FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


وظایف حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگی جامعه


وظایف حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگی جامعه

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 08 خرداد 1400 - 09:18
امیر سیاهپوش در نشست «نظریه فرهنگی امامین انقلاب» وظایف حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگی جامعه را برشمرد و آن را تبیین کرد.
فرهنگ،فرهنگي،انقلاب،رهبر،جامعه،مديريت،معظم،شكل،اسلامي،انسان، ...

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» به همّت مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب در قم برگزار شد.
در این نشست، دکتر امیر سیاهپوش عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی به تشریح «نظریه فرهنگی امامین انقلاب» پرداخت.
در ادامه‌ی گزیده‌ای از سخنان ایشان در این نشست می‌آید:
رهبر معظم انقلاب به‌مثابه یک نظریه‌پرداز فرهنگی
رهبر معظم انقلاب یک نظریه‌پرداز تمام‌عیار در عرصه‌ی انقلاب اسلامی است.
منظومه فکری ایشان واجد عناصر متعدد فکری و بنیادین است.
هر نظریه‌پردازی باید بتواند در حوزه مورد بحث، عناصر مفهومی بنیادین و تعاریف آنها را ارائه کند و ارتباط و اتصال منسجمی بین عناصر مختلف آن منظومه برقرار بکند؛ از طرفی هم بتواند بر اساس نظریه‌اش پدیده‌ها را با طرحی که ارائه می‌کند توصیف و تبیین کند.
این امر در متن فرمایشات رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌شود.
ایشان، هم عناصر متعدّد در حوزه فرهنگ را با کیفیت و قوّت طرح می‌کنند، هم این‌که اتصال و ارتباط مناسبی بین این اجزا برقرار می‌کنند و راجع به سه بُعد مهم که عموماً در نظریات رایج فرهنگ مورد توجه است یعنی «چیستی، چرایی و چگونگی»، «آتیه‌ی مقوله» و «آسیب‌شناسی» بحث دارند؛ مضافاً بر اینکه ایشان در حوزه‌ی فرهنگ، مفاهیم متعدّد نوآورانه و بدیعی را برای اولین بار ارائه کرده و ادبیّات لازم برای گفتمان خودش را نیز تولید کرده است.
دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای در عرصه‌ی فرهنگ، دیدگاهی بسیار فربِه و با ابعاد متعددی است؛ یعنی در زمینه‌ی فسلفه‌ی فرهنگ، اهمیت فرهنگ، نسبت فرهنگ با سایر ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، مدیریّت فرهنگ، ابزار فرهنگ، روش‌های فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگ و… فرمایش دارند.
خلاصه اینکه در عرض ۱-۲ ساعت قطعاً نمی‌توان حتی مقدمات مربوط به دیدگاه ایشان را تبیین کرد و حداقل به ۱۵-۲۰ جلسه نیاز است تا ابعاد مختلف اندیشه‌ی ایشان توصیف بکنیم.
تحلیل و استنتاج نظریات که خودش مجال گسترده‌تری می‌طلبد، تا حدّی که می‌توان یک رشته‌ی تخصّصی در این حوزه بر اساس نگاه امامین انقلاب، تأسیس کرد.
بنابراین در این مجال فقط مقدمات و کلیاتی از مهم‌ترین وجوه دیدگاه رهبر معظم انقلاب راجع به فرهنگ ارائه می‌شود.
