FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اگر ملتی، گناه ظاهر و باطن را کنار بگذارد خدا درهای برکت را باز می کند


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 آبان 1404 - 09:24
انصاریان تسبیح و استغفار را کلید نجات فرد و جامعه دانست و منبع مشکلات را گناه و بخل عنوان کرد.
قرآن،فرمود،نماز،خداوند،سبحان،آيه،يونس،خدا،تسبيح،پروردگار،علم ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه در سخنرانی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی برگزار شد گفت: امشب شش آیه از قرآن مجید را برایتان قرائت می‌کنم؛ آیاتی که در آن‌ها خدای متعال علت گرفتاری‌ها و مشکلات ثروتمندان را بیان می‌فرماید.
این شش آیه، معلم ما هستند و به ما می‌فهمانند که اگر نمی‌خواهید گرفتار شوید، باید به چهار حقیقت الهی توجه عملی داشته باشید.
وی افزود: در آیه نخست، خداوند متعال به مسئله مشکل‌دار شدنِ انسان مالدار اشاره می‌کند و در آیه بعد، ارزیابی غلط ثروتمند از پروردگار را بیان می‌فرماید.
می‌فرماید: وَإِذَا قَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ.
واژه قَدَر در این آیه به معنای تنگی و سختی معیشت است.
این کلمه را در آیه‌ای دیگر درباره حضرت یونس نیز داریم وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ.
یونس از قوم خود خشمگین شد و آنان را ترک کرد.
در تمام سال‌هایی که حق را برای آنان بازگو می‌کرد، معاد و توحید و حسنات و سیئات را برایشان تبیین می‌نمود، اما نپذیرفتند و او را مسخره کردند.
از شدت رنج و غضب، آنان را رها کرد و رفت، بی‌آنکه مأمور به رفتن باشد.
قرآن می‌گوید فَظَنَّ أَنْ لَن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ؛ یعنی گمان برد که ما بر او سخت نخواهیم گرفت.
در حالی‌که من او را بنده‌ام و خود مالک اویم.
انصاریان ادامه داد: به سبب همین ترک و پشت‌کردن به بندگان خدا، یونس را در شکم نهنگ گرفتار کردم.
قرآن می‌فرماید وَلَوْلَا أَن کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ.
اگر در شکم ماهی، زبان به تسبیح نگشوده بود، تا روز قیامت در آن تاریکی می‌ماند.
اما چون در همان عمق ظلمت، به تسبیح و تنزیه الهی پناه برد، نجاتش دادم.
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اینجا مسئله تسبیح مطرح است؛ مسئله‌ای بسیار عمیق و حیاتی که باید مورد توجه قرار گیرد.
ببینید ما در هر رکعت نماز، یک رکوع داریم و در هر رکوع یا یک‌بار یا سه‌بار می‌گوئیم سبحان ربی العظیم و بحمده.
در هر سجده نیز این ذکر را داریم سبحان ربی الاعلی و بحمده.
در رکعت سوم و چهارم نمازهای چهار رکعتی نیز ذکر سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر را بیان می‌کنیم.
وی در ادامه بیان داشت: پس پرکاربردترین واژه در تمام نماز ما سبحان الله است.
پرسش این است که این همه تکرار برای چیست؟
چه درسی در آن نهفته است؟
اگر معنایش را ندانیم، از نماز درسی نمی‌گیریم.
فقط الفاظی را تکرار کرده‌ایم.
اما اگر بدانیم سبحان یعنی پروردگار در ذات و صفات و افعال خود از هر عیب و نقصی پاک است، آنگاه حقیقت نماز را درک کرده‌ایم.
اگر خداوند از هر عیب و نقصی منزه است، پس منشأ مشکلات ما کیست؟
یقیناً خودمان.
گناهان، عیب‌ها، جهل، حسد، بخل، ستم و غفلت، همه مشکل‌آفرینند.
پروردگار مشکل‌ساز نیست پس هر مشکلی که داریم، از خود ماست.
این استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم آیت‌الله سیدعلی نجف‌آبادی می‌فرمود: واجب است که مرد و زن مؤمن، معنای نماز را بیاموزند تا از نماز درس بگیرند.
کسی که معنای سبحان‌الله را نمی‌فهمد، هرگز نمی‌تواند از نماز بهره بگیرد.
وقتی می‌گوئیم سبحان ربی العظیم، یعنی پروردگار من از هر عیبی پاک است.
پس من هم باید تا آنجا که می‌توانم، خود را پاک و همرنگ خدا سازم.
قرآن می‌فرماید: رنگ خدا بهترین رنگ است.
رنگ خدا پاکی است، دین است، قرآن است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یونس با توسل به همین تسبیح، از شکم نهنگ نجات یافت.
خداوند فرمود: همان‌گونه که یونس را نجات دادم، مؤمنان را نیز نجات می‌دهم، اگر آنان نیز عیب خویش را برطرف کنند.
اگر انسان‌ها خودشان را دگرگون کنند، خداوند نیز حال آنان را دگرگون می‌کند.
انصاریان بیان داشت: روزی مردی نزد حضرت امام حسن مجتبی آمد و گفت سال‌هاست ازدواج کرده‌ام اما فرزندی ندارم.
حضرت فرمود: استغفار کن.
دیگری آمد و گفت بازار کساد است، اجناس گران شده است.
فرمود: استغفار کن.
مردی دیگر گفت: قحطی شده، برف و باران نمی‌بارد.
باز فرمود: استغفار کن.
پرسیدند: چرا به همه یک پاسخ دادید؟
فرمود: حضرت نوح در قرآن فرمود: استغفروا ربکم یرسل السماء علیکم مدرارا و یمددکم بأموال و بنین و یجعل لکم أنهارا.
بنابراین اگر یک ملت، گناهان ظاهری و باطنی را کنار بگذارد خداوند درهای برکت را باز می‌کند.
در آیه‌ای دیگر خداوند صریح می‌فرماید: اگر اهل شهرها ایمان آورند و تقوا بورزند، برکات آسمان و زمین به رویشان گشوده می‌شود.
وی با اشاره به آیه دوم گفت: در آیه‌ای دیگرخداوند می‌فرماید: وقتی روزی‌اش تنگ می‌شود، می‌گوید: خدا مرا خوار کرد.
اما قرآن پاسخ می‌دهد نه، چنین نیست که می‌پنداری.
گرفتاری‌ها نتیجه رفتار خود توست.
در جای دیگر می‌فرماید تو یتیم را گرامی نداشتی، مسکین را سیر نکردی، ارث مردم را بلعیدی و دل بسته مال شدی؛ پس حاصلش گرفتاری شد.
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: خداوند در جای دیگر فرمود وای بر هر طعنه‌زن و عیب‌جو.
یعنی آنکه به دین و دینداران طعنه می‌زند، به مسجد و روحانیت و حجاب می‌خندد، و در پی کشف و افشای عیوب دیگران است.
در جای دیگر قرآن آمده برخی افراد خیال می‌کنند مالشان آنان را جاودانه می‌کند.
اما هرگز چنین نمی‌شود!
این ارزیابیِ باطل، عقل و علم و پشتوانه ندارد.
ثروت جدا از انسان است، همانند لباسی که به تن چسبیده نیست.
در روز بیماری و مرگ، هیچ کاری برای او نمی‌کند.
این خیال، خیالی بی‌پایه است.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 21 آبان 1404 - 23:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0