FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


داشتن هر نوع پیش‌فرض در برداشت از قرآن، تفسیر به رأی نیست


داشتن هر نوع پیش‌فرض در برداشت از قرآن، تفسیر به رأی نیست

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 27 اردیبهشت 1400 - 09:56
آیت الله رجبی گفت: در هر کار علمی، قطعاً دارای پیش‌فرض‌ها و مبانی است، مگر در بدیهیات؛ تفسیر به رأی جایی است که انسان بدون پشتوانه عقلانی و وحیانی و نقلی بخواهد برداشتی از قرآن داشته باشد.
تفسير،اجتماعي،آيه،خدا،قرآن،مراد،وَ،كشف،رفتار،آيات،برداشت،معنا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمود رجبی در ادامه مباحث تفسیر اجتماعی قرآن، گفت: تفسیر یک معنای لغوی به مفهوم کشف کردن و آشکار ساختن دارد، اما در معنای اصطلاحی، سه کاربرد دارد؛ گاهی به معنای روش و به تعبیر قواعد و فرایند تفسیر است؛ گاهی به معنای منابع و کتب تفسیری و گاهی هم به کشف مراد خدا و کاری است که مفسر قرآن را انجام می‌دهد و ما هم در تفسیر اجتماعی به دنبال چنین چیزی هستیم.
وی اضافه کرد: اگر کسی به آیات بپردازد و توضیحاتی هم ارائه دهد، ولی هدفش کشف مراد خداوند نباشد؛ یعنی بحث توضیح آیات هست، ولی نقشی در کشف مراد ندارد یا فردی از منظر ادبی به قرآن پرداخته و در کتاب ادبیاتش از آیات استفاده می‌کند، ولی به دنبال کشف مقصد خدا از آیه نیست؛ فخر رازی در ذیل آیه هفتم آل عمران وقتی به واژه تورات رسیده، در مورد این واژه و ریشه آن بحث کرده و در نهایت می‌گوید هر معنایی که داشته باشد، مراد از تورات، کتاب موسی (ع) است.
رجبی اظهار کرد: تفسیر باید روشمند باشد؛ حال اگر کسی روشمند عمل نکرد، ولی معنایی از آیه را فهمید که در حد برداشت ظاهری از آیه هست، باز تفسیر حساب نمی‌شود، زیرا عموم مردم قرآن را که می‌خوانند از ترجمه آن یا ظاهر الفاظ مفهومی را برداشت می‌کنند یا سخن مفسر را می‌خواند و می‌فهمد، در اینجا هم مقصود وی کشف مراد نیست، لذا تفسیر محسوب نمی‌شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: گاهی ممکن است فردی تلاش روشمندی هم انجام دهد، ولی هدفش کشف مراد نباشد که این نیز تفسیر نیست، بلکه فرد طبق ذوق خود مطالبی را برداشت می‌کند؛ البته تفسیر محی الدین عربی را برخی با اینکه ذوقیات عرفانی است، به عنوان تفسیر نام برده‌اند، اما در حقیقت تفسیر محسوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه این ادعا که مفسرانی جز ائمه (ع) بتوانند همه مراد خدا را بدون خطا درک کنند، نادرست است، اضافه کرد: قرآن همیشه تازه هست و هیچ کسی به آفاق آن نمی‌رسد و عجایب و شگفتی‌های آن پایان نمی‌پذیرد و جز اوصیاء نمی‌توانند به آفاق آن برسند و هر کسی چنین ادعایی داشته باشد، خطاست.
رجبی با بیان اینکه دو مفسر به دلیل نوع نگرش و محیطی که در آن زیست کرده‌اند، ممکن است برداشت‌های مختلفی از قرآن داشته باشند، تصریح کرد: تفاسیر مختلفی که تقریباً به تعداد رشته‌ها مانند تفسیر کلامی، تفسیر عرفانی، تفسیر حقوقی و اجتماعی تولید شده‌اند، به همین دلیل است.
تفسیر باید روشمند باشد؛ حال اگر کسی روشمند عمل نکرد، ولی معنایی از آیه را فهمید که در حد برداشت ظاهری از آیه هست، باز تفسیر حساب نمی‌شود
وی با اشاره به تعریف تفسیر اجتماعی، اضافه کرد: این تعبیر چند معنا دارد؛ گاهی به معنای آن است که ما آیاتی را تفسیر می‌کنیم که ناظر به رفتار یک فرد در مواجهه با افراد دیگر و پیامدهای آن است؛ مثلاً نظام سیاسی حاکم بر یک جامعه امر اجتماعی است که پیامد رفتارها و نه خودش رفتار باشد.
گاهی رفتاری مد نظر ما هست که در برخورد با انسان یا موجود دیگری اعمال می‌شود؛ اینکه موجود دیگری مانند فرشته رفتار ما را درک می‌کند و ما رفتارمان را مطابق با درک او تنظیم می‌کنیم نیز ناظر به تفسیر اجتماعی است.
