 13:47
مدیر حوزه های علمیه ضعف در تحقیقات میدانی را از چالش‌های جدی پژوهش‌ها عنوان کرد و گفت: تحقیقات میدانی با نگاه به آینده‌پژوهی و ارتباط آن با انقلاب اسلامی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
اخلاص،حوزه،ديني،اعرافي،الهي،انسان،نمود،دين،تأكيد،علميه،يادآو ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله اعرافی در پانزدهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج کشور، حضور در میان المصطفائیان را توفیقی الهی دانست و اظهار داشت: امیدواریم جامعةالمصطفی بیش از پیش بتواند مشعل هدایت بوده، در جهان نورافشان و انعکاس‌دهنده ارزش‌های ناب الهی باشد.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان اینکه مقوله و مفهوم اخلاص، در بسیاری از مفاهیم دینی و ارزش‌های اخلاقی اسلام محوریت دارد، خاطرنشان کرد: اخلاص، محور و کانون منظومه‌ای از مفاهیم و ارزش‌های بزرگی است که در قرآن و روایات مورد تأکید قرار گرفته است.
اخلاص؛ رها شدن از همه رشته ها و متصل شدن به یک رشته است
وی ضمن تشریح الزامات اخلاص‌مداری، تصریح کرد: روح اخلاص این است که انسان بتواند با مدیریت جهان درون، خویش را از همه رشته‌ها آزاد و به یک رشته اتصال پیدا کند.
این فرایند، از دشوارترین کارهای اصلاح درون است تا با مهندسی دقیق و ظریف، بتوانیم جهان درون را از همه علایق، رشته‌ها و تحولات آزاد نماییم.
آیت‌الله اعرافی به گستره تأثیرات بشر از جهان پرآشوب و غوغاگر اشاره کرد و با بیان اینکه آدمی در این جهان اغواگر، در معرض انواع علایق و کشش‌هاست، یادآور شد: رشته‌های گوناگون زندگی پیرامون ما را فراگرفته است و ما در میان کوران سخت حوادث دنیوی قرار داریم؛ از این رو رها شدن از یکایک این کشش‌ها و جاذبه ها، نیازمند دقت، مراقبت و مهندسی دنیای درون است.
رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، با تأکید بر اینکه نوع بشر اسیر موج‌ها، جاذبه‌ها و کشش‌های گوناگون و خواسته‌های نفسانی و دنیایی است، ابراز داشت: رهایی از این عرصه، نیازمند انرژی قوی است تا بتوان بر نقطه حقیقی در عالم، که در حقیقت اخلاص است، اتکا نمود و تأثیرگذاری دیگر رشته‌ها را به حداقل رساند.
وی اخلاص را راه مقابله با همه هجمه‌ها توصیف نمود و یادآور شد: اخلاص از سویی شنا در برابر موج و در برابر علایق و رشته‌های تملقات مادی و دنیوی است و از سوی دیگر، هماهنگی با جان عالم هستی، یعنی خداجویی و توحید است؛ اخلاص از منظری بسیار شیرین است، زیرا حرکت هماهنگ با عالم و توحید برشمرده می‌شود که در عین سختی، آن را بسیار شیرین می‌سازد.
آیت‌الله اعرافی، در ادامه، ضمن اشاره به سنجه‌ها و شاخص‌های اخلاص، با بیان اینکه این مهم در اخلاق و تزکیه روح و سنجه‌های عینی و عملی نمود پیدا می‌کند، اظهار داشت: در آیات و روایات نشانه‌های زیادی وجود دارد؛ باید سنجه‌های درونی هر فضیلت اخلاقی و ارزش درونی و نهادی را بیابیم.
رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی در تبیین سنجه‌های اخلاص، بی اثر بودن اطلاع و بی‌اطلاعی دیگران از حرکت الهی انسان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: رهایی از قید آگاهی یا بی‌اطلاعی دیگران، به گونه‌ای که هیچکس آگاه نشود که انسان خدمت بزرگی به معارف الهی و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) انجام داده است، می‌تواند زمینه‌ساز اصلاح نفس و تقویت اخلاص در انسان باشد.
وی، با اشاره به اینکه نباید تشویق دیگران هیچ اثری بر روحیات و حرکت فرد داشته باشد، اظهار داشت: رهایی از ملامت‌ها و سختی‌های روزگار و تقویت جوهر درونی در برابر طعنه‌ها و ملامت‌ها در کنار رهایی از تعریف و تمجید، سنجه‌ای مهم در تهذیب و اصلاح نفس است.
