FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عروسک‌های بومی را به کودکان معرفی کنیم


 

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 04 آذر 1404 - 10:58
مسئول موزه سیار عروسک سخنگو گفت: در زمینه ترویج عروسک‌های بومی، تلاش‌های کافی انجام نشده و حتی خود ما هم هنوز بسیاری از این عروسک‌ها را به‌طور کامل شناسایی نشده است.
عروسك،كودكان،بومي،موزه،سيار،فرهنگي،سخنگو،فكوري،سنتي،مسئول،كو ...

گیسو فکوری مسئول موزه سیار عروسک سخنگو، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: عروسک‌ها فراتر از یک اسباب‌بازی ساده هستند و در واقع می‌توانند بخشی از فرهنگ و هویت اقوام مختلف را به نمایش بگذارند.
هر عروسک با توجه به منطقه‌ای که به آن تعلق دارد، از طریق پوشش، مواد اولیه استفاده شده در ساخت آن و جزئیات دیگر، فرهنگ، آداب و رسوم و حتی شرایط اقلیمی آن منطقه را بازتاب می‌دهد.
علاوه بر این، بسیاری از عروسک‌ها نقش آموزشی دارند و داستان‌هایی که پشت آنها وجود دارد، می‌تواند برای بچه‌ها جذاب و آموزنده باشد.
وی ادامه داد: برای مثال، در آذربایجان عروسکی به نام «چرداق» داریم که الهام گرفته از یکی از داستان‌های محلی است.
این عروسک یک شخصیت کوچک باهوش دارد که مادربزرگش همیشه مراقبش بوده تا در امان بماند.
در یکی از داستان‌ها، این باهوشی و هوشمندی عروسک باعث نجات جان چند کودک از دست دیوی خطرناک می‌شود؛ کودکانی که به لحاظ فیزیکی قوی‌تر و تنومندتر بودند اما توان مقابله با آن شرایط را نداشتند.
این قصه به کودکان یاد می‌دهد که ظواهر و ویژگی‌های جسمانی چندان اهمیتی ندارند، بلکه قدرت فکر، هوش و عقل است که ارزشمند است.
چنین داستان‌هایی، پیام‌های مهمی درباره اعتمادبه‌نفس و پذیرش خود به بچه‌ها منتقل می‌کنند و آن‌ها را تشویق می‌کنند برای توانایی‌ها و ویژگی‌های درونی‌شان ارزش قائل شوند.
مسئول موزه سیار عروسک سخنگو گفت: برخی دیگر از عروسک‌ها نیز آیینی هستند و در مناسبت‌ها یا مراسم خاص استفاده می‌شوند.
به طور مثال، عروسک «بوکه وارانه» (عروس باران) که برای دعا جهت بارش باران و افزایش برکت به کار می‌رفته یا عروسک «ورزا مشته» در شمال ایران که نشانگر رسوم خاص کشاورزی است.
همچنین در کردستان از نمادهایی مانند شاماران در سیسمونی کودکان استفاده می‌شود.
این نمادها علاوه بر تزئین، مفاهیمی مثل سلامتی نوزادان یا استفاده از گیاهان دارویی برای شفابخشی را منتقل می‌کنند.
وی افزود: عروسک‌ها تنها برای بازی نیستند.
بسیاری از آن‌ها حامل داستان‌ها، آموزه‌ها و مفاهیم فرهنگی ارزشمندی هستند که به غنای هویت اقوام ایرانی کمک کرده و نسل‌های جدید را با میراث فرهنگی خودشان آشنا می‌سازند.
در زمینه عروسک‌های بومی کم‌کاری کرده‌ایم
فکوری گفت: بخشی از عروسک‌ها جنبه آیینی دارند و می‌توانند در مراسم‌های خاص مورد استفاده قرار گیرند.
کشور ما به قدری گسترده است که هر شهر و روستا دارای نوع خاصی از این عروسک‌هاست؛ عروسک‌هایی که از گذشته‌های دور ساخته می‌شدند و معمولاً در اختیار بچه‌ها قرار می‌گرفتند.
اما متأسفانه امروزه شاهد کمرنگ شدن حضور این عروسک‌ها هستیم و بیشتر کودکان به عروسک‌های وارداتی علاقه نشان می‌دهند که این موضوع نیز تا حد زیادی به دلیل تبلیغات گسترده‌ای است که برای آن‌ها صورت می‌گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که برای احیای این عروسک‌های بومی و سنتی چه باید کرد، گفت: بخشی از این مسئله به کم‌کاری ما بازمی‌گردد، به ویژه در حوزه میراث فرهنگی که نتوانسته است عروسک‌های سنتی را به کودکان معرفی کرده و علاقه‌مندی لازم را در آن‌ها ایجاد کند.
البته از طرف دیگر، با توجه به مواجهه دائم کودکان با فضای مجازی، طبیعی است که در این رقابت، کمی عقب بمانیم.