سیدبن طاووس وقتی به بلوغ رسید، آن روز را جشن گرفت، زیرا می‌گفت امروز اجازه گفت‌وگو با خدا را یافتم و مکلف به تکالیف الهی هستم؛ از امروز خداوند اعمال خوب و بد مرا ثبت می‌کند و در برابر آن عقاب و پاداش خواهد داد؛ اینکه مثلاً اگر ما درک کنیم که امام معصوم ناظر بر اعمال و رفتار ما هست در این صورت اعمال ما هم شکل خالص‌ترانه به خود خواهد گرفت.
پیامبر و ائمه (ع) شاهد اعمال انسان هستند
وی افزود: در آیه ۱۰۵ توبه فرمود «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَی عَالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛ بدانید خدا عمل شما را می‌بیند؛ این فرموده این فایده را دارد که دیدن خدا باید تأثیری در رفتار ما داشته باشد؛ یا ذکر این مطلب که رسول‌الله و مؤمنین یعنی ائمه هم اعمال ما را می‌بینند، این رؤیت باید خاصیت تأثیرگذاری در عمل را داشته باشد.
وی اضافه کرد: معنای دیگر اجتماعی بودن این است که آیات را از منظر و با نگرش اجتماعی بنگریم؛ مثلاً فرموده «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ یعنی برپایی قسط منوط به تلاش جمعی مردم است؛ در جایی مانند آیه بسمله در نگاه ابتدایی اجتماعی نیست، اما اگر با نگرش اجتماعی به آن توجه کنیم، خواهیم دید، خداوند فرموده است که خدا رحمت رحمانی و رحیمی دارد که اولی برای همه انسان‌هاست، مانند اینکه خورشید بر همه عالم می‌تابد و در نوع دوم مخصوص برخی افراد.
وی افزود: اگر از این آیه برداشت کردیم که مدیر یک مجموعه باید دو نوع رحمت و مهربانی نسبت به زیردستان داشته باشد، تفسیر اجتماعی کرده‌ایم؛ یعنی مدیر باید هم را به یک چشم نگاه کند، در عین اینکه میان افراد خلاق و پرتوان و پرتلاش تفکیک می‌کند.
آیه امر اجتماعی را بیان نکرده و رفتار انسان با خدا را نمی‌گوید، ولی مطلبی که استفاده می‌شود، از منظر اجتماعی است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه تصریح کرد: پس سه معنا از اجتماعی مراد است؛ اول آیات اجتماعی با مفهومی که در جامعه‌شناسی هست؛ دیگری فراتر از این و آن اینکه خدا و ائمه و پیامبر که رفتار ما را می‌فهمند هم وارد تفسیر کنیم و نوع دیگر اینکه نگاه اجتماعی به تفسیر داشته باشیم که به آن نگرش و بینش اجتماعی گفته می‌شود.
وی تأکید کرد: ارائه تحلیل صوری از جامعه در مقام عمل نتیجه‌بخش نیست و فرد در مواجهه با قرآن باید بینش اجتماعی داشته باشد و به صورت روشمند عمل کند تا مراد حقیقی خدا را به دست بیاورد.
اگر مفسر بتواند امری اجتماعی را از آیه برداشت کند، تفسیر اجتماعی است، ولی اگر بگوید من چنین برداشتی دارم، ولی نمی‌دانم خدا قصد چنین برداشتی از آیه داشته است یا خیر چون توان اثبات را ندارد و مستند به قرآن نیست، تفسیر نخواهد بود.
رجبی با بیان اینکه بسیاری از برداشت‌ها از آیات ذوقی است، اظهار کرد: آیاتی که نعمات خدا را بیان فرموده است، مانند اینکه به انسان عقل داده و میوه‌های رنگارنگ و گوناگون با چه هدفی در قرآن ذکر شده است؛ یا عذاب‌های جهنم، مفاد آیه است، ولی گاهی سوال می‌کنیم هدف خدا از بیان این مسائل چیست؟
این هم مراد خدا می‌تواند باشد، مثلاً با اینکه هدف از بیان نعمات جلب انسان به محبت خداوند است، ولی در آیه ذکر نشده، لذا باید با تفسیر قرآن به قرآن و آوردن مستند روایی و … آن را ثابت کنیم.
وی تصریح کرد: در هر کار علمی، قطعاً یک پیش‌فرض‌ها و مبانی وجود دارد، مگر در بدیهیات؛ یکی از این پیش‌فرض‌ها در اینجا نوع تعریف ما از تفسیر اجتماعی است؛ اینکه بگوییم قرآن اجتماعی است یا خیر خودش در نوع تفسیر ما تأثیر می‌گذارد، ولی تفسیر به رأی جایی است که انسان بدون پشتوانه عقلانی و وحیانی و نقلی بخواهد برداشتی از قرآن داشته باشد.