معنای فرهنگ
درباره‌ی تعریف فرهنگ، نظرگاه‌ها بسیار متنوع است و حداقل چهارصد تعریف مقبول در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی ارائه شده است.
در فرمایشات رهبر معظم انقلاب امتیازات آن تعاریف هست، اما ایشان دیدگاه بدیع خودشان را دارند.
بعضی تعابیر ایشان درباره‌ی مقوله‌ی فرهنگ چنین است: «فرهنگ مثل روح در کالبد جامعه است و غیر فرهنگ، هر چه هست جسم و کالبد است.»، «فرهنگ مثل هواست» این یعنی هر عرصه‌ای از زندگی، هر لحظه‌ای و هر نقطه‌ای از زندگی ما که در نظر بگیریم که در آن لحظه و نقطه، فرهنگ وجود نداشته باشد، یعنی آنجا حیات جریان ندارد.
چه سیاست، چه اقتصاد، چه صنعت و غیره.
ایشان در تعبیر دیگری می‌فرمایند «فرهنگ به معنای خلقیات و ذاتیات یک جامعه است، تفکراتش، ایمانش، آرمان‌هایش…» در جای دیگری برخلاف تعابیر مرسوم، می‌فرمایند «علم هم جز فرهنگ است.».
ایشان «هنر» و «ادبیات» را هم بخشی از فرهنگ می‌داند.
البته این را هم اشاره می‌کنند که «مراد از این فرهنگ، فرهنگ مدروس و مکتوب مَدرسی نیست، مراد ما فرهنگ به معنای عام است…» ایشان در این تعریف، «مظاهر فرهنگی مانند زبان و خط و یا هر آنچه باطن و اصل تشکیل‌دهنده هست» را هم جزئی از فرهنگ می‌دانند.
رهبر معظم انقلاب یک نظریه‌پرداز تمام‌عیار در عرصه‌ی انقلاب اسلامی است.
منظومه فکری ایشان واجد عناصر متعدد فکری و بنیادین است
به طور خلاصه می‌توان گفت: «خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومی یک ملت، تفکراتش، ایمانش، آرمانش، ذهنیت‌های حاکم بر وجود جامعه که رفتارهای او را به سمتی هدایت می‌کند، تسریع یا کند می‌کند.» این حداقل، نیمی از عوامل تعیین‌کننده و پیش‌برنده‌ی جامعه است.
اهمیت فرهنگ
با توجه به تعریف فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب، شأن و منزلت آن روشن می‌شود.
این دقیقاً در نقطه‌مقابل نظرگاه مارکسیستی درباره‌ی فرهنگ است که یکی از مشهورترین نظرگاه‌ها در این حوزه می‌باشد.
مارکسیسم معتقد است که زیربنای اجتماع اقتصاد است و فرهنگ، روبنا است: «تو بگو چه می‌خوری تا بگویم چگونه فکر می‌کنی.
همه چیز بر می‌گردد به شیوه‌ی معیشت و سازمان تولیدی که در جامعه حاکم است.
فرهنگ هم تابعِ سازمان تولید است.» اما در نظر رهبر انقلاب، فرهنگ اصل و ریشه است که اگر نباشد، هیچ چیز دیگری وجود و اصالت نخواهد داشت.
مثلاً ایشان در بیان دیگری می‌فرمایند «فرهنگ ستون فقرات حیات یک ملت و هویت یک ملت است»، «فرهنگ بستر اصلی زندگی انسان است»، «همه‌ی راه‌ها واقعاً به فرهنگ ختم می‌شود»، «همه‌ی آن چیزهایی که آینده را به وجود می‌آورد و تضمین می‌کند، عامل فرهنگی است.
قوام یک کشور به فرهنگ است.» و این جمله‌ی ایشان شاید تمام‌کننده باشد: «فرهنگ یک ملت، منشأ عمده تحولات آن است».
