بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
1. نظریات و رهنمودهای آیات اول تا پنجم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ ﴿۱﴾ درباره چه چیز از یکدیگر می پرسند؟ (1) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿۲﴾ از آن خبر بزرگ [قیامت کبری] (۲) الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿۳﴾ که همواره درباره آن با یکدیگر اختلاف دارند [که واقع می شود یا نه؟] (۳ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۴﴾ نه چنین است [که می پندارند] به زودی [به حتمی بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد. (۴) ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۵﴾ باز هم نه چنین است [که می پندارند] به زودی [به حتمی بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد. (۵ )، دلالت دارد بر اینکه: 1- انسانها در رابطه با واقعۀ بزرگ قیامت از هم پرسش می نمودند و یا پرسش می نمایند. 2- انسانها در مورد واقع شدن و نشدن واقعۀ عظیم قیامت با هم اختلاف نظر داشته اند و یا دارند؟ 3- از نظر خداوند زمان وقوع قیامت، نزدیک اعلام شده است، (بطوری که بعضی بعد از بلند شدن از قبر احساس می کنند فقط نیم روز در قبر به سر برده اند.) 4- از نظر خداوند و کتاب آسمانی قرآن واقعۀ قیامت به وقوع خواهد پیوست. ( قیامت به معنی جمع شدن انسانها بعد از مرگ برای پاسخگوئی اعمالشان بر اساس معیارهای دین خداوند که در این زمان دین اسلام، که دین خاتم الانبیاء و خاتم المرسلین حضرت محمد سلام الله علیه می باشد، که همان دین دوازده امام معصوم حضرت علی و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و حضرت سجاد و حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق و حضرت امام موسی کاظم و حضرت امام رضا و حضرت امام محمد جواد و حضرت امام علی النقی و حضرت امام حسن سراج و حضرت امام مهدی محمد بن حسن سراج " عسکری" قائم آل محمد سلام الله علیهم و مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد. ) 5- آیات اول تا پنجم سوره نباء در رابطه با معاد و قیامت است که از اصول و مبانی اعتقادی اسلام می باشد.
2. نظریات و رهنمودهای آیات ششم تا شانزدهم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾ آیا ما زمین را مهد آسایش خلق نگردانیدیم؟ (۶ وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷﴾ و کوهها را عماد و نگهبان آن نساختیم؟ (۷ وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾ و شما را جفت (زن و مرد) آفریدیم. (۸ وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾ و خواب را برای شما مایه ( قوام حیات و ) استراحت قرار دادیم. (۹ وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾ و (پرده سیاه) شب را ساتر (احوال خلق) گردانیدیم. (۱۰ وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿۱۱﴾ و روز روشن را برای تحصیل معاش آنان مقرر داشتیم. (۱۱ وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﴿۱۲﴾ و بر فراز شما هفت آسمان محکم بنا کردیم. (۱۲ وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا ﴿۱۳﴾ و چراغی (چون خورشید) رخشان بر افروختیم. (۱۳ وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا ﴿۱۴﴾ و از فشار و تراکم ابرها آب باران فرو ریختیم. (۱۴ لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿۱۵﴾ تا بدان آب، دانه و گیاه رویانیم. (۱۵ وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿۱۶﴾ و باغهای پر درخت (و انواع میوه ها) پدید