FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با عفت، عفاف و حیا


 

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ 0

عناوین

تشويق به عفّت ترغيب به عفّت از شكم بارگىريشه عفّت
جانمايه عفّت ميوه عفّت شاخه هاى عفّت
بزرگترين عفّت

تشويق به عفّت :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إنَّ اللّه َ يُحِبُّ الحَيِيَّ المُتَعفِّفَ و يُبغِضُ البَذِيَّ السّائلَ المُلحِفَ .

 خداوند شخص با حياى با مناعت طبع را دوست دارد و از سائل وقيح سمج نفرت دارد.

( الأمالي للطوسي : ۳۹/۴۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ثَلاثَةٌ كُلُّهُم حَقٌّ عَلى اللّه ِ عَونُهُ :

الغازي في سَبيلِ اللّه ِ  و المُكاتِبُ الّذي يُريدُ الأداءَ  و النّاكِحُ الّذي يُريدُ التَّعَفُّفَ .

سه نفرند كه خداوند حتما كمكشان مى كند : 

جنگاورِ در راه خدا و بنده مكاتَبى كه بخواهد بهاى آزادى خود را بپردازد و كسى كه به قصد عفّت ورزى از گناه ازدواج كند.

( سنن ابن ماجة : ۲/۸۴۱/۲۵۱۸ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ اللّه َ يُحِبُّ عَبدَهُ المُؤمِنَ الفَقيرَ المُتَعفِّفَ أبا العِيالِ .

 خداوند، بنده مؤمنِ تهيدستِ عفيفِ عيالوارِ خود را  دوست دارد.

( سنن ابن ماجة : ۲/۸۳۸/۴۱۲۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن طالَبَ حَقّا فلْيَطلُبْهُ في عَفافٍ وافٍ ، أو غَيرِ وافٍ .

 كسى كه حقّى را مطالبه مى كند ، بايد آن را با عفّت و مناعت طبع مطالبه نمايد ، عفت كامل يا ناقص . [ هنگام مطالبه حقّ خود به گناه نيفتد . ]

( سنن ابن ماجة : ۲/۸۰۹/۲۴۲۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در اين دعا ـ مى خواند :

اللّهُمَّ ! إنّي أسألُكَ الهُدى و التُّقى و العَفافَ و الغِنى .

بار خدايا ! من از تو راهنمايى و پرهيزگارى و عفّت و بى نيازى مسألت دارم .

( سنن الترمذيّ : ۵/۵۲۲/۳۴۸۹ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ پس از آن كه هر چه را [ از بيت المال ] نزد آن حضرت بود ، به خواهش انصار به آنها داد و ديگر چيزى باقى نماند ـ فرمود :

ما يَكونُ عِندي مِن خَيرٍ، فلَن أدَّخِرَهُ عَنكُم 

و مَن يَستَعفِفْ ، يُعِفَّهُ اللّه ُ 

و مَن يَستَغنِ ، يُغنِهِ اللّه ُ .

 آن چه از مال و دارايى نزد من باشد  ، هرگز از شما مخفى و دريغ نمى دارم .

هر كه پاكدامنى و مناعت جويد، خداوند او را پاكدامن و با مناعت گرداند

و هر كه بى نيازى طلبد ، خداوند بى نيازش گرداند .

( سنن أبي داوود : ۲/۱۲۷/۱۶۴۴ )

كتاب من لا يحضره الفقيه:

 كانَتِ امرَأةٌ عَلى عَهدِ داوودَ عليه السلام يأتيها رَجُلٌ يَستَكرِهُها عَلى نَفسِها .

فَألقى اللّه ُ عزَّ و جلَّ في قَلبِها ، فقالَت لَهُ : إنَّكَ لا تَأتِيني مَرَّةً إلاّ و عِندَ أهلِكَ مَن يَأتيهِم .

قالَ : فذَهَبَ إلى أهلِه . فوَجَدَ عِندَ أهلِهِ رَجُلاً .