به طور کلی در نظر ایشان، «انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است».
راز شکل‌گیری انقلاب اسلامی، فرهنگ است و راه بقا و تداوم حیات آن هم در فرهنگ است؛ هدف اصلی انقلاب اسلامی هم که یک امر فرهنگی است.
عرصه‌های فرهنگ
رهبر انقلاب در یک دسته‌بندی جامع، فرهنگ را به سه عرصه‌ی کلان تقسیم می‌کنند:
۱.
تصمیم‌های کلان کشور؛ مثلاً فرهنگ ساختمان‌سازی، فرهنگ خدمات، فرهنگ کشاورزی، فرهنگ صنعت، فرهنگ سیاست خارجی و تصمیمات فرهنگی.
یعنی اموری که به کنش‌ها و واکنش‌های ذهنی و عملی مسئولان اتصال و ارتباط مستقیم دارد.
۲.
اخلاقیات اجتماعی؛ یعنی فرهنگ در عرصه‌ی ذهن و رفتار اجتماعی؛ مثل مساله تدین و دین‌باوری مردم، زن و خانواده، ازدواج، حجاب و عفاف، انضباط اجتماعی، اعتماد به نفس و اعتزاز.
تنبلی اجتماعی، فرهنگ رانندگی، فرهنگ تبلیغ، فرهنگ ایثارگری، روحیه قناعت، ساده‌زیستی، فرهنگ لباس.
۳.
سیاست‌های کلان آموزشی و تربیتی و علمی.
مثل نحوه‌ی استفاده از مدیران و اساتید وفادار، نوسازی نظام آموزشی، افزایش آگاهی سیاسی دانشجویان، ترویج فرهنگ اقتباس و… این عرصه بیشتر فرهنگ در عرصه‌ی علم و دانش و تخصص است.
مبانی فرهنگ
از نظر رهبر معظم انقلاب جهان‌بینی توحیدی، پنج رکن اصلی دارد که این ارکان در همه‌ی ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید مورد توجه باشد.
طبق این دیدگاه، همانطور که به صحیح گفته می‌شد «سیاست ما عین دیانت ماست»، می‌توانیم بگوییم اقتصاد و فرهنگ ما هم عین دیانت ماست.
اما دیانت ما چیست؟
این پنج تا رکن را دارد: ۱.
توحید محوری ۲.
انسان محوری و کرامت الهیِ انسان.
۳.
توجه به عاقبت امر و معاد، ۴.
استعداد بی‌پایان انسان و کمال‌جویی ۵.
جریان عالم به سمت حاکمیت حق.
فرهنگ مبتنی بر انسان‌شناسی توحیدی
حضرت امام در کتاب «جنود عقل و جهل» و کتاب «چهل حدیث» مباحث انسان‌شناسانه مفصلی دارند که رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی‌هایشان به این نگاه، اشاره دارند.
ایشان ذیل مباحث مفصل معرفتی و فلسفیِ مبتنی بر آیات و روایات، توضیح می‌دهند که انسان دارای سه قوه‌ی مهم است: قوه‌ی وهمیه، قوه‌ی شهویه و قوه‌ی غضبیه.
فطرت کمال‌جوی انسان این قوا را به خدمت گرفته و در راستای کمال خودش از آن بهره می‌گیرد.
اگر این قوا تحت مدیریت عقل قرار گرفت و به اعتدال، از آن استفاده کرد، فرهنگ توحیدی جامعه شکل خواهد گرفت؛ اما اگر یکی از این قوا بر عقلانیتِ جامعه غلبه پیدا کرد و عقل را تحت سیطره و سلطه قرار داد، این فرهنگ از ریل فرهنگ توحیدی خارج خواهد شد.
حضرت امام (ره) سپس بحث مفصلی درباره‌ی «انواع حکومت‌ها» ذیل همین رویکرد دارند مبنی بر اینکه انواع حکومت‌ها، بسته به غلبه هر یک از این قوای انسان شکل می‌گیرند.
مثلاً با غلبه قوه وهمیه، حکومت شیطانی شکل می‌گیرد؛ با غلبه قوه غضبیه و سَبعیه، حکومت پلنگ شیر گرگ و با غلبه قوه شهویه، حکومت گاوی محقق خواهد شد.