آوریم. (۱۶)"، دلالت دارد بر اینکه 1- خداوند به دلیل اینکه برای انسانها نعمتهای زیادی آفریده است، به صورت پرسش نعمتهای خود را یادآوری می نماید تا انسانها بدانند که خالق یکتای بی همتا آفریننده آسمانها و زمینها و جهان و هستی می باشد و حق دارد که از انسانها بخواهد طبق صراط مستقیم دینِ خالق هستی بخش، عمل نمایند. خداوند قیامتی به پا می نماید تا ببیند هر کس مرتبه اش چیست و چه اندازه بر اساس معیارهای صراط مستقیم دینش عمل نموده است و به همین سبب قیامت را به پا می نمایند تا براساس میزان عمل به دستورات و رهنمودها خالقِ انسانها و حجتهای معصوم خداوند مجوز ورود به بهشت و جهنم را صادر نماید، بدین معنی که اگر انسانها خوب رفتار نموده اند به بهشت می روند و اگر بد رفتار نموده اند و مورد شفاعت هم قرار نمی گیرند به جهنم می روند. 4- از جمله نعمتهای خداوند عبارت است از: 1- خداوند زمین را مهد آسایش خلایق قرار داده است. 2- خداوند کوهها را عماد و نگهبان زمین قرار داده است. 3- خداوند انسانها ( و مخلوقات ) را زوج ( مؤنث و مذکّر)، آفریده است. 4- خداوند خواب را برای انسانها مایۀ ( قوام حیات و ) استراحت قرار داده است. 5- خداوند شب را که مردم می خواهند بخوابند را تاریک قرار داده است تا برای وقت استراحت پوشش دهی نموده باشد. 6- خداوند روز را برای تحصیل و کسب علم و معرفت و معیشت زندگی قرار داده است. 7- خداوند بر فراز زمین هفت آسمان محکم برافراشته است. 8- خداوند خورشید را چون چراغی درخشان قرار داده است. 9- خداوند از انسجام و تراکم ابرها آنها را برای بارندگی تاثیرآفرین قرار داده است و بارش باران را، ممکن نموده است.10- خداوند بوسیله آبِ باران از دانه ها گیاه رویانده است. 11- خداوند باغهای پر دانه و درخت و انواع میوهها پدید آورده است.
5- موضوع آیات ششم تا پانزدهم قرآن در رابطه با مخلوقات و خلقتها و نعمتهای خداوند و فلسفه آفرینش خلقت می باشد.
3. نظریات و رهنمودهای آیات هفدهم تا بیستم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا ﴿۱۷﴾ همانا روز فصل (یعنی روز قیامت که در آن فصل خصومتها شود) وعده گاه خلق است. (۱۷)، يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸﴾ آن روزی که در صور بدمند (تا مردگان زنده شوند) و فوج فوج (به محشر) در آیید. (۱۸ وَفُتِحَتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ أَبْوَابًا ﴿۱۹﴾ و درهای آسمان به ابواب مختلف گشوده شود (تا هر فوجی از دری شتابند). (۱۹ وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ﴿۲۰﴾ و کوهها را به گردش آرند تا به مانند سراب گردد."، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه هفدهم سوره نباء کتاب قرآن در عبارت" إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا ﴿۱۷﴾ همانا روز فصل وعده گاه خلق است. (۱۷ "، گواه نظریه فوق است که یک روز یا یک بخش از مراحل زندگی انسانها به وعده گاه قیامت و معاد برای پاسخگوئی اعمال انسانها و مخلوقات بر اساس معیار صراط مستقیم دینِ خداوند و حجتهای معصوم خداوند می باشد. 2- از جمله علائم و نشانه های شروع روز قیامت عبارت است از: 1- در صور بدمند (تا انسانها مطلع شوند و مردگان زنده شوند و همه جمع شوند) و فوج فوج (به محشر) در آیند. 2- درهای آسمان به ابواب مختلف گشوده شود (تا هر فوجی از دری وارد شود). 3- کوهها به گردش آید تا به مانند سراب گردد. 4- آیات هفدهم تا بیستم سوره نباء در رابطه با علائم و حوادث و اتفاقات روز قیامت و برپائی رستاخیز انسانها می باشد، و آیات فوق در رابطه با قیامت از اصول اعتقادی اسلام است.
