FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فاطمه زهرا(س) و رهبری تاریخ در قامت یک بانوی جهادگر عالمه


 

مشرق | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 03 آذر 1404 - 23:41
زندگی حضرت زهرا(س) نشان می‌دهد زن می‌تواند رهبر تاریخ باشد؛ مجاهد، شجاع و الگویی فرازمانی که انسان‌ها را هدایت می‌کند.
حضرت،زن،زهرا،اجتماعي،فاطمي،تاريخي،الگويي،حركت،انسان،زنانگي،ح ...

به گزارش مشرق، در روزهایی که جهان اسلام در سوگ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به سر می‌برد، بازخوانی سیره این بانوی بزرگ تنها یک آئین سوگواری نیست؛ بلکه ضرورتی فکری، فرهنگی و تاریخی است.
زیرا فاطمیه نه فقط یادآور مظلومیت دختر پیامبر (ص)، که فرصتی است برای بازاندیشی در مفهوم «الگوی انسانی»؛ الگویی که انسان امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است.
«الگو» در نگاه اسلامی، قله‌ای دور از دسترس نیست؛ بلکه چارچوبی واقعی، دست‌یافتنی و جهت‌دهنده برای فکر، گرایش و رفتار انسان است.
الگو یعنی آن نقطه بلند که هر انسان با هر ظرفیتی می‌تواند به سمت آن حرکت کند و خود را از دره فاصله دهد.
الگو یعنی چیزی که بتوان به آن نزدیک شد، نه چیزی که صرفاً بتوان ستود.
حضرت فاطمه زهرا (س) دقیقاً چنین الگویی‌اند؛ قله‌ای که هم زن و هم مرد، هم مسلمان و هم غیرمسلمان می‌توانند مسیر رشد خویش را با آن تنظیم کنند.
الگو بودن حضرت، یک جایگاه نمادین یا احساسی نیست؛ بلکه ریشه در واقعیتِ زندگی کوتاه اما عمیق و اثرگذار ایشان دارد؛ زندگی‌ای که در آن، خانواده، جامعه، تربیت، مبارزه، علم، عبادت و عدالت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
زن بودن و رهبری تاریخی
اما جایگاهی که امروزه بیش از همه باید برجسته شود، حقیقتی است که معمولاً در گفت‌وگوهای اجتماعی معاصر مغفول می‌ماند: حضرت زهرا (س) در عین داشتن کامل‌ترین ویژگی‌های زنانگی، صاحب اثرگذارترین کنشگری تاریخی و اجتماعی بودند.
‌زن می‌تواند، زن بماند و در عین حال رهبر یک حرکت تاریخی شود.
این همان حقیقتی است که بسیاری از گفتمان‌های مدرن و سنت‌زده، در تشخیص آن ناکام مانده‌اند
ایشان ثابت کردند که زنانگی نه مانع اندیشه است، نه مانع مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نه مانع مبارزه و نه مانع نقش‌آفرینی در بزرگ‌ترین بزنگاه‌های تاریخی.
در واقع، فاطمه (س) به جهان نشان داد زن می‌تواند، زن بماند و در عین حال رهبر یک حرکت تاریخی شود.
این همان حقیقتی است که بسیاری از گفتمان‌های مدرن و سنت‌زده، در تشخیص آن ناکام مانده‌اند.
این نقطه دقیقاً همان جایی است که جریان‌های مدعی حقوق زنان با خطایی اساسی مواجه‌اند.
کنشگری زن را چنان تعریف می‌کنند که گویی پیش‌شرط آن، کنارگذاشتن زنانگی و تهی‌کردن هویت زنانه از معناست؛ گویی زن برای آنکه «اثرگذار» باشد باید شبیه مرد شود، یا از نقش‌های هویتی خود فاصله بگیرد.
در حالی‌که سیره فاطمی نشان داد زنانگی و کنشگری، نه تنها در تعارض نیستند، بلکه می‌توانند در کنار هم، قله‌ای از بلوغ انسانی و اجتماعی بسازند.
