FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رهبر انقلاب و هشدارهای مکرر؛ مداحی، ابزار ترویج دین و مسائل انقلابی باشد


 

مشرق | فرهنگی و هنری | شنبه، 29 آذر 1404 - 17:52
رهبر معظم انقلاب با صراحت فرموده‌اند: «مداحی، موسیقی پاپ نیست.»
هيئت،بيت،اهل،مداحي،معنوي،هويت،ديني،جوان،زماني،عاشورا،معارف،ك ...

به گزارش مشرق، هیئت، میراثی است که اهل بیت (ع) به ما سپرده‌اند تا در تاریکی‌های زمان، شمع راه باشد.
اگر بخواهیم این شمع را با نورهای نئونی کنسرت جایگزین کنیم، شاید برای لحظه‌ای فضایی جذاب بسازیم، اما هرگز نخواهیم توانست راهی که امام حسین (ع) در کربلا گشود، ادامه دهیم.
زنده نگه‌داشتن امر اهل بیت (ع) نیازمند مسئولیت فکری، هنری و معنوی است؛ نه صرفاً نوا و نغمه.
بر این اساس هیئت تنها جایی برای گریه‌کردن نیست؛ بلکه کارخانه‌ای زنده است که باید راه و روشنی اهل بیت (ع) را در قلب جامعه رخنه دهد.
اما چه زمانی هیئت از این رسالت فراتر می‌رود؟
چه زمانی مداحی به جای تبیین معارف، خود را با نغمه‌های غربی آمیخته و هویتش را از دست می‌دهد؟
و چگونه می‌توانیم بدون از دست دادن اصالت، نسل جوان را به این میراث معنوی پیوند دهیم؟
پاسخ این پرسش‌ها در فهم عمیق «احیای امر اهل بیت (ع)» و نگاهی مسئولیت‌آمیز به آسیب‌ها و راهکارها نهفته است.
رهبر معظم انقلاب با صراحت فرموده‌اند: «مداحی، موسیقی پاپ نیست.»
هیئت: واحد اجتماعی، نه صرفاً مراسمی
در جامعه شیعی، هیئت تنها یک گردهمایی عزاداران نیست، بلکه یکی از چهار ستون اصلی شکل‌دهنده هویت دینی، در کنار خانواده، مسجد و مدرسه محسوب می‌شود.
هدف عمیق و الهی این نهاد «احیای امر اهل بیت (ع)» است، یعنی نه تنها یادبودی از عاشورا، بلکه فعال‌سازی مکتب عاشورا در روزمره زندگی.
این احیا همان طور که خداوند می‌فرماید: «اللَّهُ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» (سوره حدید: 17) نه تنها زمین را، بلکه قلب مردم را هم با حیات معنوی پر می‌کند.
اما این احیا زمانی واقعی می‌شود که ما هیئت را از حاشیه‌های تشریفاتی بیرون بکشیم و آن را در خدمت تعلیم و تربیت قرار دهیم.
یعنی هم محتوا و هم شکل آن باید در راستای راه اهل بیت (ع) باشد.
اگر مداحی در حین بیان فجایع کربلا، به شیوه‌ای صحبت کند که گویی در یک کنسرت حضور دارد، و یا اگر جمعیت با جذابیت‌های غیردینی، نه با عمق معنوی به مجلس جذب شوند، آنگاه هر چقدر هم صدا زیبا باشد، اثری جز تفریح‌پذیری و دوری از حقیقت باقی نخواهد ماند.
بنابراین مداحی نباید تنها وسیله‌ای برای ابراز اندوه باشد، بلکه باید ظرفی باشد که معارف اسلام را از عدالت تا مقاومت، از فداکاری تا هویت جمعی در آن ریخت.
ظرف مناسب، فقط زیبایی ظاهری ندارد، بلکه متناسب با محتوایش است.
همین‌جاست که سؤال اصلی پدید می‌آید: آیا ما در حال حاضر، از قالب‌هایی استفاده می‌کنیم که واقعاً مورد رضای اهل بیت (ع) است؟
آسیب‌های پنهان مداحی
کسی که راه اهل بیت (ع) را زنده نگه می‌دارد، دشمن هم از او خوشنود نخواهد بود.
به همین دلیل است که دشمن سعی دارد هیئت را یا از بین ببرد یا آن را از درون تغییر دهد.
این تغییر، گاهی با نفوذ سبک‌های نامناسب از دوران پیش از انقلاب، و گاهی با تقلید بی‌رویه از فرهنگ‌های غربی رخ می‌دهد.