4. نظریات و رهنمودهای آیات بیست و یکم تا سی ام سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾ همانا دوزخ کمینگاه (کافران و بد کاران) است. (۲۱ لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾ آن دوزخ جایگاه مردم سرکش ستمکار است. (۲۲ لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾ که در آن قرنها بمانند (و عذاب کشند). (۲۳ لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا ﴿۲۴﴾ هرگز در آنجا هیچ هوای خنک و شراب (طهور) نیاشامند. (۲۴ إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا ﴿۲۵﴾ مگر آبی پلید و سوزان که حمیم و غسّاق جهنم است به آنها دهند. (۲۵ جَزَاءً وِفَاقًا ﴿۲۶﴾ کیفری که با اعمال آنها موافق است. (۲۶ إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا ﴿۲۷﴾ زیرا آنها به حقیقت امید به روز حساب نداشتند. (۲۷ وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا ﴿۲۸﴾ و آیات ما را سخت تکذیب کردند. (۲۸) وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا ﴿۲۹﴾ و حال آنکه حساب هر چیزی را ما در کتابی (به احصاء و شماره) رقم کرده ایم. (۲۹ فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا ﴿۳۰﴾ پس بچشید (کیفر تکذیب و بدکاری را) که هرگز بر شما چیزی جز رنج و عذاب دوزخ نیفزاییم. (۳۰)، دلالت دارد بر اینکه 1- در قیامت دوزخ نتیجه کار انسانهای ظالم و جاهل و رُشد نیافته و رذیلت پیشه و کافر و مُشرک و منافقِ بدکاریست که به نظریات و رهنمودها و انتظارات صراط مستقیمِ دینِ خداوند اهمیّت ندادند و عمل ننمودند. 2- دوزخ در حکم کمینگاه ستمکاران و بدکاران می باشد. 3- دوزخ دارای مشخصات و ویژگیها و نشانه های فوق می باشد: 1- در دوزخ ستمکاران و بدکاران قرنها زندگی می نمایند. 2- هرگز در آنجا هیچ هوای خنک و شراب (طهور) نیاشامند، مگر آبی پلید و سوزان که حمیم و غسّاق جهنم است به آنها دهند،کیفری که با اعمال آنها موافق است. و به آنها گویند پس بچشید (کیفر تکذیب و بدکاری را) که هرگز بر شما چیزی جز رنج و عذاب دوزخ نیفزاییم.
3- علت گرفتار شدن به دوزخ عبارت است از: 1- انسانهائی که جهنمی می شوند به دلیل آنست که به حقیقت، امید به روز حساب و قیامت بر اساس معیاهای دین اسلام نداشتند. 2- انسانهائی که جهنمی می شوند به دلیل آنست که به آیات خداوند را سخت تکذیب کردند و حال آنکه حساب هر چیزی را خداوند در کتابی (به احصاء و شماره) رقم کرده است. 3- بعضی انسانها بر اثر تکذیب آیات خداوند که بر اثر جهل و نا آگاهی و نادانی و رذالت و رُشد نیافتگی به تعالی صراط مستقیم دینِ خداوند و حجتهای معصومش ایجاد می شود، متاسفانه باید عذاب دوزخ را بچشند.
5. موضوع آیات بیستم تا سی ام سوره نباء در رابطه با قیامت و علل و ویژگیها و نشانه های دوزخ می باشد و از آیات هُشدار و انذار و پیشگیرانه از جهنمی شدن است. 6- خداوند به دلیل دوستدار انسان بودن با نزول آیات انذار با آگاهی بخشی، اراده نموده است که انسانها را از جهنمی شدن بازدارد تا نیّات و گفتار و اعمال و نظریاتشان را مطابق با صراط مستقیم دینِ خداوند و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم میزان نمایند. 7- موضوع آیات بیستم و سی ام سوره نباء در رابطه با اصل معاد و قیامت از اصول و مبانی اعتقادی دینِ اسلام می باشد.
