FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریه‌ای که شهید مطهری آن را ابتکار فلسفه اسلامی معاصر دانست


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 25 آبان 1404 - 15:18
نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی نشان می‌دهد چگونه می‌توان از مبانی متافیزیکی و فلسفی محض، به تحلیل عینی پدیده‌های اجتماعی و سیاسی پرداخت.
نظريه،فلسفه،طباطبايي،علامه،ادراكات،اعتباري،فلسفي،اعتبار،اجتم ...

خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان_احمد رضا یزدانی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: علامه سید محمدحسین طباطبایی از نوادر و برجسته‌ترین چهره‌های حکمت و فلسفه اسلامی در دوران معاصر به شمار می‌آید.
وضعیت علمی و جایگاه علمی و فلسفی وی، چنان است که استاد شهید مرتضی مطهری در مقدمه کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، از عمق و گستردگی مطالعات علامه طباطبایی در منابع اصیل فلسفی، از متون فارابی و ابن‌سینا تا ملاصدرای شیرازی، تأکید می‌ورزد.
پژوهشگر برجسته معاصر دکتر سید حسین نصر، هنگام واکاوی حکمت متعالیه و نسخه‌های خطی متعدد آثار ملاصدرا، به بررسی‌های نسخه‌شناختی علامه طباطبایی استناد جسته است.
این موارد، گواهی بارز بر احاطه کم‌نظیر علامه طباطبایی بر سنت فلسفه اسلامی و آگاهی عمیق از فلسفه سیاسی اسلام است.
آمیزه‌ای از مطالعه عمیق و تفکر مجدانه
علامه طباطبایی اهل تفکر و اندیشیدن بود و گاه ساعت‌ها در یک مطلب به تأمل می‌پرداخت.
حاصل تفکر مجدانه و مطالعات گسترده و عمیق وی، آثاری گران‌سنگ و ماندگار است که در دوره‌های مختلف حیات علمی ایشان، از نجف اشرف تا قم و حتی پیش از آن در تبریز، پدید آمد.
از جمله این آثار می‌توان به رسائل ارزشمندی چون «برهان»، «مغالطه»، «تحلیل»، «ترکیب» و «اعتباریات» اشاره کرد که بعدها در قالبی نو، در دو جلد نخست کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» قابل مشاهده است.
این مجموعه، که با عنوان «رسائل سبعه» شناخته می‌شود، مشتمل بر شش مقاله تألیف‌شده در نجف و یک مقاله در ایران است و شامل دیدگاه وی در مباحث حرکت جوهری است.
علاوه بر این، تلاش‌های ایشان برای تلفیق قرآن، روایات و برهان‌های عقلی در «رسائل توحیدی» که در تبریز به رشته تحریر درآمد، و نیز نگارش تفسیر «البیان» - که رویکردی مقارنه‌ای بین آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و صورت اولیه تفسیر المیزان است - در نهایت به نگارش تفسیر «المیزان» انجامید.
علامه طباطبایی در مقدمه المیزان به موضوعات هفت رساله یاد شده اشاره دارد.
نظریه ادراکات اعتباری؛ ابتکاری در فلسفه اسلامی
از برجسته‌ترین و اثرگذارترین نوآوری‌های علامه طباطبایی، ارائه «نظریه ادراکات اعتباری» است.
وی در آغاز رساله «اعتباریات» به صراحت می‌فرماید که با وجود بهره‌مندی از میراث گذشتگان و ادای احترام به زحمات اساتید پیشین، این نظریه تا پیش از آن سابقه نداشته و حاصل پژوهش‌ها و تأملات شخصی خود او است.
برخی مفاهیم این نظریه را می‌توان در گفتار فلاسفه‌ای چون فارابی، ابن‌سینا، ملاصدرا و یا در مباحث اصولی دانشمندان بزرگی چون شیخ محمدحسین اصفهانی و آیت‌الله حجت مشاهده کرد.
نوآوری علامه طباطبایی، ارائه یک چهارچوب تحلیلی منسجم، جامع و بی‌سابقه فلسفی با بهره گیری از مفاهیم یاد شده درباره ادراکات اعتباری است.
