FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روایتی از غصب سرزمین و بازگشت به خانه‌ای که دیگر «خانه» نبود


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 28 آبان 1404 - 00:18
کتابی که سال‌ها پیش درباره واقعه نکبت نوشته شده بود، در میانه پروژه «آوای غزه» دوباره جان گرفت؛ روایتی از خانه‌ای فلسطینی که نامش را گلدا مایر اشغال کرد.
كتاب،ترجمه،عنوان،مرادي،عربي،فلسطين،داستان،آثار،سعاد،ماير،متر ...

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان اجرای طرح «آوای غزه» برای گردآوری آثار موسیقایی و ادبی مرتبط با فلسطین، نام کتابی قدیمی توجه مهدی مرادی مترجم حوزه ادبیات را جلب کرد؛ اثری که سال‌ها پیش نوشته شده بود اما روایتش با تکان‌دهنده‌ترین لحظات امروز هم‌خوانی داشت.
بخشی از معرفی عربی کتاب سانسور برنامه‌های عربی توسط انگلیسی‌ها و اعتراض نویسندگان فلسطینی نخستین نشانه بود.
با ورق خوردن داستان، غصب خانه‌ها، کوچ اجباری و بازگشت شخصیت‌ها به خانه‌ای که زمانی متعلق به آن‌ها بود اما حالا «گلدا این‌جا می‌خوابید»، نشان داد که این کتاب فقط یک روایت تاریخی نیست؛ بازخوانی یک درد امتداددار است که از واقعه نکبت تا روزهای جنگ اخیر، پیوستگی رنج را ثبت می‌کند.
مهدی مرادی مترجم این اثر در توضیح این کتاب به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه داستان از جایی آغاز شد که در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، طرحی با عنوان «آوای غزه» شروع شد.
در این طرح قرار بود تمام آثار موسیقیایی تولید شده بعد از عملیاتِ طوفان الاقصی در سراسر جهان جمع‌آوری شود و پس از داوری، برترین آثار انتخاب شوند.
سپس تهیه‌کنندگان و خوانندگان برگزیده با همکاری ارگان‌های مربوطه به ایران دعوت می‌شدند.
این اتفاق در نخستین دوره پروژه هم رخ داد و خوانندگانی از لبنان، مصر، عراق، سوریه و چند کشور دیگر به ایران آمدند.
در کنار جمع‌آوری آثار موسیقی، مسئولیت جمع‌آوری آثار ادبی نیز به من سپرده شد؛ به این معنا که هر اثر ادبی تولیدشده از ۷ اکتبر به بعد در جهان باید جمع‌آوری می‌شد.
او در توضیح این‌که چطور با کتاب «گلدا اینجا می‌خوابید» آشنا شد، گفت: در جریان همین کار بود که با کتاب سعاد العامری رسیدم.
این کتاب سال‌ها قبل نوشته شده بود.
عنوان اثر را دیدم، توضیحاتش را خواندم و فهمیدم کتاب خوبی است.
آن را ذخیره کردم و از طریق یکی از دوستانم در عراق، نسخه PDF کتاب را تهیه کردیم.
او کتاب را در عراق خرید و برایم فرستاد.
مرادی درخصوص ترجمه این اثر افزود: از اواخر دی‌ماه ۱۴۰۳ ترجمه را آغاز کردم، اما به‌خاطر مشغله‌های روزمره نتوانستم آن را یک‌باره به پایان برسانم و ترجمه آرام‌آرام جلو می‌رفت.
تا این‌که ایام جنگ ۱۲ روزه پیش آمد؛ تعطیلاتی که فرصتی شد تا ترجمه را تمام کنم.
هم‌زمان با ترجمه، کار ویرایش را نیز انجام می‌دادم.
پس از پایان کار، نسخه کامل را برای مهدی بوشهریان فرستادم.
کتاب اصلاحاتی لازم داشت مثل این‌که عکس‌های بهتری برای داخل کتاب انتخاب شود؛ یا این‌که برخی عنوان‌ها مناسب نیستند.
