FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاه کودکان به حجاب


 

مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 15:06
محمد خسروی‌راد در کتاب «گلدان حنا» از مثال‌های رایج در جامعه برای پرداختن به اهمیت حجاب استفاده نکرده و داستان خود را خلاقانه‌تر پیش برده است.
حنا،داستان،گلدان،كتاب،بهشت،باغ،حجاب،مادرش،باد،مخاطب،مسئله،قر ...

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گلدان حنا» به قلم محمد خسروی‌راد، داستانی کودکانه دارد با محوریت حجاب و فواید آن.
البته گفته‌های داستان به همین صراحتی که بیان کردیم نیست و پیام در قالب ماجراهای کوچک به‌هم‌پیوسته‌ای قرار گرفته است.
حنا دختر کوچکی است که می‌خواهد گلدانش را به باغ بهشت ببرد و آن را در کنار گل‌های دیگر بگذارد تا باغ بهشت را زیباتر از همیشه کنند.
هر دختری قرار است گلدان خودش را به آنجا ببرد و در این کار زیبا سهیم باشد.
حنا آماده می‌شود.
او بسیار خوش‌حال است.
مادرش حنا را راهی می‌کند و دختر کوچک داستان با گلدانش به بیرون از خانه می‌رود.
او به مادرش و به خودش قول داده که خیلی مواظب گلش باشد تا سالم به باغ بهشت برسد؛ اما با وجود اینکه دست‌های کوچک حنا محکم گلدان را نگه داشته، باد تندی که شروع به وزیدن کرده است، کار حنا را خیلی سخت کرده.
او خیلی نگران است.
می‌ترسد گل و گلدان آسیب ببینند.
«مادرش گفته بود: این گل کوچک است و ساقه‌هایش نازک.
باید از آن مراقبت کرد تا آفتاب شدید و باد به آن آسیبی نزند.» حنا به فکر فرو رفت.
او چطور می‌تواند از گلدانش مراقب کند؟
او به مغازه عمواحمد رسید که پارچه‌فروش محله بود.
تصمیم گرفت به داخل مغازه برود و تا آرام‌گرفتن هوای بیرون در آنجا بماند؛ اما باد قصد کوتاه‌آمدن نداشت و به وزیدنش ادامه می‌داد.
حنا باید فکری می‌کرد.
نمی‌توانست ساعت‌ها معطل بماند.
او با کمک مشاهداتش، تجربه عمواحمد و فکر زیرکانه خود بالاخره به راه‌حلی رسید؛ راه‌حلی که گلدانش را سالم به باغ بهشت رساند و آن را بامزه‌تر، خلاقانه‌تر و زیباتر از گلدان‌های دیگر باغ بهشت نیز کرد.
کتاب «گلدان حنا» در قالب یک داستان کوتاه و کودکانه، مسئله حجاب را برای مخاطب خود باز می‌کند و اهمیت آن را در سطحی که از فهم و درک کودک فراتر نرود به او نشان می‌دهد.
محمد خسروی‌راد از مثال‌های رایج در جامعه برای پرداختن به اهمیت حجاب استفاده نکرده و داستان خود را خلاقانه‌تر پیش برده است.
به این دلیل مطالعه این کتاب برای کودکان امروز که ذهن جست‌وجوگر و پرسشگری دارند می‌تواند جالب و مؤثر باشد.
علاوه‌بر این، نویسنده در نگارش داستان خود از کلماتی استفاده نکرده است که برای کودکان ناآشنا و دور از ذهن باشد؛ بلکه با دایره لغات مخاطبان خود آشنا بوده و سعی کرده است مفهوم مهم و بزرگ خود را با بازی ماجراها، ساده و قابل فهم کند.
از دیگر نکات درخور توجه کتاب می‌توان به مهارت حل مسئله که در داستان گنجانده شده است، اشاره کرد.
کودک در مواجهه با مشکل ابتدا به ساده‌ترین راه که پناه‌بردن به یک مکان سرپوشیده و امن است، اکتفا می‌کند و سپس با پیچیده‌ترشدن مسئله، به راه‌حل‌های پیچیده فکر می‌کند.
او تصمیم می‌گیرد با توجه به ماهیت موقعیتی که در آن قرار گرفته و هدفی که دارد، راه‌حلی مناسب پیدا کند؛ راه‌حلی که مخاطب نیز با خواندنش به سادگی آن ایراد نگیرد و داستان کتاب را پیش‌پاافتاده نداند.
کتاب «گلدان حنا» را الهام زمانی تصویرگری کرده و انتشارات به‌نشر در 18 صفحه مصور رنگی و بهای 115 هزار تومان منتشر کرده است.
این اثر از نظر تصویرگری نیز نمره مثبتی دریافت می‌کند؛ چراکه تصاویر و جزئیات آن حس‌وحال و فضای ایرانی را به مخاطب منتقل می‌کند و به این ترتیب، متن و تصویر هم‌سو با هم در خدمت پیام داستان هستند.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 24 آذر 1404 - 01:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0