FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضرورت پژوهش های راهبردی در مواجهه با مسائل فکری معاصر


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 13:00
محمود شالویی گفت: اگر آثار اندیشمندان بزرگی چون ابن‌سینا، سهروردی و دیگر مفاخر به‌درستی و با بیانی امروزین عرضه شود، جوانان ما بیش از پیش با این سرمایه عظیم فکری پیوند خواهند خورد.
پژوهش،انسان،فرهنگي،آثار،انجمن،مفاخر،معنويت،عقل،فكري،پيوند،مع ...

به گزارش خبرنگار مهر، آئین پاسداشت روز پژوهش، همراه با تقدیر از پژوهشگران برگزیده، با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته دانشگاه، به همت انجمن آثار مفاخر فرهنگی و با همکاری بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، شامگاه سه‌شنبه ۲۵ آذرماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار شد.
محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این آئین، با تبریک روز پژوهش به دانشجویان و پژوهشگران گفت: روز پژوهش فرصتی مغتنم است تا بار دیگر بر اهمیت تحقیق و تدقیق در همه حوزه‌های علوم انسانی، حکمی و فلسفی تأکید شود.
پژوهش امری نوپدید نیست، بلکه از دیرباز با سرشت انسان همراه بوده است؛ چه اینکه بشر همواره کوشیده است به‌جای بسنده‌کردن به گفته دیگران، خود به عمق و حقیقت مسائل دست یابد.
وی افزود: هیچ عرصه‌ای، حتی حوزه‌های معرفتی فراتر از جهان و انسان، بی‌نیاز از پژوهش نیست.
آنچه بزرگان ما بر آن تأکید کرده‌اند؛ ضرورت تحقیق مستقل و پرهیز از تقلید صرف است.
آیات قرآن، تفاسیر متفاوت مفسران و حتی نمونه‌هایی از دعاها و متون دینی نشان می‌دهد که بدون دقت و بررسی، امکان لغزش در فهم مفاهیم وجود دارد.
شالویی با اشاره به دشواری‌های پژوهش گفت: کار پژوهشی نیازمند آرامش، حوصله، زمان و مؤانست عمیق با موضوع تحقیق است.
محققی که با زبان، فرهنگ و فضای موضوع خود زیست نداشته باشد، نمی‌تواند به درک دقیق برسد.
نمونه‌های درخشان این امر را در شرح‌ها و تحقیقات عالمان برجسته معاصر می‌توان دید.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی انجمن، حمایت از پژوهش‌های اصیل، بازنشر آثار مغفول‌مانده و ارائه میراث فکری بزرگان با زبانی روان و قابل فهم برای نسل امروز است.
اگر آثار اندیشمندان بزرگی چون ابن‌سینا، سهروردی و دیگر مفاخر به‌درستی و با بیانی امروزین عرضه شود، جوانان ما بیش از پیش با این سرمایه عظیم فکری پیوند خواهند خورد.
وی در پایان تأکید کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمادگی دارد با همکاری نهادهایی چون بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا از پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پژوهش‌هایی که به معرفی و احیای میراث علمی و فرهنگی ایران می‌پردازد، حمایت کند و این مسیر را با جدیت ادامه دهد.
اهمیت پژوهش درباره معنویت
در ادامه انشاالله رحمتی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، به ایراد سخن پرداخت و گفت: بحثی در این مراسم با عنوان «پدیدارشناسی روح‌القدس» مطرح کردم، حاصل سال‌ها تأمل و پژوهش درباره پرسشی است که نه‌تنها برای اهل فلسفه، بلکه برای انسان معاصر نیز اهمیت دارد؛ پرسش از معنویت و نسبت آن با زندگی امروز؛ معنویت در روزگار ما به مفهومی پرکاربرد تبدیل شده و گاه حتی به‌عنوان جایگزین یا رقیب دین و سنت مطرح می‌شود، در حالی که باید دید تلقی حکمت اسلامی از معنویت چیست.
وی افزود: در گذشته، مسئله معنویت به این صورت مطرح نبود؛ اما انسان امروز از این ساحت جدا افتاده و در نتیجه، معنویت به یک نیاز آگاهانه تبدیل شده است.
