FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تربیت کنترل‌محور «کرامت» نمی‌آورد؛ تکیه صرف بر نصیحت، نتیجه عکس دارد


 

مهر | دین و اندیشه، اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 09 آذر 1404 - 06:00
نوجوان امروز در دنیایی متفاوت از نسل‌ پیشین زندگی می‌کند، دسترسی به اطلاعات و الگوی رفتاری بسیار گسترده است، در این فضا، اگر خانواده و مدرسه صرفا بر نصیحت یا دستور تکیه کند نتیجه عکس می‌دهد.
نوجوان،كرامت،احترام،تربيت،نوجوانان،محبت،قرآن،اصل،خانواده،اسل ...

خبرگزاری مهر - گروه دین، حوزه و اندیشه؛ نوجوانان در جهان امروز، با پدیده‌های مختلفی رو به رو هستند و با توجه به اینکه نوجوانی آغاز یک مسیر طولانی در زندگی انسان‌ها است، ضرورت دارد که هدایت درست و منطقی و البته علمی در قبال آن‌ها اجرایی شود.
در حقیقت، اگر نوجوانِ امروز هدایت و راهنمایی درست نگیرد، امکان اینکه در جهان دیجیتال گم شود و با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو گردد، بسیار زیاد است.
در این میان، یکی از موضوعاتی که در جهان امروز بسیار مهم است این مسئله می‌باشد که نوجوان در خانواده و جامعه، کرامت و احترام لازم را ببیند و در کنار افراد و نهادهایی که دلسوز وی هستند، آینده خود را ترسیم کند.
از این رو، واکاوی راه‌های کرامت بخشی به نوجوانان با تکیه بر منابع اسلامی، یکی از الزامات کنونی در حوزه تربیت کودکان و نوجوانان است.
در این چهارچوب، در گفتگو با هادی زینی ملک‌آباد، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه معارف دینی، به واکاوی ابعاد مختلف مساله مذکور پرداخته‌ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:
منظور از «کرامت‌بخشی به نوجوان» در ادبیات دینی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟
کرامت در نگاه اسلامی، اساس تربیت انسان است.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» (اسراء: ۷۰).
یعنی همه انسان‌ها ذاتاً دارای کرامت‌اند، چون مخلوق خداوند هستند و در وجودشان استعداد رشد و قرب الهی نهفته است.
وقتی از کرامت‌بخشی به نوجوان سخن می‌گوئیم، در واقع به معنای شناخت، حفظ و تقویت شأن انسانی او است.
نوجوان در دوره‌ای از زندگی است که میان کودکی و بزرگسالی در حال گذر است.
هم نیاز به حمایت و هم میل به استقلال دارد.
اگر در این مرحله با بی‌احترامی، تحقیر یا نادیده‌گرفتن مواجه شود، احساس ارزشمندی‌اش آسیب می‌بیند.
در منابع اسلامی، پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) همواره نوجوانان را با احترام و محبت مورد خطاب قرار می‌دادند.
همین رفتار، یکی از رازهای موفقیت تربیتی آنان بود.
چه اصولی از قرآن و سیره اهل‌بیت (ع) برای کرامت‌بخشی به نوجوانان می‌توان استخراج کرد؟
اصول متعددی در منابع اسلامی وجود دارد، اما می‌توان ۵ اصل محوری را بیان کرد:
اول، اصل احترام به شخصیت انسانی.
در روایت است که پیامبر اکرم (ص) در جمع اصحاب، به نوجوانان اجازه اظهار نظر می‌دادند و گاهی حتی نظر آنان را می‌پذیرفتند.
این یعنی احترام به عقل و رأی نوجوان.
در خانواده نیز باید به نوجوان فرصت تصمیم‌گیری و مشارکت داد، نه اینکه او را کودک فرض کرد.
دوم، اصل محبت و رأفت.
در سیره پیامبر و امام علی (ع) محبت زیربنای تربیت است.
امام صادق (ع) فرمودند: «فرزندت را دوست بدار تا او نیز تو را دوست بدارد.» نوجوان وقتی احساس عشق و امنیت کند، حرف‌شنو و مسئولیت‌پذیر می‌شود.