اصلاحات را انجام دادم و پس از دو هفته نسخه جدید را برایش فرستادم.
سپس کار به ارشاد رفت و مجوز هم به‌سرعت صادر شد.
مترجم کتاب «گلدا این‌جا می‌خوابید» درباره روند پژوهش کتاب تا رسیدن به نسخه نهایی گفت: رسیدن به این کتاب نتیجه همان تهیه و تحقیق در حوزه آثار پژوهشی مرتبط با طوفان الاقصی بود.
یکی از چیزهایی که مرا جذب کرد و باعث شد به ترجمه اثر ترغیب شوم، جمله‌ای بود در متن معرفی عربی کتاب آمده بود: در آن آمده بود که «مقامات انگلیسیِ مدافع صهیونیست‌ها با سیاست‌های جانب‌دارانه به نفع صهیونیست‌ها، تمام برنامه‌های عربی در PBC را تحت سانسور شدید قرار می‌دادند.
همین موضوع، موجب شد تا بسیاری از فلسطینی‌هایی که در بخش عربی کار می‌کردند، استعفا دهند.
بهترین دوستان پدرم هم جزو استعفادهندگان بودند؛ «ابراهیم عبدالفتاح طوقان، شاعر مشهور فلسطینی و خلیل قُسطندی سکاکینی، معلم برجسته فلسطینی به‌محض شنیدن این‌که گوینده یهودی اعلام کرد: «این‌جا سرزمین اسرائیل است»، استعفای خود را به رئیسِ انگلیسی‌اش داد.
خلیل سکاکینی بر سر مافوق انگلیسی‌اش فریاد زد: «اگر این‌جا اسرائیله، پس سرزمینِ فلسطین کجاست؟» مأمور انگلیسی پاسخ داده: «خیلی خُب.
او از منظرِ خودش می‌گه، شما هم بیا نظر خودت رو بگو.»؛ «چه منظری؟
وقتی اسمِ رسمی این ایستگاه رادیویی «ایستگاه رادیویی فلسطینه»، چرا می‌گه اِرتص اسراییل؟
…» همین روایت مرا متوجه کرد که کتاب درباره سرزمین فلسطین است، نه‌چنان‌که از عنوان به‌ظاهر به ذهن می‌رسید درباره گلدا مایر.
او درباره انتخاب عنوان کتاب گفت: در بخش دیگری از توضیحات عربی کتاب آمده بود: در جایی از داستان، وقتی سعاد العامری همراه با نحیل و هدا الایمان که از شخصیت‌های کتاب هستند، به فلسطین غربی می‌روند تا به خانه‌های خود سر بزنند، با خانه قدیمی‌شان روبه‌رو می‌شوند.
هدا از سعاد العامری می‌پرسد: «می‌دانی اینجا کجاست؟» سعاد که چیزی به یاد نمی‌آورد هدا الایمان به او می‌گوید: «نحیل، سُعاد، ببینین، این‌جا رو نگاه کنین، گُلدا این‌جا می‌خوابید.!» سپس می‌پرسد: «گُلدا این‌جا می‌خوابید!
منظورت چیه از این‌که گُلدا این‌جا می‌خوابید؟» شخصیت دیگر داستان به نام نحیل که همراه آن‌ها بوده برای این‌که اطمینان پیدا کند دوباره می‌پرسد: «گُلدا مایر، درسته؟» و هدا در جواب‌شان می‌گوید: «بله حَبیبَتی، گُلدا مایر تو خونه یک عرب زندگی می‌کرده.» و این همان عنوان کتاب است که از حادثه‌ای نمادین الهام گرفته است.
عنوانی که در هنگام قدم‌زدن در محله طالبیه اورشلیم به ویلای «هارون‌الرشید» می‌رسند؛ و خانه‌ای که از خانواده فلسطینی بشارت مصادره و به اقامت‌گاه گُلدا مایر، نخست‌وزیر وقت رژیم اسرائیل، بدل شده است.