آنچه مولانا با تمثیل «چراغ در شب طوفانی» بیان می‌کند، ناظر به همین وضعیت است؛ اینکه انسان باید نور درون خود را به نوری برتر پیوند بزند تا در برابر تندبادهای جهل و غفلت خاموش نشود.
رحمتی با اشاره به تحلیل‌های فلسفی معاصر ادامه داد: فیلسوفانی چون هایدگر به‌درستی از «تاریک‌شدن جهان» و فرسایش روح سخن گفته‌اند؛ جهانی که در آن، روح به هوش محاسبه‌گر، عقل ابزاری و در نهایت به امری سطحی و فرهنگی تقلیل یافته است.
در چنین وضعیتی، معنای وجودی انسان تهی می‌شود و نیهیلیسم گسترش می‌یابد.
وی تأکید کرد: در حکمت اسلامی، برخلاف این سیر نزولی، روح همواره به «روح‌القدس» یا همان عقل فعال پیوند دارد؛ امری قدسی، به شکل فراتاریخی و زنده، می‌تواند انسان را دوباره به ساحت معنا و حقیقت رهنمون سازد.
پژوهش در این میراث، راهی است برای بازیابی همین پیوند گمشده و پاسخ‌گویی به نیاز معنوی انسان امروز.
پژوهش؛ بازگشایی مفاهیم کهن با زبان امروز
سخنران پایانی این نشست تخصصی، عبدالرضا مظاهری استاد عرفان اسلامی و عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بود.
او طی سخنانی با اشاره به نسبت میان پژوهش و زیست فکری انسان معاصر گفت: امروز فضای مجازی پرسش‌ها و شبهات فراوانی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد؛ پرسش‌هایی که اگر با نگاه پژوهشی و عمیق به آن‌ها پاسخ داده نشود، به‌سادگی می‌تواند به سوء‌فهم‌های جدی در حوزه دین، تاریخ و اندیشه منجر شود.
پژوهش، دقیقاً در همین نقطه معنا پیدا می‌کند؛ یعنی بازگشایی مفاهیم کهن با زبان و منطق امروز.
وی افزود: در مواجهه با برخی روایات دینی، مانند ماجرای قربانی‌کردن حضرت اسماعیل (ع)، اگر نگاه سطحی حاکم باشد، پرسش‌های جدی ایجاد می‌شود، اما اندیشمندی چون ابن‌عربی با تبیین مراتب وجود، عالم خیال و قوانین هر ساحت، نشان می‌دهد که این روایات چگونه بیان رمزی و تمثیلی از حقیقت‌های عمیق انسانی‌اند.
به بیان او، قربانی‌کردن فرزند، نماد گذر انسان از خودخواهی و تسلیم کامل در مسیر سلوک است.
مظاهری با تأکید بر اهمیت تفکیک مراتب عقل و خیال و قلب ادامه داد: بخش قابل توجهی از خطاهای فکری معاصر، ناشی از نادیده‌گرفتن این مراتب است.
در عرفان اسلامی، نقد عقل به‌معنای نفی آن نیست، بلکه تعیین جایگاه درست عقل در کنار شهود، عشق و معرفت قلبی است.
عقل ابزار فهم است، اما اگر از ساحت بالاتر؛ یعنی معنا جدا شود، دچار محدودیت و خطا می‌شود.
وی تصریح کرد: پژوهش اصیل، نه تقلید کورکورانه از الگوهای فکری وارداتی است و نه انکار دستاوردهای عقلانی؛ بلکه تلاشی است برای پیوند دوباره انسان امروز با سنت‌های فکری عمیق و زنده‌ای که می‌توانند به پرسش‌های زمانه پاسخ دهند.
این مسئولیتی است که امروز بیش از هر زمان دیگری بر دوش پژوهشگران قرار دارد.
در پایان این مراسم نیز از چندتن از محققان و پژوهشگرانی که آثار آنان در سلسله انتشارات انجمن منتشر شده است تقدیر شد که عبارتند از: حسین کلباسی اشتری؛ مؤلف کتاب «اختر چرخ حکمت؛ دربیان احوال و آثار حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی»، میرهاشم محدث؛ مصحح کتاب «روضه سوم از خلد برین؛ در تاریخ بنی امیه و بنی عباس»، علی اصغر جعفری ولنی؛ مصحح کتاب «حدائق الحقائق؛ فی علم المنطق و الطبیعی و الإلهی» و محمد ابراهیم ذاکر؛ مترجم کتاب «شرح فصول البقراطیه اثر ابی صادق نیشابوری».


 
 

چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 23:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0