فأتى بِهِ داوودَ عليه السلام ، فقالَ: يا نَبِيَّ اللّه ِ! اُتِيَ إلَيَّ ما لَم يُؤتَ إلى أحَدٍ .

قالَ : و ما ذاكَ ؟

قالَ : وَجَدتُ هذا الرَّجُلَ عِندَ أهلي .

فأوحَى اللّه ُ تَعالى إلى داوودَ عليه السلام : قُلْ لَهُ : كما تَدينُ ، تُدانُ .

در روزگار داوود عليه السلام زنى بود كه مردى نزد او مى رفت و به زور از وى كام مى گرفت .

خداوند عزّ و جلّ در دل آن زن چنين افكند  ،كه به آن مرد بگويد : هر بار كه تو نزد من مى آيى ، مردى هم به سراغ زن تو مى رود .

آن مرد سراغ زن خود رفت . ديد مردى پيش اوست .

او را نزد داوود عليه السلام آورد و گفت : اى پيامبر خدا ! بلايى سرم آمده كه بر سر احدى نيامده است .

داود عليه السلام فرمود: آن بلا چيست ؟

مرد گفت : اين مرد را پيش زنم يافتم .

پس خداوند متعال به داوود عليه السلام وحى فرمود كه : به او بگو: از هر دست بدهى ، از همان دست پس مى گيرى.

( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴/۲۱/۴۹۸۶ )

امام على عليه السلام : 

أفضَلُ العِبادَةِ ، العَفافُ .

برترين عبادت ، عفّت است.

( الكافي : ۲/۷۹/۳ )

امام على عليه السلام :

ألا و إنَّ لِكُلِّ مَأمومٍ  إماما يَقتَدي بِهِ  و يَستَضيءُ بِنورِ عِلمِهِ .

ألا  و إنَّ إمامَكُم قَدِ اكتَفى مِن دُنياهُ بِطِمرَيهِ  و مِن طُعمِهِ بِقُرصَيهِ .

ألا و إنَّكُم لا تَقدِرونَ عَلى ذلكَ  و لكِنْ أعِينوني بِوَرَعٍ و اجتِهادٍ  و عِفَّةٍ و سَدادٍ

هان هر پيروى را پيشوايى است كه به او اقتدا مى كند و از نور دانشش پرتو مى گيرد .

بدانيد كه  پيشواى شما از دنياى خود به دو جامه كهنه و فرسوده و از خوراكش به دو گرده نان بسنده كرده است .

البته شما از عهده چنين كارى بر نمى آييد ، اما با پارسايى و سخت كوشى [ در عبادت ] و عفّت و درستكارى مرا يارى رسانيد.

( نهج البلاغة : الكتاب ۴۵ )

امام على عليه السلام :

ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ ، بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ .

لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكا مِنَ المَلائكَةِ .

كسى كه در راه خدا جهاد كند و شهيد شود ، اجرش بزرگتر از كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد .

انسان پاكدامن نزديك است كه فرشته اى از فرشتگان خدا شود.

( نهج البلاغة : الحكمة ۴۷۴ )

امام على عليه السلام :

العِفَّةُ ، شِيمَةُ الأكياسِ ، الشَّرَهُ ، سَجِيَّةُ الأرجاسِ .

عفّت ، خوى زيركان است .

سيرى نا پذيرى ، خصلت پليدان است.

( غرر الحكم: ۷۲۹ـ۷۳۰ )

امام على عليه السلام :

العِفَّةُ ، رَأسُ كُلِّ خَيرٍ .

 عفّت ، در رأس همه خوبيهاست.

(غرر الحكم : ۱۱۶۸ )

امام على عليه السلام :

العِفَّةُ ، أفضَلُ الفُتُوَّةِ .

عفّت ، برترين جوانمردى است.

(غرر الحكم : ۵۲۹ )

امام على عليه السلام :

العَفافُ  ، أفضَلُ شِيمَةٍ .

عفّت ، برترين خصلت است.