در مقابل، جریان‌های تحجر با قرائتی محدود و تقلیل‌گرا، نقش حضرت زهرا (س) را صرفاً به عرصه خانه و خانه‌داری فرو می‌کاهند؛ گویی حضور اجتماعی و جهاد فاطمی در منظومه شخصیت ایشان جایی ندارد.
این نگاه نیز مانند قرائت‌های افراطی مدعی حقوق زن، بخشی از حقیقت را حذف می‌کند و تصویری ناقص و ناکارآمد از زن مسلمان ارائه می‌دهد.
حضرت زهرا (س)؛ الگویی فرازمانی برای انسان کامل
از همین‌رو است که الگوی فاطمی، نه‌تنها محدود به عصر پیامبر (ص) نیست، بلکه به دلیل عمق انسانی و الهی خود، برای همه عصرها کارآمد است.
رهبران و اندیشمندان معاصر بارها تأکید کرده‌اند که جهان گرفتار در بحران هویت زن، نیازمند ارائه الگویی نو، اصیل و کامل از «زن مسلمان» است؛ الگویی که هیچ‌یک از الگوهای غربی، رسانه‌ای و مصرف‌زده قادر به جایگزینی آن نیستند.
از سوی دیگر جایگاه حضرت زهرا (س) فراتر از بحث جنسیت است و الگویی برای تمام آزاداندیشان جهان است.
در عصر حاضر، حتی امام زمان (عج) نیز در روایتی روشن، حضرت زهرا (س) را «اُسوَه حسنه» خود معرفی کرده‌اند؛ گزاره‌ای که نشان می‌دهد الگوی فاطمی نه‌تنها کارآمد، بلکه معیار انسان‌سازی در آخرالزمان است.
اما راه الگوگیری از حضرت زهرا (س)، صرفاً ستایش احساساتی یا روایت عاطفی نیست.
الگوگیریِ واقعی، نیازمند نگاه همه‌جانبه و دقیق به سیره آن حضرت است.
نمی‌توان تنها به یکی از ابعاد زندگی ایشان چنگ زد و دیگر ابعاد را نادیده گرفت.
اگر از جهاد اجتماعی حضرت سخن بگوییم اما از تربیت نسل و معنویت ایشان غافل شویم، یا برعکس، اگر تنها بر اشک‌ها و مصائب تمرکز کنیم و مبارزه علنی و صریح ایشان برای حق و عدالت را فراموش کنیم، تصویری ناقص و تحریف‌شده ارائه داده‌ایم.
درس مجاهدت برای زن و مرد در تاریخ
برای دستیابی به الگوی فاطمی باید خود را در موقعیت‌های ایشان قرار داد؛ موقعیت‌هایی که با وجود تفاوت‌های زمانی، از حیث ماهیت، در هر عصر تکرار می‌شوند: مسئولیت‌پذیری در برابر تحریف، آگاهی‌بخشی به جامعه، دفاع از حقیقت، تحول‌خواهی، مقاومت در برابر ظلم، و البته حفظ گرمی خانه و تربیت نسل.
این همان «پرورش روحی» است که انسان را از یک فرد معمولی به یک قهرمان اخلاقی و اجتماعی تبدیل می‌کند.
جهادی بی‌وقفه که در سراسر زندگی آن حضرت جاری بود؛ از عبادت شبانه تا روشنگری روزانه، از دفاع از ولایت تا تحمل سخت‌ترین فشارهای روحی و جسمی
نخ تسبیح همه این ابعاد، آن حقیقتی است که می‌توان آن را «جهاد فاطمی» نامید.
جهادی بی‌وقفه که در سراسر زندگی آن حضرت جاری بود؛ از عبادت شبانه تا روشنگری روزانه، از دفاع از ولایت تا تحمل سخت‌ترین فشارهای روحی و جسمی.
جهادی که معنای آن در نگاه اسلامی، حرکت مداوم و خستگی‌ناپذیر بر پایه ایمان، عقلانیت و تکلیف است.
فاطمه (س) در راه دفاع از حق، چیزی کم نگذاشت؛ نه در دوران بارداری، نه در فشارهای اجتماعی و نه در لحظه‌هایی که حتی جانشان در خطر بود.
تشییع و دفن شبانه آن حضرت، که یکی از بزرگ‌ترین اسناد تاریخی مظلومیت و مبارزه است، نشان داد حرکت فاطمی حتی پس از شهادت نیز ادامه دارد؛ فریادی بلند که ظلم را رسوا و حق را تا ابد زنده نگه داشت.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 04 آذر 1404 - 13:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0