FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترویج کتاب‌خوانی با ایجاد بسترهای ارتباطی خاص در فضای مجازی


 

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 08 آذر 1404 - 13:46
یک روزنامه‌نگار گفت: فراهم‌سازی بسترهای ارتباطی خاصی در فضای مجازی که نوجوانان در آن‌ها حضور پررنگی داشته باشند، از شروط اصلی برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در میان نوجوان‌هاست.
نوجوانان،كتاب،حضور،مجازي،ترويج،سني،نيازهاي،معرفي،شرايط،زندگي ...

علی‌الله سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اصول کلیدی معرفی مناسب و جذاب کتاب به نوجوانان گفت: نوجوانان در این مرحله سنی حساس، نیازهای مختلفی را هم‌زمان دنبال می‌کنند که یکی از آن‌ها، مطالعه و کتاب‌خوانی است و برای رسیدن به این هدف، از راهکارهای متعددی بهره می‌برند؛ هم خودشان با توجه به شرایط دسترسی و مهارتی که در این زمینه دارند، برای انتخاب کتاب‌های مورد علاقه و نیاز خود اقدام می‌کنند و هم از افرادی که در این زمینه تجربه و فعالیت‌ دارند کمک می‌گیرند.
بنابراین، در بخش معرفی کتاب برای نوجوانان، افرادی موفق هستند که شناخت لازم و کافی از روحیه، نیاز و موقعیت نوجوانان داشته باشند.
او افزود: این شناخت از طرق مختلف به دست می‌آید که لازمه آن، نزدیک‌بودن به دنیای نوجوانان است که هم‌پای نیازها و علایق آن‌ها بشود به این گروه سنی پرهیجان کتاب معرفی کرد.
از اصول کلیدی و شاخص در این زمینه، می‌توان به حضور اثرگذار در محیط‌های زندگی واقعی و مجازی نوجوانان اشاره کرد که در آن‌ها این گروه سنی حضور پررنگ و مستمر دارند.
از محیط‌های واقعی مثل خانه و مدرسه و مراکز فرهنگی و اجتماعی و تفریحی گرفته تا دنیای مجازی مانند صفحات شخصی و گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های دیداری و شنیداری که هر کدام بخشی از قلمرو حضور نوجوانان در این مقطع سنی را تشکیل می‌دهند.
این نویسنده در ادامه بیان کرد: وقتی موقعیت، شرایط و نیاز نوجوانان در هر یک از این محیط‌ها به‌درستی شناسایی و تشخیص داده شود، آن‌گاه می‌شود براساس همان موقعیت و نیازها، کتاب مناسب و جذاب را برای نوجوانان معرفی کرد که طبیعتا مورد استقبال هم قرار می‌گیرد.
سلیمی درخصوص اصولی که بیش از بقیه در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی برای نوجوانان به آن بی‌توجهی می‌شود، این‌طور توضیح داد: بخش مهمی از غفلت و بی‌توجهی، به درک‌نکردن موقعیت و نیاز نوجوان به کتاب در شرایط و زمان‌های مختلف برمی‌گردد.
یک نوجوان با توجه به هیجانات زودگذر دوره نوجوانی، در فواصل زمانی مختلف و اتفاقاً نزدیک به هم، نیازهای گوناگونی را در خود حس می‌کند که برای پاسخ‌گویی به آن نیازهای خود به منابع مختلف از جمله کتاب نیاز دارد.
او در توضیح بیشتر این موضوع گفت: مثلا یک نوجوان وقتی در یک مرحله از زندگی خود در این مقطع سنی حساس به شغل خاصی علاقه پیدا می‌کند، دوست دارد درباره ویژگی‌ها و شرایط آن شغل بیشتر بداند.
اگر فردی بتواند این نیازِ مطالعه‌ای و میل به دانستن را به‌موقع تشخیص دهد و متناسب با آن نیاز به آن نوجوان کتاب معرفی کند، مطمئناً مورد استقبال او قرار می‌گیرد و می‌توان گفت نوجوان احساس می‌کند بهترین هدیه را در زمان مناسب دریافت کرده و با میل و اشتیاق، آن کتاب را مطالعه خواهد کرد.
این مثال را می‌توان به موضوعات دیگر هم تعمیم داد.
این روزنامه‌نگار فرهنگی که به‌طور ویژه در حوزه کتاب فعالیت می‌کند، درباره تأثیر فضای مجازی و ظرفیت آن برای ترویج بهتر کتاب و کتاب‌خوانی در میان نسل امروز عنوان کرد: در فضای مجازی فراهم‌سازی بسترهای ارتباطی خاصی که نوجوانان در آن‌ها حضور پررنگی داشته باشند، از شروط اصلی برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در میان نوجوانان است.
در شرایط فعلی، اغلب فعالان و مروجان فرهنگ کتاب‌خوانی در فضاهای مجازی معمولا در بسترهای ارتباطی خاصی فعالیت دارند که مخاطبان اصلی آن‌ها گروه‌های بزرگ‌سال هستند و حضور نوجوانان در این بسترهای ارتباطی اتفاقی یا گذری است.
او افزود: هرچند نوجوانان خودشان هم گروه‌های مجازی اختصاصی خود را دارند؛ اما افراد بزرگ‌سال که به‌طور تخصصی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فعالیت کنند، معمولا در این گروه‌ها حضور ندارند و در نتیجه، ارتباط لازم برقرار نمی‌شود.
راه‌اندازی بسترهای ارتباطی تازه و متفاوت با حضور نوجوانان در فضای مجازی که در آن‌ها، هم به نیازهای تفریحی و سرگرمی این گروه سنی پرهیجان بها داده شود و هم لابه‌لای این محتواهای سرگرم‌کننده به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های متناسب با نیازهای نوجوانان پرداخته شود، از اولویت‌های اصلی و مهم در این بخش است.
علی‌الله سلیمی درباره اهمیت بهره‌گیری از عناصر و شرایط زندگی روزمره نوجوانان در مسیر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی گفت: زندگی روزمره نوجوانان در فضاها و موقعیت‌های گوناگون و اغلب متفاوت که ارتباط مستقیمی با نیازهای اصلی این گروه سنی دارد، خلاصه می‌شود که برای ترویج بهتر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌توان از ظرفیت‌های موجود در فصاهای مختلف که محل تردد و حضور نوجوانان است بهره برد.
به‌طور مثال، اغلب نوجوانان برای تماشای مسابقات فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی به باشگاه‌ها، کلوپ‌ها یا کافه‌های محلی که جمعِ نوجوانان محل در آن جاها جمع هستند، می‎روند.‌ معمولا هم بین مسابقات ورزشی، این نوجوانان وقت آزاد دارند و گاهی هم به بطالت می‌گذرانند.
می‌شود با استقرار قفسه‌های کتاب در این مکان‌ها، از این وقت‌های آزاد برای مطالعه، هرچند مختصر بهره برد.
البته با کتاب‌هایی که موضوعات آن‌ها برای نوجوانان جلب توجه کند.
او در پایان صحبت خود بیان کرد: این مثال را هم می‌توان به موضوعات مختلف مرتبط با زندگی نوجوانان تعمیم داد.
از جمله محیط‌های خانوادگی و فضاهای آموزشی که هر یک بخش زیادی از زندگی روزمره نوجوانان را به خود اختصاص داده‌اند و کتاب می‌تواند حلقه ارتباطی بین این فضاها و نوجوانان باشد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 08 آذر 1404 - 23:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0