FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اسباب‌بازی‌های سنتی براساس حرکت و تعامل ساخته می‌شود


 

مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 13 آذر 1404 - 08:58
یک پژوهشگر گفت:اغلب اسباب‌بازی‌های امروزی بر پایه باتری یا انرژی‌های دیگر طراحی شده‌اند و کودک را تنها به تماشا محدود می‌کنند. اما اسباب‌بازی‌های سنتی ایران براساس حرکت و تعامل ساخته می‌شود.
كودكان،ايراني،قديمي،بازي،ايران،موزه،پرورش،مدارس،كودك،آموزش،ف ...

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ شاهین‌زاده احیاکننده، پژوهشگر و سازنده اسباب‌بازی‌های قدیمی ایرانی بیش از ۴۰۰ اسباب بازی ایرانی متعلق به دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی را احیا و بازسازی کرده است.
اسباب‌بازی‌هایی که به‌عنوان بخشی از فرهنگ و میراث فرهنگی ایران قابلیت نمایش در یک موزه تخصصی اسباب بازی‌های دستساز ایرانی را دارند.
شاهین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: تنها موزه اسباب‌بازی‌های دست‌ساز ایرانی را راه‌اندازی کرده‌ام و همچنین تنها مربی مرد در مهدکودک‌های ایران هستم.
همچنان به کار بازی کردن، همراه با خلاقیت و داستان‌سرایی ادامه می‌دهم، اما شرایط موزه من اصلاً ایدئال نیست.
اینجا، اصطلاحاً موزه روی هواست.
به زبان جنوبی ما این یعنی موزه در شرایطی قرار دارد که تحت حمایت هیچ ارگان دولتی نیست.
با این حال، در یک آپارتمان صد متری که خانه زندگی من محسوب می‌شود، این موزه کوچک را مدیریت می‌کنم.
وی ادامه داد: کار من جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها نبوده، بلکه پژوهش، تحقیق و احیای آنها است.
سال‌ها در روستاها و شهرهای ایران گشته‌ام.
برای مثال، ۱۵ یا ۲۰ سال پیش ممکن بود در یک روستا از یک پیرمرد یا پیرزن بپرسم که اسباب‌بازی‌های دوران کودکی‌شان چه بوده است.
گاهی آنها چیزی برای نشان دادن نداشتند و فقط توضیح می‌دادند که چه وسیله‌ای با مواد موجود در منطقه‌شان ساخته می‌شده است، مثلاً نی.
من بر اساس صحبت‌های‌شان و طرح‌هایی که می‌کشیدم، شکل اسباب‌بازی را بازسازی می‌کردم.
این پژوهشگر گفت: جدا از این تحقیق‌های میدانی، از فیلم‌ها، روزنامه‌ها و کتاب‌های قدیمی ایرانی هم به عنوان منابع استفاده کرده‌ام.
حتی بخشی از اطلاعاتم مربوط به دوران کودکی خودم است؛ به هر حال من متولد ۷۲ سال پیش هستم و بازی و اسباب‌بازی همیشه بخشی از زندگی روزمره‌ام بوده است.تا امروز نمی‌توانم دقیقاً بگویم چند اسباب‌بازی ساخته‌ام، اما شناسنامه بسیاری از آنها مشخص شده است.
اهمیت اسباب‌بازی‌های دست‌ساز قدیمی ایرانی بسیار بیشتر از محصولات صنعتی امروزی است
وی یادآور شد: به نظر من اهمیت اسباب‌بازی‌های دست‌ساز قدیمی ایرانی بسیار بیشتر از محصولات صنعتی امروزی است.
این نوع اسباب‌بازی‌ها می‌توانند مهارت‌های مختلف کودک را تقویت کنند، چیزی که امروزه کمتر اتفاق می‌افتد.
خیلی از اسباب‌بازی‌های جدید بیشتر کودکان را تنبل و وابسته کرده‌اند، اما با پژوهش‌هایم دیده‌ام که ساخت و بازی با اسباب‌بازی‌های ساده و خلاقانه، تأثیری عمیق بر رشد ذهنی و اجتماعی کودکان دارد.