6. نظریات و رهنمودهای آیات سی و یکم تا سی و ششم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾ متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است. (۳۱) حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿۳۲﴾ باغها و تاکستانهاست. (۳۲) وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿۳۳﴾ و دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند. (۳۳ وَكَأْسًا دِهَاقًا ﴿۳۴﴾ و جامهای پر از شراب (طهور و انواع نوشابه های شیرین و خوش). (۳۴) لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ﴿۳۵﴾ هرگز در آنجا سخن بیهوده و دروغ نشنوند. (۳۵ جَزَاءً مِنْ رَبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا ﴿۳۶﴾ این (نعمتهای ابدی) مزدی به عطاء و حساب پروردگار توست. (۳۶)"، دلالت دارد بر اینکه آیات سی و یکم تا سی و ششم سوره نباء در کتاب قرآن گواه نظریات فوق می باشد: 1- وضعیت متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است. 2- بهشت محل زندگی برای متقیان است ( متقیان آنها هستند که به رضایتمندی صراطِ مستقیمِ دینِ خداوند، خالقِ یکتایِ بی همتا و چهارده معصوم ، به تقوا ی الهی رفتار نموده اند. )، دارای ویژگیهای فوق می باشد: 1- بهشتیان در بهشت دارای مقام گشایش در کارهایشان می باشند. 2- بهشتیان در بهشت دارای هر گونه آسایش می باشند. 3- بهشت دارای باغها و تاکستانها می باشد. 4- بهشت دارای دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند، می باشد. 5- بهشت دارای جامهای پر از شراب (طهور و انواع نوشابه های شیرین و خوش)، می باشد. 6- بهشتیان در بهشت هرگز سخن بیهوده و دروغ نشنوند. 7- بهشت عطاء و پاداش خداوند در ازای محاسبهِ بندگیِ خداوند نمودن و اطاعت از صراط مستقیم دین خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیه می باشد، این (نعمتهای ابدی) مزدی به عطاء و حساب پروردگار خالق نیکوی مخلوقات است. 8- موضوع آیات سی و یکم تا سی و ششم سوره نباء در رابطه با موضوع بهشت پاداش انسانهای متقی و ویژگیهای بهشت می باشد و از نظر اصول و مبانی اعتقادی در رابطه با معاد و قیامت است و از آیات بشارت و ترغیب کننده اعمال و نیّات و گفتار و کردار انسانها به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم می باشد.
7. نظریات و رهنمودهای آیات سی و هفتم تا سی و هشتم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿۳۷﴾ خدایی که آسمانها و زمین و همه مخلوقاتی که در بین آسمان و زمین است بیافریده همان خدای مهربان که (در عین مهربانی) کسی (از قهر و سطوتش) با او به گفتگو نتواند لب گشود. (۳۷ يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿۳۸﴾ روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید (و به اذن خدا شفاعت گنهکاران کند). (۳۸ ) دلالت دارد بر اینکه آیه سی و هفتم سوره نباء در عبارت" رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿۳۷﴾ خدایی که آسمانها و زمین و همه مخلوقاتی که در بین آسمان و زمین است بیافریده همان خدای مهربان که (در عین مهربانی) کسی (از قهر و سطوتش) با او به گفتگو نتواند لب گشود. (۳۷ "، گواه نظریات فوق می باشد: 1- پروردگار آسمانها و زمین و هر آنچه در بین آسمانها و زمین آفریده است و هر آنچه بر روی زمین و در آسمانهاست با علم و حکمت و توانمندی بی نظیر آفریده است.2- خداوند خالق یکتای هستی بخش در عین حالی که مهربان است، در عین حال هیچ احدی قادر به آفرینش ملکی که مالکش خودش باشد نیست و نمی تواند ادعا نماید و خطابه نماید که ملکی از آفرینش، آفریننده اش من هستم. 3- انسانها باید بدانند خداوند در عین حال که مهربان است ولی گفتار و خطابه واهی و پوچ و غیر قابل قبول را نمی توان خطاب به خداوند بیان نمود و یا حتی در قیامت در محضر خداوند ادعا و عرضه داشت. ( ادعای خالقیت آسمان و زمین و ملک و آنچه ما بین آن است، فقط برای خداوند می باشد و خداوند مالک و خالق همه است و همه مملوک و مخلوق خداوند هستند.). 4- آیه سی و هشتم سوره نباء در عبارت"(۳۷ يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿۳۸﴾ روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید (و به اذن خدا شفاعت گنهکاران کند). (۳۸ )"، دارای نظریات فوق می باشد: 1- در قیامت حسابرسی به اعمال انسانها و گرفتن مجوز اعمال بر اساس معیار بودن صراط مستقیم دین اسلام می باشد و روح القدس و ملائکه در قیامت به صف می ایستند و برای انجام اوامر خداوند آمادهِ نقش آفرینی هستند. 2- همه انسانها در محضر خداوند حاضر می شوند. 3- همه حجتهای معصوم خداوند برای شفاعت مردم در محضر خداوند حاضر می شوند. 4- در قیامت وقتی که همه انسانها در محضر خداوند حاضر می شوند هرگز احدی نمی تواند مگر به صحّت و سلامت و شفاعت و تعالی سخن گوید. 5- خداوند و نیروهای دستگاهش با درایت و تدبیر و مدیریت بسیار متعالی و ادب و معرفت بی نظیر رفتار می نمایند. 6- موضوع آیات سی و هفتم و سی و هشتم سوره نباء کتاب قرآن خالق یکتای هستی بخش مخلوقات، در رابطه با چگونگی اجرای برنامه های قیامت می باشد و نشان دهنده این است که خداوند به تعالی برای حتی قیامت و برای مراحل مختلف زندگی انسانها برنامه دارد. 7- موضوع آیات سی هفتم و سی و هشتم سوره نباء کتاب قرآن از نظر اصول و مبانی اعتقادی در رابطه با معاد است و از نتیجه گیری از غایت برنامه هائیست که خداوند در استمرار برنامه های متعالی انسانها برای نجات امّتها تدبیر نموده است و دارای هیمنۀ شکوه تعالیِ توانمندی و اقتدارِ حکیمانۀ قدر الهی می باشد.