سوم، اصل تکریم در گفتار.
قرآن در آیه‌ی ۲۳ سوره‌ی اسرا به ما می‌آموزد حتی با والدین سالخورده با کلمات کریمانه سخن بگوییم.
طبیعتاً در تربیت نوجوان نیز باید از کلام نرم، محترمانه و غیر تحقیرآمیز استفاده کرد.
لحن خشن، زمینه‌ی طغیان و بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند.
چهارم، اصل استقلال تدریجی.
اسلام به نوجوان به‌عنوان فردی در حال بلوغ فکری می‌نگرد.
باید به او اجازه داد تا در محدوده‌های مشخص، مسئولیت بپذیرد.
حضرت علی (ع) در نامه‌ای به فرزندش امام حسن (ع) او را «فرزند دلبند و نور چشم» خطاب می‌کند اما در ادامه با زبانی خردمندانه توصیه‌های عمیق زندگی به او می‌آموزد.
یعنی محبت همراه با واگذاری مسئولیت مورد تاکید است.
پنجم، اصل گفتگو و اقناع.
قرآن بارها از روش «جدال احسن» سخن گفته است.
یعنی گفتگو با منطق، ادب و احترام.
در تربیت نوجوان نیز، گفتگوی صمیمانه و منطقی جایگزین مؤثر تذکر و اجبار است.
در جامعه امروز که نوجوانان با فضای مجازی و فرهنگ جهانی روبه‌رو هستند، چگونه می‌توان این اصول را عملی کرد؟
ما باید بپذیریم که نوجوان امروز در دنیایی متفاوت از نسل‌های پیشین زندگی می‌کند.
دسترسی او به اطلاعات و الگوهای رفتاری بسیار گسترده است.
در چنین فضایی، اگر خانواده یا مدرسه صرفاً بر نصیحت یا دستور تکیه کند، نتیجه‌ای معکوس خواهد گرفت.
کرامت‌بخشی به نوجوان در دنیای امروز به معنای احترام به آگاهی و حق انتخاب اوست.
یعنی مربی یا والدین به‌جای تحمیل، با نوجوان گفتگو کنند و ارزش‌های اسلامی را برایش قابل‌فهم و جذاب سازند.
در فضای مجازی نیز باید الگوهای دینی را با زبانی تازه ارائه کرد.
محتوای تصویری، داستانی و تعاملی در این زمینه بسیار مؤثر است.
به نظر شما، ریشه‌های بی‌توجهی به کرامت نوجوان در برخی محیط‌های تربیتی چیست؟
یکی از دلایل اصلی، فقدان آموزش مهارت ارتباطی برای والدین و مربیان است.
بسیاری از پدر و مادرها نیت خیر دارند، اما نمی‌دانند چگونه باید با نوجوان برخورد کنند.
گاهی محبت را با سهل‌انگاری یا کنترل را با خشونت اشتباه می‌گیرند.
از سوی دیگر، بخشی از نظام آموزشی ما هنوز بر پایه‌ی نظم خشک و سلسله‌مراتبی استوار است.
یعنی معلم می‌گوید و دانش‌آموز باید بپذیرد.
در حالی‌که در تربیت اسلامی، احترام متقابل و محبت پایه آموزش است.
پیامبر (ص) می‌فرمایند: «من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم.» یعنی حتی تعلیم علم و دین نیز باید در چارچوب اخلاق و کرامت انسانی انجام شود.
خانواده‌ها چگونه می‌توانند حس کرامت و ارزشمندی را در فرزندان نوجوان خود تقویت کنند؟
چهار گام عملی را می‌توان پیشنهاد کرد: نخست، شنیدن بدون قضاوت.
بگذارید نوجوان بدون ترس حرف بزند.
وقتی احساس کند قضاوت نمی‌شود، راحت‌تر درد دل می‌کند.
قرآن می‌فرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِی الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر: ۱۸).
گوش دادن مقدمه هدایت است.
دیگر بیان احترام‌آمیز تفاوت نظر یعنی اگر با رفتار یا عقیده نوجوان مخالف هستیم، نباید او را تخریب کنیم.