 
 
 
 
 
آخرین اخبار
امید اسکوچیچ به بازیکنانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند
باشگاه خبرنگاران | 4 دقیقه پیش

لحظه فرار میلیمتری بازیکنان بسکتبال از چنگال مرگ + فیلم
باشگاه خبرنگاران | 4 دقیقه پیش

ارز ترجیحی برای ملزومات دارویی قطع شد
مهر | 4 دقیقه پیش

باد شدید اصفهان را در می‌نوردد/ روند افزایشی دما
مهر | 4 دقیقه پیش

۲۵ هزار میلیارد تومان از رسا تجارت محاسبه شده است/حتی یک ریال وام برای پرداخت حقوق نگرفته ایم
باشگاه خبرنگاران | 5 دقیقه پیش

۹۸۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در اصفهان شناسایی شد / مرگ ۲۸ نفر
مهر | 5 دقیقه پیش

اعتراف خلبان مستعفی صهیونیست‌ها به جنایات این رژیم
مشرق | 5 دقیقه پیش

پیام تشکر نماینده «حماس» از اصحاب رسانه در ایران
مهر | 5 دقیقه پیش

۵ گزینه ریاست ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری
مهر | 10 دقیقه پیش

ژن آسیب‌پذیری ویروس کرونا کشف شد
باشگاه خبرنگاران | 10 دقیقه پیش

گرانی میوه در قشم بیداد می‌کند/ واگذاری زمین میوه و تره بار به نام مردم به کام سودجویان
باشگاه خبرنگاران | 10 دقیقه پیش

عراقی‌ها در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات کردند
باشگاه خبرنگاران | 10 دقیقه پیش

مبانی اخلاقی و چالشهای حقوقی کپی رایت در آموزش مجازی بررسی می شود
مهر | 10 دقیقه پیش

طرح بازبینی و اولویت‌بندی سرفصل‌های دروس معارف اسلامی اجرا شد
مهر | 10 دقیقه پیش

تغییر نرخ ارز و سکه در بازار، شاخص کل بورس همچنان منفی است
باشگاه خبرنگاران | 10 دقیقه پیش

بورس ۱۴۱۰۰ واحد افت کرد/ شاخص به یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد رسید
مهر | 10 دقیقه پیش

قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد«ب» به ارزش ۱.۷میلیارد دلار امضا شد
مهر | 10 دقیقه پیش

برگزاری همایش «تبیین وضعیت حوزه مطلوب و نقش آن در حاکمیت اسلامی»
مهر | 10 دقیقه پیش

«شهربانو» در فجر جهانی اکران می شود/ انتشار پوستر بین المللی
مهر | 10 دقیقه پیش

کارنامه نامزدهای انتخاباتی گواه و شاهدی برای انتخاب اصلح است
مهر | 10 دقیقه پیش

قیمت سکه ۲۷ اردیبهشت به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید
مهر | 10 دقیقه پیش

شرایط برای برگزاری انتخابات پرشور و امن در استان بوشهر فراهم است
مهر | 10 دقیقه پیش

باند سرقت مسلحانه در رودبار جنوب منهدم شد
مهر | 10 دقیقه پیش

ضرورت اتصال پروژه های دکتری به شرکتهای دانش بنیان
مهر | 10 دقیقه پیش

بررسی صلاحیت نامزد‌های شورا‌های ۲۱ شهر در هیئت‌های استانی
باشگاه خبرنگاران | 10 دقیقه پیش


سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.
[favicon بیرنیوز] سامانه هوشمند تحلیل خبر نسخه بتا ۰.۵ | 2334012 خبر
برای بهره‌مندی از وب سرویس خلاصه‌ساز و موتور جستجوی مفهومی خبیر، با ما در ارتباط باشید:
انتخاب و چینش خبرها در این سایت به صورت خودکار توسط جستجوگر خبر خبیر‌نیوز صورت می گیرد. خبیر‌نیوز هیچ مسئولیتی در قبال محتویات خبرها ندارد.

دوشنبه، 27 اردیبهشت 1400 - 12:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0