FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیشگامی علامه جعفری در معرفت علم؛ ماجرای انتقاد علامه به حافظ


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 25 آبان 1404 - 11:00
گلشنی گفت: فلاسفه علم دیدگاه‌های گوناگون دارند، اما در یک نکته مشترک هستند و آن اینکه برای هر علمی، اصول متافیزیکی و غیرعلمی حاکم است موضوعی که علامه جعفری از پیشگامان آن بودند.
علامه،جعفري،گلشني،علم،دانشگاه،راسل،فيزيك،ديدگاه،فلسفه،عبدالس ...

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از ویراست جدید کتاب ارتباط انسان_جهان اثر علامه محمدتقی جعفری به مناسبت هفته کتاب امروز یکشنبه ۲۵ آبان ماه در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.
مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف، گفت: علامه جعفری در برخی محیط‌ها نگاه‌شان به او غفلت‌آمیز بود، در حالی که در دو دههٔ آخر عمرشان با او رفت‌وآمد نزدیکی داشتند.
وی با اشاره به اینکه علامه جعفری از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می‌شد، افزود: در جلسات هفتگی‌ای که دکتر حسابی و هشترودی برگزار می‌کردند و مسائل علم و فلسفه را در آن بررسی می‌نمودند، علامه نیز حضور فعال داشت.
مرحوم حسابی استاد او در دانشگاه تهران بود و تنها فیزیک‌دانی در آن دوران که به بحث‌های فلسفی فیزیک علاقه‌مند بود، در حالی که آن زمان اصلاً صحبت از فلسفهٔ فیزیک نبود.
گلشنی تصریح کرد: سال ۱۳۶۷ که وقتی دوره دکترای فیزیک را در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردند، از پروفسور عبدالسلام دعوت نمودند.
در بازدیدش از ایران، او با عده‌ای از چهره‌های علمی و فکری جلسه داشت که یکی از آن‌ها علامه جعفری بود.
اولین پرسش علامه از عبدالسلام درباره اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بود که منکر قاعده علیّت تلقی می‌شود.
عبدالسلام پاسخ رایج آن روز را داد، اما گلشنی که مترجم بود، باور نداشت و گفت که او از آن دیدگاه کناره‌گیری کرده است.
وی توضیح داد: در همان جلسه، علامه جعفری به نامه‌هایش به برتراند راسل اشاره کرد و پروفسور عبدالسلام نیز خاطرهٔ ملاقاتش با راسل را روایت نمود.
همهٔ گفت‌وگوهای آن جلسه حول محور رابطهٔ فیزیک و فلسفه بود.
گلشنی تأکید کرد: علامه جعفری با دانشمندان غربی مکاتبه داشت و حتی در دانشگاه‌هایی در خارج از کشور سخنرانی کرده است.
وی گفت که نامه‌های علامه به راسل را می‌خواند و می‌دانست که راسل به برخی از آن‌ها پاسخی نداده است.
اتفاقی مشابه پس از جنگ جهانی دوم رخ داد؛ وقتی ادلر از راسل درخواست مناظره کرد و سؤالی مطرح نمود که راسل قادر به پاسخگویی نبود.
همین اتفاق برای علامه رخ داد و راسل به نامهٔ او پاسخی نداد.
استاد دانشگاه شریف بیان کرد: علامه جعفری از زمان خودش جلوتر بود.
در حدود ۶۰ سال پیش، هنگامی که او در آمریکا بود، بحث فلسفه در دانشکده‌های فیزیک اصلاً مطرح نبود.
علامه جزو افرادی بود که این راه را باز کرد.
او می‌گفت که هنگام حضور در نجف به دیدار سید عبدالهادی شیرازی رفته و پیشنهاد داده است که باید با زبان علم روز به آشنایی پرداخت و به سوالات، پاسخ‌های علمیِ روز را ارائه داد.
سید شیرازی حرف علامه را تأیید کرد، اما گفت نجف جایگاه مناسبی برای تدریس فلسفه نیست.
گلشنی خاطرنشان کرد: علامه دیدگاهی مطرح کرد که علما در دهه‌های اخیر به آن رسیده‌اند: دیدگاه فلاسفهٔ غرب به تدریج به دیدگاه فلاسفهٔ اسلامی نزدیک شده است.
اما نفوذ فرهنگ غرب در کشور ما باعث شده نوآوری‌های غربی بدون نقد به ما منتقل شود.
امروزه فیلسوفان علم به این نتیجه رسیده‌اند که علم تجربی نمی‌تواند پاسخگوی همهٔ مسائل بشری باشد و ارزش‌های اخلاقی را توجیه نمی‌کند چیزی که خود پوپر نیز در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی بیان کرده بود.
وی افزود: فلاسفهٔ علم دیدگاه‌های گوناگون دارند، اما در یک نکته مشترک هستند و آن اینکه برای هر علمی، اصول متافیزیکی و غیرعلمی حاکم است که از درون خود آن علم نشأت نگرفته است.
علاوه بر این، هر آزمایش یا پدیده‌ای را نمی‌توان تنها با یک نظریه توضیح داد؛ نظریه‌های دیگری نیز می‌توانند آن را تکمیل کنند.
گلشنی ادامه داد: علامه همواره تأکید می‌کرد که جهان نباید تنها از عینک تخصص دیده شود.
امروزه، پزشکی کل‌نگر در دانشگاه‌های آمریکا راه افتاده است و علوم انسانی جزئی از آموزش پزشکی شده است روندی که قبلاً وجود نداشت، اما علامه جعفری پیش از همه این دیدگاه کل‌نگر را داشت.
وی یادآور شد: علامه جعفری صحبت از حیات معقول می‌کرد و معتقد بود علم و فلسفه باید همراه با دین باشند تا بتوانند نگاهی جامع به انسان ارائه دهند.
گلشنی همچنین گفت: نکتهٔ دیگر در فکر علامه، مخالفت او با پوزیتیویسم بود که در دانشگاه‌های ما و جهان رواج داشت.
یکی از اساتید برجستهٔ دانشگاه برکلی چندی پیش گفت که باید پوزیتیویسم را کنار گذاشت، زیرا جلوی پیشرفت علم را می‌گیرد.
این رویکرد در دانشگاه‌های طراز اول جهان دگرگون شده و علامه جعفری، پیش‌قدم این جریان بود.
استاد دانشگاه شریف در خصوص شخصیت علامه گفت: وی ویژگی نقدپذیری هم داشت.
در یکی از جلساتی که مهمان آقایان آیت‌الله رشاد، محقق داماد و دینانی بودند، علامه فرمود که در جوانی ایرادهایی به حافظ داشت و فکر می‌کرد چرا در اشعارش به دعای سحر اشاره‌ای نمی‌کند.
من همان‌جا بیت «هر گنج سعادت که خدا داد» را خواند و داستانی را نقل کرد که در جوانی به حافظ ایراد داشت و گروهی از چهره‌های برجسته نیز مخالف او بودند.
یک‌بار فال از حافظ گرفت و بیت «قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود» ظاهر شد و ایشان از این موضوع متنبه شد.
گلشنی در پایان اشاره کرد: کتاب ارتباط استان–جهان نوشتهٔ علامه جعفری، آن‌روزها به طور خاص به نقد دیدگاه آگوست کنت یعنی نقد پوزیتیویسم پرداخته است.


 
 

 

 

دوشنبه، 26 آبان 1404 - 19:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0