FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فعال شدن کریدور شمال–جنوب؛ اهرم جدید قدرت ایران و روسیه


 

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 29 آذر 1404 - 18:40
«نیوزویک» معتقد است کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال–جنوب (INSTC) مسیری چندوجهی است که شمال اروپا را از طریق روسیه، آسیای مرکزی و ایران به جنوب آسیا متصل می‌کند؛ این پروژه سال‌ها نیمه‌فعال بود اما ...
كريدور،روسيه،ايران،مسير،مسيرهاي،درياي،متصل،دريايي،راهبردي،عب ...

به گزارش مشرق، به باور کارشناسان کریدور شمال–جنوب در چشم‌انداز بلندمدت می‌تواند به مسیرهای شرق–غرب متصل به چین و اروپا پیوند بخورد و یک شبکه یکپارچه حمل‌ونقل اوراسیایی ایجاد کند.
برای روسیه، این مسیر جایگزینی پایدار برای راه‌های دریایی محدودشده است و برای ایران نیز این پروژه فرصتی برای تبدیل جغرافیا به قدرت، ایجاد درآمد و افزایش نفوذ راهبردی در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.
«نیوزویک» در گزارش تحلیلی خود در مورد راه اندازی این گذرگاه آورده است: روسیه با شتاب در حال گسترش «کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال–جنوب» (INSTC) است که شبکه‌ای چندوجهی برای تجارت که روسیه، آسیای مرکزی، ایران و هند را دربر می‌گیرد و شمال اروپا را به جنوب آسیا متصل می‌کند.
برای مسکو، این کریدور یک شریان حیاتی راهبردی به شمار می‌رود؛ مسیری که به کالاها و انرژی روسیه امکان می‌دهد از راه‌های دریایی طولانی و هرچه ناامن‌ترِ عبوری از دریای سیاه، کانال سوئز و دریای سرخ عبور نکنند.
دلیل اهمیت پروژه است که بخش قابل‌توجهی از صادرات روسیه اکنون از مسیر دریای سیاه انجام می‌شود؛ مسیری که تحت کنترل ترکیه قرار دارد و سپس از دریای مدیترانه، کانال سوئز و دریای سرخ عبور می‌کند.
این مسیر از نظر مسافت، زمان، هزینه و قرار گرفتن در معرض تحولات ژئوپولیتیکی، چالش‌هایی را به همراه دارد.
کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال–جنوب مسیر جایگزینی را ارائه می‌دهد که بر اساس آن، محموله‌های روسی از طریق راه‌آهن به بندر باکو منتقل می‌شوند و سپس از طریق شمال ایران، با استفاده از راه‌آهن رشت–آستارا، به بندرعباس در خلیج فارس می‌رسند.
از بندرعباس، کالاها امکان انتقال به هند و دیگر کشورهای جنوب آسیا را خواهند داشت.
این مسیر زمان انتقال کالا را در مقایسه با مسیرهای سنتی کاهش می‌دهد.
درواقع، روسیه این کریدور را به‌عنوان راهی برای کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی موجود در نظر گرفته است.
به نوشته این نشریه آمریکایی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگویی اختصاصی با «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران، درباره پیشرفت راه‌آهن رشت–آستارا جویا شد؛ این قطعه‌ای حیاتی به طول ۱۶۲٫۵ کیلومتر است که شبکه ریلی روسیه را به‌طور مستقیم به بندرعباس در جنوب ایران متصل می‌کند.
پزشکیان گفت «من هر هفته این پروژه را پیگیری می‌کنم»؛ که این موضوع نشان‌دهنده وزن راهبردی این طرح برای هر دو کشور است.
کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال–جنوب از مسیرهای مختلفی عبور می‌کند که شامل کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است و عبور از دریای کاسپین نیز بخشی از این شبکه به شمار می‌رود.
این کریدور در نهایت شهرهای شمالی روسیه را به بنادر هند، از جمله بمبئی، متصل می‌کند و زمان ترانزیت را نسبت به مسیر کانال سوئز کاهش می‌دهد.
طبق این تحلیل، ایده این کریدور از دهه‌ها پیش مطرح بود اما به دلایلی از جمله تمرکز برخی کشورها به درآمدهای نفتی، اولویت‌بندی محدود و مخالفت برخی کشورها با افزایش نقش ترانزیتی ایران، پیشرفت آن با تأخیر همراه شده است.
در حال حاضر، بیش از ۱۰۶ کیلومتر از مسیر راه‌آهن رشت–آستارا تکمیل شده و مقامات روسیه و ایران روند اجرای آن را پیگیری می‌کنند.
در واکنش به این موضوع، ایالات متحده اعلام کرده است که تحولات مرتبط با کریدور شمال–جنوب را زیر نظر دارد.
مقام‌های آمریکایی نسبت به افزایش نقش ایران در این مسیر ابراز نگرانی کرده‌اند زیرا می‌گویند این موضوع می‌تواند بر اجرای تحریم‌ها و موازنه نفوذ منطقه‌ای تأثیر بگذارد.
با وجود این اظهارات، تحریم‌ها همچنان برقرار است و روند توسعه کریدور نیز ادامه دارد.
در بخش پایانی گزارش آمده است: کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال–جنوب در نهایت می‌تواند به مسیرهای شرق–غرب متصل به چین و اروپا پیوند بخورد و یک شبکه یکپارچه ریلی و دریایی اوراسیایی را شکل دهد.
برای روسیه، این کریدور جایگزینی پایدار برای مسیرهای دریایی محدودِ آن فراهم می‌کند.
پروژه برای ایران، جغرافیا را به قدرت بدل می‌سازد و درآمد و نفوذ راهبردی ایجاد می‌کند.
برای ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی، این روند یک چالش است «ایجاد توازن میان منافع تجاری و سیاست تحریم‌ها؛ در حالی که مسکو و تهران کریدوری را گسترش می‌دهند که می‌تواند لجستیک جهانی و پویایی‌های قدرت منطقه‌ای را دگرگون کند.»


 
 

 

 

 

 

شنبه، 29 آذر 1404 - 19:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0