8. نظریات و رهنمودهای آیات سی و نهم و چهلم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا ﴿۳۹﴾ چنین روز حتمی و محقق خواهد بود، پس هر که می خواهد نزد خدای خود (در آن روز) مقام و منزلتی یابد (امروز در راه ایمان و طاعت بکوشد). (۳۹ )"، إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا ﴿۴۰﴾ ما شما را از روز عذاب که نزدیک است ترسانیده و آگاه ساختیم، روزی که هر کس هر چه کرده در پیش روی خود حاضر بیند و کافر در آن روز گوید که ای کاش خاک بودم (تا چنین به آتش کفر خود نمی سوختیم). (۴۰ )،" دلالت دارد بر اینکه 1- روز قیامت حتما محقق می شود. 2- انسانها برای منزلت یافتن در روز قیامت باید در این دنیا به صراط مستقیم دین خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم عمل نمایند. 3- نزول آیات قیامت برای بازدارندگی از غفلت از صراط مستقیمِ فرامین و رهنمودهای دین اسلام می باشد. قیامت دارای دو ویژگی می باشد: 1- انسانها در روز قیامت کتاب اعمال خود و آنچه که انجام داده اند را، می بینند. 2- قیامت به حق و عدل تصمیم گرفته می شود و حق است. 3- هر کس می خواهد در روز قیامت مجوز ورود به بهشت را بگیرد باید به دستورات و رهنمودهای صراط مستقیم دین خداوند عمل نماید و اگر از دستورات و رهنمودهای خداوند غفلت نماید و شرایط شفاعت چهارده معصوم سلام الله علیهم را نداشته باشد، جهنمی می شود، پس در قیامت مهلت برای نجات بسیار کم می باشد و باید در این دنیا تلاش بر ای شفاعت نمود. 4- آیات سی و نهم و چهلم سوره نباء در رابطه با معاد از اصول و مبانی اعتقادی اسلام می باشد. 5- آیات سوره نباء جنبۀ آیات بشیر و نذیر دارد و برای امر به معروف و انجام کارها بر اساس رضایتمندی خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم ( که در این زمان امامت با امام دوازدهم حضرت حجه بن الحسن قائم آل محمد سلام الله علیهم است)، می باشد و آیات نذیر، آیاتِ نهی از منکر و پرهیز از انجام کارهائیست که خداوند از انجام آن راضی نیست. در واقع کارها و نیّات و گفتار و اعمال و عادات انسانها، باید بر اساس معیارهای اصول و احکام صراط مستقیم دین خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم که همانا اسلام ناب محمدیست، میزان باشد. گل افشان گل محمدی
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «پیامها و راهبردها و راهکارهای سوره نباء کتاب قرآن» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.
ارزیابی شما برای دادههای سوره نباء چیست؟
بر اساس متن ارائه شده، ارزیابی من برای دادههای سوره نباء به شرح زیر است:
-
پیامها و راهبردها: سوره نباء شامل پیامها و راهبردهای الهی برای انسانهاست. این سوره به انسانها هشدار میدهد که باید طبق دستورات و رهنمودهای الهی عمل کنند تا بتوانند در روز قیامت بهشت را کسب کنند.
