FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توسعه عدالت فرهنگی رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 05 آذر 1404 - 15:58
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد تازه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تمرکز بر تثبیت و توسعه «عدالت فرهنگی» و در راستای یکی از اهداف بنیادین سند کلان مهندسی فرهنگی کشور قرار دارد.
فرهنگي،نهاد،انقلاب،شوراي،مجازي،عمومي،فكري،تثبيت،سند،دسترسي،م ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد تازه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تمرکز بر تثبیت و توسعه «عدالت فرهنگی»، نه‌تنها مورد تأیید و حمایت کامل شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بلکه دقیقاً در راستای یکی از اهداف بنیادین سند کلان «مهندسی فرهنگی کشور» قرار دارد.
وی افزود: «عدالت فرهنگی»، پیش از آنکه توزیع مادی امکانات باشد، دسترسی برابر آحاد ملت به سرچشمه‌های معرفت، حکمت و ژرف‌اندیشی است که ریشه در تحکیم هویت دینی و ملی دارد.
خدمت‌رسانی از طریق کتابخانه‌های سیار به مناطق کم‌برخوردار و عشایری، یک اقدام عملیاتی و مصداقی در راستای «توزیع عادلانه منابع و محصولات فرهنگی» است که در «سند ملی خواندن» نیز بر آن تأکید شده است.
با این‌حال، باید در نظر داشت که این حرکت، نیازمند تدابیری برای تثبیت عمق مطالعه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: در این مسیر، اولویت‌بندی تأمین منابع بر اساس اقتضائات محلی و نیازهای معرفتی بومی، صورت پذیرد و کتاب‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شوند که توانمندی فکری، سواد انتقادی و مهارت‌های کاربردی جامعه هدف را تقویت کنند تا کتابخوانی، به یک عنصر بنیادین در زندگی روزمره بدل شود.
افزون بر این، کتابداران باید فراتر از امانت‌دار، به‌عنوان «سفیران و مروجان فرهنگی» و رابط فکری، عمل کنند و با برگزاری حلقه‌های بحث و قصه‌گویی، به تحریک فکری در جامعه محلی بپردازند.
وی با تأکید بر اهمیت همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با سایر سازمان‌های فرهنگی، تصریح کرد: برای تثبیت دسترسی درازمدت، نهاد باید همکاری‌های قوی‌تری را با نهادهای دیگر ازجمله وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های مرتبط با امور روستایی تعریف کند تا از ظرفیت‌های موجود برای گسترش پایگاه‌های ثابت و توقفگاه‌های مطمئن کتابخانه‌های سیار، استفاده شود.
ضرورت برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی و مقابله با آسیب‌های آن
وی در بخش دیگری از سخنانش، شکاف میان عمق‌گرایی در مطالعه کتاب و سطح‌گرایی ناشی از فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان بحرانی در حوزه «ژرف‌اندیشی و تفکر انتقادی» نسل جوان معرفی کرد و گفت: دانش سطحی حاصل از فضای مجازی، در برابر پیچیدگی‌های جهان معاصر، ناتوان است و کتاب به‌عنوان «مسئله آینده»، زیربنای فکری و فلسفی لازم برای ایجاد این ژرف‌اندیشی را فراهم می‌آورد.
«سند ملی خواندن» نیز بر ضرورت «برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی و مقابله با آسیب‌های آن»، تأکید دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای فائق آمدن بر این چالش، کتابخانه‌ها باید به مراکز اصلی توسعه سواد مطالعاتی و مهارتی تبدیل شوند که در آن، روش‌های مقابله با اطلاعات سطحی، تشخیص منابع معتبر و تبدیل اطلاعات مجازی به دانش عمیق، آموزش داده شود.
همچنین باید از پلتفرم‌های مجازی مورد علاقه جوانان، برای تولید محتوای جذاب و عمیق درباره کتاب‌های فاخر، استفاده کرد و پلتفرم‌های کتابخانه‌ای، با امکان دسترسی عادلانه و ارزان به نسخه‌های قانونی دیجیتال را توسعه داد.
آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای پشتیبانی حداکثری از نهاد کتابخانه‌های عمومی
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در پایان اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری و قرارگاه فرهنگی، آمادگی دارد تا تعامل و پشتیبانی خود را از نهاد کتابخانه‌های عمومی به حداکثر برساند.
همچنین برای محقق شدن این راهبردها، پیگیری‌های لازم به‌طور مستمر در ستادهای تخصصی شورا از جمله ستاد فرهنگی و اجتماعی، با مشارکت و حضور فعال نمایندگان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صورت گیرد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 08 آذر 1404 - 21:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0