FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


صنعت نوشت‌افزار بدون زنجیر توزیع گسترده نمی‌تواند پایدار باشد


 

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 آذر 1404 - 08:24
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: یکی از نکات کلیدی در توسعه صنعت نوشت‌افزار، توجه به شبکه توزیع است. اگر زنجیره توزیع گسترده و قوی نباشد، نمی‌تواند پایدار بماند.
محصولات،ايراني،داخلي،صنعت،حمايت،توليد،توجه،بازار،توليدكنندگا ...

مهدی کلانتری مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به چالش‌های این صنعت گفت: بعضی از اقلام مواد اولیه صادراتی دچار کاهش شده‌اند.
از طرف دیگر، بسیاری از موارد داخلی هم تحت تأثیر نوسانات اقتصادی و کاهش ارزش دلار قرار می‌گیرند.
این نوسان‌ها موجب شده حتی تولید داخلی نیز با مشکلاتی از جمله تحریم داخلی مواجه شود.
بی‌ثباتی بازار و تغییرات روزانه در قیمت‌ها وضعیت تولید را دچار اختلال کرده است.
به‌طوری‌که تولیدکنندگان هر روز با چالش‌های جدید مواجه هستند؛ مثلاً در طول یک سال ممکن است تنها چند ماه فروش بالا داشته باشند و سایر ماه‌ها از رونق اقتصادی محروم باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، گردش مالی در حوزه اقتصادی، اغلب کوتاه‌مدت بوده و برخی اقلام خاص مانند خودکار و مداد یا محصولات مشابه که مصرف بالایی دارند، بیشتر در یک بازه زمانی مشخص مورد تقاضا قرار می‌گیرند.
در شهریور، همواره بازار لوازم‌التحریر گرم‌تر است و این باعث فشار روی تولیدکنندگان این حوزه می‌شود.
کالاهایی که مصرف مستقیم مردمی دارند، مثل نوشت‌افزار، برای خانواده‌ها ضروری هستند و بار مالی سنگینی ایجاد می‌کنند.
برای مثال، خانواده‌های دارای دانش‌آموز مجبورند هزینه قابل‌توجهی برای خرید لوازم مدرسه بپردازند که ممکن است آن‌ها را از سایر هزینه‌های اختیاری مثل تفریح محروم کند.
مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: در همین حوزه، لازم است توجه بیشتری به توسعه صنعت لوازم‌التحریر شود.
این حوزه، صنعتی قدیمی است؛ اما با ظهور کارخانه‌های جدید، توانمندی‌های قابل توجهی در تولید محصولات باکیفیت و صادراتی ایجاد شده است.
با این حال، بخش بزرگی از تولید نوشت‌افزار همچنان در کارگاه‌های کوچک انجام می‌شود که اغلب تجهیزات قدیمی دارند و نوسازی نشده‌اند.
به همین دلیل این کارگاه‌ها با دشواری‌هایی مواجه‌اند و نمی‌توانند با تکنولوژی‌های پیشرفته رقابت کنند.
متأسفانه حمایت کافی از اقتصاد کارگاه‌های کوچک صورت نمی‌گیرد
وی یادآور شد: متأسفانه حمایت کافی از اقتصاد کارگاه‌های کوچک صورت نمی‌گیرد.
در حالی که کارخانه‌های بزرگ‌تر امکانات بهتری دارند و حتی در شرایط سخت اقتصادی توان بیشتری برای رقابت دارند، کارگاه‌های کوچک برای بقا نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری هستند.
این کارگاه‌ها اغلب نقش مهمی در اشتغال‌زایی و تامین نیاز بازار دارند.
از سوی دیگر، سیستم توزیع نیز بهبود پیدا نکرده و همچنان مشکلاتی در زنجیره عرضه این صنعت قابل مشاهده است.
کلانتری گفت: صنعت تولید لوازم‌التحریر با چالش‌های گوناگونی مواجه است که یکی از آن‌ها گردش مالی سالیانه و نوسانات فروش است.
مردم معمولاً در آغاز سال تحصیلی به خرید محصولات مختلف مانند لوازم‌التحریر می‌پردازند، اما پس از استقبال اولیه، این تقاضا به‌مرور کاهش می‌یابد.
امروزه بسیاری از این محصولات در فروشگاه‌های بزرگ، هایپرمارکت‌ها و مال‌ها عرضه می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که کتاب‌فروشی‌های کوچک نیز بخشی از این زنجیره توزیع بوده و نیازمند توجه و حمایت هستند.
وی افزود: یکی از نکات کلیدی در توسعه این صنعت، توجه به شبکه توزیع است.
اگر زنجیره توزیع گسترده و قوی نباشد، نمی‌تواند پایدار بماند.
