FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انقلاب دیجیتال، نقش زنان و نگاه رهبری؛ سه‌گانهٔ حکمرانی عصر جدید


 

مهر | سیاسی | پنجشنبه، 20 آذر 1404 - 16:12
رهبر انقلاب در بیان توصیه‌ای مهم در دیدار اخیرشان با بانوان، رسانه‌ها را از ترویج تفکر غلط سرمایه‌داری غرب درباره زن بر حذر داشتند.
زنان،حكمراني،زن،مجازي،فضاي،انقلاب،رهبر،سطح،قانون،حضور،فناورا ...

خبرگزاری مهر؛ یادداشت مهمان - اکرم باقریان: رهبر انقلاب در بیان توصیه‌ای مهم در دیدار اخیرشان با بانوان، رسانه‌ها را از ترویج تفکر غلط سرمایه‌داری غرب درباره زن بر حذر داشتند و افزودند: وقتی درباره حجاب و پوشش زنان و همکاری زن و مرد بحث می‌شود نباید رسانه داخل کشور، حرف غربی‌ها را تکرار و برجسته کند بلکه باید نگاه عمیق و کارسازِ اسلام در داخل و مجامع جهانی مطرح و بزرگ شود که این بهترین راه ترویج اسلام است و باعث گرایش بسیاری از مردم دنیا بخصوص زنان به آن خواهد شد.
تحولات فناورانه دهه اخیر، الگوهای تازه‌ای از حکمرانی پدید آورده که دیگر در انحصار دولت‌ها و رسانه‌های رسمی نیست.
فضای مجازی امروز زیست‌جهان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بشر است و حکمرانی را از مدل نظارت سنتی به تنظیم‌گری چندلایه و پلتفرمی ارتقا داده است.
در چنین زیست‌بومی، جایگاه زنان در حکمرانی دیجیتال، شاخص عدالت و مشروعیت است.
در سطح بین‌الملل، نهادهایی چون UN Women، UNESCO و OECD بر مشارکت سیاستی زنان و مقابله با خشونت فناورانه تأکید دارند.
در منظومه‌ی رهبر انقلاب نیز فضای مجازی «ساحتی واقعی و تمدن‌ساز» دانسته می‌شود و زن مسلمان ایرانی بازیگر هدایت روایت و قانون‌مندی است.
ایشان در دیدار اخیرشان (۲۲ آذرماه ۱۴۰۴) با بانوان، تأکید کردند: «عدالت در رفتار اجتماعی و خانوادگی» نخستین حق زنان است و «حفظ امنیت، حرمت و کرامت» نیز از حقوق اصلی آنان است؛ برخلاف نظام سرمایه‌داری غرب که کرامت زن را لگدمال می‌کند.
اسلام بر رعایت کامل احترام زن تأکید دارد.
یادداشت حاضر با تکیه بر این دو بُعد، سطح جهانی حکمرانی دیجیتال و منشور راهبردی رهبر انقلاب در حکمرانی فضای مجازی، می‌کوشد هندسه‌ی لایه‌های حکمرانی در فضای مجازی را بازخوانی کند و نشان دهد که چگونه حضور معنادار زنان می‌تواند حلقه‌ی اتصال بین عدالت جنسیتی دیجیتال و حکمرانی قانون‌مند باشد.
بررسی حاضر در چهار محور اصلی دنبال می‌شود:
۱.
رویکردهای حکمرانی
سه رویکرد جهانی شامل مدل دولت‌محور، مدل چندذی‌نفعی و مدل حقوق‌محور است که در الگوی سوم، زنان کنشگر shaping‑policy محسوب می‌شوند.
در اندیشه‌ی رهبر انقلاب نیز زن باید «عنصر مؤثر تنظیم‌گری و نظارت» باشد.
ایشان تصریح دارند: «حکمرانی قانون‌مند باید بر اساس قانون، و در صورت نبود قانون، مبتکر قانون جدید باشد.» نتیجه آنکه الگوی مطلوب، حکمرانی مشارکتی و عدالت‌محور با حضور فعال زنان است.
۲.
جریان‌شناسی
در جهان سه مرحله طی شده: حفاظت (۲۰۰۰–۲۰۱۰)، مشارکت (۲۰۱۵–۲۰۲۲) و هم‌زیستی سیاستی زنان (۲۰۲۳ به بعد).
در ایران نیز طبق بیانات رهبری، سه دوره شکل گرفته: دوره‌ی «ول بودن» فضای مجازی، دوره‌ی تنظیم‌گری با تأسیس شورای عالی فضای مجازی، و دوره‌ی مشارکت اجتماعی زنان که رهبر انقلاب فرمودند: «شما باید حقیقت را از دروغ تشخیص دهید و هدایت کنید.» مرحله کنونی، دوره‌ی بازنمایی و اقتدار نرم ایرانی است که زن مسلمان ایرانی یکی از اضلاع آن است.