شاهین زاده گفت: من در کلاس‌های خود، از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا ششم دبیرستان کار می‌کنم.
این طیف سنی، پر از انرژی و تنوع است.
گاهی برای ایجاد جذابیت در درس‌ها، شوخی‌هایی می‌کنم که جنبه‌های خلاقیت و سرگرمی داشته باشد.
وی یادآور شد: وضعیت صنعت اسباب‌بازی در ایران جای تأمل دارد.
ما با یک «مافیای اسباب‌بازی» مواجه هستیم که بسیاری از جنبه‌های فرهنگی و تربیتی کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
این مسئله به مراتب فراتر از یک معضل ساده اقتصادی یا صنعتی است و تأثیری گسترده بر نظام آموزش و پرورش و تربیت کودکان دارد.
سازنده اسباب بازی‌های قدیمی ایرانی گفت: با بررسی اعداد و ارقام مربوط به واردات و تولید اسباب‌بازی، متوجه می‌شویم که این حوزه تا چه حد حساس و تأثیرگذار است.
اما متأسفانه سازمان‌های مرتبط با این موضوع، عملکرد ضعیفی داشته‌اند.
به‌عنوان مثال، نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران، که زمانی نقشی کلیدی در فرهنگ‌سازی ایفا می‌کرد، دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد.
تفاوت امروز با گذشته بسیار چشمگیر است.
وی افزود: برای حل این معضلات، شناخت دقیق کودک و نیازهای او بسیار لازم است.
باید نظام آموزشی و تربیتی‌ داشته باشیم که ویژگی‌های کودکان را بشناسد و از منظرهای مختلف روان‌شناسی، فرهنگی و اجتماعی آن‌ها را بررسی کند.
این امر مستلزم همکاری نهادهای مختلفی مثل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بسیاری بخش‌های مرتبط دیگر است.اگر همین حالا لیستی از سازمان‌های مسئول در حوزه کودکان تهیه کنیم، تعداد زیادی اسم خواهید دید.
اما سؤال مهم این است که چند درصد از این سازمان‌ها عملکردی متناسب با وظایف خود دارند؟
مشکل اصلی فقدان انسجام و جدیت در این حوزه‌هاست که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
معلمان هیچ آموزشی در زمینه استفاده اصولی از بازی و اسباب‌بازی ندیده بودند
شاهین‌زاده گفت: سال‌ها پیش وزیر وقت آموزش و پرورش دستوری صادر کرد که مربیان و معلمان موظف شدند از آغاز دوره ابتدایی، بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها را به‌صورت عملی وارد آموزش کنند.
این تصمیم بسیار جذاب به‌نظر می‌رسید و در همان زمان من نیز از آن خوشم آمد.
اما سوالی که همیشه ذهنم را مشغول می‌کرد، این بود که آیا معلمان یا مربیان تخصص لازم برای اجرای این برنامه‌ها را داشتند؟
مسئله اصلی اینجا بود که معلمان هیچ آموزشی در زمینه استفاده اصولی از بازی و اسباب‌بازی ندیده بودند.
این طرح در مدتی محدود، زمانی که وزیر مربوطه بر سر کار بود، کمی جدی گرفته شد ولی پس از تغییرات مدیریتی و گذشت چند سال، کم‌کم به فراموشی سپرده شد.
البته برخی مدارس تلاش کردند این ایده را زنده نگه دارند.
مثلاً در یک تجربه، آموزش و پرورش سی‌دی‌هایی تهیه کرده بود که شامل بازی‌های پیشنهادی بودند و به مدارس ارائه می‌شد.
مسئولان از مدارس می‌خواستند این بازی‌ها را اجرا کنند و حتی مسابقاتی ترتیب داده می‌شد که مدارس برتر جوایزی دریافت می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: در یکی از این مدارس، از من خواسته شد بازی‌های پیشنهادی موجود در آن سی‌دی‌ها را اجرا کنم.
ابتدا سی‌دی‌ها را بررسی کردم و متوجه شدم محتوای آن از نظر آموزشی مناسب نیست.