در این ادبیات، بهترین و کامل‌ترین نوع حکومت، حکومتی است که مبتنی بر مدیریتِ این سه قوه ذیل عقل شکل بگیرد.
و بدترین نوع حکومت هم زمانی شکل می‌گیرد که هر سه قوه وهمیه و غضبیه و شهویه از حد اعتدال خارج شده و عقل را مغلوب و منکوب خودشان کنند؛ اینجاست که حکومت «شیطان بزرگ» شکل می‌گیرد؛ با این نگاه، کامل‌ترین و جامع‌ترین فرهنگ، فرهنگی است که تحت مدیریت عقل قرار بگیرد و قوای سه‌گانه‌ی انسان، مغلوب و تحت تدبیر او باشند.
چنین فرهنگی به سمت کمال است.
ضرورت مدیریت فرهنگ
آیا فرهنگ امر قابل مدیریتی است؟
دو دیدگاه کلی وجود دارد: یک نظرگاه مدعی است که امر فرهنگ مثل اقتصاد و صنعت و غیره باید به طور کامل مدیریت شودو به هیچ وجه نباید آن را رها کرد، باید همه‌ی ابعادش را در مشت گرفت.
در نقطه مقابل دیگرانی بر این باورند که فرهنگ، یک امر سیّال است که دم‌به‌دم تغییر می‌کند و اساساً امکان مدیریّت آن نیست.
(عموماً لیبرال‌ها این نگاه را دارند.
جالب است که خودشان در عمل دقیقاً ضدّ این انگاره عمل می‌کنند) از نظر رهبر معظّم انقلاب در هر دو نگاه افراط و تفریط وجود دارد
ایشان معتقدند که فرهنگ قطعاً باید مدیریت بشود.
یعنی همانطور که حاضر نیستید به بچه‌تان غذای مسموم بدهید، در حوزه فرهنگ هم، باید عیناً همین دغدغه را داشته باشید.
همانطور که وزارت بهداشت هست که محصولات غذایی را کنترل و نظارت می‌کند، برای مدیریتِ فرهنگی هم نیازمند نهاد هستیم.
اما مسئله این است که فرهنگ را چگونه باید مدیریت کرد؟
ایشان دیدگاه‌های مبسوط و روشنی در این زمینه دارند که در مجال دیگری باید تبیین شود.
ایشان می‌فرماید که در همه جا در مدرسه، در خانواده، در کوچه، در بازار، در هر جایی، یک دستی در کار است که به فرهنگ مردم شکل و جهت می‌دهد؛ هیچ جا را نمی‌شود یافت که فرهنگ در آن، خود به خود شکل بگیرد.
بالاخره صداوسیما، فضای مجازی، معماری، خیابان، پلیس و… دارند به فرهنگ مردم شکل می‌دهند.
ایشان می‌فرماید یکی از بهترین و مهم‌ترین شیوه‌های فرهنگ‌سازی «ایجاد عادت» است.
مثلاً گاهی در یک جامعه، عادت خوب پوشش وجود دارد، اما یک عده‌ای می‌آیند ذره‌ذره بر جامعه، نوع پوشش خاصی را به آرامی و منظر همه قرار می‌دهند و آرام آرام، ذائقه مردم عادت می‌کند.
وقتی که آرام آرام ذائقه مردم عادت کرد، آن را می‌پذیرند.
متأسفانه در کشور ما بخصوص در حوزه‌ی فرهنگ، رهاسازی و بلاتکلیف رها کردن مقوله‌ها و عناصر مختلف فرهنگی و ابزار فرهنگی و شیوه‌های فرهنگی، رایج شده است.
رهبر معظّم انقلاب معتقدند که «اگر فرهنگ یک کشور، فرهنگ منحطی بود، حتی رشد اقتصادی هم به ضررش تمام خواهد شد؛ اگر رفاه هم پیدا کند، رفاه او را به فساد خواهد کشاند، چنانچه آزادی و دموکراسی و حق رأی و اینها هم داشته باشد، موجب هرج و مرج و موجب فساد و تباهی او خواهد شد.» پس اگر فرهنگ مدیریت نشود، آن جامعه به هر سطحی از پیشرفت‌های مادی که برسد، به ضررش خواهد بود.