می‌توان گفت: «من نگاهت را می‌فهمم، اما تجربه‌ام چیز دیگری می‌گوید.» این جمله، احترام را حفظ می‌کند و گفتگو را ادامه‌دار می‌سازد.
سومین گام مسئولیت دادن در خانواده است.
وقتی نوجوان حس کند نقش مؤثری در خانواده دارد (مثلاً مسئول خرید، برنامه‌ریزی یا کمک به برادر کوچک‌تر) احساس ارزشمندی‌اش بالا می‌رود.
چهارمین گام قدردانی از تلاش نه فقط نتیجه است.
در روایات داریم که خداوند نیت نیک را پاداش می‌دهد حتی اگر به نتیجه نرسد.
این آموزه را می‌توان در خانواده نیز اجرا کرد: تشویق به تلاش، نه صرفاً موفقیت.
برخی والدین نگران‌اند که احترام بیش از حد به نوجوان باعث لجبازی یا بی‌انضباطی شود.
آیا این نگرانی درست است؟
اگر کرامت را با تساهل اشتباه بگیریم، بله، چنین خطری هست.
اما کرامت با بی‌قیدی تفاوت دارد.
کرامت یعنی احترام همراه با مرز.
نوجوان باید بداند که عزیز و محترم است، اما در چهارچوبی مشخص زندگی می‌کند.
در اسلام، محبت و قاطعیت در کنار هم معنا دارند.
امام علی (ع) می‌فرمایند: "بنده دیگری مباش، زیرا خدا تو را آزاد آفریده است." آزادی و مسئولیت دو روی یک سکه‌اند.
پس والدین و مربیان باید با گفتگوی محترمانه و تعیین حدود روشن، به نوجوان بیاموزند که احترام متقابل است، نه یک‌طرفه.
نقش نهادهای اجتماعی و رسانه‌ها در کرامت‌بخشی به نوجوانان چیست؟
رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند.
وقتی نوجوان در رسانه‌ها تحقیر می‌شود یا تصویر او صرفاً با نافرمانی و بی‌مسئولیتی گره می‌خورد، حس کرامتش آسیب می‌بیند.
برعکس، اگر رسانه‌ها موفقیت، خلاقیت و معنویت نوجوانان را برجسته کنند، نوجوان درمی‌یابد که در جامعه ارزش دارد.
در قرآن آمده: «فَذَکِّرْ إِنَّ الذِّکْرَی تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» (ذاریات: ۵۵) یادآوری خیر و نیکی، انسان را رشد می‌دهد.
رسانه‌ها باید یادآور کرامت باشند نه تضعیف‌کننده آن.
در حوزه آموزش دینی، چگونه می‌توان مفهوم کرامت را به زبان نسل نوجوان بیان کرد؟
باید از روش‌های غیرمستقیم استفاده کرد؛ یعنی به‌جای گفتن “خودت را تحقیر نکن”، با داستان، فیلم کوتاه، شعر یا تجربه جمعی نشان داد که انسان نزد خدا عزیز است.
برای مثال، ماجرای نوجوانانی مانند قاسم بن‌الحسن (ع) یا حضرت علی‌اکبر (ع) بهترین نمونه‌های کرامت جوان در منابع دینی هستند؛ جوانانی که هم با ادب و هم با عزت در مسیر حق ایستادند.
وقتی نوجوان این داستان‌ها را بشنود و حس کند که دین به او احترام می‌گذارد، ایمانش عمیق‌تر می‌شود.
اگر بخواهیم خلاصه کنیم، مهم‌ترین تفاوت تربیت کرامت‌محور با تربیت دستوری چیست؟
در تربیت دستوری، محور «کنترل» است.
یعنی مربی می‌گوید چه باید کرد و چه نباید کرد.
اما در تربیت کرامت‌محور، محور «رشد درونی» است.
هدف آن است که نوجوان خودش احساس کند انسان ارزشمندی است و بنابراین تصمیم بگیرد درست رفتار کند.
در واقع، تربیت دستوری اطاعت می‌آورد، اما تربیت کرامت‌محور تعهد و مسئولیت‌پذیری ایجاد می‌کند و این دقیقاً همان چیزی است که جامعه امروز به آن نیاز دارد.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 09 آذر 1404 - 22:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0