اما قدم‌هایی برداشته شده است، مثل فعالیت موزه‌هایی نظیر موزه سیار عروسک سخنگو.
این موزه به مناطق مختلف از جمله مدارس و مناطق دورافتاده که شاید هیچ اطلاعی درباره میراث فرهنگی ندارند، سفر می‌کند و با معرفی عروسک‌های بومی و آیینی، تلاش می‌کند کودکان را به فرهنگ و هنر سنتی کشورمان علاقه‌مند کند.
ما در تلاش هستیم تا چنین اقدامات ارزشمندی را بیشتر جایگزین کنیم و اهمیت عروسک‌های بومی را احیا کنیم.
مسئول موزه سیار عروسک سخنگو اظهار کرد: در زمینه ترویج عروسک‌های بومی، تلاش‌های کافی انجام نشده و حتی خود ما هم هنوز بسیاری از این عروسک‌ها را به‌طور کامل نمی‌شناسیم.
من چندین سال تحقیق کردم، اما همچنان عروسک‌هایی را می‌بینم که برایم جدید هستند؛ مثلاً محصول یک روستا در شمال یا یک منطقه خاص.
این‌ها نیازمند توجه بیشتری هستند.
هدف موزه سیار ما نیز همین است؛ منتظر نباشیم کودکان به موزه بیایند، بلکه ما اقدام کنیم، چمدان‌ها را ببندیم و به دل کودکان برویم.
برنامه‌هایی هم برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌ایم؛ بیمارستان‌هایی که کودکان در آن‌ها بستری هستند.
در این بازدیدها داستان‌سرایی می‌کنیم تا علاوه بر سرگرم کردن بچه‌ها، آن‌ها را با عروسک‌های بومی آشنا کنیم.
این تجربه در شرایط خاص جسمی کودکان که ممکن است چند ماه در بیمارستان بمانند، خاطره‌ای ماندگار برایشان خواهد بود.
آن‌ها به یاد می‌آورند که یک عروسک آمد، معرفی شد، قصه تعریف کرد و رفت.
وی ادامه داد: اما مسئله این است که مقابله با جریان عظیم تبلیغات غربی درباره عروسک‌هایشان کار آسانی نیست.
عروسک‌هایی با ویژگی‌های ظاهری و کم‌محتوا مثل چشمان بزرگ، نه آموزشی ارائه می‌دهند و نه مفهومی دارند، ولی تبلیغات گسترده باعث می‌شود کودکان به آن‌ها علاقه‌مند شوند.
کودکان را باید با عروسک‌های بومی درگیر کنیم
فکوری در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توانیم عروسک‌های بومی خودمان را جایگزین عروسک‌های وارداتی کنیم، گفت: راهکار موجود فقط کار کردن است؛ ما باید از طریق جشنواره‌های اسباب‌بازی، موزه‌ها، نمایش‌های سنتی مثل خیمه‌شب‌بازی و سایه‌بازی، و سایر فعالیت‌های فرهنگی وارد عمل شویم.
لازم است کودکان را به‌گونه‌ای درگیر کنیم که به عروسک‌های بومی علاقه‌مند شوند و درباره آن‌ها چیزهایی یاد بگیرند.
این مسیر هیچ جایگزینی ندارد.
وی افزود: ما بخشی از عروسک‌ها را برای هدیه و بخشی دیگر را برای فروش تولید می‌کنیم.
مثل عروسک کوچک دختر اناری که برای شب یلدا طراحی کرده بودیم؛ ما این عروسک را در بیمارستان‌ها به کودکان هدیه دادیم.
همچنین در جشنواره‌هایی که امکان فروش وجود داشت، عروسک‌هایی مثل تکمو (عروسکی مرتبط با نوروز در آذربایجان) را ارائه کردیم.
استقبال از این عروسک‌ها خوب بود و تمامی موارد عرضه‌شده به فروش رفت.
مسئول موزه سیار عروسک سخنگو گفت: البته نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که گاهی بزرگ‌ترها به دلیل نوستالژی بیشتر از کودکان به خرید این عروسک‌ها علاقه نشان می‌دهند، ولی وقتی عروسکی همراه کودک به خانه برود و داستانش روایت شود، کودک نیز ممکن است علاقه‌مند شود.
اخیراً در نمایشگاهی برنامه قصه‌گویی داشتیم و یکی از بچه‌ها آن‌قدر به عروسک تکم علاقه‌مند شد که حاضر نبود آن را بازگرداند؛ من به مادرش اطلاعاتی درباره مکان خرید این عروسک دادم تا برای کودک تهیه کنند.
فکوری گفت: در نهایت باید اشاره کنم که کارهای فرهنگی زمان‌بر هستند و نمی‌توان انتظار داشت طی چند ماه نتیجه بدهند.
ممکن است ۲۰ سال طول بکشد تا اثرات قابل‌توجهی دیده شود.
بنابراین باید بدون توقف کار کنیم و صبور باشیم تا این فرهنگ در جامعه جا بیفتد.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 04 آذر 1404 - 12:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0