FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سعه‌صدر و برنامه‌مندی؛ تصویری واقعی از حکمرانی در شرایط دشوار


 

مهر | سیاسی | شنبه، 29 آذر 1404 - 14:46
سخنگوی دولت یادداشتی با عنوان «سعه‌صدر، برنامه‌مندی و دعوت به مشارکت؛ تصویری واقعی از حکمرانی در شرایط دشوار» منتشر کرد.
دولت،معناي،مسير،مشاركت،كشور،چهاردهم،رويكرد،پذيرش،تأكيد،واقعي ...

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت یادداشتی با عنوان «سعه‌صدر، برنامه‌مندی و دعوت به مشارکت؛ تصویری واقعی از حکمرانی در شرایط دشوار» منتشر کرد.
متن یادداشت مهاجرانی، به این شرح است:
نشست سه‌ساعته چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهوری با جمعی از دبیران‌کل احزاب، شخصیت‌های برجسته و نخبگان سیاسی، بیش از آنکه یک جلسه تشریفاتی یا صرفاً گفت‌وگومحور باشد، نمودی عینی از رویکرد دولت چهاردهم به حکمرانی در شرایط پیچیده امروز ایران بود؛ یعنی در شرایطی که
انباشت ناترازی‌های ساختاری، فشارهای خارجی، مطالبات اجتماعی و محدودیت‌های منابع، تصمیم‌گیری را دشوار و پرهزینه کرده است.
در این نشست رئیس‌جمهوری پیش از هر چیز شنونده بود.
شنیدن نقدها، گلایه‌ها و پیشنهادها با سعه‌صدر، بدون قطع سخن ناطقان و بدون پیش‌داوری درباره رویکرد سیاسی آنان به ویژه درباره دولت، نه یک رفتار نمادین بلکه بخشی از باور دولت به «مشارکت واقعی» است.
این رویکرد از جنس
نمایش نیست؛ بلکه ناشی از این درک است که هیچ دولتی، حتی با منسجم‌ترین برنامه‌ها، بدون شنیدن صداهای متنوع و متکثر جامعه قادر به عبور پایدار از بحران‌ها نخواهد بود.
برخی تلاش کرده‌اند، دعوت دولت به مشارکت نخبگان در حل مشکلات را به نادرست، معادل فقدان برنامه یا تردید در تصمیم‌گیری جلوه دهند؛ در حالی‌که رئیس‌جمهوری در همین نشست با صراحت تأکید کرد که دولت چهاردهم دارای برنامه‌های راهبردی مشخص است و این برنامه‌ها در حوزه‌هایی
چون آموزش، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، انرژی، محیط زیست، سیاست خارجی و رفع ناترازی‌ها در حال اجراست.
واقعیت آن است که برنامه‌مندی، الزاماً به معنای ادعای دانستن همه پاسخ‌ها برای همه مشکلات نیست؛ بلکه به معنای داشتن مسیر، اولویت و چهارچوب تصمیم‌گیری است.
در همین چهارچوب، سخن صریح رئیس‌جمهوری قابل توجه است؛ آنجا که گفته‌اند: «وقتی می‌گویم من نمی‌دانم یا نمی‌توانم، به معنای بی‌برنامگی یا بی‌سوادی نیست، بلکه به معنای فهمیدن مرز تخصص است.» این جمله نه نشانه ضعف، بلکه بیانگر نوعی بلوغ در حکمرانی است؛ پذیرش این
حقیقت که اداره کشور در دنیای امروز نیازمند کار جمعی، اتکای واقعی به دانش تخصصی و پرهیز از تصمیمات شتاب‌زده و فردمحور است.
متعاقب این رویکرد، رئیس‌جمهوری در این نشست تصویری کلان از وضعیت کشور ارائه داد و با پذیرش صادقانه دشواری‌ها، یادآور شد که دولت چهاردهم عامل ناترازی‌های موجود نیست، بلکه وارث آنهاست.
با وجود این، وارث بودن به معنای انفعال نیست.
اقدامات صورت‌گرفته برای تولید
انرژی‌های تجدیدپذیر، کنترل فلرسوزی در نفت و گاز، توسعه کریدورهای ترانزیتی، اصلاح تدریجی اما پیگیر ساختار انرژی، برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا و مدیریت علمی منابع آب، نشان می‌دهد دولت مسیر اصلاح را آغاز کرده و با وجود محدودیت‌ها، از آن عقب‌نشینی نکرده است.
در حوزه آموزش و جوانان نیز تأکید رئیس‌جمهوری بر اصلاحات ساختاری، نوسازی فضاها و تحول در روش‌های آموزشی، نشانه نگاه بلندمدت دولت به مسائل این حوزه است.
این‌گونه اصلاحات ذاتاً زمان‌بر هستند و به طریق اولی ثمرات آنها یک‌شبه نمایان نمی‌شود.
اما آغاز این مسیر، خود نشانه
مسئولیت‌پذیری در برابر آینده کشور است.
در بخش سیاست خارجی، رئیس‌جمهوری با ترسیم مرزی روشن میان تعامل عزتمندانه و پذیرش تحمیل‌های بیگانه، بار دیگر بر اصول سیاست خارجی دولت تأکید کرد؛ اصولی که بر صلح‌طلبی، گفت‌وگو و تعامل با همسایگان، در کنار ایستادگی در برابر قلدری و تحقیر مبتنی است.
این موضع‌گیری،
پیام روشنی، همزمان به داخل و خارج دارد؛ اینکه دولت به دنبال تنش نیست، اما عزت ملی را نیز معامله نمی‌کند.
نکته مهم دیگر این نشست، تأکید مکرر رئیس‌جمهوری بر وحدت و انسجام ملی بود.
پذیرش تنوع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور و باور به اینکه همه ایرانیان، با هر سلیقه و دیدگاهی، بخشی از راه‌حل هستند نه بخشی از مسأله، از ارکان اصلی گفتمان دولت چهاردهم است.
دعوت به مشارکت
احزاب، دانشگاه‌ها و نخبگان برای ارائه راهکارهای عملی، نه یک تعارف سیاسی، بلکه تلاشی برای نهادینه‌سازی عقلانیت جمعی در سیاست‌گذاری است.
دولت معتقد است عبور از چالش‌های انباشته کشور، نه با شعار، نه با حذف صداهای منتقد و نه با تصمیمات عجولانه ممکن است.
این مسیر نیازمند زمان، گفت‌وگو، همدلی و مشارکت واقعی است.
نشست اخیر، نمادی از همین باور بود؛ از دولتی که می‌شنود، برنامه دارد، از نقد نمی‌هراسد و اصلاح را در تدبیر و صبوری دنبال می‌کند.
این مسیر شاید پرهزینه و دشوار باشد اما راهی است که به آینده‌ای پایدارتر، عادلانه‌تر و منسجم‌تر برای ایران ختم خواهد شد؛ ان‌شاءالله.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 29 آذر 1404 - 19:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0