ملزومات مدیریت فرهنگی
رهاسازی کامل فرهنگ و یا سخت‌گیری خشن، هر دو غلط است: «مدیریت فرهنگ یعنی وضع ضابطه و قانون‌گذاری در فرهنگ».
اما چگونه؟
ایشان می‌فرماید: «مدیریت فرهنگی، در مقابل هرج و مرج فرهنگی است؛ به معنای استبداد و به معنای تحمیل نیست، به معنای بد رایج در میان ما نیست.
مدیریت فرهنگی یعنی فرهنگ را رها نکنید.
نگذارید هر طوری اهالیِ -به اصطلاح- حوزه فرهنگ، سینما، هنر، ادبیات، هرگونه دلشان خواست بنویسند و فیلم بسازند…» همچنانکه می‌فرمایند: «آنچه که در مقوله فرهنگ بر عهده حکومت است، عبارت است از نظارت هوشمندانه، متفکرانه، آگاهانه، مراقبت از هرز روی نیروها و هرزه‌رویی علف هرزه‌ها، هدایت جامعه به سمت درست، کمک به رشد و ترقی فرهنگی افراد جامعه.
در مقابل هجمه‌ای که امروز وجود دارد نمی‌شود بیکار نشست و نظارت را از دست داد.
بایستی با دقت، مراقب رفتار و حرکت فرهنگی جامعه بود و برنامه‌ریزی کرد.» همین عبارات حاوی نکات فراوانی است که شرح آنها از این مجال خارج است.
پس اولاً باید برنامه‌ریزی کرد.
ثانیاً باید فرهنگ در اولویت بودجه‌ها قرار بگیرد.
یکی از انتقادات رهبر معظّم انقلاب به سیاستگذاری فرهنگی این است که فرهنگ در اولویت بودجه نیست.
فرهنگ حوزه‌ی مظلومی است؛ از همان ابتدا بودجه‌های تخصصی‌اش بسیار کم است.
بعد از این‌که تخصیص هم پیدا می‌کند، در میانه راه، به هزار و یک شکل صرف امور دیگر می‌شود.
نهادِ مسئول در امر فرهنگ
کدام افراد و دستگاه‌هایی مسئول‌اند؟
همه!
اگر فرهنگ در همه جا مثل هواست، هر جایی که آدم‌ها هستند، باید دغدغه داشته باشند که به مسأله فرهنگ بپردازند؛ دانشجو، طلبه، کشاورز، کارگر، همه باید به فرهنگ، آن‌که انقلابی فکر می‌کند باید خودش را موظف بداند که به فرهنگ اهتمام کند؛ حتی یک راننده ساده هم در فرهنگ‌سازی، دخیل است.
همچنین از نظر رهبر معظم انقلاب، همه‌ی دستگاه‌ها وظایف فرهنگیِ خاصّ خودشان را دارند؛ حتی دستگاه‌های صنعتی، حتی اداره محیط زیست، اداره کشاورزی و… در همه‌ی حوزه‌ها باید نگاه فرهنگی مورد توجه باشد.
اما مشخصاً مرکز و قرارگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که همه باید خودشان را با او هماهنگ کنند.
مأموریت این شورا هم قانون‌گذاری نیست، بلکه مرکز سیاست‌گذاری برای دستگاه‌هاست، نقش هدایت‌کننده و تغذیه‌کننده‌ی سایر دستگاه‌ها را به عهده دارد.
خط مقدم، این شورا است.
وظایف متعددی برای شورا می‌شمرند که باز مجال شرح آنها نیست.
ضرورت توجّه به «اولویّت‌ها» در سیاستگذاری فرهنگی
رهبر انقلاب فرمایشی دارند مبنی بر اینکه ما خیلی جاها موفق نبودیم، زمینه‌ها مساعد فراوانی به همراه امکانات داشتیم و می‌توانستیم بهتر عمل بکنیم اما نکردیم.
یکی از دلایلش از نظر ایشان این است که ما به «اولویت‌ها» توجه نکردیم.
این اولویت‌ها چیستند؟
این اولویت‌ها را به طور کلی از دو منظر می‌شود تدوین کرد:
یکی با همان رویکرد فطرت‌شناسانه‌ی امام خمینی (ره) که ناظر به کمال‌جوییِ فطری انسان است و قوای سه‌گانه را تحت مدیریت عقل مطرح می‌کند.
با بررسی مؤلفه‌های فرهنگی جامعه متوجه می‌شویم که کدام مختصات فرهنگی تحت سیطره‌ی عقل هست و کدام نیست.
یعنی ببینیم بیماری‌های درون جامعه ما چیست؟
آنها را احصاء کنیم و بر اساس همان الگوی حضرت امام (ره) به اصلاح آن فرهنگ‌ها اقدام کنیم.
این بیماری‌ها را نمی‌توان الزاماً به دشمن نمی‌توانیم نسبت داد.
گرچه ممکن است شامل آنها هم بشود.
مسئله‌ی تهاجم فرهنگی
اما راه دیگرِ تشخیص اولویت‌ها مسأله‌ی «تهاجم فرهنگی» است.
رهبر معظّم انقلاب از همان اوایل انقلاب و دوران ریاست‌جمهوری به این مسئله توجه داشته‌اند و پس از رهبری هم مکرّر نسبت به آن هشدار داده‌اند.
در تحلیل ایشان، تهاجم فرهنگی کار زبدگان فرهنگیِ دشمن است؛ آنها می‌نشینند و برنامه‌ریزی می‌کنند.
به همین دلیل معمولاً برنامه‌هایشان بسیار مؤثر است.
روش‌های دشمن در این راستا متنوّع است:
اولین و مهم‌ترین روش آنها، تئوریزه کردن مبانی فکری ضددینی و ضدانقلابی است.
ایشان مفاهیمی مثل پلورالیسم فرهنگی، اباحه‌گری، جهانی‌سازی و… را به‌عنوان نمونه ذکر می‌کنند.
روش دیگر، تغییر و منزوی ساختن جریان ادب و فرهنگ و هنر انقلابی است؛ شبیه مواجهه‌ای که جشنواره‌های بین‌المللی نسبت به سینمای جمهوری اسلامی دارند.
روش‌های دیگر مثل منصرف کردن جوانان از پایبندیِ متعصّبانه به ایمان و اصول‌گراییِ فرهنگی، کوچک کردن آرزوهای انقلابی، اهانت، تمسخر و… هم هست که ایشان ذکر می‌کنند و برای هر یک راهکارهای تقابل هم مطرح شده است.
تهاجم فرهنگی با راهبرد «طرح انتظار»
«طرح انتظار» در تحلیل‌های رهبر انقلاب نسبت به مسئله‌ی تهاجم فرهنگی، طرح بسیار مهمی است.
ایشان از این شیوه تعبیر می‌کنند به «نفوذ دادن میکروب ارتجاع».
از نظر ایشان، ما در انقلاب با دو معضل بسیار جدی، روبه‌رو هستیم: ارتجاع و ارتداد.
ارتجاع یعنی بازگشت به ارزش‌های طاغوتی، و ارتداد یعنی برگشتن از آرمان‌های انقلاب.
این ارتجاع و ارتداد، چگونه رخ می‌دهد؟
یکی از جدّی‌ترین روش‌ها به عقیده‌ی ایشان، «طرح انتظار» است.
یعنی دشمن یک میکروب در جانِ جامعه می‌کارد و منتظر می‌ماند تا رشد کند و اثرش را بگذارد.
دشمن خیلی صبر و حوصله دارد.
ده، بیست، گاهی پنجاه سال صبر می‌کند تا میکروبِ ارتجاع و نفوذ، اثرش را بگذارد و سپس او ثمره‌اش را می‌چیند.
همچنانکه امروز نمونه‌هایش را مشاهده می‌کنیم.
حالا چگونه باید با تهاجم فرهنگی مقابله کرد؟
از نظر ایشان اولاً باید نسبت به امور ظریف فرهنگی حساسیت داشت؛ ثانیاً باید روش‌های دشمن را بشناسیم و بدانیم که روش‌های دشمن متعدد است؛ او در هر زمان و هر مقطعی از هر روشی که بتواند به بهترین نحو استفاده می‌کند.
اگر مهم‌ترین روش دشمن، پیکار نظری و تئوری‌سازی است، مهم‌ترین راه مقابله هم باید در همین منطق جستجو بشود.