دلایل خود را توضیح دادم؛ اینکه بیشتر بازی‌ها دارای فضای رقابتی ناسالمی بودند، تمرکز بر اولویت‌بندی و برنده و بازنده داشتند و تأثیرات منفی بر روحیه کودکان ممکن بود برجای بگذارند.
پیشنهاد دادم که به‌جای این شیوه، از بازی‌های قدیمی ایرانی استفاده کنیم، چون این نوع بازی‌ها نه تنها شادی‌آفرین هستند بلکه به تعادل و تمرکز کودکان کمک می‌کنند.
مدرسه پذیرفت و ما مجموعه‌ای از بازی‌های سنتی ایرانی مانند بازی‌های میدانی در حیاط مدرسه اجرا کردیم.
این فعالیت‌ها ضبط شد و به مسابقات ارسال شد که خوشبختانه همان مدرسه توانست جایگاه اول را کسب کند.
این تجربه نشان داد که استفاده از میراث فرهنگی و بازی‌های ساده و آشنا چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد.
امروزه بسیاری از کودکان فرصت مناسبی برای بازی‌کردن ندارند
این پژوهشگر گفت: برای نمونه، یکی از بازی‌های قدیمی ایرانی، «گردو شکستن» است که گروهی از کودکان در آن شرکت کرده و علاوه بر سرگرمی، مهارت‌های تعادلی و تمرکزی خود را تقویت می‌کنند.
چنین بازی‌هایی شادی‌آفرین هستند و نیازمند رقابت ناسالم نیستند.
متأسفانه امروزه بسیاری از کودکان فرصت مناسبی برای بازی‌کردن ندارند و حتی دوران کودکی خود را به‌گونه‌ای طبیعی سپری نمی‌کنند.
بازی کردن نه فقط برای سرگرمی، بلکه برای رشد روانی و اجتماعی کودک بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: ما در ایران مجموعه وسیعی از بازی‌های قدیمی و محلی داریم که از گذشته تا امروز برای کودکان و خانواده‌ها مفید بوده‌اند.
این بازی‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ بازی‌هایی با ابزار و بدون ابزار.
بازی‌هایی همچون هفت‌سنگ یا وسطی که به ابزارهایی مثل توپ نیاز دارند، نمونه‌هایی از این دست هستند.
من طی تحقیقات گسترده خود بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ بازی سنتی ایرانی را شناسایی و احیا کرده‌ام.
این بازی‌ها حتی در برخی استان‌های کشور به صورت عملی اجرا شده‌اند.
علاوه بر بازی‌ها، اسباب‌بازی‌هایی که طراحی کرده‌ام یا از گذشته مانده‌اند، ویژگی‌های خاصی دارند.
مواد اولیه آن‌ها کاملاً طبیعی بوده به طوری که هیچ‌گونه پلاستیکی در ساخت آن‌ها استفاده نشده است.
این موضوع نه‌تنها تأثیر منفی بر محیط زیست ندارد، بلکه فرهنگ‌سازی مناسبی برای تولید محصولات پایدار نیز است.
مهم‌تر از همه، این اسباب‌بازی‌ها غیرجنسیتی طراحی شده‌اند تا فرقی میان کودکان دختر و پسر وجود نداشته باشد.
چنین محصولاتی برخلاف اسباب‌بازی‌های معمول مانند شمشیر یا شخصیت‌های وارداتی خیالی، پیام صلح و دوستی را منتقل می‌کنند.
سازنده اسباب بازی‌های قدیمی ایرانی گفت: یکی دیگر از شاخصه‌های مهم‌ اسباب‌بازی‌هایی که طراحی یا پژوهش کرده‌ام، نیروی محرکه آن‌هاست.
اغلب اسباب‌بازی‌های امروزی بر پایه باتری یا انرژی‌های دیگر طراحی شده‌اند و کودک را تنها به تماشا محدود می‌کنند.
اما اسباب‌بازی‌های سنتی ایران براساس حرکت و تعامل ساخته شده‌اند؛ برای مثال، وسایلی همچون فرفره یا عروسک‌هایی با جزئیات نمایشی که کودک با دست خود آن‌ها را به حرکت درمی‌آورد.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 14 آذر 1404 - 20:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0