FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا لازم است در اقامه «نماز باران» کودکان و کهنسالان را به همراه برد؟


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 25 آبان 1404 - 09:58
مستحب است که انسان‌های باتقوی و باصلاحیت را برای نماز باران حرکت بدهند، همچنین مستحب است کهنسالان و کودکان و پیرزنان را که دعاهای آنان به استجابت نزدیک است، به نماز استسقاء ببرند.
نماز،امام،بلند،صداي،مستحب،الله،ركعت،صادق،باران،گفته_است،صد،ب ...

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علامه محمد تقی جعفری در شرح خطبه ۱۱۵ امیرالمومنین علیه السلام درباره نماز باران می‌نویسد: نماز استسقاء در موقع خشکسالی مستحب است.
صاحب مدارک گفته است: این فتوای همه‌ی علما شیعه است.
علامه‌ی حلی نیز در تذکره چنین گفته است.
در منتهی گفته است: استحباب نماز استسقاء فتوای هر عالمی است که علم از او فرا گرفته می‌شود، مگر ابوحنیفه که گفته است: نمازی برای استسقاء مقرر نشده است، بلکه آنچه که هست دعا است برای طلب باران.
این فتوای ابوحنیفه مردود است به آنچه شیعه و سنی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده‌اند که آن حضرت دو رکعت نماز برای استسقاء خوانده‌اند.
در خبر طلحه بن زید از امام صادق علیه‌السلام و او از پدرش (امام محمد باقر علیه‌السلام) نقل فرموده است که: رسول خدا صلی الله علیه و آله دو رکعت برای نماز استسقاء خواند و نماز را پیش از خطبه خواند و در رکعت اول هفت تکبیر و در رکعت دوم پنج تکبیر گفته و نماز را با صدای بلند (آشکار) خواند اخبار فراوانی که به حد استفاضه می‌رسد در استحباب این نماز وارد شده است از آن جمله: صحیحه‌ی هشام بن الحکم یا حسنه‌ی هشام از امام صادق علیه‌السلام.
خبر مره منسوب به محمد بن خالد از امام صادق علیه‌السلام.
روایت ابن‌المغیره.
مرسله‌ی صدوق ابن بابویه.
موثقه‌ی عبدالله بن بکیر.
کیفیت خواندن نماز باران
عدد رکعات این نماز و تکبیراتی که در آن باید گفته شود، مانند نماز عید فطر است، با این تفاوت که در قنوت این نماز دعاهائی خوانده می‌شود که موجب جلب لطف و عنایت خداوندی بوده باشد.
صاحب جواهر قدس سره می‌گوید: وقت معینی برای نماز استسقاء معین نشده است، البته بهتر است که وقت شریفی برای این نماز انتخاب شود، مانند پس از عبور آفتاب از نصف النهار (پس از ظهر).
مستحب است که مردم پیش از نماز باران سه روز روزه بگیرند.
و مستحب است که این نماز در بیابان خوانده شود نه در مساجد و خانه‌ها.
در روایت ابوالبختری از امام صادق علیه‌السلام آمده است که فرمود: سنت بر این استقرار یافته است که نماز استسقاء خوانده نمی‌شود مگر در بیابانها که مردم به آسمان نگاه کنند، مگر مکه (مسجدالحرام در مکه).
مستحب است که انسان‌های باتقوی و باصلاحیت را برای این نماز حرکت بدهند، همچنین مستحب است کهنسالان و کودکان و پیرزنان را که دعاهای آنان به استجابت نزدیک است، به نماز استسقاء ببرند.
مشهور در میان فقهاء این است که کودکان را از مادرانشان جدا کنند که موجب بلند شدن ناله‌ها و فریادهای طرفین شود.
وقتی که امام از نماز فارغ شد عبای خود را دگرگون می‌پوشد یعنی طرف راست آن را به چپ و طرف چپ آن را به راست برمی‌گرداند.
بعضی از فقهاء گفته‌اند: اگر با اینحال بالای عبا را به پایین و پایین آن را به بالا ببرد و بپوشد بهتر است.
پس از دگرگون پوشیدن عبا بالای منبر می‌رود و رو به قبله با صدای بلند صد بار تکبیر می‌گوید.
سپس از طرف راست رو به مردم نموده و صد بار با صدای بلند سبحان الله می‌گوید.
و سپس از طرف چپ رو به مردم می‌کند و صد بار با صدای بلند لا اله الا الله می‌گوید و سپس رو به مردم ایستاده و صد بار با صدای بلند الحمدلله می‌گوید.
عده‌ای از فقهاء گفته‌اند: مامومین هم با صدای بلند در اذکار مزبوره از امام پیروی می‌کنند مانند کیدری و قاضی و غیرهما.سپس امام خطبه را می‌خواند و التماس و مسئلت بسیار از درگاه الهی می‌نماید، همانطور که در این نیایش که مورد تفسیر ما است، ملاحظه کنیم.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 26 آبان 1404 - 19:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0