( غرر الحكم : ۵۶۷ )

امام على عليه السلام :

العَفافُ ، يَصونُ النَّفسَ و يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا .

عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستيها دور نگه مى دارد.

(غرر الحكم : ۱۹۸۹ )

امام على عليه السلام :

 العَفافُ ، زَهادَةٌ .

عفّت ،  پارسايى است.

(غرر الحكم : ۳۵ )

امام على عليه السلام : 

العَفافُ ، زينَةُ الفَقرِ .

عفّت ( مناعت طبع ) ، زيورِ نادارى است.

( نهج البلاغة : الحكمة ۶۸ )

امام على عليه السلام :

عَلَيكَ بِالعَفافِ ؛

فإنَّهُ أفضَلُ ، شِيَمِ الأشرافِ .

بر تو باد عفّت  ؛

كه آن برترين خوى مردمان شرافتمند است.

(غرر الحكم : ۶۱۲۲ )

امام على عليه السلام :

العَفافُ ، أشرَفُ الأشرافِ .

 عفّت ، شريفترين صفات شريف است.

(غرر الحكم : ۱۵۱۱ )

امام على عليه السلام : 

زَكاةُ الجَمالِ ، العَفافُ .

زكات زيبايى ، عفّت است .

(غرر الحكم : ۵۴۴۹ )

امام على عليه السلام :

عَلَيكَ بِالعِفَّةِ ؛ 

فإنَّها نِعمَ القَرينُ .

 

بر تو باد عفت ؛ 

كه نيكو همدمى است.

(غرر الحكم : ۶۰۹۹ )

امام على عليه السلام ـ در توصيف پرهيزگاران ـ فرمود :

حاجاتُهُم ، خَفيفَةٌ  و أنفُسُهُم ، عَفيفَةٌ .

نيازهايشان ، سبك است و جانهايشان ، عفيف و با مناعت.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ )

امام على عليه السلام :

الحِرفَةُ مَعَ العِفَّةِ  ، خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ الفُجورِ .

 تنگدستى همراه با عفّت ، بهتر از توانگرى توأم با زشت كارى است.

( نهج البلاغة: الكتاب۳۱ )

امام صادق عليه السلام :

عِفّوا عَن نِساءِ النّاسِ ، تَعِفَّ نِساؤكُم .

نسبت به زنان مردم عفّت ورزيد ، تا نسبت به زنان شما عفّت ورزند.

( الخصال : ۵۵/۷۵ )

ترغيب به عفّت از شكم بارگى و شهوترانى :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أحَبُّ العَفافِ إلَى اللّه ِ تَعالى ، عَفافُ البَطنِ و الفَرجِ .

محبوبترين عفّت نزد خداوند متعال ، عفّت شكم و شرمگاه است .

( تنبيه الخواطر : ۲/۳۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أكثَرُ ما تَلِجُ بِهِ اُمَّتيَ النّارَ الأجوَفانِ :

البَطنُ و الفَرجُ .

 بيشتر امت من به سبب دو ميان تهى به آتش مى روند :

شكم و شرمگاه.

( الكافي : ۲/۷۹/۵ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ثَلاثٌ أخافُهُنَّ عَلى اُمَّتي مِن بَعدي :

الضَّلالَةُ بَعدَ المَعرِفَةِ  و مُضِلاّتُ الفِتَنِ  و شَهوَةُ البَطنِ و الفَرجِ .

بعد از مرگم ، از سه چيز بر امّتم بيم دارم : 

گمراهى بعد از شناخت ، فتنه هاى گمراه كننده  و شهوتِ شكم و شرمگاه.

( الكافي : ۲/۷۹/۶ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ موسى صلّى اللّه ُ عليهِ و سَلَّمَ  آجَرَ نَفسَهُ ثَمانِيَ سِنينَ  أو عَشرا عَلى عِفَّةِ فَرجِهِ و طَعامِ بَطنِهِ .