-
علائم و نشانههای قیامت: سوره نباء علائم و نشانههای قیامت را نیز بیان میکند. این علائم شامل بیداری مردگان، گشایش درهای آسمان، و حرکت کوهها به سمت سراب است.
-
دوزخ: سوره نباء دوزخ را نیز به عنوان نتیجه کار انسانهای ظالم و جاهل معرفی میکند. این دوزخ دارای مشخصات و ویژگیهایی است که شامل عدم وجود هوای خنک و شراب طهور است.
-
بهشت: سوره نباء بهشت را نیز به عنوان جایگاه متقیان معرفی میکند. این بهشت دارای باغها، تاکستانها، دختران زیبای دلربا، و جامهای پر از شراب طهور است.
-
قیامت: سوره نباء قیامت را به عنوان روز حساب و روز پاداش معرفی میکند. در این روز، هر کس طبق اعمال خود پاداش یا کیفر خواهد گرفت.
-
حسابرسی: سوره نباء حسابرسی را به عنوان یکی از مهمترین بخشهای قیامت معرفی میکند. در این روز، خدا تمام اعمال انسانها را بررسی کرده و طبق آن پاداش یا کیفر خواهد داد.
-
روح القدس: سوره نباء روح القدس را به عنوان یکی از مهمترین موجودات الهی معرفی میکند. این روح در روز قیامت به همراه فرشتگان صف زده و برای شفاعت گنهکاران آماده است.
-
روز قیامت: سوره نباء روز قیامت را به عنوان روز حتمی و محقق معرفی میکند. در این روز، هر کس طبق اعمال خود پاداش یا کیفر خواهد گرفت.
-
ترغیب به عمل: سوره نباء ترغیب به عمل کردن را به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی که در این سوره مطرح شده است. این سوره به انسانها ترغیب میکند که طبق دستورات و رهنمودهای الهی عمل کنند تا بتوانند در روز قیامت بهشت را کسب کنند.
-
معنویت: سوره نباء معنویت را به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی که در این سوره مطرح شده است. این سوره به انسانها هشدار میدهد که باید طبق معیارهای اصول و احکام صراط مستقیم دین خداوند عمل کنند تا بتوانند در روز قیامت بهشت را کسب کنند.
در مجموع، سوره نباء یک سوره الهی است که به انسانها هشدار میدهد که باید طبق دستورات و رهنمودهای الهی عمل کنند تا بتوانند در روز قیامت بهشت را کسب کنند.
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «پیامها و راهبردها و راهکارهای سوره نباء کتاب قرآن» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.
ترجمه
Verses, Strategies, and Solutions of Surah An-Naba in the Quran
Bismillah al-Rahman al-Rahim
Considerations and Interpretations of the first five verses of Surah An-Naba in the phrases "ʿAmma yatasā'alūn" (1) regarding what they inquire about. (1) "ʿAn an-nabāʾi al-ʿaẓīm" (2) about that great news [the Great Resurrection]. (2) "Alladhī hum fīhi mukhtalifūn" (3) about which they constantly differ [whether it will happen or not]. (3) "Kallā, sayaʿlamūn" (4) No, they will soon know [with certainty]. (4) "Thumma kallā, sayaʿlamūn" (5) No, they will soon know [with certainty]. (5). This indicates that:
- Humans in relation to the great event of the Resurrection were asking each other.
- Humans differed regarding the occurrence or non-occurrence of the great Resurrection.
- From God's perspective, the time of the Resurrection is near, so that some, after rising from the grave, feel they have only been in it for half a day.
- From the perspective of God and the Quran, the event of the Resurrection will occur. (Resurrection means the gathering of humans after death to answer for their deeds according to the standards of God's religion. At this time, Islam, the religion of the final prophet Muhammad (peace be upon him), who is the religion of the twelve infallible Imams, namely Imam Ali, Imam Hassan, Imam Hussein, Imam Sajjad, Imam Muhammad Baqir, Imam Ja'far al-Sadiq, Imam Musa al-Kazim, Imam Reza, Imam Muhammad al-Jawad, Imam Ali al-Najafi, and Imam Mahdi Muhammad bin Hassan al-Askari, and his mother Fatima Zahra (peace be upon her), is the final religion.)