رهبر معظم انقلاب بارها با دقت هشدار داده‌اند: «این جور نباشد که برای اینکه این جوان خوشش بیاید، ما فلان آهنگ نامناسب را مثلاً فرض کنید در شعر مدح یا شعر مصیبت به کار ببریم.» (بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام؛ 30 بهمن 1400)
این امر تنها یک مسئله سلیقه‌ای نیست؛ بلکه یک بحران هویتی است.
وقتی به جای تأمل در شهادت، تماشای نورپردازی و سیستم‌های صوتی در اولویت قرار می‌گیرد، یا زمانی که مداح به جای تبیین مقام اهل بیت (ع)، مانند یک هنرمند کنسرت رفتار می‌کند، هیئت از «مکتب» به «نمایش» تبدیل می‌شود.
در این میان آسیب‌های محتوایی هم کم‌رنگ نیستند: بی‌توجهی به مسائل جهان اسلام، خاموشی در برابر ظلم، معرفی دین به صورت فردگرا و غیرسیاسی، یا حتی پراکندن مضامین غلط درباره ولایت و عصمت.
هیئت یا کنسرت؟
«کنسرت‌سازی» مجالس مذهبی یکی از جدی‌ترین تهدیدهای امروز است.
در ظاهر، ممکن است بگویند «این‌ها فقط وسیله‌ای برای جذب جوانان است» اما حقیقت این است که ذائقه، فراموش‌نشدنی‌ترین بخش فرهنگ است.
وقتی کودک یا جوان، مداحی را با موسیقی یا چرخش‌های رقص‌مانند مرتبط ببیند، دیگر هیچ‌گاه نمی‌تواند به آن به عنوان یک سفر معنوی نگاه کند.
رهبر معظم انقلاب با صراحت فرموده‌اند: «مداحی، موسیقی پاپ نیست.»
این جمله کوتاه، مانیفستی برای حفظ هویت دینی است.
موسیقی، حتی اگر به ظاهر حلال باشد، در مجالس دینی هم از نظر فقهی محل اشکال دارد و هم از نظر اجتماعی، موجب ترویج فرهنگی است که با سکوت از ظلم و تمایل به تفریح‌طلبی همراه می‌شود.
در حالی که حضرت زهرا (س) می‌فرماید: «کَفَی بِالْمَوْتِ واعِظاً؛ بهترین پنددهنده برای انسان مرگ است.» اما ما گاهی نصیحت را با سرود و نور چندان زیبا می‌کنیم که گویی عاشورا، یک نمایش نورافشانی است نه درسی از ایثار.
این جهت‌گیری، هیئت را از «ذائقه‌ساز» به «ذائقه‌سوز» تبدیل می‌کند.
یعنی به جای اینکه هویت دینی را در مخاطب شکل بدهد، آن را با ظرافت‌های غیردینی می‌سوزاند.
جذب جوان، مهم است؛ اما نه به قیمت از دست دادن حقیقت.
جذب باید از درون و با عمق باشد.
راهکار: هیئت اندیشه‌ورز، کارخانه هوشمند معارف
هیئت‌های ما به «هیئت اندیشه‌ورز» نیاز دارند، جایی که روحانی، مداح و شاعر دور هم جمع شوند تا قبل از هر مجلس بپرسند: «این محتوا، راه اهل بیت (ع) را زنده می‌کند یا خیر؟» این همکاری نه تنها کیفیت مداحی را بالا می‌برد، بلکه هویت آن را سریع‌تر از هر پیام‌رسانی محافظت می‌کند.
مداحان ما گاهی دارای صدایی نغمه‌آفرین هستند، اما آگاهی کافی از معارف دینی ندارند.
این خلاء زمانی پر می‌شود که فضلا و روحانیون، نه تنها از بُردهای مجلس دور نباشند، بلکه بخشی از تیم تولید محتوای آن باشند.
محتوای عمیق و هوشمند در حوزه‌های علمیه به‌وفور وجود دارد، اما نیاز به «ترجمه هنری» دارد؛ ترجمه‌ای که با حفظ اصالت، آن را در قالبی زیبا و جذاب به نسل جوان برساند.
در این راه، تبلیغ نباید فقط دفاعی باشد، باید تهاجمی هم باشد.
یعنی نه تنها بگوییم «ما چه داریم» بلکه نشان دهیم «آن‌ها چه ندارند».
عاشورا در برابر اومانیسم خالی از روح، غدیر در برابر سکولاریسم بی‌هویت، شهادت در برابر تسلیم‌شدگی مادی مضامینی هستند که هیئت اندیشه‌ورز می‌تواند آن‌ها را شکل دهد و مداحان، به زبان روز، به مخاطب برسانند.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 29 آذر 1404 - 21:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0