۳.
حکمرانی روایت‌ها
روایت ابزار قدرت نرم است؛ زنان هم سوژه و هم کنشگر روایت‌اند.
رهبر انقلاب فضای مجازی را میدانی می‌دانند که «چند برابر از زندگی حقیقی بزرگ‌تر شده و محل تنفس فکری جامعه است».
ایشان در دیدار اخیرشان با بانوان، پیشرفت علمی، ورزشی، فکری و جهادی زنان و «بی‌سابقه بودن» این رشد را یادآور شدند.
بر اساس بیانات ایشان، حضور زنان در سه سطح ضروری است: تولید روایت اصیل، انتقال آن به جامعه و پالایش روایت در نظام آموزشی.
نمونه‌های میدانی این روایت‌گری عبارتند از: روایت «زن مرهم» در زلزله کرمانشاه، «روایتگران داوطلبانه» در سیل ۹۸، پویش زن پشت ماسک در کرونا، و تلاش زنان تبیینی در ۱۴۰۱ برای بازنمایی «زن ناظر و روشنگر».
در غیربحران نیز کارزارهایی چون دختر ایرانی دانش می‌سازد و آثار فیلم‌سازان زن، هویت زن روایت‌گر در تمدن نوین اسلامی را تقویت کرده‌اند.
۴.
حکمرانی محتوا
بر پایه گزارش UN Women (2025) درباره‌ی خشونت فناورانه، زنان هدف اصلی حملات نفرت‌محور آنلاین‌اند و نظام‌های گزارش و پاسخ پلتفرم‌ها در برابر این خشونت‌های فناورانه ناکافی و غیرشفاف هستند.
رهبر انقلاب تأکید می‌کنند که حکمرانی در فضای مجازی بدون قانون، ناقص و منقطع است و باید «زمام کار را با قانون به دست گرفت.» این محور، به‌ویژه برای موضوع محافظت از کرامت و امنیت زنان در بستر محتواهای دیجیتال اهمیت مضاعف دارد.
ایشان در بیان توصیه‌ای مهم در دیدار اخیرشان با بانوان، رسانه‌ها را از ترویج تفکر غلط سرمایه‌داری غرب درباره زن بر حذر داشتند و افزودند: وقتی درباره حجاب و پوشش زنان و همکاری زن و مرد بحث می‌شود نباید رسانه داخل کشور، حرف غربی‌ها را تکرار و برجسته کند بلکه باید نگاه عمیق و کارسازِ اسلام در داخل و مجامع جهانی مطرح و بزرگ شود که این بهترین راه ترویج اسلام است و باعث گرایش بسیاری از مردم دنیا بخصوص زنان به آن خواهد شد.
مطابق با بیانات ایشان درباره‌ی تقنین و تنظیم‌گری، تصویب قوانین شفاف برای حمایت از زنان در برابر خشونت فناورانه یکی از محورهای اصلی حکمرانی می‌تواند باشد.
باتوجه به آنچه که بیان شد، منظومه‌ی حکمرانی فضای مجازی در بیانات رهبر انقلاب، بُعدی عمیق از «حکمرانی عدالت‌محور» را ترسیم می‌کند که حضور زنان، لازمه‌ی تحقق آن است.
این حضور، از سه بُعد معنا دارد:
۱.
درک واقعیت فضای مجازی به مثابه میدان زیست و ایمان اجتماعی؛
۲.
کنشگری در جریان تصمیم‌سازی و قانون‌گذاری با رویکرد عدالت؛
۳.
تولید روایت‌های تمدنی و ناظر بر کرامت انسانی در فضای مجازی.
بدین‌ترتیب، هم‌پوشانی «نگاه انقلاب اسلامی» با «معیارهای حکمرانی جهانی با عدسی جنسیتی» تصویری از حکمرانی دیجیتال قانون‌مند و کرامت‌محور را شکل می‌دهد؛ نقش زنان در حکمرانی فضای مجازی باید از سطح حمایت به سطح مشارکت و از سطح مخاطب به سطح تصمیم‌ساز ارتقا یابد.
حضور آنان شاخص کارآمدی و مشروعیت حکمرانی قانون‌مند است.
حکمرانی‌ای که در آن زن، نه مفعول محتوا، بلکه فاعل معنا و قانون است.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 21 آذر 1404 - 00:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0