این نظریه به تبیین دوگونه دانش انسانی می‌پردازد؛ «ادراکات حقیقی» که ناظر به کشف واقعیت‌های خارجی و صرفاً حکایت‌گر از آنها هستند، و «ادراکات اعتباری» که انگیزاننده عمل و تصرف انسان در جهان برای رفع نیازها و رسیدن به کمالاتش می‌باشند.
به تعبیر دیگر، ادراکات اعتباری، علومی هستند که به «فعل» و کنشگری انسان منجر می‌شوند، نه صرفاً انفعال و دریافت.
این تمایز بنیادین، که در مقاله ششم «اصول فلسفه» (که مفصل‌ترین مقاله این کتاب است) و نیز رساله مستقل «اعتباریات» به تفصیل آمده، تنها یک بحث فلسفی محض نیست، بلکه دریچه‌ای به سوی تحلیل مفاهیم گسترده‌تر می‌گشاید و می‌توان آن را در ذیل علم‌النفس، انسان‌شناسی یا روان‌شناسی ادراکات نیز مورد بررسی قرار داد.
گستره، تأثیر و ابتکاری بودن نظریه
اهمیت این نظریه به هیچ‌وجه تنها در فلسفه اولی خلاصه نمی‌شود.
دامنه کاربرد آن، حوزه‌های متعددی از معرفت، از اخلاق و کلام گرفته تا علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و روابط بین‌الملل را دربرمی‌گیرد.
مفاهیم بنیادینی مانند «اعتبار وجوب»، «اعتبار حُسن»، «اعتبار استخدام»، «اعتبار اجتماع»، «اعتبار عدالت اجتماعی» و مفاهیمی مربوط به حکومت و مبادله، همگی از مصادیق ادراکات اعتباری به شمار می‌روند.
این نظریه نشان می‌دهد چگونه می‌توان از مبانی متافیزیکی و فلسفی محض، به تحلیل عینی پدیده‌های اجتماعی و سیاسی پرداخت و ارتباط بین فلسفه اولی و علوم انسانی برقرار کرد.
شهید مطهری این نظریه را از ابتکارات فلسفه اسلامی در دوران معاصر برشمرده است.
در بدو امر، برخی با این نظر شهید مطهری مخالفت کردند، اما با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر، همان پژوهشگران به ابتکاری و بی‌سابقه بودن این نظریه در مقایسه با آنچه در غرب مطرح شده بود، اذعان نمودند.
این نظریه، افزون بر بعد فلسفی، دارای ابعاد منطقی، معرفت‌شناختی و روان‌شناختی است و در حدود ده حوزه دانش مستقل می‌توان کاربردهای آن را مشاهده کرد.
ضرورت اندیشه‌ورزی فلسفی برای فهم جهان کنونی
انسان برای تحلیل موقعیت خویش در جهان، فهم تاریخ و تعریف دقیق مسئولیت‌های فردی و اجتماعی، نیازمند چارچوب نظری استوار است.
همان‌گونه که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «یا کمیل ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه»؛ هیچ حرکتی نیست مگر آنکه تو در آن به معرفت نیازمندی.
فلسفه سیاسی برآمده از اندیشه علامه طباطبایی، به‌ویژه از رهگذر نظریه ادراکات اعتباری، دریافتی عمیق و تحلیلی از شرایط حاکم بر جهان سیاست، اجتماع و روابط بین‌الملل ارائه می‌دهد.
این نظریه راهنمای ارزشمندی برای عمل در جهان پیچیده امروز است و به ما می‌آموزد که چگونه می‌توان جهان‌بینی و کنش‌گری فردی و اجتماعی را بر مبانی عقلی استوار ساخت.
چنانکه شهید مطهری فرموده‌، درک کامل ابعاد و ژرفای اندیشه‌های علامه طباطبایی نیازمند زمان است و عظمت آن در آینده، بیش از پیش آشکار خواهد شد.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 25 آبان 1404 - 23:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0