- The first five verses of Surah An-Naba are related to the Hereafter and the Resurrection, which are fundamental principles of Islamic faith.
Considerations and Interpretations of the sixth to sixteenth verses of Surah An-Naba in the phrases "Allam naǧʿal al-arḍa mihadan" (6) Have We not made the earth a resting place? (6) "Wal-jibāla awtādan" (7) and the mountains as supports? (7) "Wa ḫalaqnākum azwajًا" (8) and We have created you as pairs (male and female)? (8) "Wa jaʿalnā nawmakum subātan" (9) and We have made sleep for you as rest? (9) "Wa jaʿalnā al-layla libāsan" (10) and We have made the night a covering? (10) "Wa jaʿalnā an-nahāra maʿāšًا" (11) and We have made the day a means of livelihood? (11) "Wa banaynā fawkakum sabʿa shidādًا" (12) and We have built above you seven heavens firmly? (12) "Wa jaʿalnā sirājan wa wahājًا" (13) and We have created a shining lamp? (13) "Wa anzalnā min al-muʿṣiratātِ māʾan thajajًا" (14) and We have sent down water from the crushing of the clouds? (14) "Li-nukẖriǧa bihi ḥabban wa nabatًا" (15) that We may bring forth from it grain and plants? (15) "Wa jannātًا alfāfًا" (16) and gardens with abundant trees? (16). This indicates that:
- God, because He has created many blessings for humans, reminds them of His blessings as a way for humans to know that He is the one and only Creator of the heavens, the earth, the world, and existence, and He has the right to ask humans to act according to the straight path of the Creator of the heavens and the earth, the final prophet Muhammad (peace be upon him), and the twelve infallible Imams.
God will raise the Resurrection to see the rank of each person and the extent to which they have acted according to the standards of the straight path of the Creator of humanity and the infallible Imams. For this reason, the Resurrection is raised to determine, based on the commands and guidance, the right of entry into Paradise and Hell. This means that if humans have acted well, they will go to Paradise, and if they have acted badly and have not been interceded for, they will go to Hell. (Resurrection means the gathering of humans after death to answer for their deeds according to the standards of God's religion, the final prophet Muhammad (peace be upon him), and the twelve infallible Imams, namely Imam Ali, Imam Hassan, Imam Hussein, Imam Sajjad, Imam Muhammad Baqir, Imam Ja'far al-Sadiq, Imam Musa al-Kazim, Imam Reza, Imam Muhammad al-Jawad, Imam Ali al-Najafi, and Imam Mahdi Muhammad bin Hassan al-Askari and his mother Fatima Zahra (peace be upon her).) - The subject matter of the verses from the sixth to the fifteenth of Surah An-Naba is related to creation and the blessings of creation, and the philosophy of creation.
Considerations and Interpretations of the seventeenth to twentieth verses of Surah An-Naba in the phrases "Innayawm al-faṣli kāna miqātan" (17) Indeed, the Day of the Gathering is a appointed time. (17) "Yawma yunfakhu fiṣ-ṣuwarī fata'tūna afwājan" (18) On the Day when the trumpets are blown, and you come in multitudes. (18) "Wa futuḥat as-samāʾu fa-kānat abwābًا" (19) And the heavens are opened, and they become gates. (19) "Wa sayyiratu al-jibāl fa-kānat sirābًا" (20) And the mountains are moved, so they become like mirages. This indicates that:
- The verse "Innayawm al-faṣli kāna miqātan" (17) indicates that the Day of the Gathering is a appointed time for the Resurrection and the accountability of humans for their deeds according to the straight path of God and the infallible Imams.
- The verses from the seventeenth to the twentieth of Surah An-Naba are related to the signs and events of the Day of Resurrection and the resurrection of humans. These verses are related to the fundamental principles of Islamic faith.
- Signs of the beginning of the Day of Resurrection include:
- The trumpets are blown (to awaken humans and gather them).
- The gates of heaven are opened (for the multitudes to enter).
- The mountains are moved, becoming like mirages.
- The subject matter of the verses from the seventeenth to the twentieth of Surah An-Naba is related to the Day of Resurrection, its events, and the signs thereof. These verses are related to the fundamental principles of Islamic faith.