حمایت از تولید داخلی و بهبود کیفیت محصولات ایرانی در این صنعت نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است تا محصولات محلی جایگزین واردات شوند.
خوشبختانه، طی چند سال اخیر، شاهد افزایش سهم محصولات ایرانی در بازار بوده‌ایم؛ مثلاً تولیدات داخلی در حوزه‌هایی مانند دفتر و خودکار به حدود ۶۰ درصد از سهم بازار رسیده است.
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: مشکل اصلی اینجاست که ما در زمینه محتوا، چه از نظر طراحی و چه از نظر شخصیت‌پردازی مرتبط با فرهنگ ایرانی، بسیار عقب‌افتاده‌تر هستیم.
برای مثال بسیاری از الگوها و شخصیت‌هایی که به بچه‌ها معرفی می‌شوند، بیشتر خارجی هستند تا داخلی.
این مسئله می‌تواند نقش مهمی در تربیت فکری و هویتی دانش‌آموزان ایفا کند.
لازم است شخصیت‌ها و طرح‌های بومی با توجه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی ما بیشتر تولید و ترویج شوند.
کشورهایی مانند عراق، افغانستان، روسیه و ترکیه بازارهای مستعدی برای محصولات ایرانی هستند
وی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات نیز قابلیت‌های زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود.
تولیدکنندگان کوچک برخی از اقلام می‌توانند با حمایت دولت و تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی، محصولات خود را صادر کنند.
کشورهایی مانند عراق، افغانستان، روسیه و ترکیه بازارهای مستعدی برای محصولات ایرانی هستند.
اما متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان کوچک به دلیل نبود فضای مناسب برای رقابت یا عدم حمایت ساختاری رها شده‌اند و توانایی حضور در بازارهای خارجی را ندارند.
درحالی‌که با سرمایه‌گذاری و حمایت درست می‌توان این فرصت‌ها را به خوبی به کار برد.
کلانتری گفت: مشکل دیگر مربوط به تصمیمات مدیریتی است.
حذف دفاتر تخصصی لوازم‌التحریر و ادغام آن‌ها با بخش‌های دیگری مثل لوازم خانگی، تأثیر منفی بر صنعت گذاشته است.
مسئولی که مدیریت کلی لوازم خانگی را بر عهده دارد، ممکن است تخصص کافی برای تصمیم‌گیری در حوزه لوازم‌التحریر نداشته باشد.
این امر باعث بی‌توجهی بیشتر به صنایع کوچکی چون تولید لوازم‌التحریر شده است.
وی افزود: حمایت از صنایع کوچک و تولیدکنندگان خانگی ضروری است، چراکه این بخش‌ها توانایی ایجاد شغل‌های پایدار و تأثیرگذاری اقتصادی بیشتری دارند.
تمرکز بر آموزش، فرهنگ‌سازی در مورد استفاده از تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری هدفمند بر روی محتواهای بومی، بازاریابی بین‌المللی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرات از جمله مواردی هستند که می‌توانند به رشد پایدار این صنعت کمک کنند.
تجدیدنظر جدی در سیاست‌گذاری‌های مربوطه نیز برای حل مشکلات ساختاری امری ضروری است.
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: کودکان از همان دوران مدرسه تا بزرگسالی همیشه در ارتباط با ابزارهای آموزشی هستند.
این موضوع شبیه به اهمیت وسایلی مانند عروسک یا اسباب‌بازی است که در دوران کودکی تأثیر زیادی بر رشد و تربیت دارند.
کشور ژاپن، با داشتن بهترین برندهای لوازم‌التحریر در سطح جهان، نشان داده که سیستم آموزشی قوی‌ای هم دارد.
این توجه به جزئیات، بیشتر به دلیل اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل هستند، نه صرفاً جنبه مالی محصولات آموزشی، چراکه هدف اصلی این است که دانش‌آموز وقتی به مدرسه می‌آید، یاد بگیرد و با تلاش مداوم، در آینده فردی موفق، پزشک، دانشمند یا متخصص برجسته‌ای شود.
اگر از این دیدگاه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم ما نیز در کشورمان پیشرفت خوبی داشته‌ایم.
ظرفیت فوق‌العاده‌ای داریم که بازار ملزومات آموزشی ایران را به طور کامل با تولیدات داخلی و طراحی‌های ایرانی تأمین کنیم.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 24 آذر 1404 - 23:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0