 
 
فرهنگ،فرهنگي،انقلاب،رهبر،جامعه،مديريت،معظم،شكل،اسلامي،انسان، ...
 
 
 
آخرین اخبار
نادری: ۱۶ خرداد اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات شوراها اعلام می‌شود
ایسنا | 3 دقیقه پیش

بیانیه موسسه اقتصاد مقاومتی در حمایت از کاندیداتوری رییسی
ایسنا | 3 دقیقه پیش

روسیه: فقط آمریکا مسئول فروپاشی پیمان "آسمان باز" است
تسنیم | 3 دقیقه پیش

سفر رئیس جمهور فرانسه و وزیر بهداشت آلمان به آفریقای جنوبی
تسنیم | 3 دقیقه پیش

زنگ خطر خشکسالی در برزیل به صدا درآمد
ایسنا | 3 دقیقه پیش

استانداردهای امنیت سایبری بیشتر برای زیرساخت نفت و گاز
ایسنا | 3 دقیقه پیش

گزارش دیوان محاسبات از ارزیابی اجرای قوانین مرتبط با تولید
ایسنا | 3 دقیقه پیش

تشدید حملات در مناطق شمالی افغانستان؛ شهرستان «نهرین» در آستانه سقوط است
تسنیم | 3 دقیقه پیش

90 درصد قوانین اقتصاد مقاومتی با ترک فعل مسئولان اجرایی روی زمین ماند
تسنیم | 3 دقیقه پیش

واکنش مرموز و مبهم ائتلاف سعودی درباره تحولات جزیره «میون» در یمن
تسنیم | 3 دقیقه پیش

EIA: تحریم کننده نفت ایران، خودش از ایران نفت خرید/ خرید نفت آمریکا از ایران پس از ۲۸ سال
مشرق | 4 دقیقه پیش

فوت ۶ کرونایی دیگر در البرز
مهر | 4 دقیقه پیش

وضعیت دفن زباله ها در تفت با قید فوریت تعیین تکلیف شود
مهر | 4 دقیقه پیش

اردوی تدارکاتی آلومینیوم در اراک، تهران و اصفهان/ مصاف شاگردان منصوریان با سپاهان و فولاد
تسنیم | 4 دقیقه پیش

اضافه شدن ایموجی های ری اکشن به توئیتر
باشگاه خبرنگاران | 4 دقیقه پیش

مطالبه وکلای مدافع عدالت از سازمان ملل: قدس شریف به عنوان پایتخت کشور مستقل و آزاد فلسطین شناسایی شود
تسنیم | 4 دقیقه پیش

سرعین اردبیل میزبان اردوی فرنگی‌کاران جوان شد
مهر | 4 دقیقه پیش

4 ماهواره ایرانی در دست طراحی؛ 5 ماهواره در صف پرتاب
تسنیم | 4 دقیقه پیش

باقری‌کنی: سوریه با اتکا به "الگوی مقاومت" میدان و دیپلماسی را به نفع مردم رقم زد
تسنیم | 5 دقیقه پیش

بهترین هدیه برای خانم ها
ایسنا | 5 دقیقه پیش

پروژۀ «شهر هوشمند ارومیه» با ایرانسل افتتاح شد
ایسنا | 5 دقیقه پیش

آغاز اردوی قایقرانان پاراکانو در دریاچه آزادی
ایسنا | 5 دقیقه پیش

بازیگر قدیمی برنامه های کودک، قربانی کرونا شد
ایسنا | 5 دقیقه پیش

«پسته‌های بانمک» برای بچه‌ها
ایسنا | 5 دقیقه پیش

ثبت تجربه زیسته فرهیختگان ایرانی در کرونا
ایسنا | 5 دقیقه پیش


سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.
[favicon بیرنیوز] سامانه هوشمند تحلیل خبر نسخه بتا ۰.۵ | 2365987 خبر
برای بهره‌مندی از وب سرویس خلاصه‌ساز و موتور جستجوی مفهومی خبیر، با ما در ارتباط باشید:
انتخاب و چینش خبرها در این سایت به صورت خودکار توسط جستجوگر خبر خبیر‌نیوز صورت می گیرد. خبیر‌نیوز هیچ مسئولیتی در قبال محتویات خبرها ندارد.

شنبه، 08 خرداد 1400 - 12:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0