 موسى عليه السلام در قبال پاك نگه داشتن شرمگاه و غذاى شكمش خود را به مدت هشت يا ده سال به مزدورى درآورد.

( سنن ابن ماجة : ۲/۸۱۷/۲۴۴۴ )

امام على عليه السلام :

إذا أرادَ اللّه ُ بِعَبدٍ خَيرا ، أعَفَّ بَطنَهُ و فَرجَهُ .

هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد ، شكم و شرمگاه او را پاك نگه مى دارد.

( غرر الحكم : ۴۱۱۴ )

امام باقر عليه السلام :

ما عُبِدَ اللّه ُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ .

خداوند به چيزى برتر از عفّت شكم و شرمگاه عبادت نشده است.

( الكافي : ۲/۷۹/۱ )

الكافى : امام باقر عليه السلام ـ خطاب به مردى كه عرض كرد: من در كار عبادت ضعيف هستم و كم روزه مى گيرم ، اما اميدوارم [و سعى مى كنم ] كه جز حلال نخورم ـ فرمود :

 أيُّ الاجتِهادِ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ ؟

 چه كوشش و عبادتى بهتر از عفّت شكم و شرمگاه است؟

 

در نقل كتاب محاسن نقل شده است:

قَليلُ الصَّلاةِ قَليلُ الصَّـومِ و لكِن أرجو أن لا آكُلَ إلاّ حَلالاً  و لا أنكَحَ إلاّ حَلالاً .

فقالَ : و أيُّ جِهادٍ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ ؟

كم نماز و كم روزه هستم . ولى اميدوارم [ و سعى مى كنم ] كه جز حلال نخورم و جز با حلال [ خود ]نزديكى نكنم .

حضرت فرمود: چه جهادى برتر از پاك نگه داشتن شكم و شرمگاه است؟

( الكافي : ۲/۷۹/۴- المحاسن : ۱/۴۵۵/۱۰۵۲ )

ريشه عفّت :

امام على عليه السلام :

أصلُ العَفافِ ، القَناعَةُ و ثَمَرَتُها ، قِلَّةُ الأحزانِ .

ريشه عفّت ، قناعت است و ميوه اش ، كم شدن اندوهها.

( مطالب السؤول : ۵۰ )

امام على عليه السلام :

مَن قَنَعَت نَفسُهُ ، أعانَتهُ عَلى النَّزاهَةِ و العَفافِ

هر كه نفْسش قانع شد، او را در راه پاكى و عفّت كمك كرد.

( غرر الحكم : ۸۶۶۳ )

امام على عليه السلام : 

الرِّضا بِالكَفافِ ، يُؤَدّي إلَى العَفـافِ .

خرسند بودن به كفاف ، منجرّ به عفاف (عفّت از مال حرام ) مى شود.

(غرر الحكم : ۱۵۱۲ )

امام على عليه السلام : 

قَدرُ الرَّجُلِ ، عَلى قَدرِ هِمَّتِهِ ··· و عِفَّتُهُ ، عَلى قَدرِ غَيرَتِهِ .

ارزش و اندازه مرد ، به اندازه همّت اوست··· و پاكدامنى او ، به اندازه غيرتش.

( نهج البلاغة : الحكمة ۴۷ )

امام على عليه السلام : 

دَليلُ غَيرَةِ  الرَّجُلِ ، عِفَّتُهُ .

دليلِ غيرتِ مرد ، عفّت اوست.

(غرر الحكم : ۵۱۰۴ )

امام على عليه السلام :

مَن عَقَلَ ، عَفَّ .

هر كه خردمند باشد، خويشتندار گردد.

(غرر الحكم : ۷۶۴۶ )

جانمايه عفّت :

امام على عليه السلام :

الصَّبرُ عَنِ الشَّهوَةِ ، عِفَّةٌ  و عَنِ الغَضَبِ ، نَجدَةٌ .

خويشتندارى از شهوت ، عفّت است و خويشتندارى از خشم ، شجاعت.