مترجم کتاب در خصوص عنوان کتاب، می‌گوید: قدرت این عنوان در تداعیِ معنای آشکار و پنهانِ اشغال‌گری رژیم نهفته است؛ چراکه طول داستان گُلدا مایر با از میان‌بردن اسناد مالکیت فلسطینیان، می‌کوشید هر نشانی از صاحبان حقیقی خانه را پاک کند تا بازدیدکنندگان، از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد، از هویت واقعی آن خانه آگاه نشوند.
این تضاد میان حافظه تاریخی فلسطینیان و تلاش برای محو آن، در سراسر کتاب پژواک دارد و آن را به نمادی از آوارگی، حذف هویت و مقاومت بدل کرده است.
مهدی مرادی با بیان این‌که کلیت داستان درباره واقعه نکبت ۱۹۴۸ است، گفت: روایت از ورود یهودیان به خانه و زندگی مردم فلسطین آغاز می‌شود.
کتاب چند اپیزود دارد و خانواده‌های مختلف را روایت می‌کند: خانواده برامکی، خانواده ایمان و خانواده اندونی.
این روایت‌ها ترکیبی از واقعیت تاریخی و طرح داستانی هستند.
در فصل سوم، شخصیت‌ها که اکنون بزرگ‌تر شده‌اند به همراه خانواده خود به فلسطین غربی بازمی‌گردند تا خانه غصب‌شده خود را ببینند.
او درباره زبان و ادبیات کتاب گفت: متن کتاب مستند است و رگه‌هایی از رمان در آن وجود دارد.
جایی که توصیف‌های مکانی فراوان درباره ساختمان‌ها، خانه‌ها و فضای شهری ارائه می‌شود.
زبان اثر گاهی تلخ، گاهی خندان و گاهی بغض‌آلود است.
روایت از زبان سوم‌شخص بیان می‌شود، اما نویسنده گاهی از بیرون و با لحن یک ناظر خارجی صحبت می‌کند؛ مثلاً وقتی می‌گوید ما سر سفره نشسته بودیم و جوک می‌گفتیم، یا وقتی موقعیت‌های مکانی را با دقت توضیح می‌دهد.
قالب کتاب می‌تواند «رمان‌مستند» تلقی شود.
مترجم «گلدا این‌جا می‌خوابید» درباره طرح جلد این اثر گفت: متأسفانه عمارت اصلی پیدا نشد.
بنابراین عکسی انتخاب شده که شبیه به آن باشد.
عمارت واقعی هارون‌الرشید دو طبقه بوده، اما عکسی که یافت شد یک‌طبقه است ولی شباهت‌هایی دارد؛ مانند طاق قوسی شکل.
در کتاب، عکسی از همان عمارت واقعی هم آمده اما کیفیت مناسبی ندارد.
مرادی درخصوص شباهت‌های کتاب با وقایع جنگ ۱۲ روزه گفت: روایت‌ها و قصه‌های کتاب شباهت زیادی با اتفاقات جنگ ۱۲ روزه داشت.
اسرائیل در عید الأضحی که بزرگ‌ترین عید فلسطینی‌هاست به آنان حمله کرده بود؛ همان‌طور که در عید غدیرکه بزرگ‌ترین عید ما شیعیان است به ایران حمله کرد.
شب‌هنگام بودن حمله، الگوی غصب خانه‌ها، تخریب مهدکودک‌ها و… همه این‌ها شباهتی عجیب با وقایع معاصر داشت.
هنگام خواندن یک خبر درباره حمله به مهدکودک در تهران، صحنه‌ای مشابه در کتاب به یادم آمد.
این الگو، نوعی پروتکل جنایت است؛ آغاز با رعب گسترده و اعلام این‌که «سران را زدیم و شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید» همان شوکی که در ۱۹۴۸ نیز به فلسطینی‌ها وارد شد.
«گلدا این‌جا می خوابید» نوشته سعاد العامری با ترجمه مهدی مرادی از سوی نشر ستاک روانه بازار شده است.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 28 آبان 1404 - 19:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0