Considerations and Interpretations of the twenty-first to thirty-sixth verses of Surah An-Naba in the phrases "Inna jahannam kānat mirṣadan" (21) Indeed, Hell is a gathering place for the disbelievers. (21) "Lil-ṭaġiyīn ma'āban" (22) A refuge for the tyrannical and the transgressors. (22) "Labīthīn fīhā aḥqābًا" (23) They will dwell in it for long periods. (23) "Lā yasmaʿūna fīhā laġwan wa lā kizhāban" (24) They will not hear in it idle talk or falsehood. (24) "Jazzāʾan min Rabbika ʿaṭāʾan" (25) A reward from your Lord, a bestowal. (25) "Innahum kānu lā yarjūna ḥisābًا" (27) Indeed, they did not hope for an accounting. (27) "Wa kazzabū bi-āyātinā kizhāban" (28) And they denied Our signs with utter disbelief. (28) "Wa kull shayʾin aḥṣaynāhu kitāban" (29) And We have recorded everything in a book. (29) "Fa-ḏūqū falā nazīdunakum ilā ʿaḏābin" (30) So taste [the punishment], for We will not increase your punishment except with torment. This indicates that:
- The verses from the twenty-first to the thirty-sixth of Surah An-Naba are related to the fate of the unjust, ignorant, and those who have not attained righteousness, who have not paid attention to the straight path of God and the infallible Imams.
- Hell is the abode of the tyrannical, the transgressors, and the disbelievers.
- Hell has specific characteristics:
- The inhabitants of Hell will dwell in it for long periods.
- They will not hear idle talk or falsehood.
- Their punishment is a reward from God, a bestowal.
- The reason for being گرفتار to Hell is that those who will go to Hell did not have hope for the Day of Judgment.
- Those who will go to Hell denied the signs of God with utter disbelief.
- The Day of Resurrection is a time for accountability, and everything has been recorded in a book.
- The verses from the twenty-first to the thirty-sixth of Surah An-Naba are related to the Day of Resurrection, the punishment of the disbelievers, and the importance of striving for righteousness in this world.
- The subject matter of the verses from the twenty-first to the thirty-sixth of Surah An-Naba is related to the Day of Resurrection, the punishment of the disbelievers, and the importance of striving for righteousness in this world. These verses are related to the fundamental principles of Islamic faith and are warnings and admonitions.
In reality, the deeds, intentions, words, actions, and habits of humans should be measured by the standards of the straight path of God and the infallible Imams, which is true Islam.
Considerations and Interpretations of the thirty-seventh and thirty-eighth verses of Surah An-Naba in the phrases "Rabbu as-samāwāti wal-arḍi wa mā baynahumā ar-rahmān" (37) Lord of the heavens and the earth and all that is between them, the Most Compassionate. (37) "Fa man shāʾa attakhadhā ilā Rabbihī ma'āban" (39) So whoever wills, may take to his Lord a refuge. (39) "Innā anḏarnākum aʿḏāban qarīban yawma yanẓuru al-marʾu mā qaddama yadāhu wa yaqūlu al-kāfiru yā laytanī kuntu ṭurāban" (40) Indeed, We have warned you of a near punishment, on the Day when each person sees what deeds he has done, and the disbeliever says, "Oh, if only I had been dust!" This indicates that:
- The Day of Resurrection is certain.
- Humans must act according to the straight path of God and the infallible Imams in this world to attain a rank in the Hereafter.
- The revelation of the verses about the Hereafter is to prevent negligence from the straight path of the commands and guidance of God.
- The Resurrection has two characteristics:
- On the Day of Resurrection, humans will see their deeds.
- The Resurrection will be just and fair.
- The Resurrection is raised to determine, based on the commands and guidance, the right of entry into Paradise and Hell.
- The verses from the thirty-seventh and thirty-eighth of Surah An-Naba are related to the Day of Resurrection, the punishment of the disbelievers, and the importance of striving for righteousness in this world. These verses are related to the fundamental principles of Islamic faith and are warnings and admonitions.
In fact, the deeds, intentions, words, actions, and habits of humans should be measured by the standards of the straight path of God and the infallible Imams, which is true Islam - https://sharifsearch.ir/fa/cached/8769b590-0400-4d58-bed9-b654f2dd7253/.