(غرر الحكم : ۱۹۲۷ )

امام على عليه السلام :

الفَضائلُ ، أربَعَةُ أجناسٍ :

أحَدُها ، الحِكمَةُ  و قِوامُها في الفِكرَةِ 

و الثّاني ، العِفَّةُ  و قِوامُها في الشَّهوَةِ 

و الثّالِثُ ، القُوَّةُ  و قِوامُها في الغَضَبِ

و الرّابِعُ ، العَدلُ  و قِوامُهُ في اعتِدالِ قُوَى النَّفسِ .

 فضايل چهار گونه اند :

اول ، حكمت  كه جانمايه آن انديشه است .

دوم  ، عفّت  كه جانمايه اش شهوت است .

سوم ،  قدرت  كه جانمايه اش خشم است .

و چهارم  ، عدالت  كه جانمايه اش اعتدال قواى نفس است .

( بحار الأنوار : ۷۸/۸۱/۶۸ )

ميوه عفّت :

امام على عليه السلام :

العِفَّةُ ، تُضَعِّفُ الشَّهوَةَ .

عفّت ، شهوت را ناتوان مى كند.

(غرر الحكم : ۲۱۴۸ )

امام على عليه السلام :

ثَمَرَةُ العِفَّةِ ، القَناعَةُ .

ميوه عفّت ، قناعت است.

(غرر الحكم : ۴۶۳۷ )

امام على عليه السلام :

 ثَمَرَةُ العِفَّةِ ، الصِّيانَةُ .

ميوه پاكدامنى ، مصونيّت يافتن است.

(غرر الحكم : ۴۵۹۳ )

امام على عليه السلام : 

مَن عَفَّ ، خَفَّ وِزرُهُ و عَظُمَ عِندَ اللّه ِ قَدرُهُ .

هر كه عفّت ورزد، بار گناهانش سبك شود و منزلتش نزد خداوند بالا رود.

(غرر الحكم : ۸۵۹۷ )

امام على عليه السلام :

 مَن عَفَّت أطرافُهُ ، حَسُنَت أوصـافُهُ .

هر كه اعضا و جوارحش را پاك نگه دارد ، اوصاف و اخلاقش نيكو گردد.

(غرر الحكم : ۹۰۵۰)

امام على عليه السلام :

 لَم يَتَحَلَّ بِالعِفَّةِ ، مَنِ اشتَهى ما لا يَجِدُ .
 

هر كه آنچه را نمى يابد بخواهد، به زيور عفّت و مناعت آراسته نباشد.

(غرر الحكم : ۷۵۵۲ )

امام على عليه السلام :

النَّزاهَةُ ، آيَةُ العِفَّةِ .

 دورى از آلودگيها ، نشانه پاكدامنى است.

(غرر الحكم : ۸۳۱ )

امام على عليه السلام :

بِالعَفافِ ، تَزكو الأعمالُ .

 با عفت است كه اعمال پاكيزه مى شود ( رشد مى يابد و پاداش آنها زياد مى گردد . )

( غرر الحكم : ۴۲۳۸ )

امام على عليه السلام :

مَن اُتحِفَ العِفَّةَ و القَناعَةَ ، حالَفَهُ العِزُّ

 به هر كس تحفه پاكدامنى و قناعت پيشكش شد ، عزّت و سرافرازى هم پيمان او گشت.

(غرر الحكم : ۹۱۸۵ )

شاخه هاى عفّت :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أمّا العَفافُ  فيَتَشَعَّبُ مِنهُ ،  الرِّضا  و الاستِكانَةُ  و الحَظُّ و الرّاحَةُ و التَّفَقُّدُ  و الخُشوعُ  و التَّذَكُّرُ  و التَّفَكُّرُ و الجُودُ  و السَّخاءُ .

فهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعَفافِه رِضىً بِاللّه ِ و بِقِسمِهِ  .