آیت‌الله اعرافی تغییرناپذیری انسان را در سختی و راحتی، از شاخص‌های دیگر اخلاص توصیف نمود و یادآور شد: انسان همان گونه که در برابر امواج درون مقاوم است، در عین شناخت ویژگی‌های محیط، ضوابط و قواعد، باید در برابر امواج بیرونی نیز مقاوم و پایدار باشد.
مدیر حوزه های علمیه، افزود: کاهش و سلب انگیزه و امید هنگام رویارویی با شکست‌های ظاهری، نشان‌دهنده نبود استحکام لازم از نظر اخلاص در درون فرد است.
فعالیت های پژوهشی برای کشف معانی و مفاهیم نو و تلاش برای رسیدن به شناخت‌های جدید در ساحت دین و معارف الهی ضروری است
وی، در بخش دوم سخنان خود، با تأکید بر اینکه پژوهش، کشف معانی و مفاهیم نو و تلاش برای شناخت‌های جدید در ساحت دین و معارف الهی، اهمیت دوچندانی دارد، اظهار داشت: هر چند همه پژوهش‌ها تلاش برای کشف فعل و اراده خداوند متعال است، ولی پژوهش در حوزه دین مسئولیتی سنگین به شمار می‌رود، زیرا ما را به اسناد الی‌الله و کشف اراده تشریعی خداوند متعال می‌رساند.
آیت‌الله اعرافی، ضمن تأکید بر اهمیت رعایت و کاربست شرایط و ضوابط تحقیق دینی، با بیان اینکه بی‌توجهی به مخاطرات و سهل‌انگاری در این مسیر، افترا به خداوند متعال را در پی خواهد داشت، یادآور شد: نتیجه تحقیق در حوزه دین، با سعادت و شقاوت انسان در دنیا و آخرت گره می‌خورد؛ از این رو، باید نهایت دقت را برای گره خوردن سعادت دنیوی و اخروی داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزه ای علمیه، بی‌توجهی به منهج اجتهادی و عقلانی عمیق و درست را در همه قلمروهای تحقیق دینی، از چالش‌های این حوزه برشمرد و اذعان داشت: پژوهش در همه گزاره‌های کلامی، اعتقادی، اخلاقی و حتی در مسائل غیرالزامی و غیرفقهی، مسئولیت ما را در عمق‌بخشی به تحقیقات دینی بالا می‌برد.
وی بر لزوم آسیب‌شناسی پژوهش و جریان پژوهش‌های اسلامی و رعایت درست منهج و اخلاق تحقیق در حوزه معارف دین تأکید نمود و ابراز داشت: با وجود اینکه بخشی از آسیب‌شناسی‌ها به حوزه روشی برمی‌گردد، شاید بتوان گفت با همه تلاش‌های صورت‌گرفته، هنوز بیش از نیمی از پژوهش‌های رایج منتشرشده، از منهج دقیق اجتهادی و عقلانی بی‌بهره است.
آیت‌الله اعرافی، ضمن تأکید بر برخورداری پژوهش‌های دینی از اجتهاد فلسفی، کلامی، عقلی، فقهی و اخلاقی، یادآور شد: حوزه و همه ما باید بکوشیم دروس تحقیقی خارج حوزه، که ره‌آورد هزار ساله حوزه‌های علمیه است و عالی‌ترین مباحث در آن ارائه می‌شود، در فقه و موضوعات پیرامونی منحصر نگردد؛ باید اوج منهج اجتهادی در مقالات و پژوهش‌های دینی، بیش از پیش مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران قرار گیرد.
مدیر حوزه های علمیه، نقش موضوع‌شناسی و دریافت پرسش‌های عمیق دنیای امروز را بسیار مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بایسته، جامعةالمصطفی می‌تواند در این حوزه اثربخشی در خور توجهی داشته باشد؛ استخراج و کشف مسئله درست و دقیق دنیای امروز و عرضه آن به حوزه دین و پژوهش‌های دینی نقش بسیار مهمی ایفا می‌نماید.
وی ضعف در تحقیقات میدانی را از چالش‌های جدی پژوهش‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: تحقیقات میدانی با نگاه به آینده‌پژوهی و ارتباط آن با انقلاب اسلامی، می‌تواند بیش از پیش مورد توجه مراکز و نهادهای پژوهشی دینی و حوزوی قرار گیرد.
آیت‌الله اعرافی، در پایان، حرکت در مرز دقیق عقلانیت انقلابی را از ویژگی‌های بارز جامعةالمصطفی توصیف و خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی می‌تواند بهترین نماینده تفکر دینی و الهیاتی در دنیای امروز باشد؛ با این رویکرد، به فضل الهی، به دستاوردهای ارزشمندی دست خواهیم یافت.

