FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کدام بیماری روحی با «صلوات» درمان می‌شود؟؛ اصول ۸گانه موجود در صلوات


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 01 آذر 1404 - 11:06
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: کسی که به پیامبر و آل ایشان درود می‌فرستد به معنای پذیرش عهدی است که در ازل بسته است
صلوات،امام،تبري،تولي،آيه،خداوند،اهل،خدا،علميه،تعليم،بيت،حضرت ...

به گزارش حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در سخنرانی ایام فاطمیه در مسجد حضرت امیر گفت: در سوره مبارکه الرحمن، آیات یک تا چهار بیان مبارک حضرت حق چنین است الرَّحمنُ عَلَّمَ القُرآنَ، خَلَقَ الإنسَانَ، عَلَّمَهُ البَیان.
در این آیه نام مبارک خداوند را می‌آورد، خدا قرآن را آموخت.
خدا انسان را آفرید و بیان را به او تعلیم کرد.
وی افزود: کدام انسان؟
این قطعاً همه انسان‌ها نیستند؛ زیرا معلم همه ما خدا به‌طور مستقیم نیست.
خدا انسان‌ها را آفرید، اما تعلیم بیان برای همه نیست.
امام رضا علیه‌السلام فرمودند: از ایشان پرسیدند «عَلَّمَ القُرآن» یعنی چه؟
فرمودند آن انسان، امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که خداوند بیان هر چیزی را که مردم به آن نیاز دارند، به او آموخت.
خداوند هر آنچه بشر تا روز ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه نیاز دارد، به او تعلیم کرده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به سوره یس گفت: در این آیه آمده ما همه‌چیز را در امام مبین قرار دادیم و این تعلیم مستقیم از جانب خداوند بوده است.
چه ظلمی بالاتر از اینکه چنین شخصیت الهی را کنار بگذارند و کسی را بیاورند که حق را از باطل تشخیص نمی‌دهد و بر او پافشاری کنند.
علوی تهرانی در ادامه بحث درباره حقوق امام علیه‌السلام گفت: حق پنجم، محبت به دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام و حق ششم، بغض نسبت به دشمنان ایشان است.
تبری جدا از تولی نیست؛ تبری نشانه تولی حقیقی است.
تولی ظاهری مانند آنچه شافعی‌ها با نوشتن کتاب در فضائل دارند، کافی نیست.
نشانه تولی حقیقی، تبری است و انفکاک‌ناپذیر از آن است.
تبری یعنی جز اهل بیت، کسی را نپذیرفتن و این در سبک زندگی باید جاری باشد.
وی اضافه کرد: حق هفتم، درود فرستادن بر اهل بیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است که همان صلوات است.
این حق خاندان در قرآن، برای رسول اکرم بیان شده است.
در روایت از امام صادق علیه‌السلام آمده است که فرمود: از پدرم، امام باقر علیه‌السلام، شنیدم که مردی را دیدند در حالی که پرده کعبه را گرفته و می‌گفت اللهم صل علی محمد.
حضرت به او فرمود: یا عبدالله، صلوات را ناقص مگو؛ حق ما را ضایع نکن؛ بگو اللهم صل علی محمد و آل محمد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صلوات آثار درمانی دارد گفت: صلوات نفاق و بخل را رفع می‌کند.
اگر کسی نام مبارک پیامبر را بشنود و صلوات نفرستد، دچار بخل شده و درمانش صلوات است.
اگر صلوات بلند بفرستد، نفاق زدوده می‌شود.
به همین جهت، صلوات کامل حق اهل بیت است و ترک آن ظلم به ایشان محسوب می‌شود.
وی افزود: همان‌طور که ما کلام امام را در تبیین نماز، زکات، خمس، روزه و حج می‌پذیریم، در این حق نیز باید تبعیت کنیم؛ زیرا امام دارای عصمت و علم وحیانی است و مشمول آیه تطهیر، هرگز دروغ نمی‌گوید.
علوی تهرانی با اشاره به آیه ۱۷۲ سوره اعراف اظهار داشت: در این آیه خداوند یادآوری می‌کند: به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟
همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم.
(برخی مفسرین گفتند: مراد ظهور ارواح فرزندان آدم است در نشأه ذرّ و عالم روح و گواهی آنها به نور تجرّد و شهود به توحید خدا و ربّانیت او در عوالم ملک و ملکوت.) (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم.
استاد حوزه علمیه گفت: کسی که به پیامبر و آل ایشان درود می‌فرستد به معنای پذیرش عهدی است که در ازل بسته است و یادآوری می‌کنم که من این عهد را قبول دارد.
در صلوات هشت اصل توحید، نبوت و امامت، معاد، عمل به روایت ذوی القربی، ذکر مهدویت، تولی و تبری اشاره می‌شود.
مغفرت شامل کسانی می‌شود که صلوات کامل بفرستند.
کسانی که اهل صلوات کامل هستند در روز قیامت بوی بهشت می‌دهند.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 02 آذر 1404 - 00:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0