FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پورسیدآقایی: مهدویت نیازمند بازتعریف پژوهشی عمیق است


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 25 آذر 1404 - 19:29
قم – حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی با بیان اینکه حوزه مهدویت از غنی‌ترین عرصه‌های معرفتی اسلام است، گفت: با وجود گستره وسیع منابع روایی، تاریخی، کلامی و اعتقاد
مهدويت،حوزه،انتظار،روشن،علمي،پورسيدآقايي،پژوهشي،امام،قرار،ما ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی در آئین گرامیداشت روز پژوهش که شامگاه سه شنبه با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و نویسندگان در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار شد، اظهار کرد: در آغاز ورود به مباحث مهدویت، این تصور وجود داشت که این حوزه محدود است، اما به‌تدریج روشن شد که با منظومه‌ای گسترده از موضوعات بنیادین و راهبردی مواجه هستیم که نیازمند کار علمی جدی است.
وی با اشاره به دغدغه بزرگان حوزه نسبت به کم‌کاری در عرصه مهدویت افزود: این مسئله از سوی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام قرائتی نیز مورد تأکید قرار گرفت و همین نگاه، زمینه شکل‌گیری تشکیلات منسجم مهدوی و آغاز فعالیت‌های هدفمند پژوهشی را فراهم کرد.
رئیس پژوهشکده آینده روشن با بیان اینکه مرکز تخصصی مهدویت در شرایط محدود و بدون امکانات شکل گرفت، تصریح کرد: با اتکا به ظرفیت علمی حوزه و همراهی اساتید برجسته، مباحثی چون حدیث‌شناسی، منبع‌شناسی، مباحث اعتقادی و کلامی در دستور کار قرار گرفت و به‌تدریج این مرکز به سطح تخصصی آموزشی و پژوهشی رسید.
پورسیدآقایی با تأکید بر پیچیدگی تولید علم در حوزه مهدویت گفت: بررسی روایات مهدوی نیازمند دقت در سند، دلالت و تعارض روایات است و گاه برای برگزاری یک جلسه علمی، ده‌ها ساعت مطالعه صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده عمق و گستردگی این عرصه است.
وی با اشاره به روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» خاطرنشان کرد: مهدویت یک مسئله حاشیه‌ای نیست، بلکه محور هویت دینی جامعه اسلامی است و باید در کانون فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده آینده روشن همچنین نسبت به قرائت‌های انحرافی از مفهوم انتظار هشدار داد و گفت: جریان‌هایی که با قرائت‌های غیرانقلابی یا تحریف‌شده، انتظار را به انفعال تعبیر می‌کنند، ریشه در فقدان فهم عمیق دینی دارند و پژوهش صحیح می‌تواند مرز میان انتظار اصیل و انحرافی را روشن سازد.
وی با استناد به روایتی از امام موسی بن جعفر (ع) درباره مفهوم انتظار افزود: انتظار حقیقی دارای شاخصه‌های عملی و اجتماعی است و با مسئولیت‌پذیری، اقدام و ایستادگی در برابر جریان‌های سلطه‌گر همراه است.
پورسیدآقایی در پایان با بیان اینکه فعالیت علمی در حوزه مهدویت آثار و برکات مادی و معنوی به همراه دارد، گفت: خدمت به ساحت امام عصر (عج) موجب گشایش الهی، افزایش توفیق، برکت در زندگی و حتی طول عمر می‌شود و این مسیر، افتخاری ماندگار برای پژوهشگران این حوزه است.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 02:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0