 آنچه از عفّت منشعب مى شود ، خشنودى است و خضوع و بهره مندى و آسايش و دلجويى و فروتنى و تذكّر و تفكّر و بخشندگى و سخاوت .

اينها خصالى است كه به سبب پارسايى براى خردمندى كه از خدا و قسمت او خشنود است حاصل مى شود.

( تحف العقول : ۱۷ )

بزرگترين عفّت :

امام على عليه السلام :

القَناعَةُ ، أفضَلُ العِفَّتَينِ .

 قناعت ، برترينِ دو عفّت است.

(غرر الحكم : ۱۶۸۵ )

امام على عليه السلام : 

ألا و إنَّ القَناعَةَ و غَلَبَةَ الشَّهوَةِ  ،مِن أكبَرِ العَفافِ .

بدانيد كه قناعت و چيره گشتن بر شهوت ، بزرگترين عفّت است .

(غرر الحكم : ۲۷۶۰ )

امام على عليه السلام :

 عَلى قَدرِ العِفَّةِ ، تَكونُ القَناعَةُ .

قناعت ، هم سنگ عفّت است.

( غرر الحكم : ۶۱۷۹ )

امام على عليه السلام :

يَنبَغي لِمَن عَرَفَ نَفسَهُ ، أن يَلزَمَ القَناعَةَ و العِفَّةَ .

 كسى كه خود را بشناسد ، بايد به قناعت و عفّت چنگ زند.

(غرر الحكم : ۱۰۹۲۷ )

 

امام على عليه السلام ـ در سفارش به محمّد بن ابى بكر آن گاه كه او را به حكومت مصر گماشت ـ فرمود :

 يا مُحَمَّدَ بنَ أبي بَكرٍ ! اِعلَم أنَّ أفضَلَ العِفَّةِ ،  الوَرَعُ في دينِ اللّه ِ و العَمَلُ بِطاعَتِهِ 

و إنّي اُوصيكَ بِتَقوَى اللّه ِ،  فيأمرِ سِرِّكَ و عَلانِيَتِكَ .

 اى محمّد بن ابى بكر! بدان كه برترين عفّت، داشتنِ ورع در دينِ خداست و عمل به فرمانهاى او

و من تو را سفارش مى كنم كه در كار نهان و آشكار و درون و برونت  ، از خدا پروا كنى .

( بحار الأنوار : ۷۷/۳۹۰/۱۱ )

میزان الحکمه،جلد هفتم.

میزان الحکمه جلد هفتم عفت عفت در آیات و روایات حدیث درباره عفاف حدیث عفاف بی عفتی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث
مطالب مرتبط
چهل حدیث راستگویی و دروغگویی چهل حدیث راستگویی و دروغگویی ۰۱ آبان ۱۴۰۱ چهل حدیث صدقه جاریه چهل حدیث صدقه جاریه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ حدیث: نرم گویی و سلام کردن حدیث: نرم گویی و سلام کردن ۲۴ دی ۱۴۰۱ حدیث: چیره شدن بر عادت حدیث: چیره شدن بر عادت ۲۰ آذر ۱۴۰۱ حدیث: نیاز عاقل به ادب حدیث: نیاز عاقل به ادب ۲۹ آذر ۱۴۰۱ حدیث: چشم پوشی از برخی امور حدیث: چشم پوشی از برخی امور ۰۵ دی ۱۴۰۱ حدیث: زدودن غم از دل مؤمن حدیث: زدودن غم از دل مؤمن ۱۸ دی ۱۴۰۱ حدیث: ویژگی دوست حقیقی حدیث: ویژگی دوست حقیقی ۰۸ دی ۱۴۰۱ حدیث: بخشش بی چشم داشت حدیث: بخشش بی چشم داشت ۰۵ دی ۱۴۰۱ حدیث: ارجحیت کار نیک پنهانی حدیث: ارجحیت کار نیک پنهانی ۰۵ دی ۱۴۰۱

 

 

 

https://ahlolbait.com/content/5009/


پنجشنبه، 29 آبان 1404 - 21:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0