 
 
اخلاص،حوزه،ديني،اعرافي،الهي،انسان،نمود،دين،تأكيد،علميه،يادآو ...
 
 
 
آخرین اخبار
گفت‌وگوی برادر ولیعهد سعودی با مقامات آمریکایی درباره ایران
ایسنا | 1 دقیقه پیش

اعتراض روزنامه نگاران فلسطینی به خشونت‌های پلیس صهیونیست علیه آن‌ها
باشگاه خبرنگاران | 1 دقیقه پیش

هویت انسان ها تعیین کننده کیفیت زندگی آنها است
مهر | 6 دقیقه پیش

یک مویز و چهل قلندر!/آمریکای لاتین را فراموش کرده‌ایم
مهر | 6 دقیقه پیش

بورس ٢٣۴٣ واحد رشد کرد
مشرق | 6 دقیقه پیش

نظرخواهی رئیسی از اصلاح‌طلبان کم سابقه بود
مشرق | 6 دقیقه پیش

برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون انرژی درباره قطعی برق
مشرق | 6 دقیقه پیش

ربات روسی غذای دانشجویان آمریکایی را تحویل می دهد
مهر | 7 دقیقه پیش

آرایش دشمن را در مبدا به هم می‌ریزیم
مهر | 7 دقیقه پیش

معرفی نسخه جدید کنسول سوییچ با صفحه نمایش ۷ اینچی OLED
باشگاه خبرنگاران | 7 دقیقه پیش

اعطای ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات به معلولان در چهارمحال و بختیاری
مهر | 12 دقیقه پیش

دستگیری دو عضو شورا و یک شهردار در استان بوشهر
مهر | 12 دقیقه پیش

مردی که از راه دور جان همسرش را نجات داد + فیلم
باشگاه خبرنگاران | 12 دقیقه پیش

فراخوان پنجمین دوره‌ جایزه‌ ابوالحسن نجفی منتشر شد
مهر | 12 دقیقه پیش

اولین امتیاز تاریخ مربیگری نکونام مقابل پرسپولیس به دست آمد
باشگاه خبرنگاران | 12 دقیقه پیش

توضیحات شهید سلیمانی درباره نقش ایران در عراق
باشگاه خبرنگاران | 12 دقیقه پیش

کیفیت هوای تهران ناسالم برای گروه های حساس شد
باشگاه خبرنگاران | 12 دقیقه پیش

چگونه کمک حال ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی باشیم؟
مشرق | 13 دقیقه پیش

الحشد الشعبی منطقه عملیات داعش در غرب الانبار را محاصره کرد
باشگاه خبرنگاران | 13 دقیقه پیش

«هنرمندان» نیروی محرکه جامعه هستند
مشرق | 13 دقیقه پیش

برگزاری مراسم چهارپایه خوانی در روز شهادت امام جواد(ع)در کرمانشاه
مهر | 17 دقیقه پیش

اعمال استاندارد شبیه سازی آموزش پزشکی در ارزیابی دانشگاه‌ها
مهر | 17 دقیقه پیش

پیشرفت و تعالی جامعه در سایه شفافیت حداکثری محقق می‌شود
مهر | 17 دقیقه پیش

شوراها کشف شهردار متعهد و بومی را در دستور کار قرار دهند
مهر | 17 دقیقه پیش

ممنوعیت ورود افراد به تفرجگاه‌ «چله گاه» شهرستان سپیدان
مهر | 17 دقیقه پیش


سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.
[favicon بیرنیوز] سامانه هوشمند تحلیل خبر نسخه بتا ۰.۵ | 2475246 خبر
برای بهره‌مندی از وب سرویس خلاصه‌ساز و موتور جستجوی مفهومی خبیر، با ما در ارتباط باشید:
انتخاب و چینش خبرها در این سایت به صورت خودکار توسط جستجوگر خبر خبیر‌نیوز صورت می گیرد. خبیر‌نیوز هیچ مسئولیتی در قبال محتویات خبرها ندارد.

چهارشنبه، 16 تیر 1400 - 11:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0